Raspberry Pi5 istället för Chromcast via Raspberry PiOS, någon provat detta?

Permalänk

Raspberry Pi5 istället för Chromcast via Raspberry PiOS, någon provat detta?

Hitta en guide för hur man ska kunna casta till en Raspberry Pi från tex sin mobil om man inte har en Chromcast, alltså man kan använda sin Raspberry Pi 5 som en Chromecast....

Tänkte prova detta snart, se om jag hinner prova idag.

Guiden är här, länkar:
https://thepi.io/how-to-use-your-raspberry-pi-as-a-chromecast...

Vad tror ni, någon som provat detta, något man bör tänka på.
Detta låter otroligt intressant för min del då jag har velat casta från min android lur till en enhet där jag samtidigt kan använda easy effects för att ändra ljudet med en EQ och samtidigt ha TV:n avstängd.... en dröm för mig om detta kan fungera, återkommer....:)

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Du får dock räkna med att många saker som kräver DRM inte kommer funka bra (eller inte alls), Netflix, Max o.s.v. Men om du bara ska casta semesterfilmerna och YoutTube så lär det nog funka bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av musse pigg:

Hitta en guide för hur man ska kunna casta till en Raspberry Pi från tex sin mobil om man inte har en Chromcast, alltså man kan använda sin Raspberry Pi 5 som en Chromecast....

Tänkte prova detta snart, se om jag hinner prova idag.

Guiden är här, länkar:
https://thepi.io/how-to-use-your-raspberry-pi-as-a-chromecast...

Vad tror ni, någon som provat detta, något man bör tänka på.
Detta låter otroligt intressant för min del då jag har velat casta från min android lur till en enhet där jag samtidigt kan använda easy effects för att ändra ljudet med en EQ och samtidigt ha TV:n avstängd.... en dröm för mig om detta kan fungera, återkommer....:)

Jag kan rekommendera dig att testa mo0de audio player.
Om du använder Raspberry Pi Imager så finns det en färdig image du kan använda under Media player OS när du väljer operativsystem du vill lägga på ditt bootmedia.

Fördelen med mo0de är att den är förkonfigurerad och funkar direkt. Jag har provat ett antal olika program för att kunna göra en "streamer" av en Raspberry Pi, och det är lätt att fastna timmar i att konfigurera. Jag har tex ett externt ljudkort till min Pi då jag ville kunna koppla in den till externa högtalare. Jag la timmar på att konfigurera ALSA för att få den att fungera utan att få det riktigt bra. Med mo0de bara funkade det. Det enda jag behövde göra var att välja ljudkortet som utmatningsenhet.
Det finns också massor med förkonfigurerade sätt att ansluta till din streamer som bara är att aktivera och avaktivera. Helt enkelt väldigt smidigt om du vill pilla med detta. Sedan kanske man vill ha något mer i slutändan, så man ändå måste göra det själv, men risken är att man tröttnar innan man kommer dit.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

tackar för tips, kommer bara casta qobuz och lyssna på musik, inget mer vad jag vet nu , så detta ska nog funka då, provar detta först o ser....

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

fastnat, behöver hjälp, stannar upp i detta steget:

Step 5: Build and install
We’re now ready for building and installing the OpenMax image viewer. These short commands are all we need:

cd omxiv
make ilclient
make
sudo make install

------------------------
jag skriver i terminalen:

cd omxiv sen enter
make ilclient sen enter = men då säger den doesent exist något,,,,, ska jag skriva varje rad för sig själv o enter eller ska jag lägga ihop alla ?? så jobbigt o fastna så här....

Visa signatur

Permalänk

sedan säger den att : no installation candidate när jag försöker köra denna raden:
sudo apt-get install libjpeg8-dev libpng12-dev

varför funkar inget??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

jag skriver i terminalen:

cd omxiv sen enter
make ilclient sen enter = men då säger den doesent exist något,,,,, ska jag skriva varje rad för sig själv o enter eller ska jag lägga ihop alla ?? så jobbigt o fastna så här....

Guiden är från 2017, i alla fall är kommentarerna under den från då.

Om du läser i README.md (som har bygginstruktionerna) så ser du att

Citat:

This project is deprecated due to the deprecation of the OpenMax API and the unavailability of those libraries for arm64. It should continue to be functional on 32 bit operating systems however.

Vad det innebär är jag inte insatt i, men att det innebär svårigheter kan vi nog vara klara över. RPi 5 är ett 64-bitarssystem som vad jag vet oftast kör 64-bitars-OS, även om det antagligen är relativt lätt att flasha ett 32-bitars-OS på ett minneskort och testa där i stället.

Hur som helst kommer du knappast få vettig hjälp om du inte kan ange exakta felmeddelanden när du stöter på ett problem.

Makefilen som går att ladda ner nu 2025 innehåller inget target iclient. Så man får:

me@host:~/tmp/omxiv$ make iclient make: *** No rule to make target 'iclient'. Stop.

Bara "make" ger för mig på Ubuntu 24.04 ett byggfel att bcm_host.h inte finns. Det går kanske bättre på en RPi eftersom "bcm" ofta står för Broadcom som gör mycket av RPis hårdvara och därmed kanske något utvecklingspaket för den hårdvaran finns tillgängligt i den distribution som när projektet levde var aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

sedan säger den att : no installation candidate när jag försöker köra denna raden:
sudo apt-get install libjpeg8-dev libpng12-dev

varför funkar inget??

Därför att du följer en 8 år gammal guide.

libpng-12 är dött sedan länge.

Du kan testa att låta bli att ange version, typ

sudo apt-get install libjpeg-dev libpng-dev

Då kanske du kan installera de gällande versionerna av biblioteket, men det kommer antagligen inte hjälpa dig att kompilera en mjukvara som inte underhållits för att följa med till gällande versioner.

Permalänk

fattar, var de så gammal, gällde nog då och för Rpi3, haha... då vet jag..

Några tips hur man kan få en rpi5 o funka som en chromcast?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av musse pigg:

fattar, var de så gammal, gällde nog då och för Rpi3, haha... då vet jag..

Några tips hur man kan få en rpi5 o funka som en chromcast?

Den kommer aldrig göra det, chromecast använder ett stängt protokoll som är beroende av google för att fungera. Det finns andra protokoll (tex DIAL) som fungerar med vissa appar och tjänster (tex youtube) men du kommer inte få exakt samma funktionalitet och kompatibilitet.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

Det går att få apppar som netflix osv att funka med DRM, genom Widevine L3 ifall du installerar tex LineageOS 21 Android TV.
Se https://konstakang.com/devices/rpi5/LineageOS21-ATV/

Permalänk

Lyckats lösa de nu, till 90% i alla fall, se nedan:

Visa signatur

Permalänk

Fått ordning på PiCorePlayer med LMS och Qobuz appen med DSP Plugin: SqeezeDSP.
Nu kan man streama precis som innan när jag casta från min mobil till Chromcast med Qobuz, skillnaden nu är: stöd för 192khz samt PEQ.
Det jag ville ha

Lyssnat lite nu, låter skitbra, inga konstigheter, lyssnade på ett par låtar 96khz, inga lustigheter alls, och de bästa av allt, gratis software och PEQ fungerar också nu, kör:
SqueezeDSP:
50hz, q 12, gain -8,9db
79hz, q 12, gain -4,3db
93hz, q 12, gain -6,4db

Och ÄNTLIGEN låter basen rak och neutral, ingen mer boombox vid 50hz, så jäkla gött...

Rpi5 verkar sköta sig fint som streamer server, passiv kylning knäpptyst, kan höra en knappnål fall på 4 meters avstånd nu istället för att höra en PC med 4 fläktar vina... Allt vekar funka fint, vara nära att köpa en dyr streamer från hembiobutiken, men detta blir hur bra som helst nu

De "enda" om man nu vågar säga så , som inte funkar är Qobuz appen i LMS som gör att man får lyssna på låten från början till slut, allt annat verkar funka, alltså man kan inte börja spela mitt i låten, utan får ta de från början, däremot kan man pausa och återuppta. Men förhoppningsvis löser de detta kanske i framtiden...

Jag tycker detta är billigt, en snabb tyst streamer som kan spela 24 bits 192khz filer med parametrisk EQ och få rätt på basen i rummet för 1500:- totalt, nice......
-------------------------------------------------------------
Mitt krav var ju en PEQ: ett måste....Så vad har jag lärt mig av detta? Jo, ska man streama musik från mobilen till förstärkaren och ha TV:n avstängd, så som jag velat ha de från första början, så är detta ovanstående de bästa jag funnit hittills, Gratis software inkl PEQ samt stöd för 192khz samtidigt litet och tyst... En dator/Rpi med Ubuntu eller RpiOS måste du ha TV:n på samt använda mus/tangentbord, låter en del(i alla fall en PC) samt är begränsat till 48khz så vitt jag kunde få fram(begränsning av Ubuntu eller RpiOS ??). Är supernöjd så länge, frågan är bara vad jag ska göra av mina 3 gamla PC nu ....

Visa signatur