Fractal Design Terra & 9800X3D. Råd sökes!

Permalänk
Medlem

Fractal Design Terra & 9800X3D. Råd sökes!

Hej!
Har beställt hem lite prylar för att uppgradera datorn med lite mer prestanda för min 1440p skärm! Passade på att göra ett mindre bygge samtidigt

Chassi: Fractal Design Terra
PSU: Corsair SF850
RAM: Corsair DDR5 6000MHz CL30 Vengeance
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
MOBO: Asus ROG Strix B650E-I

Jag har idag ett Palit 1070 Gamerock, tar upp mycket plats!

Det jag behöver råd kring är först och främst. Vilken CPU kylare ska jag köra på? Noctua NH-L12S, Ghost S1 Edition eller något än mindre eller något helt annat?

Sedan, ska man vänta in januari med Nvidias nya släpp eller försöka hitta en bra deal på ett 4070/4080 Super?

Tack på förhand för hjälpen!

Permalänk

Vad är det för moderkort egetigen då dom finns i flera varianter, jag såg till att fixa mig ett mITX och det kan man se tydigt att det bara är fyra hål i hörnen, mATX har sex hål.

Platts på längden är välligt frikostigt i den lådan då man sätter grafikkortert på baksidan av moderkotet med hjälp av en racer. man får allså hela lådelängden tillgodo. Det är ju det som är fördelem med den här lådan.

nackdel är att man har välligt lite platts för kylare i höjd. Så personigen hadde jag nog valt en lite svagare 65 TDP processor till just den här lådan. Den du valt är 120w TDP och det tycker jag personigen är lite mycket. Funka kommer det ju göra men det kan bli mycket fläktljud om du har otur. hur det blir kommer du märka. kanske går det att klämma in en vattenkylare ? Eller klocka ner den något, var inte orolig det behöver inte ge märkart tapp i spel och arbeten.
Du måste kolla hur mycket platts i höjd kylaren tar upp, ett example ser man här och där kan man se att så mycket platts i höjd finns det inte så därför är det noga att kolla upp det. Så det är till att läsa specikationer.

https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=Fractal+Design+Terra&iax=ima...

Här kan du se höjd kylare 77mm
https://www.inet.se/produkt/6905669/fractal-design-terra-jade...

Du kan också se längd på grafikkort 322mm och längd om du sätter i vattekylare, då måste grafikkortet vara kortare.

Så är det på dom här chassina, ska nåt extra eller större/bättre/mer vara där så måste man ta utrymme av något annat. Ju mindre ju svårare.

Tänk på nätaggets längd också.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vad är det för moderkort egetigen då dom finns i flera varianter, jag såg till att fixa mig ett mITX och det kan man se tydigt att det bara är fyra hål i hörnen, mATX har sex hål.

Platts på längden är välligt frikostigt i den lådan då man sätter grafikkortert på baksidan av moderkotet med hjälp av en racer. man får allså hela lådelängden tillgodo. Det är ju det som är fördelem med den här lådan.

nackdel är att man har välligt lite platts för kylare i höjd. Så personigen hadde jag nog valt en lite svagare 65 TDP processor till just den här lådan. Den du valt är 120w TDP och det tycker jag personigen är lite mycket. Funka kommer det ju göra men det kan bli mycket fläktljud om du har otur. hur det blir kommer du märka. kanske går det att klämma in en vattenkylare ? Eller klocka ner den något, var inte orolig det behöver inte ge märkart tapp i spel och arbeten.
Du måste kolla hur mycket platts i höjd kylaren tar upp, ett example ser man här och där kan man se att så mycket platts i höjd finns det inte så därför är det noga att kolla upp det. Så det är till att läsa specikationer.

https://preview.redd.it/fractal-terra-build-v0-ccaosy6q4g7b1....

Här kan du se höjd kylare 77mm
https://www.inet.se/produkt/6905669/fractal-design-terra-jade...

Du kan också se längd på grafikkort 322mm och längd om du sätter i vattekylare, då måste grafikkortet vara kortare.

Så är det på dom här chassina, ska nåt extra eller större/bättre/mer vara där så måste man ta utrymme av något annat. Ju mindre ju svårare.

Tänk på nätaggets längd också.

Så du tycker jag bör gå på 7600X som processor? Endast för att den drar mindre ström och ger ut mindre värme eller finns det andra tankar?

Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

Så du tycker jag bör gå på 7600X som processor? Endast för att den drar mindre ström och ger ut mindre värme eller finns det andra tankar?

tänk på att här har du inte en exper, jag har bara kolla välligt mycket och jämfört massor och sånt och är inne på samma typ av bygge, har velat och jämfört och avvägt massssor. (hatar stora lådor som skall bort.)
Då är det 7600 som har tdp 65W. 7600 är 105w TDP

Du kan läsa på olika kylares specifikatiioner hur mycket watt dom kan och då får man tänka att det är ju max som är angivet. Det betyder att den lilla fläkten har en mycket att stå i.

Wat är lika med mycket värme mycket väme innebär mer ljud om du har en luftkylare.

Om du undrar varför låter en dator mycket så beror det på. liten låda med få fläktar i höljet, liten kylare och kanske liten fläkt. Detta blir ju ett extremt litet bygge. men det kan vara så att den är tyst när man bara surfar. men vid laster så kan det fläkta på ganmska bra om man säger så. jag har valt större låda med platts för lite rejälare processorkylare, fläkar det gör det men det stör inte då jag jobbar.

Det kommer fungera men hur du ställer till hur det låter avgör du själv, personligen så vill jag att det är ganska tyst och har därför valt en något större låda. En billig som jag har för att testa hur det beter sig. Det bygge jag ahr nu fläktar smått men är nog nära idle

Angående babblet om moderkort, var bakis och missade I, jag har ju förtusan exat samma moderkort som du valt

Aja slut på rant(babbel jag kanske tänker för mycket men den här kylaren har en del valt i alla fall.

https://noctua.at/de/nh-l12s

och du har ju turen att din låda är poppulär så det finsn massor med exempel där ute.

https://www.igorslab.de/en/fractal-design-terra-itx-gehaeuse-...

Hittat en jättebra guide här som visar måtten klart och tydigt.

https://www.igorslab.de/en/fractal-design-terra-itx-gehaeuse-...

Som du ser så kommer du inte kunna sätta Palit 1070 Gamerock i läge ett då Palit 1070 Gamerock tar upp tre grafikkortsberdder.

Du måste då kolla exakt vad du får plats med på det jag sa tidigare garranterat inte får plats med det grafikortet. Så du måste ha lite midre kylare då allså.

Förstår du "problemet" Det är ju som att ska du ha lite större av enb pryl då måste något annat vara lite mindre.

om du köper nytt grafikort senare se då till att det inte tar upp mer än två kortplattser för då kan du köra maxhöjd på kylare. kylare bukar ju iten kosta så mycket så du kan köpa lite miundre kylare nu och byta till större senare.

Sen inte att glömma köper du processor med en liten kylare med i paketet så kan du alltid vänta med kylarköpet. Du kan köra med den som är med, för då ser du ju klart och tydigt vad som kommer passa tydigare.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag har ett nybyggt Terra system med en Ryzen 9900X som kyls av en Be Quiet! Pure Rock LP. Jag har undervoltat processorn (-30) och har inga problem med kylning trots en TDP på 120W på processorn.
Kan 'varmt' rekomendera Be Quiet! Pure Rock LP kylaren för ett Terra bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Hej!
Har beställt hem lite prylar för att uppgradera datorn med lite mer prestanda för min 1440p skärm! Passade på att göra ett mindre bygge samtidigt

Chassi: Fractal Design Terra
PSU: Corsair SF850
RAM: Corsair DDR5 6000MHz CL30 Vengeance
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
MOBO: Asus ROG Strix B650E-I

Jag har idag ett Palit 1070 Gamerock, tar upp mycket plats!

Det jag behöver råd kring är först och främst. Vilken CPU kylare ska jag köra på? Noctua NH-L12S, Ghost S1 Edition eller något än mindre eller något helt annat?

Sedan, ska man vänta in januari med Nvidias nya släpp eller försöka hitta en bra deal på ett 4070/4080 Super?

Tack på förhand för hjälpen!

Hugg ett B580.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hugg ett B580.

Tror du att det kommer räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Tror du att det kommer räcka?

Ja, men vi får se om det kan skala bra på låga grafikinställningar ifall du behöver höga FPS. (mitt A750 hade bekymmer där)
Intel gör ju tysta och svala kort, även om de kan dra lite mer ström.
Hade jag inte hittat ett 2080 Super som jag kunde fixa upp så hade jag nog skaffat detta, då B580 bör prestera snarlikt fast med bättre strålspårning och uppskalning och 12GB VRAM ska man nog inte nysa på om det nu kan brukas fullt ut (A770's 16GB kommer inte till sin rätt så ofta).
Mitt gamla A750 höll ju jämna steg med 4060 i dessa saker, så B580 bör ju vara ännu bättre och kanske utmana RTX5060/4070 i det.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.