Permalänk

Datorn frös på skrivbordet

Det gäller tjejens dator. Hon var på skrivbordet och bilden frös. Muspekaren och allt, ingen blåskärm. Vad kan det vara? Är det minnesproblem? Har svårt att tro att det gäller värme t ex grafikkortet?

Permalänk
Medlem

En gång är ingen gång, eller är det återkommande? Det skulle kunna vara minnet eller t.ex drivrutiner. Om det är återkommande så kan man ju alltid prova med en minnessticka i taget och köra ett tag och se om det hjälper.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av haijen:

En gång är ingen gång, eller är det återkommande? Det skulle kunna vara minnet eller t.ex drivrutiner. Om det är återkommande så kan man ju alltid prova med en minnessticka i taget och köra ett tag och se om det hjälper.

Det hände bara en gång. Jag byggde datorn för flera månader sedan och det är först nu den frös på skrivbordet. Kunde iof lika gärna varit i något spel. Och det hände bara en gång igår men inget sedan dess.

Det är så konstigt. Jag har hyfsad datavana men denna förbrullar mig. Jag ska testa ditt exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det hände bara en gång. Jag byggde datorn för flera månader sedan och det är först nu den frös på skrivbordet. Kunde iof lika gärna varit i något spel. Och det hände bara en gång igår men inget sedan dess.

Det är så konstigt. Jag har hyfsad datavana men denna förbrullar mig. Jag ska testa ditt exempel.

Händer det inte igen behöver du inte försöka lösa något. Det händer ibland att datorer fryser på det sättet och det behöver inte vara något återkommande eller allvarligt problem. Jag skulle inte bry mig alls om det inte händer igen. (Det går ju liksom inte att veta om en förändring fungerar om man inte förväntar sig att den ska frysa igen...).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd

uppdatera bios = improve system stability

Permalänk
Medlem

Som sagt, en gång är ingen gång. Men vill du gräva i det kan du ju kolla loggar för den aktuella tiden och datumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

Det är inte alltid så klokt att uppdatera BIOS. ädet kan uppstå flera problem, och normalt behövs det inte göras om allt fungerar som det skall.

Permalänk
Avstängd

jo det är det, du kanske missuppfattat något någon gång som gör att du går runt och tror som du gör,

Permalänk
Skrivet av haijen:

Händer det inte igen behöver du inte försöka lösa något. Det händer ibland att datorer fryser på det sättet och det behöver inte vara något återkommande eller allvarligt problem. Jag skulle inte bry mig alls om det inte händer igen. (Det går ju liksom inte att veta om en förändring fungerar om man inte förväntar sig att den ska frysa igen...).

Nej det är sant. Det är så lustigt att det var en engångsgrej men sådant händer ju då och då men inte tillräckligt ofta så man glömmer det igen.

Skrivet av techOn3:

Ja det har jag faktiskt inte gjort. Jag har för mig att det kanske var den senaste men jag måste dubbelkolla.

Skrivet av Jull3Haxor:

Som sagt, en gång är ingen gång. Men vill du gräva i det kan du ju kolla loggar för den aktuella tiden och datumet.

Det var längesedan jag loggade i windows. Hur gjorde man det igen?

Skrivet av techOn3:

jo det är det, du kanske missuppfattat något någon gång som gör att du går runt och tror som du gör,

Tror vad? Vad har jag missuppfattat?

Permalänk

Jag förstår inte reaktionen på detta, det händer att datorn krånglar ibland och bios ska man inte uppdatera såvida det är ett absolut måste. Händer det igen under en väldigt kort tid så kan du börja kika på att uppdatera bios och andra drivrutiner, annars tycker jag att du överreagerar och att det inte alls behöver innebära att något är fel på datorn eller drivrutinerna.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen92:

Jag förstår inte reaktionen på detta, det händer att datorn krånglar ibland och bios ska man inte uppdatera såvida det är ett absolut måste. Händer det igen under en väldigt kort tid så kan du börja kika på att uppdatera bios och andra drivrutiner, annars tycker jag att du överreagerar och att det inte alls behöver innebära att något är fel på datorn eller drivrutinerna.

Man bör uppdatera BIOS och drivrutiner oftare än "när det är ett absolut måste". Det släpps en hel del stabilitetsuppdateringar, säkerhetsuppdateringar och ibland även prestandaoptimeringar och nya funktioner.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen92:

För att lära mig mer (även andra forum medlemmar kan ha nytta av detta)
Varför bör inte bios uppdateras mer än nödvändigt?
Jag personligen uppdaterar inte varje släpp utan enbart om jag vill ha en viss funktionalitet eller behöver kompatibilitet för ex en ny processor på äldre plattform.
Vad kan nackdelarna vara om inte ett beta bios laddas in?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Jag personligen uppdaterar inte varje släpp utan enbart om jag vill ha en viss funktionalitet eller behöver kompatibilitet för ex en ny processor på äldre plattform.

Tack på förhand.

Att uppdatera BIOS innebär risker. Om något går fel, som ett strömavbrott under processen, kan moderkortet bli obrukbart och kräva professionell hjälp. Nyare versioner kan också introducera buggar som påverkar stabiliteten eller prestandan.

Om din dator fungerar som den ska och du inte behöver nya funktioner eller kompatibilitet, är det bättre att låta BIOS vara. Beta-versioner är särskilt osäkra och kan orsaka fler problem än de löser.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Att uppdatera BIOS innebär risker. Om något går fel, som ett strömavbrott under processen, kan moderkortet bli obrukbart och kräva professionell hjälp. Nyare versioner kan också introducera buggar som påverkar stabiliteten eller prestandan.

Om din dator fungerar som den ska och du inte behöver nya funktioner eller kompatibilitet, är det bättre att låta BIOS vara. Beta-versioner är särskilt osäkra och kan orsaka fler problem än de löser.

Mvh

Exakt precis detta. En Bios ska uppdateras när det finns en klart syfte som gör det värt risken.
Som tex Intels nya mikrokod som ska skydda mot skada i 13 och 14 serien.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Mvh

Skrivet av SCORPIUS:

Exakt precis detta. En Bios ska uppdateras när det finns en klart syfte som gör det värt risken.
Som tex Intels nya mikrokod som ska skydda mot skada i 13 och 14 serien.

Det är inte lika riskabelt att uppdatera BIOS idag som det tidigare har varit. Det är hyffsat vanligt att moderkort har Dual-BIOS och BIOS-Flashback.

Jag uppdaterar alltid till senaste (icke beta) version på alla mina, vänners och bekantas, och har aldrig råkat ut för korrupt BIOS.

Men visst, en liten risk finns alltid och den största är ju plötsligt strömavbrott. Man kan dock minska den risken med UPS mellan dator och vägguttag och genom att köpa moderkort med ovan nämnda funktioner.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Big_N:

Tack på förhand.

Jag respekterar att detta är för lärosyfte, det såg ut som att du fick lite småpanik utifrån din reaktion och jag ber om ursäkt om mitt svar lät för "ärlig".

Det kan bero på flera saker, som en bugg i ett program, dåligt RAM-minne, överklockning eller ett korrupt operativsystem. Om personen använder Windows (vilket jag antar), har det ibland funnits problem som kan påverka stabiliteten. Egentligen kan det bero på nästan vad som helst, och det är lite för tidigt att felsöka utan mer information, men dessa är exempel på vad som skulle kunna orsaka ett sånt problem.

Att uppdatera BIOS kommer med vissa risker, vilket är anledningen till att man bara bör göra det om det är absolut nödvändigt. Om något går fel under uppdateringen, kan det bricka datorn, vilket innebär att den blir obrukbar. I vissa fall kan du behöva flasha tillbaka BIOS till en grundversion när du uppdaterar bios, vilket bara skapar onödig huvudvärk men det kan definitivt bli värre än så också: Dålig bios från asus

Man bör också ha i åtanke att du inte alltid kan uppdatera BIOS från vilken version som helst till vilken som helst. Som tumregel brukar jag gå max tre steg uppåt i versioner tills jag når den BIOS-version jag önskar, för att minimera risken för strul eller i vissa fall en begränsning från moderkortstillverkarens sida.

Om uppdateringen inte erbjuder någon funktion eller lösning du behöver är det bäst att låta BIOS vara.

Kom gärna tillbaka om eller när det tekniska felet återuppstår inom korta intervall, så hjälper vi dig här på forumet. Annars blir det för hypotetiskt ur felsökningssynpunkt.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovan att man inte bör uppdatera BIOS bara för att, det kan gå fel och då sitter man där med en obrukbar dator och det kan ta tid och energi att få igång eländet igen. Nyare bios är inte alltid stabilare, de kan också återställa inställningar som ingen minns vad de va. Om man har TPM och / eller Bitlocker på så kan det också bli en huvudvärk, i vissa fall rekommenderas man stänga av dessa funktioner innan flash. Man bör också ladda defaultinställningar och knappa in allt övrigt manuellt. Se också till att ha upplåsningsnycklar tillgängliga.

Uppdatera bios när du har tid, och ev uppgraderar hårdvara och tillägnar några timmar.

Kolla Windows loggboken efter felmeddelanden, om de inte är tydliga så testa att köra något stabilitetsprogram, så som corecycler/prime95 med error checking, memtest och liknande.

En dator bör inte hårdhänga sig på skrivbordet (jag minns inte sist en av mina datorer gjorde det), men det kan vara en effekt att något annat gått fel tidigare, exempelvis i ett spel som kommunicerar med grafikkort, ljudkort eller annat.

Kör inte en Windowsreparering, via CMD/Powershell eller annat innan du vet att datorn är relativt stabil!