Köpråd två speldatorer ~20k var
Hej
Jag och min fru har tänkt att vi ska skänka våra befintliga burkar till 2 av våra barn vars nuvarande system håller på att ge upp.
När vi offrar våra datorer så blir vi så illa tvugna att köpa något nytt eftersom vi båda spelar när vi får möjlighet. Vanligtvis när alla andra i huset sover 🤷♂️
Nu till kruxet.
Vi behöver köpa 2 datorer och vill försöka hålla ned kostnaden samtidigt som vi kan hålla dörren öppen för att byta upp oss i cpu och/eller gpu framöver (tex en rtx 5000-nånting).
Hade vi haft råd så hade jag gärna köpt exempelvis Ryzen 7 7800x3d och känt att cpu-avdelningen är avklarad.
Då börjar man dock röra sig mot max som är 20.000kr / system.
Vi båda spelar WoW relativt ofta vilket är ett cpu-tungt spel.
Samtidigt händer det att jag gärna spelar exempelvis Cyberpunk och hade velat kunna uppleva det på ett sätt som mitt nuvarande 1080ti inte riktigt orkar.
Jag känner att det är svårt att bygga ett system runt en 7800x3d och samtidigt hålla sig under 20.000 om man vill ha nvidia-kort. Vilket vi båda vill, om än av lite olika anledningar.
Så vad är det bästa billigaste man kan föreställa sig för att spela wow i 1440 (jag är ultra wide) och samtidigt kunna lira tex Cyberpunk utan att känna att man spenderade pengar på ett grafikkort i onödan? Och inte heller behöva byta ut moderkort om man ville köpa en cpu för att matcha en framtida mer kraftfull gpu?
Jag saknar även kunskap om specifika detaljer som bra moderkort, ram eller kylning så alla åsikter är mer än välkomna.
Cpu får gärna vara stark och istället lämna utrymme för en bättre gpu senare om det skulle behövas. Vi behåller våra nuvarande chassin.
Våra nuvarande system:
Jag har en 4790k och ett 1080ti
Hon har en ryzen 5 3600x med ett 5700xt
Mitt förslag:
https://komponentkoll.se/bygg/TMvma
Väldigt tacksam för alla åsikter och tankar
Detta tar upp lite mer tid än vad jag egentligen kan avvara och min hjärna orkar inte riktigt bolla runt alla variabler med specifikationer och möjligheter.
Mvh