Erfarenhet och Arbetsannonser

Permalänk
Medlem

Erfarenhet och Arbetsannonser

Sitter och kollar igenom lite jobbannonser efter något nytt och roligt och någonting jag har funderat på ett tag och undrar vad andra inom IT branchen tycker är när det står saker som t.ex

Krav/Meriterande

"Erfarenhet inom hyper-v/nätverk/routing/Azure/M365" osv gällande andra produkter/tekniker.

När skulle ni säga att man har erfarenhet inom någonting?
Säg att en person har satt upp en ubiquiti router, switch, AP med ett separat vlan för IoT enheter. Kan denna person då sätta på sitt CV att den har erfarenhet inom nätverk/VLAN?
Eller kan en person som har installerat någon vm eller 2 i hyper-v sätta att den har erfarenhet inom hyper-v?
Kan väl egentligen mata på med en hel hög med exempel men rent generellt hur mycket tycker ni man ska veta inom ett område för att få sätta det som en erfarenhet på en jobbansökan?

Permalänk
Medlem

Överlag tycker jag sånt där är rätt luddigt i annonser.
Jag har suttit med och (kunskaps testat) en del arbetssökande som sökt där jag jobbar.
Man brukar rätt snabbt få ett hum om vad personen i fråga kan där, Speciellt om det är en Junior tjänst så att säga.

Sen ja överlag så används kanske inte Unifi vrål mycket i enterprise (det förekommer dock) men en grundläggande kunskap om hur L2, L3 och vlan etc etc kommer man långt med. Speciellt om man är villig att lära sig.

Såklart är det mer meriterande att skriva att man jobbat 2-3 år på något bolag som it kille etc etc än att jag har pillrat hemma 1-2 år med unifi, dock utesluter det ena inte det andra så att säga tycker jag.. Allt beror på lite vilken tjänst man söker.
Typ Senior nätare så krävs det kanske lite mer än bara pillrat hemma med Unifi.
Junior i en lärling/lärande tjänst så ja då kanske det räcker så länge personen i fråga är "Hungrig" på lära sig.

Vilja och driv kommer man rätt långt med, speciellt om man är duktig på att visa att man har det.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade sagt att du har "erfarenhet" om något om du på kort tid skulle kunna lära dig hur det funkar tillräckligt väl för att göra jobbet i fråga.

Det är inte vad ordet egentligen betyder, men det är det de flesta rektyrerare "menar" även om de inte säger det högt.

Kan du göra jobbet, eller kan du lära dig göra jobbet på kort tid, och är jobbet i allmänhet intressant, sök.

Permalänk
Medlem

Det arbetsgivarna menar med erfarenhet är att man har arbetat med produkt/område. Hemma/Labb är inte värt många sekiner mer än att man får en grund att stå på för att lättare lära sig, så klart det har ett värde för en själv. Så skriv upp produkter/områden du arbetat med hos tidigare/nuvarande arbetsgivare och hur lång tid 1-2-3-5-10 år.

På tiden när jag rekryterade folk så hände det att man fick ansökningar t.ex. till nätverksteknikertjänster där de beskrev hur de hade satt upp sin d-link router hemma och hjälpte sina kompisar med deras hemmanätverk. Mmm, snällt att hjälpa kompisar, men inte det man söker som arbetsgivare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Överlag tycker jag sånt där är rätt luddigt i annonser.
Jag har suttit med och (kunskaps testat) en del arbetssökande som sökt där jag jobbar.
Man brukar rätt snabbt få ett hum om vad personen i fråga kan där, Speciellt om det är en Junior tjänst så att säga.

Sen ja överlag så används kanske inte Unifi vrål mycket i enterprise (det förekommer dock) men en grundläggande kunskap om hur L2, L3 och vlan etc etc kommer man långt med. Speciellt om man är villig att lära sig.

Såklart är det mer meriterande att skriva att man jobbat 2-3 år på något bolag som it kille etc etc än att jag har pillrat hemma 1-2 år med unifi, dock utesluter det ena inte det andra så att säga tycker jag.. Allt beror på lite vilken tjänst man söker.
Typ Senior nätare så krävs det kanske lite mer än bara pillrat hemma med Unifi.
Junior i en lärling/lärande tjänst så ja då kanske det räcker så länge personen i fråga är "Hungrig" på lära sig.

Jo det känns ofta väldigt ludigt med "Ha erfarenhet inom detta breda område" och sedan inget mer.
Just unifi tänkte jag bara som ett exempel där om vi säger att en annons har i texten:
"Tidigare erfarenhet inom nätverk/som nätverkstekniker"
Så blir det ju väldigt svårt att tolka det i annonsen om ett företag letar efter någon som har pillat Cisco i 10-15 år och kan göra det i sömnen eller nöjer sig med någon som vet hur man sätter upp en brandvägg/switch/AP av vilket märke som helst, speciellt när det inte skrivs om det är en Senior eller Junior tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

På tiden när jag rekryterade folk så hände det att man fick ansökningar t.ex. till nätverksteknikertjänster där de beskrev hur de hade satt upp sin d-link router hemma och hjälpte sina kompisar med deras hemmanätverk. Mmm, snällt att hjälpa kompisar, men inte det man söker som arbetsgivare.

Haha jo så är det, har även dykt på folk som jobbat typ 10 år på andra ställen som nån form av allt i allo it, och när man sitter och kollar vad personen kan så har de aldrig loggat in i en riktig brandvägg (cisco, fortigate, Checkpoint, palo alto, etc) har ingen aning vad man menar då man frågar om skillnad på L2,L3... vet inte vad dns är, osv.. man blir lite hur i helvetet kan du ha 10 år i branschen och sökt detta jobbet och tänkt att du ska kunna jobba med detta?????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Haha jo så är det, har även dykt på folk som jobbat typ 10 år på andra ställen som nån form av allt i allo it, och när man sitter och kollar vad personen kan så har de aldrig loggat in i en riktig brandvägg (cisco, fortigate, Checkpoint, palo alto, etc) har ingen aning vad man menar då man frågar om skillnad på L2,L3... vet inte vad dns är, osv.. man blir lite hur i helvetet kan du ha 10 år i branschen och sökt detta jobbet och tänkt att du ska kunna jobba med detta?????

Haha ja det är väl lite där jag själv sitter just nu kan man väl säga, kanske inte riktigt lika lång tid utan snarare 2-3 år av lite så där allt i allo it och nu när man vill söka sig vidare så känns det svårt att veta vad man faktiskt kan knappa ner på ett CV eller inte.
Man vill ju inte sitta och ljuga om saker man inte kan men samtidigt blir det väldigt svårt att veta vad folk söker när det enbart nämns "erfarenhet" inom ett stort område.

Permalänk
Medlem

Tror man måste tänka lite annons för annons och vad faktiskt de söker??

Om jag ser till mig själv:
Azure: Ja jag har pillrat en hel del med azure, det är dock långt från mitt fokus område, jag har dock koll på vad man KAN göra i azure och Entra ID och på ett ungefär en bild vad som är möjligt att utföra, skulle dock inte klassa mig som en expert inom området, långt ifrån, Skulle jag kunna jobba som nån junior där... jaa kanske med lite hemma labbande å påläsning, dock har jag ju 6-7 års erfarenhet med det, men jag tycker inte jag kan det vrålbra direkt.

Nätkonsult: Ja mitt fokus område, skulle nog kunna söka de flesta tjänster där, dock också lite beroende på, om annonsen är säg vi vill att du är vrålduktig på Palo Alto / Juniper så njaaa kanske inte, men har jobbat så pass mycket med de flesta fw brands så kan säkert lära mig, men finns vissa jag såklart är bättre på än andra.

Är svårt att på nå vis göra någon all inclusive på står det såhär så menar de sådär i annonstexterna, bästa är att kontakta dem och ställa frågor, vilka prylar jobbar ni med? Är det Cisco? Fortigate? etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopen:

Haha ja det är väl lite där jag själv sitter just nu kan man väl säga, kanske inte riktigt lika lång tid utan snarare 2-3 år av lite så där allt i allo it och nu när man vill söka sig vidare så känns det svårt att veta vad man faktiskt kan knappa ner på ett CV eller inte.
Man vill ju inte sitta och ljuga om saker man inte kan men samtidigt blir det väldigt svårt att veta vad folk söker när det enbart nämns "erfarenhet" inom ett stort område.

Avrunda lite uppåt, det gör alla andra. Men kom oxå ihåg att annonser är önskelistor, man kan inte få allt man önskar sig, så någon som kan en del och driv/vilja att lära sig annat räcker långt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Det finns lite olika nivåer på krav.
Ha en doktorsexamen inom området.
Minst X antal år arbetserfarenhet, där man ska lämna referenser till kunder som kan bekräfta att man just har jobbat X antal timmar med detta de senaste åren och att man har gjort detta på en avancerad nivå.
Ha olika certifikat inom området etc.

Dessa krav brukar inte finnas på platsannonser på platsbanken utan i anbud till olika uppdrag.

När det gäller platsannonser så söker de ofta väldigt brett, det handlar inte specifikt för ett visst uppdrag. De vill då ha in ansökan för personer som de tycker är intressanta. De nämner då ofta saker som de ser som positivt.

När de då skriver "Erfarenhet inom hyper-v/nätverk/routing/Azure/M365" osv gällande andra produkter/tekniker. så skriver man den kunskap man har. Är det hemmalekande så skriver man det, har man gjort mer så skriver man det.
Där personen som får jobbet kanske inte ens vet vad "hyper-v/nätverk/routing/Azure/M365" är för något, men den hade andra kunskaper som gjorde den till en bättre kandidat.

Jag ser helt ärligt inte problemet i en enkel jobbansökan. Man skriver bara det man kan. Ett stort problem är att det man kan kanske inte räcker och man kan överdriva lite, eller såklart raka motsatsen. Jag har t.ex. sett vissa nyexade på forumet som har gjort betydligt mer än vanlig nyexade och de ej vill framföra detta.

*edit*
Om man ska söka ett uppdrag och får skriva i ett formulär, där en fråga är har du "Erfarenhet inom hyper-v/nätverk/routing/Azure/M365"? Och det enda man kan skriva är Ja eller nej, absolut ingen möjlighet till mer kommentar finns.
Ja, då är det en komplicerad fråga som kan avgöras i Civilrätten om uppdragsgivaren anser att har ljugit.

Men för en vanlig arbetsansökan, så kan man skriva mer än bara Ja eller Nej och man brukar få en chans att gå på en arbetsintervju innan där man kan förklara sig.