Permalänk

TV TCL 43" Trolla fram text-tv Tips

Hjälpte en äldre vän med TV-köp:
TCL 43" P631 4K LED, upptäckte direkt att text-tv endast fanns för streamad tv och inte via marknätets text-tv typ sid 199.

Fanns alltså inget val på fjärren för detta.
Gamla TV:en var också TCL och med den fjärren väcktes text-tv upp.

Beställde fjärr på Amazon för under 100:- och allt funkar samt att det på den nya fjärren funkar också med sifferval för kanaler vilket saknades på medföljande fjärr.

För vissa länder/marknader levereras den TVen med 2 olika fjärr men inte Sverige.
(Svar från support.)

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig.
Det jag tänker mig är ju då alltså att funktioner kanske finns i tvn, men knappen är borta från fjärren. Inte orimligt kan man ju tycka, vem i hela friden vill ha t.ex en Netflix-knapp liksom. Idag kanske, men om 5 år kanske inte ens tjänsten existerar längre.

Finns det nån fjärr man kan programmera helt själv efetr Logitech Harmony gick i graven?

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Bra att det löste sig.
Det jag tänker mig är ju då alltså att funktioner kanske finns i tvn, men knappen är borta från fjärren. Inte orimligt kan man ju tycka, vem i hela friden vill ha t.ex en Netflix-knapp liksom. Idag kanske, men om 5 år kanske inte ens tjänsten existerar längre.

Finns det nån fjärr man kan programmera helt själv efetr Logitech Harmony gick i graven?

Jo, bra att det funkade.
Netflixknapp och liknande är totalt ointressanta då det endast är en genväg i en smart-tv.

Traditionell text-tv går däremot ej väcka upp på annat sätt än via förprogrammerat val på fjärr.

Är inte där ännu själv men antalet äldre jag installerat åt värdesätter eller klarar sig inte utan möjlighet att välja textning till markbunden TV, alltså framöver endast TV1 TV2 TV4 eftersom markbundna övriga kanaler från Boxer läggs ner och ersätts med nätbaserad TV från årsskiftet 24/25.

Ändå mysko men bra att funktionen finns dold eller kvarglömd men kan väckas med "rätt" fjärr.