Blizzard släpper Warcraft 1 och 2 Remastered

Permalänk
Melding Plague

Blizzard släpper Warcraft 1 och 2 Remastered

Under onsdagskvällen överraskade Blizzard med två uppdaterade klassiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att de överger stödet för Mac, särskilt eftersom Blizzard alltid har haft ett gott rykte. Samtidigt blir Mac-datorer allt bättre för just spel, vilket gör det ännu mer synd att stödet minskar.

Permalänk
Medlem

Har alltid tyckt att WC2 är det bästa spelet i serien. Fastnade aldrig för 3an.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har min kopia här i garderoben, finns det en uppgradering? 😜🤣🤣🤣

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

WC2 var nog det första eller iaf bland de första PC spelen jag spelade.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Your soundcard works perfectly!

Permalänk
Medlem

Spelade 2an lite igår, singleplayer är ok men multiplayer är väligt lackluster. De har lyckats försämra multiplayer rejält mot battle.net edition, finns ingen privat lobby och typ inga inställningar man kan göra. Går inte ens att lira mot ihop mot ai så alla multiplayer scenarios är ospelbara. Warcraft 1 ville aldrig installera igår när jag försökte så kan inte säga mycket om den ännu, och nya reforged hängde sig och krashade i första laddningsskärmen hela tiden

Har spelat de allihop till och från över åren. Lirade igenom 2an i vårras igen. Multiplayer i 1an ska bli kul att se, den ska de väll inte lyckas försämra

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Fan vad de ska vara bra på att ta betalt >,< har wc3 sedan tidigare samt wc2 från gog för 10 euro.

Blizz ska då ha 27 euro för 1an o en uppgradering på 2an då, vette fan om nostalgin håller till 1an för det priset

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

Fan vad de ska vara bra på att ta betalt >,< har wc3 sedan tidigare samt wc2 från gog för 10 euro.

Blizz ska då ha 27 euro för 1an o en uppgradering på 2an då, vette fan om nostalgin håller till 1an för det priset

De kommer garanterat "fira" med typ 50% rea inom en snar framtid så du kan nog bara vänta lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundmat:

Det är tråkigt att de överger stödet för Mac, särskilt eftersom Blizzard alltid har haft ett gott rykte. Samtidigt blir Mac-datorer allt bättre för just spel, vilket gör det ännu mer synd att stödet minskar.

I tidernas begynnelse körde jag Mac emulator (egentligen mer liknande VM då ingen emulering förekom) på min Amiga 1200 med 68040 och chunky pixels grafikkort. Köpte Mac Warcraft 2 och spelade på den. Det vill man ju kunna göra igen

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

De kommer garanterat "fira" med typ 50% rea inom en snar framtid så du kan nog bara vänta lite.

Det tog 3 år innan första rean på Warcraft 3 Reforged...

Visa signatur

Mina bullar är kända från kust till kust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

I tidernas begynnelse körde jag Mac emulator (egentligen mer liknande VM då ingen emulering förekom) på min Amiga 1200 med 68040 och chunky pixels grafikkort. Köpte Mac Warcraft 2 och spelade på den. Det vill man ju kunna göra igen

Körde Warcraft 1 genom Shapeshifter på min A4000.

Frågan är vilken magi som Shapeshifter använde, då jag tycker att alla emulatorer och VM:s laggar mer genom Windows idag.

Köpte långt senare en iMac för att spela Diablo III.

Permalänk
Medlem

Köpte Warcraft Remastered Battle Chest direkt efter streamen igår.

WC1 & WC2 är typ min barndom. Vet inte hur många timmar man lagt på båda dessa spelen.
Warcraft 1 var det första spelet jag någonsin spelade online mot en annan mänsklig spelare. Jag var på sommarkollo och blev polare med en där som precis hade fått internet och Warcraft 1. Så vi skubbade från kollot och drog hem till han som bodde nära och jag upplevde magiska världen av Warcraft 1 och att spela mot annan mänsklig spelare.

Efter det var det kört. PvP alltid och magiska världen av Warcraft var inlåst

WC2 har jag så löjligt många timmar i så de finns inte, betydligt mer än vad jag hade i WC3 trots jag spelade det en hel del också. WC2 är nog ett av de bästa spelen någonsin i mitt tycke, det var och är så jävla bra.

Har inte köpt WC3 reforged heller pga alla problem, så tänkte lika bra nu då

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Körde Warcraft 1 genom Shapeshifter på min A4000.

Frågan är vilken magi som Shapeshifter använde, då jag tycker att alla emulatorer och VM:s laggar mer genom Windows idag.

Köpte långt senare en iMac för att spela Diablo III.

Gamla 68K Macar var enkla datorer, en 680X0 med minne och en framebuffer som CPU skrev till. Amigan var mer avancerad och kunde köra MacOS utan emulering (Hade man inget grafikkort behövde det emuleras dock då pixelformaten var annorlunda). Dessutom fanns ju ingen form av memory-protection, vilket en modern VM har så det blev väldigt bare metal och precis lika snabbt som en Mac med samma CPU.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hundmat:

Vi hoppas att Game Porting Toolkit och liknande tekniker inte gör samma sak som Proton lär ha gjort: fungera så bra att det finns väldigt liten anledning för utvecklarna att ens bry sig om att göra "native" versioner.

I Mac-fallet finns ändå ett tekniskt problem som kräver en "native" version för att fixa. Att köra x86_64 kod är idag ett icke-problem i spel. Rosetta 2 ger typiskt 70-90 % av prestandan hos en ARM64 version. Det absurda är att även vid 70 % nivån är M4 ungefär lika snabb att köra x86_64 som senaste generationen laptop CPUer från Intel/AMD är (när M4 kör ARM64 är det världens snabbaste CPU att köra även spel)!

Problemet är i huvudsak emulering av DirectX. Detta är det mindre problemet i Proton då man kör samma GPU på Linux som på Windows. Men på Mac behöver man både emulera DirectX och emulera de fysiska skillnader som finns i GPU-design. Apple-silicon GPUer är rejält uppskalade mobil-GPUer som har vissa skillnader i design jämfört med en dGPU för PC.

Just det här spelet lär knappast vara några problem att köra på Mac, går ju att köra Diablo 4 och det är väsentligt mer krävande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

WC3 var inte så kul, men däremot custom games var ju fantastiskt, exakt den aspekten de dödade i refreshen… de bryr sig verkligen inte längre om sina spelare

De gamla spelen kan såklart ge en retrokick, men jag tror inte på någon långvarig ihållande marknad för dem

Permalänk
Medlem

Wow!
400 kr för tre gamla uppollerade spel, gissar att de även kräver att man är online även för singlesplayer.
Tror jag nöjer mig med orginalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

WC3 var inte så kul, men däremot custom games var ju fantastiskt, exakt den aspekten de dödade i refreshen…

Vet du vad? Jag tycker faktiskt helt tvärtom. Jag gillade verkligen själva "bas"-spelet. Jag var duktig på det, jag hade kul. Jag gillade att köra oortodoxa strategier (när jag blev "för" duktig på att vinna med optimerade).
Men när jag gick till Internetkaféer hittade jag aldrig någon att spela med. Varje gång någon föreslog WC3 var det alltid custom games. Det gjorde mig ärligt talat så besviken att det över tid blev bitterhet mot custom games.

Men. Precis som du tycker jag att det är oförsvarbart att de tog bort dem i Reforged. Jag tycker inte att andra ska gå miste om valmöjligheten bara för att jag anser att de har kul på fel sätt. Custom games gav så många så mycket. För många är det synonymt med WC3. Det måste vara DotA-rädsla som lever kvar, annars finns det ingen anledning att vägra sina spelare på det viset.

Permalänk

Även om jag föredrar den ursprungliga grafiken/modellerna måste jag erkänna att de nya är imponerande både i utförande och trohet till originalet.

Det är inte samma person som gjort detta som gjorde de nya modellerna till WC3:reforged. Där lärde sig Blizzard något helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Wow!
400 kr för tre gamla uppollerade spel, gissar att de även kräver att man är online även för singlesplayer.
Tror jag nöjer mig med orginalen.

Verkligen. För 150:- så hade dom fått mina stålar direkt. 400? Knappast.

Även sjukt att dom konsekvent vägrar sänka WC3 Reforged mer än 50% i reorna. Det känns som det är nån prestige-grej, skiten blev så sågat att dom inte tänker sänka det för att då få höra: "Kolla, nu priskapar dom failen".

Permalänk
Medlem

Börjat dyka upp videos - tycker det spontant ser hyffsat bra ut, ganska nära original texturerna även om lite charm kanske gått förlorad.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Kommer definitivt köpa ettan och tvåan. Har precis börjat lira WC3 (originalet) och det är riktigt kul. 25 Euro (10+15) för två remastrade spel tycker jag inte är orimligt i dessa tider. Det är ju ingen total makeover men det är att föredra i det här fallet eftersom det blev så misslyckat på Reforged.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

"Blizzards utvecklare har ritat om all grafik i spelen för hand"

Hårt tvek att det gjorts inhouse

Permalänk
Medlem

Kommer bli ett köp för mig, gillade D2 remastered

Avvaktar lite efter spelet släpps dock så att man iaf kan hejda sig om det blir ramaskrik som med WC3 Remastered

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

"Blizzards utvecklare har ritat om all grafik i spelen för hand"

Hårt tvek att det gjorts inhouse

håller med, gillade stilen testade lite igår, men käns inte riktigt som blizzard.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag litar inte på Blizzard längre så såvida det inte är perfekta remasters så vill jag inte ge dem mina pengar.
Gamla Blizzard är döda.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tack Microsoft, hoppas ni kan styra upp skutan.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Min minnesbild från originalet var att både grafik och ljud var helt enastående, men när jag tittar på ett klipp idag, från originalet, så är det ju allt annat än imponerande. Remastern har bättre grafik än originalet, men efter att ha tittat knappt en minut på något Youtube-klipp, insåg jag varför varken jag, eller någon annan, spelat WarCraft II på många år.

Trevligt med nostalgi, men det räcker med ett kort klipp på Youtube, så kan jag undanhålla några kronor från girbukarna på Blizzard

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Vet du vad? Jag tycker faktiskt helt tvärtom. Jag gillade verkligen själva "bas"-spelet. Jag var duktig på det, jag hade kul. Jag gillade att köra oortodoxa strategier (när jag blev "för" duktig på att vinna med optimerade).
Men när jag gick till Internetkaféer hittade jag aldrig någon att spela med. Varje gång någon föreslog WC3 var det alltid custom games. Det gjorde mig ärligt talat så besviken att det över tid blev bitterhet mot custom games.

Men. Precis som du tycker jag att det är oförsvarbart att de tog bort dem i Reforged. Jag tycker inte att andra ska gå miste om valmöjligheten bara för att jag anser att de har kul på fel sätt. Custom games gav så många så mycket. För många är det synonymt med WC3. Det måste vara DotA-rädsla som lever kvar, annars finns det ingen anledning att vägra sina spelare på det viset.

Det var just det som störde mig, många blev bra på spelet och då hade man verkligen 0% chans att ens göra skada. De som var insatta i alla mekaniker och spelsystem var i en helt annan liga. Själv klarade jag knappt kampanjen och tyckte allt var så långsamt

De är livrädda att någonting ska skapas och de själva inte äger rättigheterna, som Dota/Lol eller andra hero-arena-spel, eller tower defence, eller allt annat man kunde göra i deras WC3

Det var verkligen en era som få andra i historien. Man kunde klicka på en knapp och få ett helt slumpmässigt spel att testa, lite som Roblox funkar idag. Många udda och roliga upplevelser

Permalänk

För de som vill ha en djup-analys så kan ni spana in Grubby's* 40 minuter långa video där han förklarar och visar allt nytt som Warcraft:Reforged 2.0 har att erbjuda. Han lär släppa fler videos inom kort där han kommer prata om WC1 och WC2 remestern.
(*Grubby är ex WC3 pro och flerfaldig världsmästare i spelet, och har spenderat mestadels av sitt liv ägnat åt dessa spelen. Har, av mig att döma, otroligt bra takes.)

Själv har jag varit ett fan av Blizzard sedan jag var, som många andra, i 8-10-årsåldern och upptäckte Warcraft. Efter det har det blivit många år med WoW, Starcraft och Heroes of the Storm; och efter åren som gick, så fick jag mindre och mindre respekt till företaget.
Det nådde botten efter att ha hypat WC3:Reforged i över ett år, för att sedan få se ett själlöst tomt skal av sin gamla vän. Jag kände mig väldigt säker på att de kommer absolut inte att gå att rädda Reforged, samt kommer de inte kunna göra remasters av 1an och 2an då det gått så otroligt dåligt för Reforged.

Fel, det hade jag, flertalet gånger! Den nya uppdateringen för Reforged verkar mycket lovande, och mycket mer troget till spelets gamla fans. 1an och 2an har jag inte kollat närmare på, men vid första glansen så verkar de iallafall inte vara gräslig grafik, som det var för Reforged!

Kanske finns det ett litet hopp kvar ändå!

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |
| https://suno.com/@hunt3rseeker | https://civitai.com/user/Hunt3rseeker 🔞|
| RTX 4070 Ti Super 16GB Expert | AMD Ryzen 7 3700x | Gigabyte B550M DS3H | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | EVGA 750 B5 750W | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair 5000D Core Airflow | ASUS ROG Strix Flare MX Red | Logitech G502 Hero |