Klassiska Heroes of Might and Magic kommer tillbaka

Permalänk
Melding Plague

Klassiska Heroes of Might and Magic kommer tillbaka

30 år efter det första spelet kommer Ubisoft släppa Heroes of Might and Magic Olden Era.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Böcker med trollformler känner jag visserligen igen sedan tidigare spel. Har bara spelat HOMM3 - men där har man det.

Oavsett - kul med en uppföljare.
Serien hade säkerligen mått bra av lite modern grafik

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Skulle varit jäkligt kul om det även kommer till paddor och mobiler, men jag förstår om det inte gör det. 🙂

Permalänk
Medlem

Antar att Anders Lundberg inte kommer ihåg eller inte har spelat originalen ? Boken med trollformler är inte något nytt utan fanns i 3an, 4an och 5an (osäker angående tidigare spel då dom va innan min tid)

Trevligt ändå att spelet verkar hålla sig till EXAKT samma koncept (av vad man kan se i trailern) som tidigare fast med modern grafik

Visa signatur

here we go!

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av norrby89:

Antar att Anders Lundberg inte kommer ihåg eller inte har spelat originalen ? Boken med trollformler är inte något nytt utan fanns i 3an, 4an och 5an (osäker angående tidigare spel då dom va innan min tid)

Trevligt ändå att spelet verkar hålla sig till EXAKT samma koncept (av vad man kan se i trailern) som tidigare fast med modern grafik

Har alltid funnits, här från ettan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det har varit en fundamental del av spelen sen första början, serien heter trots allt Heroes of Might and Magic. Så ja, definitivt skrivet av någon som aldrig spelat ett HoMM-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Böcker med trollformler känner jag visserligen igen sedan tidigare spel. Har bara spelat HOMM3 - men där har man det.

Oavsett - kul med en uppföljare.
Serien hade säkerligen mått bra av lite modern grafik

Skrivet av norrby89:

Skrivet av perost:

Det har varit en fundamental del av spelen sen första början, serien heter trots allt Heroes of Might and Magic. Så ja, definitivt skrivet av någon som aldrig spelat ett HoMM-spel.

Ni får nog mer gehör om ni skickar en rättelse på artikeln, alt taggar skribenten i fråga @alundberg

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Få se vad det blir av det. Gillar 2:an med exp bäst. Dock är den ju väldigt obalanserad. Efter det 3:an.
4:an och 5:an gillade jag inte alls.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Inaktiv

Jag måste ändå säga att urk för den grafiken, både design och implementering ser riktigt tråkig ut. Inget emot att man lämnar pixel-art och går på 3D, men nä, fy vilken dålig design. Ser ut som ett dåligt mobilspel.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

30 år efter det första spelet kommer Ubisoft släppa Heroes of Might and Magic Olden Era.

Läs hela artikeln här

De tog tillbaka Settlers spelen och se vad som hände med det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Jag måste ändå säga att urk för den grafiken, både design och implementering ser riktigt tråkig ut. Inget emot att man lämnar pixel-art och går på 3D, men nä, fy vilken dålig design. Ser ut som ett dåligt mobilspel.

Du har en poäng, men tycker inte att det såg så dåligt ut (förutom den där fokus-effekten på slagfältet). Världskartan såg ganska mysigt ut, men det får inte bli för "Warcraftig grafik".

På tal om spelserien finns ju Songs of Conquest som ska vara i liknande stil, är det ett bättre spel än HoMM 6 och 7 om man som jag gillar de gamla spelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Få se vad det blir av det. Gillar 2:an med exp bäst. Dock är den ju väldigt obalanserad. Efter det 3:an.
4:an och 5:an gillade jag inte alls.

Instämmer till stor del. 1an och 2an är väldigt obalanserade, men jag gillar ändå 2an (kanske mycket pga nostalgiska skäl och timmar man la på det i unga år) bäst. 3an är helt klart favorit efter 2an. 4an var katastrof. 5-7 var ok, men fastnade aldrig för något dem, så som man gjorde med 2an och 3an.

Hoppas att detta blir en nystart för serien och att de återgår till rötterna 🤞

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av norrby89:

(Och er andra som kommenterat)

Det var länge sedan jag spelade, tror det var 4:an senast, och jag läste på Techspot som skrev att det såg nytt ut. Mea culpa. Tar bort den biten!

/🤖Lundberg

Permalänk
Medlem

Hoppfull men alltjämt skeptisk till ett till HoMM under Ubisoft flagg. Spelserien har haft problem senaste 15 åren.
Nr 6 hade always online funktionalitet som skulle synca saves men som oftare försnillade eller förstörde dom. Vissa delar av spelet togs bort i en patch tidigare i år. Det går fortfarande inte att spela spelet på Windows 10/11 utan extra inofficiella fixar.
Nr 7 släpptes med många buggar som gjorde spelet ospelbart för vissa, och en multiplayer som aldrig fixades. Nu säljs nr 7 som endast single player spel eftersom multiplayer funktionen aldrig fungerade. Även HoMM 7 kräver inofficiella fixar för att kunna spelas utan problem.

Unfrozen har gjort ett hyfsat bra spel förut. Bara upp till Ubisoft och Unfrozen att se till att rätt förutsättningar finns för att detta spelet ska kunna mäta sig med HoMM3 och numera Songs of Conquest. Annars blir det ännu en misslyckad satsning med mediokra försäljningssiffror och bantade contingency budgetar. Blir intressant att se hur det ter sig om 2-4 år. Antar att det släpps till Early Access nästa år och sedan 1-4 år till innan spelet är färdigt.

I speltrailern ser det lovande ut med en modern tolkning av de tidigare spelen, town screens, mörkare grafik, välkända monster och spells.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Jag har två problem med detta:

1. Ubisoft.

2. Att det inte släpps NU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundberg:

(Och er andra som kommenterat)

Det var länge sedan jag spelade, tror det var 4:an senast, och jag läste på Techspot som skrev att det såg nytt ut. Mea culpa. Tar bort den biten!

/🤖Lundberg

Aah helt enkelt techspot skribenten som inte spelat originalen eller kommer ihåg fel =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Utvecklarna på Unfrozen Studio har lagt mycket krut på att göra just striderna häftiga med färgsprakande effekter.

Är försiktigt optimistisk men denna meningen gör mig lite oroad: snygga stridseffekter var knappast det som gjorde t.ex 3:an eller 5:an (dom 2 bästa spelen i serien imo) till bra spel, så hoppas verkligen inte det är här utvecklarens största fokus har legat, iallafall inte till den grad att andra aspekter av spelet blir lidande...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Yepp, big hype. Ser fram emot detta som fasen.

Permalänk
Medlem

Så länge hotseat är med, blir det ett köp 😁

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Så länge hotseat är med, blir det ett köp 😁

Ja, det är så spelet ska spelas 🙂

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

Aah helt enkelt techspot skribenten som inte spelat originalen eller kommer ihåg fel =p

Nu ska vi inte kassta inte techspot under bussen, det är inte därifrån. Techspot har ingen artikel om detta vad jag kan se och här är i princip en kopia av det som stod:

"Based on the new trailer, Heroes of Might and Magic: Olden Era aims to blend its classic turn-based strategy gameplay with more modern RPG elements. We get a brief look at a spell book in the trailer hinting at the title’s new active abilities system."

https://venturebeat.com/games/heroes-of-might-and-magic-olden....

Och det säger inte heller att spell-boken faktiskt är ny, utan blir ju lite av en tolkningsfråga, sen hur det lilla man såg av det skulle antyda om något nytt "active abilities system" är dock oklart. Tusen år sedan jag spela, men såg väl ut som vanligt?

edit.

"Det nya spelet heter Heroes of Might and Magic Olden Era, och både namnet och den första trailern avslöjar att Ubisoft har återgått till seriens klassiska karta. Men spelet har också nya element."

lol, som....!? Man kanske även ska nämna några? Ni kanske borde läsa pressreleasen istället för att översätta någonanns artikel https://news.ubisoft.com/en-us/article/62HpoWQkAIVogVkoVk8JuJ... snark.

Permalänk
Medlem

Dagens bästa nyhet! HoMM3 är så klart min favorit men jag gillar 5an och 7an mycket också. Speciellt 7an har bättre skillsystem än 3an. Jag kommer självklart testa det nya spelet, något annat är otänkbart.

Permalänk

En väldigt viktig aspekt för mig i HOMM har alltid varit ljudeffekter och musiken. Musiken i 2an och 3an är smått fantastisk! 2an är nog bäst rent ljudmässigt imho.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk

Ubisoft?...

Allt de behöver göra för att lyckas med detta är att kopiera spelmekaniken från klassikerna rakt av och sedan - försiktigt - krydda resultatet bäst de kan. "Smutsigare", skarpare mer detaljerade modeller och texturer vore nice, som någon nämnde tidigare ser det ut lite som en app, blandat med estetiken från WoW. Absolut inte fult IMO, men verkligen ingen fullträff heller.

Permalänk
Medlem

Missade 1-2. 3an var bäst, 4an föll mig inte i smaken men 5an hade jag faktiskt kul när avsmaken för kameran och hur städerna såg ut hade lagt sig..
6-7 var fruktansvärda och namnbytet till M&M Heroes triggade mig något vansinnigt utan att jag kan förklara varför hehe

Permalänk
Medlem

Grafiken är väl schysst, men jag är inget fan av ”tilt-shift”, och det ser ut som att det används rätt rejält.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ubisoft har inte behandlat spelet väl och inte commynityt heller, inte sättet de lade ner supporten för Heroes of Might and Magic VII på. Kul att även de kan ändra sig.

Permalänk
Medlem

Spelade 2'an eller 3'an i nätverk(osäker på vilket) via COM-kabel, tyvärr tog det 5 minuter från att man avslutade sin tur till det blev nästa spelare, så man han gå och göra lite popcorn.
Kul med ny grafik tyvärr ser den alldeles för polerad ut, lite mer brutal gothic hade inte skadat.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av anon75480:

Nu ska vi inte kassta inte techspot under bussen, det är inte därifrån. Techspot har ingen artikel om detta vad jag kan se och här är i princip en kopia av det som stod:

"Based on the new trailer, Heroes of Might and Magic: Olden Era aims to blend its classic turn-based strategy gameplay with more modern RPG elements. We get a brief look at a spell book in the trailer hinting at the title’s new active abilities system."

https://venturebeat.com/games/heroes-of-might-and-magic-olden....

Och det säger inte heller att spell-boken faktiskt är ny, utan blir ju lite av en tolkningsfråga, sen hur det lilla man såg av det skulle antyda om något nytt "active abilities system" är dock oklart. Tusen år sedan jag spela, men såg väl ut som vanligt?

edit.

"Det nya spelet heter Heroes of Might and Magic Olden Era, och både namnet och den första trailern avslöjar att Ubisoft har återgått till seriens klassiska karta. Men spelet har också nya element."

lol, som....!? Man kanske även ska nämna några? Ni kanske borde läsa pressreleasen istället för att översätta någonanns artikel https://news.ubisoft.com/en-us/article/62HpoWQkAIVogVkoVk8JuJ... snark.

Asch då, kom ihåg det som Techspot. Venturebeat var det. Och jag borde ha tittat lite noggrannare på hur det såg ut förr. Spelade 3:an en massa på min gamla PowerMac G3 så tycker jag borde ha kommit ihåg bättre.

Permalänk
Medlem

Ser sjukt nice ut! Lirat HOMM 1-5