Bageri använder Commodore 64 i kassan

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men det är väl en Mega 65 du använder?
De har väl integrerat nätverk?

Mega 65 är ju också mycket, mycket nyare än på den tiden Commodore sålde Commodore 64 och Commodore 128.

Skulle man tidigt 2000 tal säga att, vi tar en paus och stänger bageriet tills våra Mega 65 kommer så hade de behövt en extremt tilltagen buffert för att ha råd att ha stängt så länge.

Men ska man då skanna in de utskrifterna någon annanstans för att lagra digitalt?

Jag tycker det är kul att se Commodore 64 i drift.
Men ur ett pragmatiskt perspektiv så undrar jag om det verkligen är fördel mot något modernare.

Det är en Mega65 ja, men jag kör anslutningen med med C64 coren och cartridget som används är för C64/C128. Teensyrom för att köra Swiftlink över ethernet då jag inte äger den äldre Swiftlink-cartridgen. Och Novaterm för att få 80 kolumner och VT-terminal.

Jag kan plocka fram min C64 och göra exakt samma anslutning helt enkelt. Men det är så mycket bättre tangentbord på Mega65an att den har ersatt mitt C64 lekande helt.

Finns ingen bra VT-terminalmjukvara för Commodore65/Mega65 ännu. Därav kör jag C64-grejer för terminal-anslutningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Just nätaggen är det som ofta dödar C64orna. Därav om man ska ta fram sin gamla C64, bäst att skaffa ett nytt nätagg först.
Många kretsar i C64an som kan gå sönder annars kan inte ersättas utan t.ex FPGAer eller liknande.

Jag har någon gammal C64 som var väl länge sedan jag använde och så.
Men har någon gång tänkt att om det går att skaffa ett nyare nätagg om man skulle plocka fram den igen.
Men var får man tag på nätagg till C64 ?

Det är C64C modellen jag har, inte breadbin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men har någon gång tänkt att om det går att skaffa ett nyare nätagg om man skulle plocka fram den igen.

jag köpte min här: https://www.ami64.com/product-page/commodore-64-power-supply-...
Men det var innan tullavgifterna från UK,

Kanske billigare att köpa utan mellanhand
https://www.keelog.com/power-supply/#c64

Finns även något som heter Saver64 eller C64 Saver som är spänningsskydd som man sätter mellan den gamla PSUn och C64an.
Är en opensource-design så det finns många som tillverkar, är därav billigare än ett nytt nätagg.
Finns på etsy och andra ställen man köper sådant som är hemmatillverkat från.

Permalänk
Medlem

Still keeping up with the Commodore!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

<Uppladdad bildlänk> Man kan göra allt man behöver med en 8bits Commodore!
Ansluta till andra datorer så har man hela internet i sin hand!

Fler bagerier borde köra en C64 helt klart.

Fast det där är en C65. Säljer du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Fast det där är en C65. Säljer du den?

Man kan köra C64 cartridges i den, och C64-program.
Och såklart du kan köpa en mega65 för att uppleva en Commodore65.
Samt att du kan få en C64 med vettigt tangentbord på samma gång.

Om man vill ha nätverk till sin C64 kan man köpa en TeensyROM eller Swiftlink-cartridge.
Från C65/M65-coren kan man nå det inbyggda nätverkskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

jag köpte min här: https://www.ami64.com/product-page/commodore-64-power-supply-...
Men det var innan tullavgifterna från UK,

Kanske billigare att köpa utan mellanhand
https://www.keelog.com/power-supply/#c64

Finns även något som heter Saver64 eller C64 Saver som är spänningsskydd som man sätter mellan den gamla PSUn och C64an.
Är en opensource-design så det finns många som tillverkar, är därav billigare än ett nytt nätagg.
Finns på etsy och andra ställen man köper sådant som är hemmatillverkat från.

Tack.
Kanske får bli en sån sen. Men beställer ingen just nu.

Nu väntar jag istället på
MemCard PRO2 for PS2 and PS1 (Smoke Black)

Först stod de att de uppskattade att de skulle skickas sista veckan i November.
Men tydligen blev det inte så.
Har fått meddelande att paketet är i tullen och jag måste betala tullavgift.
Men eftersom jag ändå inte hann få det innan jul så tänker jag vänta tills nästa vecka med att betala tullavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Undrar om de någonsin har haft kylpasta...

Skrivet av GuessWho:

Jag vet inte om jag ens hade kylpasta på någon av mina 90-tals datorer.

Som när jag byggde Socket 7 Pentium så använde jag ingen kylpasta.
Jag säger inte att det är fel att använda någon kylpasta eller "kylkudde" eller vad de kallas.
Men det behövdes inte. De fungerade bra ändå.
Bara spänna fast kylfäns mot processor. Koppla in fläkten och klart.

Fanns C64 som hade kylpasta under "plåten".
Nedan är bilder på en 128:a. Men på den C64:a jag hade var det på samma sätt.

Från denna video: https://www.youtube.com/watch?v=wLp6bzG9exk

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

IRS: "Vi behöver era kassaregister.."

Bagarn: "Ok. Vi skickar ett band!"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Köpte mitt här https://www.c64psu.com/
Skeppas från Polen, så inget problem med tull och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Imponerande att kondensatorerna inte har exploderat. Rådet nummer ett om man ska starta en antik pjäs som en C64:a är ju att man först ska byta ut alla kondensatorer, för att de degraderats så mycket att datorn förstörs om man startar med de gamla.

Det har de garanterat redan gjort om de inte preventivt bytts ut minst en gång redan. Det är nog extremt sällsynt att dessa skulle kunna rulla på i 42 år utan service eller att byta ut något.

Jag har själv en brödburk som var min första dator i mitten på 80-talet. Den låg i ett förråd under i alla fall 20 år innan jag testade att starta den igen. Då var både ljud och video delvis kaputt tyvärr.

Den behöver nog en rejäl genomgång av någon med en lödkolv. Och den personen är inte jag.

Jag funderar på att skippa det och helt enkelt fylla skalet med en sån här istället. Som lär hålla betydligt bättre: https://ultimate64.com/Ultimate-64-Elite

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Det här var den coolaste nyhet jag läst på länge!

Nästa steg kanske blir att driva den med solceller eller nått

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Underbart!

Permalänk

Så häftigt verkligen, håller med - vilken kul nyhet att läsa om!

Permalänk
Medlem

Fanns en brödburks modell på slutet oxå.. Hade själv en C64C som hade chassi insipierat av C128.

Permalänk
Medlem

Jag har genom åren i IT-yrket varit in i en hel del företags "datarum" och även rena datacenters. Där kan man ibland få syn på en del gammalt som används fortfarande. Jag har inte upphört att förundras. Sånt är kul 😊

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi