Erbjudanden från Amazon Prime Days!
Permalänk
Medlem

Överhettad CPU - Skadad vattenkylare?

Tjabba.
Igår fick jag ett felmeddelande från BIOS strax efter att jag hade startat upp min pc som sa att CPU:n var överhettad.
Felmeddelandet löd "CPU Over Temperatur Error!". Jag gick in i bios & såg att CPU tempen låg på hela 89 *c. Jag stängde av datorn & öppnade upp chassi-luckan för att släppa ut så mycket värme som möjligt.
Jag provade att starta igen men, samma felmeddelande dök upp, så jag stängde ner BIOS & gick tog mig in till Windows & körde ett program som kunde mäta tempen på CPU:ns olika kärnor.

Här är lite bilder på testen:

Jag startade upp datorn igen nästa dag, men då verkade allt vara som det skulle igen när det kommer till temp.

Jag ska tillägga att strax innan första felmed så hördes det som ett lite gnisslande ljud ifrån datorn.
CPU:n kyls med denna vattenkylaren (Deepcool Captain 240 EX )https://www.inet.se/produkt/6912321/deepcool-captain-240-ex köpt 2017. Jag flyttade samt rengjorde datorn ifrån damm igår, men vill inte minnas att jag stött till den hårt på något sätt.

Jag har även kylpasta ifall det skulle vara bra att lägga på lite nytt sådant?
Bör jag införskaffa en ny kylare så att inte följande problem händer igen kanske?
CPU:n är en: Intel(R) Core(TM) i5-8600K CPU @ 3.60GHz 3.60 GHz

PS: Jag har inte provat att fresta cpu:n genom att spela något tungstyrt spel ännu heller.
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

låter som pumpen har stannat. vibrerar den om du startar datorn och sätter fingrarna på den.
Har du olika sladdar till fläktar och pump så kanske du helt enkelt råkat dra halvt ut den om du rengjorde datorn så den glappar nu.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

1. Du behöver inte öppna chassit för att släppa ut värme

2. Moderna cpu:er har säkerhetsfunktioner som stänger av datorn om den blir för varmt. Så du behöver inte vara rädd att grill processorn.

3. Testa du att belasta processorn med spel eller annat och se vad som händer. Håll samtidigt koll på cpu temperaturen.

4. Du behöver nog inte byta kylpasta.

5. Jag gissar på att antingen pumpen (mest troligt) eller fläktarna på din cpukylare stannat tillfälligt och att det är därför du hade så hög cpu temp. Om den nu rullar på så kanske det är okej igen, men kan ju vara så att din pump sjunger på sista versen.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

skulle säga att en AIO från 2017 troligen börjat se sitt bäst före datum.

både för att pumpen troligen börjar bli sliten vid detta laget

och att vattennivån i den troligen sjunkit en del så du kan ha en ganska stor luftbubbla nu i den som kan ha fastnat i pumpen.
vattnet dunstar ju sakt genom materialet på slangar osv så till sist är nivån för låg även om det tar flera år innan det börjar bli ett problem.

nästa gång det händer om du känner att pumpen faktiskt verkar snurra (vibrerar om du känner på den) testa att skaka vrida och vända lite på datorn och se om det kommer igång för isf är vattennivån låg och kylaren är dax att byta ut om den inte går att fylla på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Stämmer nog att det blev någon vajsing på pumpen när jag flyttade datorn till ett nytt ställe. Jag vände & vred på den till & från.
Skador nog inte att skaffa en ny pump, ja.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Area52:

Stämmer nog att det blev någon vajsing på pumpen när jag flyttade datorn till ett nytt ställe. Jag vände & vred på den till & från.
Skador nog inte att skaffa en ny pump, ja.

Det är lätt att testa huruvida kylaren är trasig.

Starta datorn, känn på blocket, kommer det några små vibrationer?

Låt datorn stå på lite, några minuter, känn sedan på de två vattenslangarna som går från pump till radiator. Är en sida påtagligt varmare än den andra så funkar inte cirkulationen. Känn nära pumphuset.

En AIO med 7 år på nacken låter troligen som en trasig AIO.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Låt datorn stå på lite, några minuter, känn sedan på de två vattenslangarna som går från pump till radiator. Är en sida påtagligt varmare än den andra så funkar inte cirkulationen. Känn nära pumphuset.

Ingen utav slangarna känns varmare än den andra, ,men själva blocket/vattenkylaren vibrerar i princip inte (ena slangen vibrerar dock lite mer)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Area52:

Ingen utav slangarna känns varmare än den andra, ,men själva blocket/vattenkylaren vibrerar i princip inte (ena slangen vibrerar dock lite mer)

Tror du får köra grejerna lite längre om inget är varmt och inga vibrationer finns. Är dock inte jättebekväm att guide:a så här på distans iom saker kan gå sönder.

Troligen pump om det inte finns några vibrationer alls, slangarna kan vara svala om luft har fastnat i blocket och pump har dött.

Har du en bild på hur pumphuset är monterat I datorn så man ser vart slangar och radiator sitter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prövade att lira ett spel (Chivilary 2) en liten stund men cpu tempen höjde sig max upp till ca 50* under tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror du får köra grejerna lite längre om inget är varmt och inga vibrationer finns. Är dock inte jättebekväm att guide:a så här på distans iom saker kan gå sönder.

Troligen pump om det inte finns några vibrationer alls, slangarna kan vara svala om luft har fastnat i blocket och pump har dött.

Har du en bild på hur pumphuset är monterat I datorn så man ser vart slangar och radiator sitter?

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du mäta eller känna om blocket är mycket varmare än radiatorn ?
Jag har själv haft en aio där impellern slutade rotera efter typ 5 år, troligen lossnade impellern från motoraxeln, den slutade i vart fall att cirkulera vattnet fastän motorn fungerade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du mäta eller känna om blocket är mycket varmare än radiatorn ?
Jag har själv haft en aio där impellern slutade rotera efter typ 5 år, troligen lossnade impellern från motoraxeln, den slutade i vart fall att cirkulera vattnet fastän motorn fungerade.

Jag kände på dom innan, men jag tyckte att dom kändes väldigt jämna i temp. Lite ljummen typ

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Area52:

<Uppladdad bildlänk>

Tycker det ser ut som att ditt pumphus ligger högre än vad radiatorn ligger eller åtminstone kan slangarna hamna som högsta punkt i systemet.

Just pump högst upp i systemet är ett vanligt skäl till att AIOs dör.

I detta fallet så verkar ju grejerna hoppat igång för dig igen iom att 50-60C inte är några temperaturer att fundera på. Gissningsvis fick du in en bubbla i blocket när du vände runt på datorn och denna bubbla har nu flyttat på sig så att grejerna kan kylas bra igen.
Sekundärt skulle det kunna vara en lite "sticky" rotor som har börjat röra på sig igen nu när du startat om datorn ett par gånger. Möjligen kan den fastna igen.

Min rekommendation är nog att bara köra på vidare med systemet tills dess att din AIO pajar på riktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med David

Eller det finns inte plats att montera AIO:n i toppen istället? Det borde minimera risken för att luft hamnar i pumpen.
(borde göras i samband med byte av AIO om inte förr!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller med David

Eller det finns inte plats att montera AIO:n i toppen istället? Det borde minimera risken för att luft hamnar i pumpen.
(borde göras i samband med byte av AIO om inte förr!)

Ska nog prova det vid nästa AI0. Den jag har nu är nu ändå 7+ år gammal, så lika bra att smälla upp något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Men om det inte är någon cirkulation alls borde båda slangarna bli lika varma??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xfade:

Men om det inte är någon cirkulation alls borde båda slangarna bli lika varma??

Det är bättre flöde åt ena hållet som leder till konvektion av (varm)vätskan ut i ena slangen.
I just den kylaren som TS har så är detta beteende ytterligare förstärkt iom pump och block inte sitter ihop utan har en glasledning som går ner till blocket för att kringgå den design som Asetek har patent på.

Detta är ett supervanligt sätt att identifiera trasig AIO på och inget som jag kokat ihop!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är bättre flöde åt ena hållet som leder till konvektion av (varm)vätskan ut i ena slangen.
I just den kylaren som TS har så är detta beteende ytterligare förstärkt iom pump och block inte sitter ihop utan har en glasledning som går ner till blocket för att kringgå den design som Asetek har patent på.

Detta är ett supervanligt sätt att identifiera trasig AIO på och inget som jag kokat ihop!

Så om det är "super"vanligt gör det hela rätt.. eller?
Hur kan det vara bättre flöde på ett håll genom en AIO block UTAN en pump? (fundera på den)

Det är ju inte så att det sitter ventiler i AIO's som bara släpper flödet åt ett håll..
Ja varmt vatten expanderar, men om det inte sitter ventiler som hindrar flödet kommer ingen vätska att flytta på sig åt ett håll.

Visa signatur

► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Hur kan det vara bättre flöde på ett håll genom en AIO block UTAN en pump? (fundera på den)

Det är ju inte så att det sitter ventiler i AIO's som bara släpper flödet åt ett håll..
Ja varmt vatten expanderar, men om det inte sitter ventiler som hindrar flödet kommer ingen vätska att flytta på sig åt ett håll.

Det kallas för självcirkulation.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det kallas för självcirkulation.

"självcirkulation" i EN riktning? komm igen FOT.. (fundera en sekund) ber/hoppas jag på..
Å nu pratar vi on en aktiv pump som inte funkar alls här.. (Det är det jag pratar om i alla fall..)

Skulle en slang bli mer varm än den andra utan en aktiv pump eller en backventil?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xfade:

Pumpen sitter där den sitter oavsett om den är hel eller ej.
Kort och gott så är flödet åt ena hållet nästan noll ty rotorn är statisk. Flödet åt andra håll är nettonoll men du har en viss konvektion ut i slangen. Precis det jag skrev innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Pumpen sitter där den sitter oavsett om den är hel eller ej.
Kort och gott så är flödet åt ena hållet nästan noll ty rotorn är statisk. Flödet åt andra håll är nettonoll men du har en viss konvektion ut i slangen. Precis det jag skrev innan.

Skrev i mitt svar om motorn INTE fungerar.. impellern har lossnat.. tex eller inte funkar alls.
Men känn på slangarna om det är olika temp så funkar din AIO.. är var du säger?
heh.. om det är olika temp på slangarna så funkar AIO'n..
Dock svara det inte på om det är andra problem ...

MEN.. om impellern eller motorn INTE funkar blir båda slangarna lika varma. imho.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

<Uppladdad bildlänk>

Kanske irrelevant i sammanhanget men jag kan endast se tre minnesmoduler, bör begränsa prestandan till viss del, bäste med ett eller två par minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Kanske irrelevant i sammanhanget men jag kan endast se tre minnesmoduler, bör begränsa prestandan till viss del, bäste med ett eller två par minnen.

Menar du ram-minnen? Sitter 4 st i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Skrev i mitt svar om motorn INTE fungerar.. impellern har lossnat.. tex eller inte funkar alls.
heh.. om det är olika temp på slangarna så funkar AIO'n..
Dock svara det inte på om det är andra problem ...

MEN.. om impellern eller motorn INTE funkar blir båda slangarna lika varma. imho.

Ja det är din åsikt men den är fel och baserat på just en åsikt. När du värmer media kommer den automatisk att röra iom att den har längre densitet. När denna media flyttas tar den med sig kringliggande media och det måste fyllas på "bakifrån". Därför får du självcirkulation trots att impellern inte rör sig.

Impellern i asetek-pumpar är inte täta, så viss rörelse kan alltid uppstå i mediat. Kolla hur exempelvis självcirkulation i badtunnor funkar. Samma princip i en AIO men rörelsen blir bromsad av impellern.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Menar du ram-minnen? Sitter 4 st i.

på bilden ser jag 3st av 4 kanalen upptagna

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Det går bra med tre stickor också om man t.ex. har 8+8 i en kanal och 16 i den andra, det viktiga för prestandan är att man har lika mycket minne i båda kanalerna och inte hur många stickor man har.

Men i det här fallet är det faktiskt fyra stickor, den fjärde är bara väldigt svår att se eftersom den är en annan modell som saknar värmespridare och fotot är taget rakt uppifrån.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xfade:

Nu tror jag du läste lite slarvigt. Jag säger motsatsen, en tydlig skillnad där en sida är varm och en sida är kall = vatten som inte rör sig. -> Pump är ur funktion.

Citat:

Du får ha vilken åsikt du vill, men i detta fallet har jag berättat hur saker fungerar.

För att göra det extra tydligt en sista gång:
Värmekapaciteten i vatten är så pass hög att en fungerande loop har i princip samma vattentemperatur överallt i loopen. En loop som inte har vatten i rörelse kommer att vara varm på den sida värmeblocket som vattet kan ha lite konvektion i sig. Således, en loop med tydlig differans mellan in och ut vid kylblocket tyder på ett system där vatten inte rör sig.

edit:typo
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

på bilden ser jag 3st av 4 kanalen upptagna

Kollar man första bilden från BIOS blir det ännu mer förvirrande... Där är det fyra stickor, två 4 gig och två 8 gig, men en av dem är GSkill (i annan hastighet) och resten Corsair.
Låter som risk för småstrul med minnena men går det så går det antar jag?

*edit*
Såg Perost:s svar nu också! Låter rimligt att den sista minnespinnen är helt ren utan kylare alls, så syns knappt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det går bra med tre stickor också om man t.ex. har 8+8 i en kanal och 16 i den andra, det viktiga för prestandan är att man har lika mycket minne i båda kanalerna och inte hur många stickor man har.

Men i det här fallet är det faktiskt fyra stickor, den fjärde är bara väldigt svår att se eftersom den är en annan modell som saknar värmespridare och fotot är taget rakt uppifrån.

Det det var väldigt lurigt. Kan mycket väl vara så som du säger, utan värmespriddare med bild rakt ovanifrån.