Permalänk
Medlem

Samsung S90D vs LG C4 83"

Är.på jakt efter ny tv. Blir inte klok på dessa tester o recensioner. I v vissa så verkar skillnaden inte vara nämnvärd men i vissa poppar s90d på ett helt annat sätt än LG. Beror detta på qd-oled skärmen?

Finns det möjligvis någon där det jämnförs w-oled med w-oled. Eller finns det någon här som kunnat jämnföra dessa själv? Gärna i 83" om det spelar någon roll.

Mvh

Permalänk
Permalänk

Om jag inte är fel på det så är det endast 65" av samsung s90d som har qd-oled i europa, övriga storlekar har samma panel som lg, hade valt den som är billigast även om jag hade föredragit lg

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Bildexpert 📺

QD-OLED-panelerna finns endast i 55, 65 och 77 tum. 83 tum S90D är definitivt WOLED. S90D-modeller i norden är konsensus att endast 65-tum S90D är QD-OLED och övriga storlekar är WOLED.

Skillnaden mellan QD-OLED och WOLED beror lika mycket på produkten som på tekniken, till exempel hur WOLED med och utan MLA skiljer sig mellan exempelvis G4 och C4-modellen. Det är också en skillnad på Samsung S90 och S95 där S95 har bättre kraftförsörjning och förmodligen effektivare kylning, särskilt som elektroniken sitter i en One Connect-box istället för att dela utrymme med panelen. Det blir en annan ljusstyrka och annan uthållighet i ljusstyrkan med S95:n.

Det är ett vanlig misstag att tänka QD-OLED = S95-prestanda, men så är inte fallet. Det är fortfarande skillnader mellan produkterna.

S90C med QD-OLED är ingen drastisk skillnad mot en C4 i fråga om teknisk bildprestanda. Skillnader finns där man måste leta efter skillnaderna och köra apparaterna sida vid sida för att se någon skillnad och den skillnaden som syns är inte särskilt stor i allmän mening. WOLED-panelerna i S90D-serien baseras på samma paneler som i C4. Därför är det mer upp till produktskillnaderna runt Samsung vs LG snarare än ett val av teknik.

Permalänk
Medlem

Tack för respons!

Där är det väl just så. Där jämnför dom väl just samsungs qd-oled med lg w-oled paneler? Det kanske inte skiljer så mycket som jag tänker att det gör?

Eftersom jag är efter 83" så vore det ju superintressant o veta hur mycket det skiljer apparaterna emellan på w-oled panelerna.

@Laxpudding
Tack för ditt svar! Skulle du säga att det skiljer mycket på s90d och c4 på 83" som jag förstår det båda med w-oled paneler? Eller är det mer en fråga om pris/andra attribut än bild prestanda?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nahhhr:

@Laxpudding
Tack för ditt svar! Skulle du säga att det skiljer mycket på s90d och c4 på 83" som jag förstår det båda med w-oled paneler? Eller är det mer en fråga om pris/andra attribut än bild prestanda?

Inte sett något test på S90D med WOLED-paneler vilket är det som skulle kunna ge detaljerade svar på den frågan.