Permalänk
Medlem

Docsis Modem?

Då har man flyttat in i en lgh med coax F-type hona ut från väggen för att koppla upp sig till nätet. Har alltid annars haft fiber/ethernet. Då är frågan vilka docsis modem är att rekommendera och finns det nån vettig mesh system för just detta? Har noll erfarenhet av just docsis modem och coax uttag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det som kommer med internetabonnemang lär funka bäst. Du sätter upp mesh efter det, alltså mha noder/accesspunkter och nätverkskablar.

Permalänk
Medlem

Finns det ens några att köpa löst? Och om det gör det är det väl tveksamt om tele2 låter dig köra nåt annat än det de låter dig låna.

Permalänk
Medlem

Finns det ens några DocSIS system kvar i användning annat än Tele2 (Comhem). Många mindre lokala kabel-TV nät borde ha avvecklats vid det här laget och att man installerat RJ45 kabel, alternativt fiber. Att man sedan fortsätter använda koaxen för TV via kabel kan jag förstå.

Du får nog modem-router (köpa eller hyra) från Tele2 om du skaffar abonnemang antar jag.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt sydantenn.se som jag köper tjänsten av. Det är det ända sättet att få nät ur väggen här. Måste nog ha deras modem isåfall. Kan jag koppla det modemet därefter till min Nighthawk från Netgear för bättre prestanda/wifi? Eller är det bara extenders/extern mesh som gäller därefter?

Permalänk
Medlem

Sydantenn tillhandahåller kabelmodem åt dig. Fungerar bara med modem som de godkänt.

Köp därmed inte något begagnat Comhem-modem osv.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ja du måste ha deras Coax-modem, sen kan du koppla egen router efteråt.