Anlita cracker/hacker för att spåra stulen laptop

Permalänk
Medlem

Anlita cracker/hacker för att spåra stulen laptop

Hej! Min Acer Swift laptop blev stulen igår och jag hade gärna velat spåra den då jag misstänker att den inte befinner sig så långt ifrån mig (studentområde). Jag försökte spåra via Hitta min enhet på microsoft men man behövde tydligen ha registrerat den för spårning i förhand så det gick ej. Kunde inte heller spåra via google konto och har nu loggat ut enheten därifrån. Funderar på om det finns någon ”hacker” eller ”cracker” (kallas det så?) man kan betala privat för att via serienummer eller dylikt spåra den eller om någon av er har ett hum om hur man hade kunnat göra? Är väldigt desperat tjej och kan göra lite vadsom för hjälp SNÄLLA!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Polisanmäl och prata med ditt försäkringsbolag så slipper du bli blåst på ännu mer pengar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sundssst:

väldigt desperat tjej och kan göra lite vadsom för hjälp

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Polisanmäl och prata med ditt försäkringsbolag så slipper du bli blåst på ännu mer pengar.

Nä men jag vill verkligen lösa detta snabbt och gärna utan att behöva stå i telekö till polisen i 20 timmar. Jag är villig att göra vadsom och tar risken att bli blåst

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det tar inte 20hr i kö samt kan du alltid polisanmäla den på polisens hemsida.. Men det kanske inte är din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundssst:

Är väldigt desperat tjej och kan göra lite vadsom för hjälp

Jahaja.

Nej, det finns troligen inget någon kan göra. Man behöver helt enkelt förbereda innan något händer. Även då är det svårt att göra något mot en kompetent tjuv.

Med en inkompetent tjuv och om du har inloggningar igång skulle det kunna vara teoretiskt möjligt för polisen, men knappast en ”hacker”, att spåra datorn via företaget med den inloggade tjänsten och tjuvens internetleverantör. Det kommer så klart inte att hända för en sketen laptop.

Det du kan göra är att se om något inloggat konto har loggning över en IP-adress under stöldens tid. Sedan får du försöka logga ut och byta lösenord på alla konton som tjuven potentiellt kan ha fått tillgång till. Om du hade kryptering (Windows Bitlocker) påslaget och lösenordsskyddad inloggning så ligger du bättre till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sundssst:

Hej! Min Acer Swift laptop blev stulen igår och jag hade gärna velat spåra den då jag misstänker att den inte befinner sig så långt ifrån mig (studentområde). Jag försökte spåra via Hitta min enhet på microsoft men man behövde tydligen ha registrerat den för spårning i förhand så det gick ej. Kunde inte heller spåra via google konto och har nu loggat ut enheten därifrån. Funderar på om det finns någon ”hacker” eller ”cracker” (kallas det så?) man kan betala privat för att via serienummer eller dylikt spåra den eller om någon av er har ett hum om hur man hade kunnat göra? Är väldigt desperat tjej och kan göra lite vadsom för hjälp SNÄLLA!!!!!!!!!

Även om det är uppenbart blir jag ju nyfiken på vad slutspelet är, är det ett blås på pengar, rekrytering eller något annat? Distinktionen mellan hacker/cracker är intressant, inte många i rollen du spelar hade gjort den.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Även om det är uppenbart blir jag ju nyfiken på vad slutspelet är, är det ett blås på pengar, rekrytering eller något annat? Distinktionen mellan hacker/cracker är intressant, inte många i rollen du spelar hade gjort den.

Men snälla begreppet cracker fick jag 30 min sen när jag läste en tråd här i en liknande situation när nån gammal nörd blev sur för att man ej skildje på hacker och cracker. Rollen jag spelar är jag som fått min data stulen och hade jättegärna fått ip adressen så jag hade kunnat knacka på tjommen som stal den och konfronterat. Inget blås på pengar, men rekrytering ja för jag hade gärna rekryterat ngn att hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Ingen här kommer kunna hjälpa dig med detta.
Polis och försäkriingsbolag kommer kanske kunna bistå.

Permalänk

Undrar om den skulle gå att hitta via wifi? Om den t.ex. varit uppkopplad via internetdelning på din lur så kanske den kopplar upp sig automatiskt om du är i närheten?
Om du har en egen router så kanske du kan titta i den och se hur din laptop identifierar sig?
Kanske de som sköter nätverket på ditt boende kan hjälpa dig?

Permalänk
Medlem

Sånt här fishy hör väl snarare hämma på darknet? Tror inte du hittar "hackers" på sweclockers.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd låst*

Vid stölder skall man anmäla händelsen till Polisen.

Mvh
Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär