Helgsnack: Var vägrar du kompromissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som förälder har jag blivit extremt kompromisslös. Ofta får man kolla klart på en film på mobilen på badrumsgolvet eller spela bilspel ett varv per session ibland. Man får vara tacksam för de chanser man får

Med risk för att framstå som en språkpolis, du menar väl att du faktiskt kompromissar en hel del? Tänker att film på mobilen inte nödvändigtvis är förstahandsvalet… 🙂

För egen del, mat. Där är jag kompromisslös. Det ska vara bra råvaror, punkt slut.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Man komprommissar med allt hela tiden, skulle behöva 100 miljoner+ på kontot för slippa det.

Men för min del är det väll film. Skulle aldrig se en film på mobilen eller datormonitorn. Stor bild eller så avstår jag hellre. Ljudet ska ju självklart vara skapligt. Men efter flytt till lägenhet får jag tyvärr använda hörlurar (det finns bara en ljudnivå "referens", ni som vet ni vet).

i övrigt så vill jag att det ska vara den bästa existerande utgåvan av filmen i fråga. Jag skulle tex inte sätta på en blu-ray-utgåva om det finns en objektivt bättre 4K-utgåva av samma film.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag kompromissar nog med det mesta egentligen. Jag vill inte köpa en svindyr mus för 1500kr bara för att "den är bäst", men inte en Deltaco mus heller. Det får bli nåt mitt emellan.

Mest bang for buck skulle jag nog säga att jag köper grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Man komprommissar med allt hela tiden, skulle behöva 100 miljoner+ på kontot för slippa det.

Men för min del är det väll film. Skulle aldrig se en film på mobilen eller datormonitorn. Stor bild eller så avstår jag hellre. Ljudet ska ju självklart vara skapligt. Men efter flytt till lägenhet får jag tyvärr använda hörlurar (det finns bara en ljudnivå "referens", ni som vet ni vet).

i övrigt så vill jag att det ska vara den bästa existerande utgåvan av filmen i fråga. Jag skulle tex inte sätta på en blu-ray-utgåva om det finns en objektivt bättre 4K-utgåva av samma film.

Ärsch, fram till 22 på kvällen är det lungt speciellt på helger då får grannarna bara gilla läget

Håller med till fullo, film ska ses på stor skärm/tv inte på någon fjutt skärm i datorhörnan eller på mobilen.

Permalänk
Medlem

Svår fråga. Då man som icke ekonomiskt oberoende alltid kompromissar. Det enda jag kommer på på rak arm är att undvika utländskt kött i matbutiken. Det har jag råd att skippa. Har även slutat med fisk och annan mat från havet efter att ha sett Seaspiracy och diverse naturdokumentären om tillståndet i våra hav.

När det kommer till teknik så kompromissar jag 100% av gångerna. Möjligtvis att jag vägrar byta till Android trots Apples fantasipriser. iPhone är helt enkelt för bra och Android har alltid misslyckats med att imponera på mig.

När det kommer till något man använder så pass många timmar om dagen så är det värt att ha en bättre upplevelse varje dag för betydligt högre kostnad, än en något sämre upplevelse varje dag för en mycket lägre kostnad.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Hedersmedlem

Bra ljud, för uppgiften lämpliga bildskärmar, bekväm stol, nåt av mina favorittangentbord och en bra mus.

Sen är jag ganska nöjd med livet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Mjölk, mjölk massor av mjölk ska det vara till alla måltider förutom snabbmatsresturanger och pizza.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Nätverk.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Även om jag titulerar mig själv som teknik- och spel-nörd, kan jag kompromissa med det mesta i privatlivet - vilket jag också gör mellan varven.
MEN på jobbet, när det kommer till distanssamarbete vägrar jag kompromissa.. till lite nytta. 🤔

Sen pandemin ser det så klart mycket bättre ut, men långt ifrån tillfredställande skulle jag säga. I mitt självfinansierade hemmakontor är det mesta.. hm.. top notch a la "over kill"😁 (jag skulle aldrig kräva den nivån av mina kollegor), sen sitter jag och "biter ihop" medan jag tittar in i mina gryniga kollegors näsborrar. Så vad gör jag när jag är inne på kontoret? Släpar bla rund på extern webkamera och konferenspuck (modell bättre).

Jag är inte bitter.. 😉

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk
Medlem

Primär intressen. Typ, trodde jag skulle vara nöjd med 2.5 gbe mellan datorn å nassen. Så har funderingar på 10gbe i sommar, fastän switchen är ca 4 månader gammal.

Har i längden stört mig mindre o betala dyrt en gång än o kompromissa. Relevant med inkomsten förståss.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

Film och spel vill jag uppleva på stor skärm, annars får det vara. Musik vill jag ha i hyfsade högtalare/hörlurar, annars får det också vara. I övrigt så får man anpassa det man vill ha efter sin plånbok, så bra som möjligt inom den ramen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Saker jag använder dagligen. Buy once, cry once.

Finns såklart saker jag hellre hade velat haft, så är det ju, men är jag nöjd så är jag nöjd.

Håller med att saker man använder varje dag får kosta. Min gaming-PC är i andra änden av skalan. Spelar så pass sällan att mitt GTX 1060 får hänga med ett bra tag till och ser ingen anledning att gå upp över 1080p.

Däremot TV och ljudsystem använder jag varje dag. Har en Samsung-TV och Sonos (soundbar, sub och surround) och är väldigt nöjd med det. Skönt när man har känt i flera år att man inte vill byta ut något, eftersom allt fungerar så bra. Har även ett par B&O-lurar som jag kopplar upp mot TV:n med blåtand när jag vill se någon film när övriga i familjen sover.

Kaffemaskin är en annan viktig sak, därför har jag en Jura.

Mobiltelefoner har jag dock tröttnat lite på. Förr märkte man ordentlig skillnad varje gång man bytte. Nu är mer känslan att en ny iPhone ger ungefär samma upplevelse som den gamla. Har en iPhone 12 nu som får leva i något år till.

Permalänk
Medlem

Kompromissar inte på något i stort sätt, jag köper det jag vill ha, även fast man har vanlig knegarlön😅 i sparandet kompromissar jag!

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Skärm är viktigt. Trots att jag haft äldre datorer har jag haft 4K-skärm sedan 2017. Bland de bästa köp jag gjort, datorn blev "som ny". Någon slags kompromiss blev det ju, köpte inte förrän jag kunde köpa för rimligt pris, betalade lite över 2000kr (oanvänd i box, från konkursbo). Skulle aldrig vilja gå över till sämre skärm igen. Däremot har jag inga problem att köra TV i full HD, känner inget krav att uppdatera där. (Men nästa gång det blir en ny TV blir det väl 4K såklart).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ingenting.

Jag har lärt mig att det inte är värt att snåla. Däremot så springer jag inte och köper nytt bara för det finns en nyare modell ute.
Så det har väl gått från att bytas telefon/platta/dator varje generation till varannan.

"Villhöver" begäret har försvunnit, men jag köper jag något så är det mycket efterforskning och jag köper det som jag tror kommer fylla min behov.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Det man tycker att man vill ha och infriar ens krav till vettigt pris, det är den minsta kompromissen man gör.

Jag förstår inte när man INTE kompromissar. Inom teknik finns det så många aspekter att ta hänsyn till att oavsett kostnad eller kravuppfyllelse så finns det någon annan produkt som är bättre på något sätt.

Det finns ett par saker jag försöker att inte kompromissa med och det är säkerhet samt att hutta utrustning son inte längre får uppdateringar från tillverkaren. Men det varierar ju från moderkort bios till android uppdateringar, så det blir liksom olika viktigt beroende på hur utsatt tekniken är. Sedan är ju säkerhetlösninger för enheter en djungel för sig men just nu ligger jag bra till då mitt val fått utmärkelser och bra betyg flera år i rad.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Uppdateringsfrekvens. Är spel låst till 60FPS och AFMF inte fungerar så blir det refund. Var väldigt nära att göra det på SOMA innan jag provade AFMF. Det var tur att jag gjorde det för det spelet var riktigt, riktigt bra. Synd att det är hard-capped på 60FPS.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Bärbarhet. Antagligen är den bärbar eller så är den inte det. Är den bärbar så ska den få plats i en ficka. Bärbara datorer är största syndabocken här, äger ingen privat och skulle inte protestera om de gick tillbaka till stationära på jobbet.

När det gäller datorer som detta forumet. Så få ljus som bara möjligt och låg ljudnivå. Vill kunna se på filmer och serier samt sova nära en dator.

Brandfara på elektronik. Köper något annat eller inget alls då.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag kanske är en udda fågel, men jag tycker inte man ska kompromissa. Visst, priserna har gått upp på sistone – men datorer är fortfarande en förhållandevis billig hobby, särskilt med tanke på hur länge grejerna håller nuförtiden. En välbyggd och rätt konfigurerad dator kan utan problem hänga med i över 10 år med lite uppgraderingar då och då.

För mig är det värt varenda krona att ha något som presterar och fungerar som det ska, istället för att hela tiden känna sig lite småmissnöjd med något man ändå lagt pengar på.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

Bärbarhet. Antagligen är den bärbar eller så är den inte det. Är den bärbar så ska den få plats i en ficka. Bärbara datorer är största syndabocken här, äger ingen privat och skulle inte protestera om de gick tillbaka till stationära på jobbet.

När det gäller datorer som detta forumet. Så få ljus som bara möjligt och låg ljudnivå. Vill kunna se på filmer och serier samt sova nära en dator.

Brandfara på elektronik. Köper något annat eller inget alls då.

Konstigt resonemang. Sitter ofta och jobbar på min laptop både här och där. Skulle vara väldigt jobbigt om valet stod mellan stationär dator och något som får plats i fickan.

Permalänk
Medlem

Nästan allt är nån form av kompromiss för mig (som inte har en ekonomi där jag inte behöver tänka på vad saker kostar). Men det finns ju saker som inte direkt påverkar kostnaden som jag helst inte kompromissar med. T.ex. att jag inte vill ha glasrutor på mina chassin och helst ingen rgb alls. Sen finns det ju andra saker som blir en kompromiss för att man av principskäl inte t.ex. vill betala vad ett 5090 kostar, även om jag hade haft råd (där man röstar med plånboken).

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på på rak arm är dasspapper, diskmedel och knäckebröd.
Resten sparas det in på i rimlig mån.

Om man formulerar om frågan: I nuvarande lågkonjunktur, vad kompromissar du på idag som du inte gjorde för några år sen?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Libra-75:

Nästan allt är nån form av kompromiss för mig (som inte har en ekonomi där jag inte behöver tänka på vad saker kostar). Men det finns ju saker som inte direkt påverkar kostnaden som jag helst inte kompromissar med. T.ex. att jag inte vill ha glasrutor på mina chassin och helst ingen rgb alls. Sen finns det ju andra saker som blir en kompromiss för att man av principskäl inte t.ex. vill betala vad ett 5090 kostar, även om jag hade haft råd (där man röstar med plånboken).

Ett tips om man har begränsat plånbok är att titta på begagnatmarknaden. Det går att få riktigt bra prylar till billig peng om man kan tänka sig att köpa begagnat. Här i marknaden brukar mycket dessutom vara välvårdat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Ett tips om man har begränsat plånbok är att titta på begagnatmarknaden. Det går att få riktigt bra prylar till billig peng om man kan tänka sig att köpa begagnat. Här i marknaden brukar mycket dessutom vara välvårdat.

Jo, jag är medveten om det alternativet. Men oftast är det inte värt det tycker jag. Det är väldigt många som vill ha fantasipriser (för nära nypris) för begagnat, det gör att det inte är så lockande när man som köpare tar i stort sett all risk och inte har nån form av garanti. Visst, man kan säkert göra bra deals också, men just när det gäller datorkomponenter så tycker jag att folk i regel tar för mycket. Men det är ju tyvärr så marknaden ser ut nu, det säljer ju trots att det är fantasipriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Antar att du menade motsatsen, kanske "kompromissvillig" eller något åt det hållet?

Skrivet av RoedeOrm:

Med risk för att framstå som en språkpolis, du menar väl att du faktiskt kompromissar en hel del? Tänker att film på mobilen inte nödvändigtvis är förstahandsvalet… 🙂

För egen del, mat. Där är jag kompromisslös. Det ska vara bra råvaror, punkt slut.

Jag måste ha skrivit det inlägget i sömnen eller något haha. Helt rätt uppfattat av er

Permalänk
Medlem

trädgårdsmaskiner som tex. trimmer, gräsklippare, häcksax, motorsåg etc. har jag köpt mer premium då det är rörliga delar som tar rätt mycket stryk och ofta gör jobbet snabbare, bättre och säkrare.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Hade nog behövt säga skärmen!

Permalänk
Medlem

Den enda kompromissen jag gör är att jag
köper det jag anser att jag har råd med.

Har inget emot att spara ett tag för att få råd med
det som jag verkligen vill ha.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Dealen. Det måste vara en bra deal, köper iprincip aldrig nytt öht och helst ska det vara lite för billigt.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem

Allt som är mellan mig och marken.

Säng, stol, soffa, skor, däck osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.