GTAO/RDO har ingenting på klientsidan som övervakar minnet, utan det var åratal av katt&råtta-lekar för att försöka hitta på fixar till alla möjliga svagheter som medgav injicering av kod och/eller modifiering av innehållet i RAM, vilket servern sedan tolkar som legitima kommandon eller tillåter viss spelmekanik i den specifika situationen.
Detta säger mig bara att du inte spelar något med några FPS-element och/eller inte förstår varför servern inte hinner testa alla möjliga scenarion.
Det går inte fixa på serversidan, särskilt inte om man ska ha ett responsivt spel online. Samtidigt är ju detta ingenting speciellt nytt. World of Warcraft (2004) var ett tidigt exempel med Warden som kollar allt möjligt hos klienten. Nu 20 år senare borde det ju kommit fram om det hade lett till några faktiska (i kontrast till inbillade) säkerhetsproblem, eller hur?
Problemet är att PCn är vidöppen. Sålänge det ser ut så, och inte finns någon etablerad metod för att verifiera speldata som ligger i RAM så kommer man ha samma problem som alla onlinespel utan en sådan mekanism vi diskuterar har i större eller mindre grad.
Sen kanske man skulle kräva en märkning att "detta spel innehåller [rootkit/spionprogramvara/kalla-det-vad-du-vill]", är dock tämligen säker på att det nämns i den EULA man som standard klickar bort i hastigheten under installationen.