Behöver uppgradera mitt grafik kort

Permalänk

Behöver uppgradera mitt grafik kort

Har en rätt gammal gaming pc som jag har köpt begagnat för ett par månader sedan. Behöver nu uppgradera mitt grafik kort för att kunna spela mitt favorit spel som nyligen gjort en uppdatering (har spelat hur bra som helst fram tills nu) men som kräver minst:

Processor (CPU): Intel i5-7300 / AMD Ryzen 3 3300U or Equivalent
Graphics (GPU): Nvidia GTX 1060 / AMD RX 580 / Intel Arc A580 or Equivalent

Jag har nu:
intel core i5 4 kärnor
moderkort asus strix gaming k1
grafikkort asus geforce gtx 770 directCU2
ram 16 gb 4x4 corsaire vengance
nätaggregat corsair tx 850M
4 fläktar och 2 stora diskar på 1tb och 250 gb.

Supporten vill att jag byter ut mitt grafik kort till GTX 1060 eller RX 580. Det är ju inga problem att hitta ett gtx 1060 för några hundralappar men räcker det och är det svårt att byta ut?
Vill bara tillägga att jag aldrig byggt egen dator, är ensam och har ingen som kan hjälpa mig så en steg för steg instruktion eller hänvisa mig till en sida så jag kan göra detta själv skulle uppskattas enormt mycket

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kolla belastningen på ditt nuvarande grafikkort i spelet. Om det utnyttjas runt 100% så borde det räcka att byta ut grafikkortet. Gissningsvis är det en i5:a från 4000-serien du kör? En sådan bör inte vara särskilt långsammare än i5 7300.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Jag har ett gtx 1070 till salu i Sweclockers marknad. Borde funka fint om kravet är 1060 och med lite marginaler.

Permalänk
Skrivet av Decster:

Du skulle kunna kolla belastningen på ditt nuvarande grafikkort i spelet. Om det utnyttjas runt 100% så borde det räcka att byta ut grafikkortet. Gissningsvis är det en i5:a från 4000-serien du kör? En sådan bör inte vara särskilt långsammare än i5 7300.

Det är detta jag har: Intel(R) HD Graphics 530
hur kollar jag belastningen på grafikkortet? Förlåt för dumma frågor men kan som sagt absolut inget med hårdvaror i datorer.

Permalänk
Skrivet av riderx:

Jag har ett gtx 1070 till salu i Sweclockers marknad. Borde funka fint om kravet är 1060 och med lite marginaler.

Tack ska kolla på detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bettanboop:

hur kollar jag belastningen på grafikkortet? Förlåt för dumma frågor men kan som sagt absolut inget med hårdvaror i datorer.

Det finns många sätt att kolla gpu användning.
T.ex:
Aktivitetshanteraren i Windows.
Hwinfo64
MSIafterburner
Gpu-z

I stort sett vilket diskret grafikkort som helst är bättre än HD graphics 530 (som är inbyggt i cpu:n).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bettanboop:

hur kollar jag belastningen på grafikkortet?

Det är processorns inbyggda grafik.

Aktivitetshanteraren bör kunna visa om det är det dedikerade grafikkortet som utnyttjas, eller det inbyggda, förhoppningsvis det dedikerade (GTX 770). Du skulle kunna ha uppe prestanda-fliken med grafikkortet öppen i bakgrunden medan du spelar, och snabbt kolla efteråt.

Alternativt, om du har Geforce Experience eller Nvidia-appen så bör Alt+R inne i spelet visa diverse prestanda-statistik där man bl.a. kan se hur mycket "GPU" utnyttjas i procent.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Aktivitetshanteraren bör kunna visa om det är det dedikerade grafikkortet som utnyttjas, eller det inbyggda, förhoppningsvis det dedikerade (GTX 770). Du skulle kunna ha uppe prestanda-fliken med grafikkortet öppen i bakgrunden medan du spelar, och snabbt kolla efteråt.

Alternativt, om du har Geforce Experience eller Nvidia-appen så bör Alt+R inne i spelet visa diverse prestanda-statistik där man bl.a. kan se hur mycket "GPU" utnyttjas i procent.

tack ska kolla på detta!

Permalänk
Hedersmedlem

Är det Palia du spelar? Frågan är om du bara vill hålla näsan över vattenytan eller om du vill säkra dig lite framåt.

Om du bara vill tweaka lite för att klara dig just nu så köp ett beg 1060 eller 1070 och kör på det. Satsar du på ett 1060 tycker jag du ska se till att få ett med 6GB VRAM och inte varianten med 3GB. Jag hade inte siktat högre, för ska du ta nästa steg i din uppgraderingsresa så behöver du byta CPU, vilket kommer dra med sig moderkort och minne.

Visst skulle man kunna köpa en bättre GPU nu, men din processor kommer inte orka med att driva det. Ingen skada i att köra så i några månader, men vet du inte när du i så fall tänker uppgradera resten så är det bättre att spara pengarna. Och när man pratar om att inte orka driva kortet så kommer det fortfarande att vara snabbare än andra sämre kort, bara inte så bra som det skulle kunna vara.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Decster:

Jag ligger oftast mellan 70-80% hela tiden, ibland nere på 50 och ibland peakar den som mest på 88%

Permalänk
Skrivet av giplet:

Är det Palia du spelar? Frågan är om du bara vill hålla näsan över vattenytan eller om du vill säkra dig lite framåt.

Om du bara vill tweaka lite för att klara dig just nu så köp ett beg 1060 eller 1070 och kör på det. Satsar du på ett 1060 tycker jag du ska se till att få ett med 6GB VRAM och inte varianten med 3GB. Jag hade inte siktat högre, för ska du ta nästa steg i din uppgraderingsresa så behöver du byta CPU, vilket kommer dra med sig moderkort och minne.

Visst skulle man kunna köpa en bättre GPU nu, men din processor kommer inte orka med att driva det. Ingen skada i att köra så i några månader, men vet du inte när du i så fall tänker uppgradera resten så är det bättre att spara pengarna. Och när man pratar om att inte orka driva kortet så kommer det fortfarande att vara snabbare än andra sämre kort, bara inte så bra som det skulle kunna vara.

Ja det är Palia jag spelar! Haha!
Jag vill ju säkra mig lite framåt då den största uppdateringen kommer snart. Men då gör jag så att jag kollar på ett 1060 eller 1070, gäller det 6gb på 1070 med?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bettanboop:

Jag vill ju säkra mig lite framåt då den största uppdateringen kommer snart. Men då gör jag så att jag kollar på ett 1060 eller 1070, gäller det 6gb på 1070 med?

Tack!

GTX 1070 hade övervägande 8 GB med GDDR5 minne. Det fanns de med GDDR5X minne också, men jag ser ingen direkt skillnad rent tekniskt:
GDDR5.. https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-1070.c2840
GDDR5X https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-1070-gddr5x...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bettanboop:

Jag ligger oftast mellan 70-80% hela tiden, ibland nere på 50 och ibland peakar den som mest på 88%

Skrivet av bettanboop:

Tack!

Med denna informationen så tycker jag inte att du bara ska byta grafikkortet.
Om nuvarande grafikkort ligger mest runt 70-80% så är din processor det största problemet. Du behöver göra ett större lyft på din dator för att hänga med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

GTX 1070 hade övervägande 8 GB med GDDR5 minne. Det fanns de med GDDR5X minne också, men jag ser ingen direkt skillnad rent tekniskt:
GDDR5.. https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-1070.c2840
GDDR5X https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-1070-gddr5x...

GTX 1070 med GDDR5X kör minnet i samma klockfrekvens som GDDR5-modellen, så prestandamässigt är de identiska. Det handlade nog mest om att Nvidia hade GDDR5X-minnen de behövde göra av med. Möjligtvis att det är en fördel om man vill överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bettanboop:

Har en rätt gammal gaming pc som jag har köpt begagnat för ett par månader sedan. Behöver nu uppgradera mitt grafik kort för att kunna spela mitt favorit spel som nyligen gjort en uppdatering (har spelat hur bra som helst fram tills nu) men som kräver minst:

Jag har nu:
intel core i5 4 kärnor

Supporten vill att jag byter ut mitt grafik kort till GTX 1060 eller RX 580. Det är ju inga problem att hitta ett gtx 1060 för några hundralappar men räcker det och är det svårt att byta ut?
Vill bara tillägga att jag aldrig byggt egen dator, är ensam och har ingen som kan hjälpa mig så en steg för steg instruktion eller hänvisa mig till en sida så jag kan göra detta själv skulle uppskattas enormt mycket

Utifrån att din GPU inte går upp i 100% och hur gammal datorn är skulle jag säga att det är svårt om inte omöjligt att få till bättre prestanda i befintlig dator tyvärr...
Hittar inte moderkortet, K1 verkar syfta till tangentbord men det är svårt att hitta så gamla komponenter som från GTX 770-tiden.
Teoretiskt går det att använda chassi, fläktar, psu och diskar men jag skulle nog ändå avråda då så mycket ändrats även på dessa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bettanboop:

Jag har nu:
intel core i5 4 kärnor

Du behöver typ något sådant här för att spela framtida versioner av ditt favoritspel.
https://www.inet.se/datorbygge/b1642551/bettanboop

Permalänk
Medlem
Skrivet av bettanboop:

Jag har nu:
intel core i5 4 kärnor

Kollar man
https://support.palia.com/hc/en-us/articles/22563906753044-Pa...
så ser man att processorkraven går upp drastiskt med de högre inställningarna, högsta rekommendationen är en ganska modern processor med 16 kärnor så det är inget lättdrivet spel direkt.

Permalänk

Så med andra ord om jag ska summera era svar är att jag behöver byta ut datorn helt om jag ska kunna fortsätta spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bettanboop:

Så med andra ord om jag ska summera era svar är att jag behöver byta ut datorn helt om jag ska kunna fortsätta spela?

Ja. Man kan ju uppgradera enskilda delar, men enklast är nog att sälja den befintliga och köpa en ny nyare och bättre dator.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bettanboop:

Ja. Håller med @shugge. Lite tråkigt kan tyckas, å andra sidan gissar jag att den hängt med i 10 år eller mer, så det var kanske dags.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ja. Håller med @shugge. Lite tråkigt kan tyckas, å andra sidan gissar jag att den hängt med i 10 år eller mer, så det var kanske dags.

Ja så är det nog Tack för alla tips!