Överhettad CPU - Skadad vattenkylare?
Tjabba.
Igår fick jag ett felmeddelande från BIOS strax efter att jag hade startat upp min pc som sa att CPU:n var överhettad.
Felmeddelandet löd "CPU Over Temperatur Error!". Jag gick in i bios & såg att CPU tempen låg på hela 89 *c. Jag stängde av datorn & öppnade upp chassi-luckan för att släppa ut så mycket värme som möjligt.
Jag provade att starta igen men, samma felmeddelande dök upp, så jag stängde ner BIOS & gick tog mig in till Windows & körde ett program som kunde mäta tempen på CPU:ns olika kärnor.
Här är lite bilder på testen:
Jag startade upp datorn igen nästa dag, men då verkade allt vara som det skulle igen när det kommer till temp.
Jag ska tillägga att strax innan första felmed så hördes det som ett lite gnisslande ljud ifrån datorn.
CPU:n kyls med denna vattenkylaren (Deepcool Captain 240 EX )https://www.inet.se/produkt/6912321/deepcool-captain-240-ex köpt 2017. Jag flyttade samt rengjorde datorn ifrån damm igår, men vill inte minnas att jag stött till den hårt på något sätt.
Jag har även kylpasta ifall det skulle vara bra att lägga på lite nytt sådant?
Bör jag införskaffa en ny kylare så att inte följande problem händer igen kanske?
CPU:n är en: Intel(R) Core(TM) i5-8600K CPU @ 3.60GHz 3.60 GHz
PS: Jag har inte provat att fresta cpu:n genom att spela något tungstyrt spel ännu heller.
Tacksam för svar.