Hjälp med rekomendation för nytt grafikort

Permalänk
Medlem

Hjälp med rekomendation för nytt grafikort

Hej!

mitt nuvarande system är

Processor AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor 3.60 GHz

TUF gaming b550 pro asus

grafikkort Nvidia geforce RTX 2060

samtliga delar köpta för ca 5 år sedan, jag kan absolut ingenting om hur olika grafikkort fungerar så skulle behöva ha hjälp!
jag spelar spel som wow, path of exile 1 / 2, Cod, ibland lite mer krävande single player spel, på senare tid har jag märkt att datorn blivit söligare och att grafikortet inte pallar med riktigt att spel avslutats med error eller grafiken kraschar, jag undrar om någon av er skulle kunna hjälpa mig att rekommendera ett grafikkort nu under mellandags rean, jag har en budget på ca 5000 kr

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyxlon:

Hej!

mitt nuvarande system är

Processor AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor 3.60 GHz

TUF gaming b550 pro asus

grafikkort Nvidia geforce RTX 2060

samtliga delar köpta för ca 5 år sedan, jag kan absolut ingenting om hur olika grafikkort fungerar så skulle behöva ha hjälp!
jag spelar spel som wow, path of exile 1 / 2, Cod, ibland lite mer krävande single player spel, på senare tid har jag märkt att datorn blivit söligare och att grafikortet inte pallar med riktigt att spel avslutats med error eller grafiken kraschar, jag undrar om någon av er skulle kunna hjälpa mig att rekommendera ett grafikkort nu under mellandags rean, jag har en budget på ca 5000 kr

Tack på förhand!

Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse

inet

Permalänk
Medlem

Hmm, säker på att det är grafikkortet som strular?
Känns det som datorn är söligare och kraschar oftare överlag, eller är det specifikt i bara de senaste titlarna det händer?

Kanske behövs en generell uppfräschning snarare än uppgradering om datorn småjävlas generellt.
Har du kollat så datorn (inkl flänsar på grafikkort och CPU osv) inte är fullproppat med damm?
Kollat så alla fläktar rullar på som de brukar?
Kollat temps i BIOS eller med HWInfo under spelande? (GPU, CPU, VRM osv)
Är du riktigt ambitiös kanske det är läge att repasta CPU:n? (grafikkortet skulle jag nog inte ge mig på) Se även punkten hårdvara nedan.
Har du plats över på din primära disk? Och visst är det en SSD? Om den börjar bli ordentligt full kan det vara en strulfaktor.
Om det var länge sen du ominstallerade OS så skulle det kanske vara dags nu också? Det kan göra en del för stabilitet och prestanda om du fått in massa skräp.

Gällande hårdvara:
Hur mycket RAM har du? Ligger du kvar på 8GB skulle jag uppgradera till minst 16GB direkt! RAM är billigt nu
Har du bra CPU-kylning och ventilation i lådan? Om tempsen varit höga kanske det är dags att kosta på nån färsk fläkt, ny låda eller en bättre CPU-kylare. (tex Thermalright har väldigt bra, väldigt prisvärda kylare, men det finns andra också)
Gällande grafikkort så är det nog värt att ta "risken" att skippa mellandagsrean och vänta in nya grafikkort som är på gång, om det inte är akut. Intel har precis släppt B580 kort och lär släppa B750 och B770 i början av nästa år som skulle kunna vara tänkvärt för din dator!
Även AMD ska släppa ny serie med mellanklasskort och något av dem kan matcha dina behov.
Nvidia är ju också så sakteliga på gång med 5000 serien men kommer släppa high-end korten först, så kan ta en stund innan det släpps kort i din prisklass.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för upplysning!

jag ska försöka ge dig svar på samtliga som jag förstår, jag har sedan 1 år tillbaka investerat i 32gb ram, när det kommer till kyla så dammsuger jag igenom datorn åtminstone 1 gång i månaden, anledningen till jag tror det är just grafikkort bland annat, är att det kommit fram nu speciellt i path of exile 2, att man ser att grafiken pixlar och sedan leder det till crash när det står något liknande som "graphic_1 failed" (något liknande), min nuvarande hårddisk är en 1 tb ssd, har dock tänkt att investera i ytterligare 1 som är snabbare för spel, om jag ska vara helt ärlig kan jag typ ingenting om delar överlag som att repasta är nog något som jag inte vågar ge mig på! men uppskattar dina råd, jag behöver inte ha ett nytt värsting grafikkort för min del, så länge det klarar att köra spel på lagom nivå är jag nöjd! så om jag kan hitta ett grafikkort som kan ligga runt 4000-5000 som ändå är bra kvalitet tänkte jag att det kanske är nu det finns lite alternativ!

Upskattar ditt svar och hjälp enormt!

Permalänk
Medlem

Hej
Rensa alla gamla drivrutiner med DDU från guru3d instalera nya.
Passa på att ta ner en ny drivrutinnär du är där
bota in med systemconfig MSCOFIG välj under boot nästa boot som failsafe.
starta om kör DDU och se till att förhindra windows att ladda ner fel drirutin info i DDU
innan du startar om MS CONFIG IGEN Och bocka ur nästa boot failsafe
starta om och instalera drivrutin för graffen
Borde vara ok nu
Good jul och fortsättning
MVH Per

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Medlem

Ok, låter ju mer och mer som det är grafikkortet som är boven, eller möjligen mjukvaran.
(damm är ju knappast ett problem om du städar så ofta - men var försiktig med statisk elektricitet i datorn)
Men låter inte som en dum idé att köra en ominstallation av drivrutin som pellev är inne på först för att testa!
Jag är för dåligt insatt för att föreslå drivrutin men vill minnas jag såg en tråd nyligen som flaggade för att senaste rutinen inte nödvändigtvis är den stabilaste.
...

Om du vill ha ett bra grafikkort med tillräckligt med minne så att det är någorlunda "framtidssäkrat" så är Bazistens förslag ovan på 7800xt kortet inte dumt!

Om du bara vill ha något prisvärt som "funkar" och ersätter vad du har, skulle jag fundera på ett bättre begagnat 12Gigs RTX 3060.
4060 är inte speciellt mycket bättre, och 4060ti (speciellt med mer minne) börjar bli typ samma pengar som 7800xt kortet ovan.

Nya Intel B580 kort kanske är tänkvärt men eftersom det är så nära släppet så verkar priserna lite väl uppjazzade.
(plus att man väl får räkna in lite riskerna att kanske inte drivrutinerna är helt mogna än)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stort tack till alla som gett input!

Jag gjorde som ni sa och av installera drivers, ska man installera nya drivers generellt sett från tillverkaren direkt?

När det kommer till grafikkort så tror jag det blir det som är rekommenderat Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse om ni tror det är ett bra köp för framtiden? också kommer det passa till mitt moderkort är det något jag måste kika efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyxlon:

Stort tack till alla som gett input!

Jag gjorde som ni sa och av installera drivers, ska man installera nya drivers generellt sett från tillverkaren direkt?

När det kommer till grafikkort så tror jag det blir det som är rekommenderat Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse om ni tror det är ett bra köp för framtiden? också kommer det passa till mitt moderkort är det något jag måste kika efter?

Drivrutiner är bäst att ta direkt från Nvidia - skippa rutinen som ligger hos hos din specifika tillverkare (Asus, Gigabyte osv) ...
Om du skaffar nytt grafikkortet sen, gör samma sak med avinstallation av drivrutinen då också.

Kompatibilitet med moderkortet är en icke-fråga

Grafikkortet är ett bra kort, men förstås omöjligt att veta säkert hur det står sig prestandamässigt och prismässigt mot korten som kommer nu i början av året. Kan komma kort som e lite snabbare eller lite billigare, men gissar inte några massiva ändringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

så länge det funkar efter mina behov är jag nöjd! det är nu beställt uppskattar all hjälp god jul!

Permalänk
Medlem

Om det är nästan uteslutande POE2 som strular så tror jag du bör sitta lugnt i båten, spelet är i Early access och är buggigt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det är det senaste som strulat, men samtidigt har jag märkt saker i andra spel tidigare behövt köra på extremt låga grafikminställningar, oavsett vad skulle jag uppgradera grafikkortet vid något tillfälle så lika bra just nu tänkte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyxlon:

Det är det senaste som strulat, men samtidigt har jag märkt saker i andra spel tidigare behövt köra på extremt låga grafikminställningar, oavsett vad skulle jag uppgradera grafikkortet vid något tillfälle så lika bra just nu tänkte jag

Ok, bara du inte upptäcker att allt berodde på nån mjukvarubugg eller trasig CPU-fläkt eller nått sånt, så du köper kortet i onödan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja får hoppas att det inte är något sådant, tyvärr sitter inte jag på någon direkt kunskap inom ämnet men lär väl märka om problemet kvarstår^^ men tänker datorn lär väl omöjligt bli sämre av att köpa ett bättre grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyxlon:

Ja får hoppas att det inte är något sådant, tyvärr sitter inte jag på någon direkt kunskap inom ämnet men lär väl märka om problemet kvarstår^^ men tänker datorn lär väl omöjligt bli sämre av att köpa ett bättre grafikkort

Processorn kan bli en flaskhals.

Kan vara så ditt grafikkort inte är friskt.

Permalänk
Avstängd

vad har du för psu?, vad föredrar du mellan nvidia och amd?

Permalänk
Medlem

Hmm ja på sikt så skulle det ju kunna vara värt att uppgradera processorn till en 5700x3d (moderkortet klarar det ju om BIOS-versionen är någorlunda färsk)
...men får se om strulet släpper nu med grafikkortet först!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

inser hur lite jag vet om datorer lol xD

Uppskattar all input önskar jag kunde ge bättre svar finns det inga program som typ håller loggar hur datorn beter sig med gpu / cpu etc? som en som inte riktigt vet hur man kollar ordentligt annars

Permalänk
Medlem

det här är ju min nuvarande processor AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor 3.60 GHz, är det något som borde prioriteras att bytas inom snar framtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyxlon:

Uppskattar all input önskar jag kunde ge bättre svar finns det inga program som typ håller loggar hur datorn beter sig med gpu / cpu etc? som en som inte riktigt vet hur man kollar ordentligt annars

HWinfo64 kan man starta före man spelar och låta rulla i bakgrunden så kan man sen kolla massor av sensorer osv vad de nått som minst och högst under perioden.
Det kan ge en hint om några temperaturer är åt skogen...
Och den ger en del grundläggande info om tex grafikkortet använder PCIE bussen rätt och om RAM är rätt inställt och använder dual channel osv.

https://www.hwinfo.com/download/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyxlon:

det här är ju min nuvarande processor AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor 3.60 GHz, är det något som borde prioriteras att bytas inom snar framtid?

Vi behöver veta vad för PSU du har och hur många watt det ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyxlon:

Som jag skrev ovan kan du på sikt byta den till en 5700x3d/5800x3d om du spelar i första hand, för att hålla liv i burken i några år till.
Kolla den här artikeln tex:
https://gamersnexus.net/cpus/amd-r7-3700x-r5-3600-2024-revisi...

Strömförbrukningen på en 5700X3D bör inte vara ett problem alls jämfört med 3700X, så ditt nätagg ska funka där också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem