Permalänk

Ubiquiti Unifi var börjar jag?

Har använt konsument-routrar i många år, moddar dem alltid med annan firmware för att få dem som jag vill ha dem.
Nu senast har jag använt en Asus AX86U som börjar ge upp, så jag tänkte efter lite efterforskningar hoppa på UniFi tåget fullt ut.

Jag kan noll om detta ekosystem, så vill läsa på lite.. så tar gärna emot tips om videos eller bloggar som snackar lite om hur allt hänger ihop.. sen även lite råd om hur jag kan/bör ersätta mitt nuvarande nätverk med UniFi-prylar.

Bilden visar ungefär hur det ser ut nu, utöver detta så är ju ett antal mobiler och laptops uppkopplade via wifi på både ovan- och nedervåning. Det är en fet murstock i huset som blockerar wifi så jag behöver nog en AP där uppe utöver en där nere.
Jag tänkte även framöver köpa på mig ett lass G5 Bullet kameror, doorbell etc och spela in och lagra detta ett par veckor på en NAS om man får ovälkommet besök.

Budgeten beror lite på... jag är beredd att slänga lite pengar på detta projekt, men jag kommer ju inte vara i behov av super highend-prylarna som kostar multum.

Har bahnhof fiber 500/500 Mbit/s nu men kanske uppgraderar till 1000 eller 10 000 framöver. OM bahnhof tillåter det, finns några fördelar att skippa deras mediakonverter?

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk

Köp en dream machine. Och en eller flera AP.

Men det beror lite på vad du vill kunna göra. Jag anser att för en vanlig familj så fungerar det jättebra.

Vi har 15-20 olika trådlösa grejor uppkopplade på wifi.
Sedan nas, skrivare och switch (som går till PS5, speldator och tv).

Den har en bra processor. Men vi kör inte vpn eller jobbigare grejor. Bara brandvägg, router och lite annat smått.

Denna bilden är från nu. Och då ser du lite procession tiden tillbaka.

Permalänk
Medlem

Dream Machine SE (Special Edition) plus hårddisk för lagring av videoinspelning och två AP:s är egentligen allt du behöver. Den har åtta PoE-portar för att driva AP:s, kameror och eventuella PoE-drivna switchar.

Det blir dock ganska dyrt.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk

Tack för tipsen.. jag har sneglat på Cloud Gateway Max och Dream machine Pro.. men efter lite googlande så verkar många rekommendera Dream Machine SE så det kanske lutar åt den.. Är Dream Machine Max en overkill tro? tänker om man slår på IDS/IPS så har den lite mer sprutt.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av rackarpelle:

Tack för tipsen.. jag har sneglat på Cloud Gateway Max och Dream machine Pro.. men efter lite googlande så verkar många rekommendera Dream Machine SE så det kanske lutar åt den.. Är Dream Machine Max en overkill tro? tänker om man slår på IDS/IPS så har den lite mer sprutt.

Dream Machine Pro och SE är på gränsen att klara 10 Gbit/s (tror du hamnar runt 8-9 Gbit/s med IDS/IPS avstängt). Dream Machine Max är sannolikt aningen snabbare där, men frågan är om det är värt prisskillnaden.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q