Permalänk

Soundbar

Helt okunnig inom ljud och aldrig haft externa högtalare, varken soundbar eller statiska.

Min tv, 86NANO81T6A LG 86" NANO 81 - NanoCell AI 4K Smart TV (2024) i ett vardagsrum som är ungefär 5x6m.

Insåg att TV:n inte supportar dolby atmos eller DTS:X, däremot supportar den dolby digital plus & DTS:HD.

För jag antar om soundbar supportar Dolby atmos men min tv inte gör det så kommer de inte funka?

Permalänk
Medlem

Du kan ju skaffa en soundbar med Dolby Thrue HD med Atmos suport och DTS X suport. Och sedan köpa en en mediaspelare (typ Nvidia Shield pro) och koppla den till soundbaren.

Samtidigt så borde du nog få Atmos från din tv ändå om om du har möjlighet att välja Bittstream (passthrough) som ljud ut format från tv:in 🤔 då ska nämligen inte tvin bry sig om ljudet.
Men om Netflix till exempel vill ha att tvin har suport, det kan jag tyvärr inte svara på. Och i så fall så behöver du en mediaspelare.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Din TV kan skicka Dolby TrueHD Atmos via eARC genom passthrough så det kommer fungera med valfri soundbar som har stöd för det. Men glöm inte bort att det är poänglöst med Atmos om du inte också har uppåtriktade högtalarelement i din soundbar. Bakhögtalare ger enormt mycket mer inlevelse och märkbar skillnad med surround om soundbaren inte redan har bakhögtalare.

Hur det är med DTS:X vet jag inte, men eftersom TVn har stöd för andra DTS-format så borde det gå.

Oavsett bör du lägga till en mediaspelare såsom t.ex. Nvidia Shield, Google TV Streamer eller Apple TV i budgeten så att du får en vettig upplevelse och slipper den redan föråldrade hårdvaran i din nya TV som är många gånger sämre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Helt okunnig inom ljud och aldrig haft externa högtalare, varken soundbar eller statiska.

Min tv, 86NANO81T6A LG 86" NANO 81 - NanoCell AI 4K Smart TV (2024) i ett vardagsrum som är ungefär 5x6m.

Insåg att TV:n inte supportar dolby atmos eller DTS:X, däremot supportar den dolby digital plus & DTS:HD.

För jag antar om soundbar supportar Dolby atmos men min tv inte gör det så kommer de inte funka?

<Uppladdad bildlänk>

Google 4K TV Streamer är iallafall ingen bra mediaspelare, den lider bl.a av: Ljudet försvinner, kommer tillbaka å osv för många: Hemmabio receivers, soundbars å till med vid inkoppling i TV:n. "4K Google TV Streamer sound problems, Reddit".

Har själva denna å det funkade bra i ca 2 - 3 veckor, kör Britbox på Steamer:n/4K Chromecast Google TV, Streamer:n anser sig att Britbox:s filmer/serier är DDsurround ljud, GCCTV säger Stereo (stämmer), enligt min hemmabio
receivers display.

Har även uppdaterat (systemuppdateringen är på ca 35, 35 MB) Streamer:n men hjälpte inte mig å många till.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield pro rekommenderar många. Hade den äldre varianten och den fungerade bra i flera år.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Din TV kan skicka Dolby TrueHD Atmos via eARC genom passthrough så det kommer fungera med valfri soundbar som har stöd för det. Men glöm inte bort att det är poänglöst med Atmos om du inte också har uppåtriktade högtalarelement i din soundbar. Bakhögtalare ger enormt mycket mer inlevelse och märkbar skillnad med surround om soundbaren inte redan har bakhögtalare.

Hur det är med DTS:X vet jag inte, men eftersom TVn har stöd för andra DTS-format så borde det gå.

Oavsett bör du lägga till en mediaspelare såsom t.ex. Nvidia Shield, Google TV Streamer eller Apple TV i budgeten så att du får en vettig upplevelse och slipper den redan föråldrade hårdvaran i din nya TV som är många gånger sämre.

Jag har en apple tv 4k inkopplad som vi haft i snart 2 år, den borde väl fungera? Och vilka soundbar borde man köra på tycker du? Vad är poängen med att ha en sådan extern mediaspelare?

Permalänk
Medlem

Haka inte upp dig för mycket på Atmos. Det är ett grymt ljudformat med 4 eller fler takmonterade högtalare i de få filmer som har ett bra atmos-spår.
Kör man soundbar kan man skita i det imo.
Däremot lär ju soundbar ge bättre ljud än din tv så det är ju ingen dum idé att införskaffa en

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Nvidia Shield pro rekommenderar många. Hade den äldre varianten och den fungerade bra i flera år.

Jag har apple tv 4k, tänkte om jag börjar med den och ser hur det fungerar:)
Någon grym soundbar ni rekommenderar?

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Haka inte upp dig för mycket på Atmos. Det är ett grymt ljudformat med 4 eller fler takmonterade högtalare i de få filmer som har ett bra atmos-spår.
Kör man soundbar kan man skita i det imo.
Däremot lär ju soundbar ge bättre ljud än din tv så det är ju ingen dum idé att införskaffa en

Det är de jag tänker att soundbar kommer alltid vara bättre än TV:ns. Då år frågan vilke ljud är bäst? Och vad är verkligen skillnaden, Dolby Digital Plus, TrueHD, DTS:HD osv, är det något jag kan aktivera innan jag ser film/sport eller spelar spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Det är de jag tänker att soundbar kommer alltid vara bättre än TV:ns. Då år frågan vilke ljud är bäst? Och vad är verkligen skillnaden, Dolby Digital Plus, TrueHD, DTS:HD osv, är det något jag kan aktivera innan jag ser film/sport eller spelar spel?

Ja, Apple TV 4K fungerar utmärkt och är många, många gånger bättre än din TV när det kommer till appar, respons, laddning av appar, bakgrunder, innehåll etc.

Om du bara använder streamingappar så är ljudformatet irrelevant - du kommer använda Dolby Digital Plus då det är vad alla streamingtjänster har som högsta kvalitet. Om du har en soundbar med Atmos så kommer du få Dolby Digital Plus med Atmos för serier och filmer som har stöd.

Men att du skulle höra någon skillnad mellan formaten med din soundbar? Det är inte så troligt. Jag använder en soundbar inkl. bakhögtalare och uppåtriktade element själv med 11.1.4 och märker ingen skillnad mot Dolby Digital TrueHD när det kommer till ljudkvalitet. Däremot hör jag förstås tydligt dom uppåtriktade högtalarelementen i många filmer och det gör relativt stor skillnad. Bakhögtalare gör dock större skillnad om du tittar på en soundbar utan bakhögtalare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Har ingen soundbar. Har en Advance Paris A10, Dynaudio Emit 30 och en REL T9x som jag haft det sista 1,5 åren. Bra ljud men saknar min centerhögtalare jag hade i mitt 5.1 system tidigare. Har nu endast 2.1 men sjukt bra för musik och helt OK för film. Har lyssnat en hel del på https://www.youtube.com/@andrewrobinsonreviews som recenserar en del soundbar bland annat. Om du vill ha inspiration. En kompis köpte nyligen Bose Smart Ultra Soundbar. Jäklar vilket ljud för pengarna. Var inte så svårt att installera heller och du får definitivt det som du önskar. Vet dock inte din budget. Har själv ett Bose Lifestyle 35 i källare till barnens aktiviteter. Men det är av äldre modell och därför gått för ett mer musik system där jag är mest.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Dolby TrueHD är märkbart bättre än Digital Plus. Men det beror lite på ljudanläggningen också. Mitt M&K 5.1 system älskar TrueHD (DTS: HD är motsvarande). Men för att få ut TrueHD måste du spela media lokalt alternativt använda en streamingtjänst som har ljudformatet (exempelvis Sony Pictures). De flesta större tjänsterna så som Netflix mfl kör Dolby Digital Plus. Även deras ”atmos” klassade filmer är Dolby Digital Plus. I mitt tidigare atmos-system trodde jag först jag kopplat takhögtalarna fel tills jag drog på en Blu-ray med True HD Atmos. Ljudskillnaden var inte liten.

Med det sagt, om man nu ska förhålla sig till en soundbar så skulle jag säga att skillnaden är mer försumbar. Om du mestadels tänkt streama från olika tjänster behöver du inte bry dig så mycket om ljudformat. Det är mer aktuellt om du vill spela lokala filer/blu-ray osv som man behöver vara lite mer petig med stöd.

Gällande mediaspelare kan det vara en god idé om man antingen vill spela lokala filer eller de inbyggda apparna inte fungerar så bra som man önskar på sin tv. Att mediaspelare alltid är bättre stämmer dock inte. Har inte stenkoll på din tv, men min TV har ex ”Netflix Calibrated Mode” inbyggt så tittar jag på Netflix på tvn är bilden kalibrerad så som skaparna tänkte sig, vilket den inte är på ex Apple TV.
Olika tillverkare är olika duktiga på att hålla apparna uppdaterade.

Om jag va du skulle jag bestämma en budget och sen kolla recensioner utifrån det. Kanske kolla så möjlighet finns att koppla in en subwoofer och bakre högtalare om du skulle vilja i framtiden.

Edit: Såg att du hade Apple TV. Då behöver du inte fundera kring mediaspelare. Apple TV avkodar dessutom allt ljud och skickar det PCM till soundbaren så du bör inte ha några problem alls med ljudet. Skulle du vilja spela lokala filer är appen Infuse att rekommendera.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Har inte stenkoll på din tv, men min TV har ex ”Netflix Calibrated Mode” inbyggt så tittar jag på Netflix på tvn är bilden kalibrerad så som skaparna tänkte sig, vilket den inte är på ex Apple TV.

Vad är skillnaden mot Filmmaker-läget som finns på "alla" nya TV-apparater och som ska ändra bilden så det ser ut som skaparna tänkte sig?

Din TV vet ju inte hur bilden ser ut från ditt perspektiv, så den kan ju omöjligt "kalibrera sig själv" mer än att ändra lite inställningar som den tror passar. Som Filmmaker-läget gör. Eller?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Dolby TrueHD är märkbart bättre än Digital Plus. Men det beror lite på ljudanläggningen också. Mitt M&K 5.1 system älskar TrueHD (DTS: HD är motsvarande). Men för att få ut TrueHD måste du spela media lokalt alternativt använda en streamingtjänst som har ljudformatet (exempelvis Sony Pictures). De flesta större tjänsterna så som Netflix mfl kör Dolby Digital Plus. Även deras ”atmos” klassade filmer är Dolby Digital Plus. I mitt tidigare atmos-system trodde jag först jag kopplat takhögtalarna fel tills jag drog på en Blu-ray med True HD Atmos. Ljudskillnaden var inte liten.

Med det sagt, om man nu ska förhålla sig till en soundbar så skulle jag säga att skillnaden är mer försumbar. Om du mestadels tänkt streama från olika tjänster behöver du inte bry dig så mycket om ljudformat. Det är mer aktuellt om du vill spela lokala filer/blu-ray osv som man behöver vara lite mer petig med stöd.

Gällande mediaspelare kan det vara en god idé om man antingen vill spela lokala filer eller de inbyggda apparna inte fungerar så bra som man önskar på sin tv. Att mediaspelare alltid är bättre stämmer dock inte. Har inte stenkoll på din tv, men min TV har ex ”Netflix Calibrated Mode” inbyggt så tittar jag på Netflix på tvn är bilden kalibrerad så som skaparna tänkte sig, vilket den inte är på ex Apple TV.
Olika tillverkare är olika duktiga på att hålla apparna uppdaterade.

Om jag va du skulle jag bestämma en budget och sen kolla recensioner utifrån det. Kanske kolla så möjlighet finns att koppla in en subwoofer och bakre högtalare om du skulle vilja i framtiden.

Edit: Såg att du hade Apple TV. Då behöver du inte fundera kring mediaspelare. Apple TV avkodar dessutom allt ljud och skickar det PCM till soundbaren så du bör inte ha några problem alls med ljudet. Skulle du vilja spela lokala filer är appen Infuse att rekommendera.

Spännande, ja alltså som jag nämnde är att jag är helt okunnig och har 0 koll på ljud. Jag vet inte om jag ska lägga 5 lax eller 10 lax, vilket märke? Osv… Rent logiskt tänker jag att man kör LG för jag har LG tv men har sett att många sagt att de finns bättre, vad är bättre? Kom min usla hörsel märka någon skillnad?🤣
Såg även att jag kan få mycket mer ”saker” med LG än Sonos/HK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Spännande, ja alltså som jag nämnde är att jag är helt okunnig och har 0 koll på ljud. Jag vet inte om jag ska lägga 5 lax eller 10 lax, vilket märke? Osv… Rent logiskt tänker jag att man kör LG för jag har LG tv men har sett att många sagt att de finns bättre, vad är bättre? Kom min usla hörsel märka någon skillnad?🤣

I min lilla värd anser jag att bra ljud tillför lika mycket som bra bild till filmupplevelsen . Vilket snabbt lite kan omvandlas till att om du lagt säg X kr på en TV så ska du lägga ungefär lika mycket eller mer på ljudet

Med det sagt:

Många här brukare rekommendera Samsungs största soundbar När den är på Rea! Då brukar den hamna runt 10k.

Sonos dyrare system är också en bar som många rekommenderar här har ja läst. Den kostar dock lite mer då den behöver byggas ut med mer högtalare om du inte hittar ett färdig paket.

Klipsch har jag hört bra om i olika tester. Men Kan tyvärr inte säga så mycket mer än så. Då jag inte läst så mycket användaruupplevelser på de.
Men jag kör skälv Klipsch högtalare till en Marantz sr6013 och jag tycker de låter hur bra som helst.

MEN min främsta rekommendation är att skaffa en riktig av-reciever och högtalare till det. Finns den möjligheten så är det det absolut bästa !

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Jag har en blandning av olika märken: Panasonic OLED TX - 55LZ1000E*, hemmabio receiver Marantz NR 1711* (Atmos 5.2.2), 4K Apple TV, 4K Chromecast Google TV/4K Google TV Streamer å en 4K Reavon X110 Blu ray spelare. * = eARC.

Detta funkar bra ihop, förutom ljudformat problemet med 4K Streamer:n.

TVtillverkarna vill att man ska köpa deras egna enheter typ: Blu ray spelare, soundbars osv. Dessutom ska/har LG slutat tillverka Blu ray spelare.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Samsung är generellt betydligt bättre än LG på soundbars i samma prisklass (brukar ligga högt i topplistorna på RTINGS etc.), så de är oftast ett bättre val. Professionella recensioner kommer bekräfta detta. De kör en del riktigt bra kampanjer ibland också, vilket kan vara värt att veta.

En separat AVR med separata bra högtalare kommer givetvis att vara bättre, men det är för många inte ett rimligt alternativ.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Är HK Multibeam 700 något att börja med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Är HK Multibeam 700 något att börja med?

Knappt värt det. Den låter nog inte mycket bättre än högtalaren i din tv.
Och den är rätt liten ,så den kommer nog se konstig ut under en sådan stor TV som du har.

Edit:
Har du en så liten budget så börja kolla mer på begagnat. Många som byter ut sina soundbars för de vi ha bättre. Så priserna är låga på begagnat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad är skillnaden mot Filmmaker-läget som finns på "alla" nya TV-apparater och som ska ändra bilden så det ser ut som skaparna tänkte sig?

Din TV vet ju inte hur bilden ser ut från ditt perspektiv, så den kan ju omöjligt "kalibrera sig själv" mer än att ändra lite inställningar som den tror passar. Som Filmmaker-läget gör. Eller?

Har inte fördjupat mig i detta men en googling förklarar att filmmaker använder metadata vilket inte Netflix Calibrated gör på samma sätt.
Min TV är inte isf-kalibrerad än så kan inte svara för hur korrekt den är. Av recensioner att döma ska den dock vara ganska bra ”out of the box”.
Kan bara bedöma att Netflix ser bättre ut via tvns app än via Apple TV. På min tv Och bättre än min tidigare LG C9 (den har ju några år på nacken dock).

Skrivet av Christian995:

Jag är kanske inte rätt person att svara på det eftersom jag har en ganska bestämd uppfattning att den absolut lägsta acceptabla nivån att lägga på ljudsystem är vad du lägger på din bildvisare (TV, Projektor). Personligen brukar jag lägga det dubbla på ljudet.

Vad du tycker är värt är upp till dig. Pris är inte heller alltid representativt för ljudkvalitén. Med det sagt är en soundbar väldigt mycket bättre än TVns inbyggda. Samsung brukar få bra betyg på sina soundbars. Men det finns säkert andra också. Bästa är att åka ut och provlyssna om den möjligheten finns.
Den enda jag har lite mer ingående erfarenhet av är Bluesounds. Den är bra, men ska man addera bakre satellithögtalare och en kompetent subwoofer så är det runt 30k. Finns garanterat varianter som är jämförbara till betydligt lägre pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Har inte fördjupat mig i detta men en googling förklarar att filmmaker använder metadata vilket inte Netflix Calibrated gör på samma sätt.
Min TV är inte isf-kalibrerad än så kan inte svara för hur korrekt den är. Av recensioner att döma ska den dock vara ganska bra ”out of the box”.
Kan bara bedöma att Netflix ser bättre ut via tvns app än via Apple TV. På min tv Och bättre än min tidigare LG C9 (den har ju några år på nacken dock).

Intressant. Har du testat att "kalibrera" bilden på din Apple TV med en iPhone och jämfört skillnaden?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Ni som rekommenderar statiska högtalare, är Argon Audio FORTE A4 Mk2 något att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Ni som rekommenderar statiska högtalare, är Argon Audio FORTE A4 Mk2 något att köpa?

Ett par bra stereohögtalare är toppen! Men surround gör så otroligt mycket för upplevelsen på både serier och film så jag hade lätt tagit en soundbar med bakhögtalare än ett dyrare stereropar.

Vissa andra håller inte med.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Jag har "byggt" upp min Atmos/DTS:X system då å då, köpt en hemmabio receiver, använt ett par gamla högtalare, sparat ihop pengar å köpt ett par nya Frontar osv. Det tog tid å det är ett budget system, ska dock efter nyår titta på 9.4 hemmabio receivers + ett par extra "Dolby Atmos/DTS:X enableded speakers" (har sparat ihop lita pengar).

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Intressant. Har du testat att "kalibrera" bilden på din Apple TV med en iPhone och jämfört skillnaden?

Vilka hade du rekommenderat isåfall nu under mellandagsrean?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Inte gjort detta nej. Men nu ska jag absolut testa

Skrivet av nu1mlock:

Ett par bra stereohögtalare är toppen! Men surround gör så otroligt mycket för upplevelsen på både serier och film så jag hade lätt tagit en soundbar med bakhögtalare än ett dyrare stereropar.

Vissa andra håller inte med.

Jag håller definitivt med. Om man prioriterar musik men också vill att det ska funka till film/spel så är stereo överlägset. Men om film/spel är prio så har iaf inte jag hört någon stereo som gör det lika bra. Min förra stereo va typ 4x så påkostad som mitt hembiosystem nu men inte i närheten när det kommer till ljudupplevelse vid film.

Skrivet av Christian995:

Vilka hade du rekommenderat isåfall nu under mellandagsrean?:)

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/51-paket...

De här har jag rekommenderat tidigare och kan göra igen. Otroligt kompetent system för pengarna. Jag är lite trött på att själv läsa recensioner om små högtalare som spelar större än sin storlek, men dessa har inga problem att fylla ett medelstort rum.
Det finns en fördel för ”ljud-bubblan” att ha klangmatchade högtalare. Vill du kan du sen utöka med SVS Elevation-högtalare i taket för Atmos.
Den enda nackdelen SVS Prime har är att de gillar lite mer kraft i förstärkaren. Jag körde dessa med en Denon X3000-serie (105 watt) men de lät roligare med en gammal Primare SPA (125 watt).

Ska du addera förstärkare så landar du nånstans på 25-30k för ett sådant system. Om det är din budget så får du ett grymt system för pengarna.
Jämför jag detta system med ex Bluesounds soundbar + satelliter och SVS Sub så är kostnaden snarlik men SVS Prime systemet betydligt bättre ljudmässigt. Bluesound mer estetiskt tilltalande (enligt sambon).
Med det sagt, om du inte haft något annat än tv-ljud kanske det rimligaste är att börja med en soundbar? Alternativt ge dig ut på begagnat-marknaden (mest bang for the buck).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beroende på budgeten och hur mycket/litet utrymme du har så kan jag rekommendera Sony bravia theatre quad.
Lite dyra dock och du bör även köpa en subwoofer till.
Fördelen är ju systemet är trådlöst att du slipper dra massa kablar, samt att "allt" ingår, du behöver ingen förstärkare eller nått, bara att hänga upp och köra!
Sjukt bra ljud också.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/system-paket/51-system...

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Beroende på budgeten och hur mycket/litet utrymme du har så kan jag rekommendera Sony bravia theatre quad.
Fördelen är ju systemet är trådlöst att du slipper dra massa kablar, samt att "allt" ingår, du behöver ingen förstärkare eller nått, bara att hänga upp och köra!
Sjukt bra ljud också.

Bara en HDMI ingång för det priset, nätack. Då cyklar jag hellre.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Sjukt bra ljud också.

Beror lite på rum och lyssningsposition (som du också påpekade). Jag tycker att de är ganska trevliga (om än lite dyra). Sen tycker jag de lider lite av samma sak som ett par stereohögtalare, dvs att fantom-centern inte är tillräckligt tydlig. Detta märks allra mest om man inte sitter i optimal centrerad lyssningsposition.
Hade de haft 5 högtalare hade jag nog gillat dem mer
Men det är absolut en snygg lösning. Påminner lite om mina vita M&K MP950 och M50. Fast mina kräver en förstärkare då och kabeldragning.

Visa signatur

Permalänk

Har spanat in LG NS70TR från ELON.

https://www.elon.se/lg-ns70tr-aswellk

Har alla egenskaper jag önskar DTSX, Dolby Atmos, små högtalare osv, känns som att det är någonstans att börja iallafall! Frågan är vilken anslutning är bäst? HDMI, optisk eller eARC? Vad är stora skillnaden?