Hjälp med val av ljudkablar till mitt nya ljudsystem

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av ljudkablar till mitt nya ljudsystem

Hej!

Jag har precis beställt en ny receiver, och tänkte använda mina gamla högtalare till den. Jag hade tänkt köpa nya kablar till mina 5 högtalare, men har blivit osäker på vilka jag ska köpa. Det verkar som standard finnas antingen kablar med 0.75mm area, eller 1.5 mm area. Som här:

https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/kablar-a...

Hur vet jag vilken av dessa två kablar som jag skall köpa? Detta är min nya receiver:

https://www.komplett.se/product/1314024/tv-ljud-bild/hogtalar...

Och detta är de gamla högtalarna jag skall använda:

https://www.komplett.se/product/746826/datorutrustning/kringu...

Supertacksam för hjälp med detta!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Hej!

Jag har precis beställt en ny receiver, och tänkte använda mina gamla högtalare till den. Jag hade tänkt köpa nya kablar till mina 5 högtalare, men har blivit osäker på vilka jag ska köpa. Det verkar som standard finnas antingen kablar med 0.75mm area, eller 1.5 mm area. Som här:

Hur vet jag vilken av dessa två kablar som jag skall köpa? Detta är min nya receiver:

https://www.komplett.se/product/1314024/tv-ljud-bild/hogtalar...

Och detta är de gamla högtalarna jag skall använda:

https://www.komplett.se/product/746826/datorutrustning/kringu...

Supertacksam för hjälp med detta!!

Hade först å främst köpt bättre högtalare till den receivern. Finns bättre högtalarkabel på hembiobutiken å även 5.1 högtalarpaket, men priserna är lite för dyra?

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Hej! Det är en tanke jag haft, men just nu håller jag på att spara till en ny dator, så jag tänkte att jag kan använda dessa gamla så länge. Men det är väl ingen skillnad i funktion, alltså det fungerar lika bra med dessa högtalare som det skulle gjort med ett par dyra?

Du nämnde bättre kablar på hembiobutiken, är det ett företag eller så? Länka gärna isåfall Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Hej! Det är en tanke jag haft, men just nu håller jag på att spara till en ny dator, så jag tänkte att jag kan använda dessa gamla så länge. Men det är väl ingen skillnad i funktion, alltså det fungerar lika bra med dessa högtalare som det skulle gjort med ett par dyra?

Du nämnde bättre kablar på hembiobutiken, är det ett företag eller så? Länka gärna isåfall Tack!

Om "funkar" = "ljud från dem", så absolut.

När det gäller högtalarkablar så finns det dem som är övertygade om att ju dyrare desto bättre, och andra kör i princip med EKRK.
Alla sidor har sina bevis för sin sak.

Min tanke. Köper man en förstärkare för 16000, och kör med gamla datorhögtalare så spelar nog pris/kvalitet på högtalarkablarna inte så stor roll...

Jag är åt EKRK-hållet, och kör med sådana till mina surroundhögtalare. Mina kablar till frontar och center är dock av den typen du länkade till i första inlägget. 4mm2 kör jag med där. 1,5mm2 är det nog till mina surroundhögtalare.

edit: eller EKK kanske, eller RKK kanske är bättre. Jaja.

kabelbenämningar. Alltid ska nån klaga, så det är bäst att förebygga.
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

med tanke på att du inte verkar bry dig om ljudet. Med tanke på högtalarna.
Så kanske du skulle spenderat mindre pengar på recivern o köpt en billigare o då kunnat köpa ett kit högtalare som passar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kabel som matchar högtalarna: 0.75 mm^2
Kabel som matchar förstärkaren: 4.00 mm^2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Hembiobutiken.se, 2 st butiker Frölunda/Sundbyberg. Har det mesta inom hembio: hembioreceivers, högtalare/kablar, banankontakter (till högtalare/hembioreceivers) mm. Om man är medlem (är själv medlem, har för mig att man blir automatiskt medlem första gången man handlar där) kan få medlemspriser på vissa produkter.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Kabel som matchar högtalarna: 0.75 mm^2
Kabel som matchar förstärkaren: 4.00 mm^2

Tack för infon!! Betyder detta att jag inte kommer kunna ha mina Logitech högtalare till denna receiver? Alltså måste högtalarna också ha 4.00 mm^2?

Om det är så, skulle någon vilja länka till passande högtalare? Datorn kanske får vänta...

Tråkigt med Logitech högtalarna isåfall ändå, jag tyckte de hade bra ljud jag

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, med de högtalarna spelar kablarna ingen roll. Dock hade jag läst på noga om det faktiskt fungerar ens halvok att koppla dem till den nya förstärkaren. Sådana datorhögtalarpaket har jag fått för mig ofta har ganska extrem EQ inbyggt i förstärkaren, vilket gör att det kan låta riktigt lustigt med en annan förstärkare.

Men för att svara på frågan, när jag skulle köpa högtalarkabel sist så slutade det med denna. Ren koppar, lätt att hantera och rimligt pris.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Permalänk

skulle också säga att din kombo på förstärkare till valet av högtalare är ganska skevt.

hade hellre tagit en stärkare för halva priset och ordentliga högtalare till den för resten...

men är du inte villig att lämna tillbaka den och även byta högtalarna så skulle jag inte bry mig så hårt om kablarna de spelar generellt ganska minimal roll vilka man väljer sålänge de har kabelaria för att inte ge för mycket effekttapp på vägen.

2.5mm kabel är vad jag brukar förespråka generellt för längder kortare än ~10m med låg till/medium last från högtalarna som i detta fallet där dina sateliter är typ på ~67W rms.

t.ex. biltemas kablar är helt ok.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilstereo/bilstereotillbehor/...

men kan du inte mata i mer än 1.5mm i högtalarna pga anslutningsplinten kör på det.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilstereo/bilstereotillbehor/...

eller på den du själv länkade från elgiganten.

med den stärkaren skulle jag säga att oavsett kabel kommer du troligen kunna spränga elementen även om kabeln skulle bromsa lite.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Precis som allt annat i datorvärlden så är det den svagaste länken som kommer att färga ljudet i någon riktning. Vilka högtalare som du skall ha kan bara du själv bestämma; det beror på dina öron och dina sinnen. Vilken musik du lyssnar på (högst krav på klassiskt/hårdrock enligt mig), jazz eller pop, streamingkällor. Hur du uppskattar ljudet, ska det vara snärtigt eller mjukt (återigen beroende på typ av musik). Hur receivern och högtalaren färgar ljudet, ljust, neutralt eller mer åt bas-hållet. Allt detta är högst individuellt och kan påverkas av hur ditt rum där de slutligen placeras är utformat. Inte minst hur mycket plats du har, kan du ställa tre-vägare på golvet, eller är det mer 2-vägs "bokhyllehögtalare" (ev. på stativ) som är rimligt att placera i ditt rum?

Jag skulle besöka någon välsorterad HiFi-butik och be om att få en demonstration i skillnaden mellan datorhögtalare och andra mer ämnade till HiFi (ring dem först så de kan förbereda, eller ta med ett par av dina). Om du då inte upptäcker någon skillnad så duger det du har alldeles utmärkt. Alla har inte audiofilöron (eller tror sig ha )

Mina första högtalare var klassiska QNL-1 (svenska, inte "one", pop), senare fann jag Dynaudio (mjuka,sång,röster,radio) men jag upptäckte då också Sonus Faber (snärtiga,kontrollerande) som lät som en dröm, tyvärr var priset också en dröm. Men jag slog ändå till på en mindre modell som var ok för klassiskt/rock i mitt tycke. De har helt olika personligheter, så jag växlade mellan dessa tre beroende på vad jag ville lyssna på.

Permalänk
Medlem

OKej tack så jättemycket för alla fina och genomtänkta svar hörni! Nu har jag mera kött på benen angående hur det här funkar och vad som krävs. Det blir nog så att jag testar med 1.5mm kablarna från El giganten, är mina högtalare så skruttiga så kan jag lika gärna ha billiga kablar också känns det som. I framtiden skulle jag alltid kunna uppgradera till finare kablar och finare högtalare. Tack återigen för god hjälp!!

Permalänk
Medlem

Att köpa en receiver för 16.000kr och ansluta ett par Logitech Z-högtalare till den? 🤷‍♂️

Om du nu sparar till ny dator, varför då köpa en receiver och inte köpa datorn först?

Nå ja, hoppas receivern kan hantera impedanssvängningarna i de där högtalarna 🫣
Trist att råka grilla slutsteg pga den prioriteringen du gjort.

Permalänk
Medlem

Har använt Biltemas 2,5 mm² kablar lite här och där. Tycker att det har funkat helt OK. För de pengarna anser jag att det är helt ok valuta för pengarna.
För kännedom. alt 253 ger ² tecknet. ANSI-Kod tabell hittas på nätet med de flesta specialtecken som man kan behöva då och då.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Att köpa en receiver för 16.000kr och ansluta ett par Logitech Z-högtalare till den? 🤷‍♂️

Om du nu sparar till ny dator, varför då köpa en receiver och inte köpa datorn först?

Nå ja, hoppas receivern kan hantera impedanssvängningarna i de där högtalarna 🫣
Trist att råka grilla slutsteg pga den prioriteringen du gjort.

Den var på 5000 kronors Black Friday rea när jag köpte den, och jag köpte den på avbetalning 440 kronor per månad kändes värt det för att få en riktigt bra receiver. Jag vill kunna koppla in både Xbox series X och PS5 pro och få 120 hz på båda t.ex, med både VRR och ALLM.

Det där du skrev angående att grilla ett slutsteg lät inte bra dock, finns det risk att jag pajjar min receiver med de högtalarna jag tänkte ha? Isåfall kanske det är bäst att vänta med datorn och köpa fina högtalare först, vad vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Den var på 5000 kronors Black Friday rea när jag köpte den, och jag köpte den på avbetalning 440 kronor per månad kändes värt det för att få en riktigt bra receiver. Jag vill kunna koppla in både Xbox series X och PS5 pro och få 120 hz på båda t.ex, med både VRR och ALLM.

Det där du skrev angående att grilla ett slutsteg lät inte bra dock, finns det risk att jag pajjar min receiver med de högtalarna jag tänkte ha? Isåfall kanske det är bäst att vänta med datorn och köpa fina högtalare först, vad vet jag

Ok det förklarar en del iaf.
Kolla beggat marknad efter högtalare. Finns nog en del på blocket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag något som skulle kunna vara ett bra erbjudande på högtalare! Jag var inne på hemsidan ni länkade, och ramlade över detta 5.0 högtalarpaket:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/50-paket...

Kan detta paket vara något som passar bra ihop med min receiver? Det är ju över 50% rea, känns som något jag skulle kunna slå till på. Hjälp med detta uppskattas!!

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte hålla mig, jag beställde just högtalarna... Gjorde jag rätt val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Nu hittade jag något som skulle kunna vara ett bra erbjudande på högtalare! Jag var inne på hemsidan ni länkade, och ramlade över detta 5.0 högtalarpaket:

Kan detta paket vara något som passar bra ihop med min receiver? Det är ju över 50% rea, känns som något jag skulle kunna slå till på. Hjälp med detta uppskattas!!

Det paketet ser extremt mycket mer välbalanserat sett till din förstärkare ja!

Datorhögtalarna är nog ingen vidare idé att köra på förstärkaren!

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Dessvärre finns den risken.
Logitech är tyvärr inga kvalitetsprylar och hur impedansen varierar är det nog ingen som vet.
Basen går inte heller att bara ansluta till receivern, du behöver kontrollenheten eller tillverka en specialkabel.

Skrivet av Razmion:

De högtalarna är definitivt långt bättre än Z-906, men tyvärr ingen 50% rea. Snarare 500kr mot vad de legat på tidigare.

Annars får man ännu bättre prylar på begagnatmarknaden.

Jag hoppas du blir nöjd med dina nya prylar.
De är iaf ett ordentligt lyft mot Logitech-leksakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Man även köpa Fronthögtalare sedan bygga på t.ex en Center, längre fram i tiden Surround å Sub. Helst högtalare i samma serie (sk klangmatchade). Jag har certiferirade Dolby Atmos/DTS:X bokhylle 2 vägs Frontar en par sk 'takstutdsare", Center å Sub (12 tum) i samma serie: Polk Audio Monitor XT, Surround är Polk T15 å har för mig att alla (utom Subben) är 100W. Detta är köpt då å då på Hembiobutiken för utom Polk T15. Har en Marantz NR 1711 7.2 hemmabio reciever på 7x50W. Detta en Sk budget hemmabio. Ska åka å titta Denon 3800 eller 4800 9.4 på tisdag på HiFiklubben.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Det är säkert inget fel på de högtalarna.
Folk som lyssnar mycket, brukar ju köpa efter lyssning då de vill att högtalarna ska låta hitåt eller ditåt,
Jag personligen köpte min 5.1-uppsättning Yamaha-högtalare olyssnat.

Hur som, kanske inte så mye bas eftersom de är små, så kanske en subwoofer i nästa steg? Om den behöver vara klangmatchad mot högtalarna säger jag pass på, (men jag tror inte det). Isåfall funkar ju i princip vilka som helst (som inte är datorhögtalare).

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Ja blir bra mycket bättre än den där uppsättningen datorhögtalare du tänkte köra med.

Sub kan du köpa senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De flesta högtalarkablar fungerar men skulle inte gå under 1.5mm i area och är det större och kraftigare subbar är 4mm att föredra.

vanliga högtalar kablar fungerar bra. Inte värt att lägga extra pengar för så kallade OFC kablar. Konduktivitets skillnaden är ungefär 1% i bästa fall men kan vara bättre utomhus pga av att de degraderar mer långsamt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Mitt tips, är att köpa högtalarkablar från Amazon. Bra överpris hos Giganten och andra ställen.

Samt så räcker det gott och väl med ett 3.0 ljudsystem, alltså 2 frontar och 1 center ( centern med mellanregister kommer fylla fint när det gäller filmtittandet ) medans frontarna kommer vara underbara för musik