Misstolka mig rätt: Jag tycker det är synd att de gjorde så, men jag spelar helt enkelt inte spelet längre.
GTAO/RDO har ingenting på klientsidan som övervakar minnet, utan det var åratal av katt&råtta-lekar för att försöka hitta på fixar till alla möjliga svagheter som medgav injicering av kod och/eller modifiering av innehållet i RAM, vilket servern sedan tolkar som legitima kommandon eller tillåter viss spelmekanik i den specifika situationen.
Läs mina inlägg igen: Vad som finns i klientens RAM ska inte spela någon roll för någon annan spelare eftersom servern i varje läge ska vara kanonisk single source of truth för vad som händer i ett multiplayerspel.
Detta säger mig bara att du inte spelar något med några FPS-element och/eller inte förstår varför servern inte hinner testa alla möjliga scenarion.
Om något händer som inte får hända - säg att någon plötsligt har ett vapen eller verktyg de inte hade förut, så är resultatet för alla andra spelare och för spelet i stort att de inte har det. Fixa glitches i spelservern, inte på klienten, och definitivt inte genom att ta sig allsmäktig makt över en betalande kunds dator.
Det går inte fixa på serversidan, särskilt inte om man ska ha ett responsivt spel online. Samtidigt är ju detta ingenting speciellt nytt. World of Warcraft (2004) var ett tidigt exempel med Warden som kollar allt möjligt hos klienten. Nu 20 år senare borde det ju kommit fram om det hade lett till några faktiska (i kontrast till inbillade) säkerhetsproblem, eller hur?
EDIT: Jag ser att du lagt till information efter att jag började svara på ditt inlägg. Jag håller med om att det inte är ett lätt problem, men det är något som ska lösas i designen av spelet, om du frågar mig.
Så faktum kvarstår: Jag röstar med plånboken och ger inte pengar till speltillverkare som inte respekterar min dator, även om det kostar mig möjligheten att spela vissa spel. Kommer det att göra skillnad? Vet inte. Men det finns säkert flera dussin som jag där ute. 😆
Problemet är att PCn är vidöppen. Sålänge det ser ut så, och inte finns någon etablerad metod för att verifiera speldata som ligger i RAM så kommer man ha samma problem som alla onlinespel utan en sådan mekanism vi diskuterar har i större eller mindre grad.
Sen kanske man skulle kräva en märkning att "detta spel innehåller [rootkit/spionprogramvara/kalla-det-vad-du-vill]", är dock tämligen säker på att det nämns i den EULA man som standard klickar bort i hastigheten under installationen.