Köpråd två speldatorer ~20k var

Permalänk
Medlem

Köpråd två speldatorer ~20k var

Hej

Jag och min fru har tänkt att vi ska skänka våra befintliga burkar till 2 av våra barn vars nuvarande system håller på att ge upp.
När vi offrar våra datorer så blir vi så illa tvugna att köpa något nytt eftersom vi båda spelar när vi får möjlighet. Vanligtvis när alla andra i huset sover 🤷‍♂️

Nu till kruxet.
Vi behöver köpa 2 datorer och vill försöka hålla ned kostnaden samtidigt som vi kan hålla dörren öppen för att byta upp oss i cpu och/eller gpu framöver (tex en rtx 5000-nånting).

Hade vi haft råd så hade jag gärna köpt exempelvis Ryzen 7 7800x3d och känt att cpu-avdelningen är avklarad.
Då börjar man dock röra sig mot max som är 20.000kr / system.

Vi båda spelar WoW relativt ofta vilket är ett cpu-tungt spel.
Samtidigt händer det att jag gärna spelar exempelvis Cyberpunk och hade velat kunna uppleva det på ett sätt som mitt nuvarande 1080ti inte riktigt orkar.

Jag känner att det är svårt att bygga ett system runt en 7800x3d och samtidigt hålla sig under 20.000 om man vill ha nvidia-kort. Vilket vi båda vill, om än av lite olika anledningar.

Så vad är det bästa billigaste man kan föreställa sig för att spela wow i 1440 (jag är ultra wide) och samtidigt kunna lira tex Cyberpunk utan att känna att man spenderade pengar på ett grafikkort i onödan? Och inte heller behöva byta ut moderkort om man ville köpa en cpu för att matcha en framtida mer kraftfull gpu?

Jag saknar även kunskap om specifika detaljer som bra moderkort, ram eller kylning så alla åsikter är mer än välkomna.
Cpu får gärna vara stark och istället lämna utrymme för en bättre gpu senare om det skulle behövas. Vi behåller våra nuvarande chassin.

Våra nuvarande system:
Jag har en 4790k och ett 1080ti
Hon har en ryzen 5 3600x med ett 5700xt

Mitt förslag:

https://komponentkoll.se/bygg/TMvma

Väldigt tacksam för alla åsikter och tankar
Detta tar upp lite mer tid än vad jag egentligen kan avvara och min hjärna orkar inte riktigt bolla runt alla variabler med specifikationer och möjligheter.

Mvh

Så -> då. | Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Båda byggena ser bra ut, men jag hade gått på 9800x3d och sparat 200kr på nätagget.
Du kan spara 200kr per dator om du går ner till 750w agg versionen istället för 850w, 4070 super är inte så strömtörstiga och swec testet visade 189w för 4070 super.
Mitt 4080 super ligger runt 220-280w vid spelande och endast 140-190w vid spelande med undervolt till 0.9v.
Swec testet för hela deras testsystem med 12900ks som har något högre tdp än 7800x3d & 9800x3d och rtx 4070 super drog 280w under belastning för hela systemet. Så lite overkill med 850w som ändå inte kommer märkas på någon prestanda.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Båda byggena ser bra ut, men jag hade gått på 9800x3d och sparat 200kr på nätagget.
Du kan spara 200kr per dator om du går ner till 750w agg versionen istället för 850w, 4070 super är inte så strömtörstiga och swec testet visade 189w för 4070 super.
Mitt 4080 super ligger runt 220-280w vid spelande och endast 140-190w vid spelande med undervolt till 0.9v.
Swec testet för hela deras testsystem med 12900ks som har något högre tdp än 7800x3d & 9800x3d och rtx 4070 super drog 280w under belastning för hela systemet. Så lite overkill med 850w som ändå inte kommer märkas på någon prestanda.

Yes, 750 W räcker med råge. Tänkte väl mer om man ville ha marginal för strömtörstigare grafikkort och processorer i framtiden.

Permalänk
Medlem

Om ni vill spara några tusenlappar så hade jag rekommenderat att kika på Am4, 5700x3d lär inte ha några problem att hålla till am6 kommer ut.
Med detta paket har ni även möjlighet att uppgradera gpu vid tillfälle om så önskas.
Därav den massiva PSUn, annars hade jag kört på en RM850.

Hade kikat på vilket chassi ni vill ha och kylare är ju en smaksak, jag föredrar starkt AIO kylare, men är ju enkelt att ändra på komponentkoll om ni vill.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Så här kan ett prisvärt AM4-bygge se ut.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack så mycket för så omgående input! 🙂
Bra intressanta tankar

Precis så var tanken att en 850w kanske duger för ett framtida kort. Samtidigt vill man ju inte slösa pengar på en 850 nu om den inte heller räcker till senare kort. Ingen aning om den oron är befogad eller inte.

Anledningen till att köra am5 nu var även att ddr5 skulle vara värt att satsa på så slipper man även tänka på det sen. Jag kanske är ute och cyklar men har läst att ddr5 skulle vara en hyfsad förbättring över ddr4?

Tack igen alla. Detta ställe är alltid en gudagåva när man känner sig osäker kring sånt här
Vilket har varit fallet ett antal gånger genom åren

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cardizqt:

Hej!

Tack så mycket för så omgående input! 🙂
Bra intressanta tankar

Precis så var tanken att en 850w kanske duger för ett framtida kort. Samtidigt vill man ju inte slösa pengar på en 850 nu om den inte heller räcker till senare kort. Ingen aning om den oron är befogad eller inte.

Anledningen till att köra am5 nu var även att ddr5 skulle vara värt att satsa på så slipper man även tänka på det sen. Jag kanske år ute och cyklar men har läst att ddr5 skulle vara en hyfsad förbättring över ddr4?

Tack igen alla. Detta ställe är alltid en gudagåva när man känner sig osäker kring sånt här
Vilket har varit fallet ett antal gånger genom åren

Hade kört AM5 & 850W ATX 3.1 när man ändå är i farten. Det känns halvt dumsnålt att inte lägga det nu. Köper du det så kan datorn hålla till 2030 nånstans, eller t.o.m. längre. För AM5 kommer ha stöd fram till 2027+ (som AMD själva sa det) och grafikkorten blir törstigare och törstigare.

Gör man ett CPU-byte där i slutet av AM5 till det som finns då, med ett nytt grafikkort då också, så kommer ju datorn hålla väldigt länge. Man kanske t.o.m. kan göra 2 grafikkortsbyten innan man byter dator. 1440p eller 4K bryr sig inte jättemycket om processor bara den hänger med att inte flaskhalsa grafikkortet allt för mycket.

Hur ni än gör, lycka till!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

@Cardizqt det har du faktiskt rätt i, verkar vara en ganska betydande förbättring med ddr5 i 1440p.
https://youtu.be/OYqpr4Xpg6I?t=238

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Vill man slå på stort gällande PSU finns ju Vertex 1000 W till ett bra pris nu. 600 kr dyrare än Phanteks-agget men fyra års längre garantitid. Passivt upp till 400 W.

https://www.inet.se/produkt/6905574/seasonic-vertex-gx-1000w

Permalänk
Medlem

Tack igen för era goda idéer!

Jag spånade lite igår på ett billigare alternativ och huruvida det skulle vara för snålt eller inte att exempelvis köra på en mycket billigare 7600x så länge och isf senare även kunna köpa en 7800x3d OM man kände att det behövdes?

Är det dumsnålt? Jag har enormt dålig koll på var ett bra läge är för pris/prestanda när det gäller am5 socket.
Vad jag förstår presterar en 7600x sämre än 14700 så då kanske man går för lågt på prestanda även om man visserligen har möjlighet att köpa någonting bättre i am5 senare?

Allt vi köper kommer prestera bättre an vad vi har nu men vart skulle vara en rimlig nivå för att i så fall hamna närmare 15k per bygge?
Eller ska man bara glöma tanken och köra på 7800x3d?

Mvh

Stavning radbrytning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cardizqt:

Tack igen för era goda idéer!

Jag spånade lite igår på ett billigare alternativ och huruvida det skulle vara för snålt eller inte att exempelvis köra på en mycket billigare 7600x så länge och isf senare även kunna köpa en 7800x3d senare OM man kände att det behövdes?

Är det dumsnålt? Jag har enormt dålig koll på var ett bra läge är för pris/prestanda när det gäller am5 socket.
Vad jag förstår presterar en 7600x sämre än 14700 så då kanske man går för lågt på prestanda även om
Man visserligen har möjlighet att köpa någonting bättre i am5 senare?

Allt vi köper kommer prestera bättre an vad vi har nu men vart skulle vara en rimlig nivå för att i så fall hamna närmare 15k per bygge?
Eller ska man bara glöma tanken och köra på 7800x3d?

Mvh

Tror ni kommer långt med 7600 också. AM5 ska ju åtminstone stödjas till och med 2027 så ni kan ju alltid uppgradera till en nyare processor senare utan att byta moderkort.