Får ej ut max av Sonos via TV:n

Permalänk
Medlem

Får ej ut max av Sonos via TV:n

Har stött på ett problem med min Sonos-setup som jag inser att jag är för dålig på ljud för att lösa.

TV:n - LG OLED55CX
Ljudet - Sonos Beam (gen2) kopplad till TV:n via HDMI eARC ingången plus två stycken Sonos One satelliter bredvid soffan.

Streamar jag ljud via Spotify (Premium) från mobilen har jag kanonljud, alla högtalare jobbar.

Jag testade igår att uppgradera till YouTube Premium för att jämföra men får inte till något vettigt ljud hur jag än gör. Ljudet är betydligt sämre och enbart Beam jobbar. Har testat alla möjliga varianter jag kan komma på.

Via TV:ns inbyggda app för Youtube och Spotify - kasst
Via Google TV Streamers appar (Youtube/Youtube Music/Spotify) som också går via HDMI in i TV:n - kasst
Streamar jag från mobilen med Youtube går den via Google Streamern och det blir dåligt.

Jag antar att det bör sitta i TV:ns ljudinställningar men jag kan inte hitta någon inställning att ratta på som gör skillnad.
"Digitalt ljud ut" är satt till "Pass-through" och HDMI-ingångsljudformat är satt till "Bitstream".

Har stirrat på problemet lite för länge och vet inte längre om jag ska rikta in mig på TV:n, inställningarna i Sonos-appen eller om jag bommar något annat?

Permalänk
Medlem

Ingen av musiktjänsterna du nämner har stöd för surround och på youtube är det nog fortfarande väldigt få videos som faktiskt har surroundljud.

Har du testat någon film tjänst som t.ex Netflix som kör 5.1 på sitt material?

Permalänk
Medlem

Tror det är så att ljudet från Youtube är i klasisk sterio 2.0 . Och det ska det oftast vara med, då Youtube inte har mycket (om något) i 5.1 .
Ljudet från Spotify borde också vara i sterio 2.0 . Men av någon anledning så mixar din Sonos upp det ljudet till alla högtalare. Vilket den inte borde om det ska vara rätt.

Troligen vet din Sonos att du spelar från Spotify (eftersom Ljudet kommer direkt från "appen" i ljudlimpan) och på så vis ändrar ljudinställningar efter det.

Har du testat att köra Spotify från din TV eller någon annan enhet och jämfört? Troligen borde det då låta lika dåligt som från Youtube.

Vill du att det ska låta "bättre " så får du nog kolla i Sonos barens inställningar och se om det fins någon uppmixning för ljud som kommer i sterio.

Var bara medveten om att du får nog sän manuellt ändra tillbaka igen för att inte det ska låta konstigt i filmer som faktiskt kommer i 5.1 .

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Har själv inte använt någon av Sonos surroundsystem men jag tror ovan talare är något på spåret. Antingen försöker TVn skicka ut en surroundmix, eller så är din Sonosutrustning inställd på att spela upp surroundljud om den får det eller mer troligt i det här fallet emulera surroundljud när den får vanlig tvåkanal.

Visa signatur

.:bjorn