Grafenbaserat flashminne snabbare än DRAM

Permalänk
Melding Plague

Grafenbaserat flashminne snabbare än DRAM

Kinesiska forskare har tagit fram en ny och lovande typ av flashminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir nog export förbud för resten av världen, tack vare Trumps "skydds"tullar. Så att Kina kan göra något bättre än resten.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Blir nog export förbud för resten av världen, tack vare Trumps "skydds"tullar. Så att Kina kan göra något bättre än resten.

Trump lär ha dött sedan länge innan detta har kommit så långt att det hamnar i produkter

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Det är bara en tidsfråga innan de börjar utveckla CPU'er och GPU'er som slår USA's nuvarande varianter också.

Permalänk

Tycker det är kul att grafen verkar hitta ut till konsumenter nu (i detta fall om många år iofs). Det spåddes revolutionera väsentligen allt men än så länge är det väldigt sparsmakat. Jag har en stekpanna med grafen i, sägs vara bättre för värmefördelningen men har svårt att subjektivt märka detta jämfört med mina andra stekpannor

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Stor risk att grafen blir meningslöst buzzword precis som nano. Nanoteknik syftar på att materialet är ordnat från nano-nivå och uppnåt, men istället så blir alla material med nanstorlek på partiklar (fumed silica etc) benämnda som nanomaterial, vilket är meningslöst och vilseledande.
Grafit som kommer ur marken är ju en oändlig mängd lager grafen om man skall vara sådan.

Permalänk
Medlem

Detta kanske är grunden till varför man kunde klocka Athlon högre med hjälp av en blyertspenna? Grafit i blyerts är ju grafenskikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tycker det är kul att grafen verkar hitta ut till konsumenter nu (i detta fall om många år iofs). Det spåddes revolutionera väsentligen allt men än så länge är det väldigt sparsmakat. Jag har en stekpanna med grafen i, sägs vara bättre för värmefördelningen men har svårt att subjektivt märka detta jämfört med mina andra stekpannor

Jag skulle tippa på att tillverkaren av din stekpanna bara tagit fel på grafit och grafen, stekpannor med en kärna av grafit verkar hyffsat vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

vet inte vad du menar med det, trump kan inte sätta exportförbud för några andra länder än USA.

Grafen är helt stört coolt, i stort sett ALLT i framtiden verkar bli minst 100ggr bättre när vi hittat ett sätt att kostnadssamt tillverka grafen. Dessa hastigheter kommer upplevas i CPU och GPU oxå när man kommer dit.

Permalänk
Medlem

Jag har läst artiklar om grafenbaserade kretsar sedan gymnasietiden. Lite som fusion, ständigt 20 år bort. Men när det väl händer så...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Semi off-topic men riktigt trippig bild till nyheten! Sån som flyter runt när man flyttar ögonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta kanske är grunden till varför man kunde klocka Athlon högre med hjälp av en blyertspenna? Grafit i blyerts är ju grafenskikt

Nja det var snarare för att du bryggade vissa kretsar så att du låste upp FSBn. Men ja det ledde ström på ett tillförlitligt sätt iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Precis. Vi överklockare av den gamla skolan låg årtionden före all forskning och utveckling. Gulligt av kineserna att de börjar komma ikapp, men innan de kan köra Crysis är jag inte imponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Resten av världen får tillgång till det här men inte USA. På så sätt får Kina mer soft power och vi blir mer beroende av Kina.

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag skulle tippa på att tillverkaren av din stekpanna bara tagit fel på grafit och grafen, stekpannor med en kärna av grafit verkar hyffsat vanliga.

Nädå, det har börjat användas faktiskt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Kommer bli fint toppen det. När datorn kraschar så ligger buggeriet kvar i minne oavsett hur länge sladden är ur. Men det går tydligen väldigt snabbt att installera om åtminstone.

Skrivet av Videoapan:

väldigt sparsmakat. Jag har en stekpanna med grafen i, sägs vara bättre för värmefördelningen men har svårt att subjektivt märka detta jämfört med mina andra stekpannor

Men smakar verkligen inte maten enligt signalsubstanserna objektivt godare med den? Det är liksom inga gissningar de håller på med. Det är kemi.

Skrivet av Jagers:

vet inte vad du menar med det, trump kan inte sätta exportförbud för några andra länder än USA.

Å jodå. Det har ju hänt även innan de hade kontroll över vad Chyna och andra skeppar genom kanalen.

Senildemens
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Å jodå. Det har ju hänt även innan de hade kontroll över vad Chyna och andra skeppar genom kanalen.

Nej xD

Permalänk
Medlem

Antar att det gamla problemet fortfarande kvarstår: oerhört svårt att tillverka stora sammanhängande bitar av grafen, åtminstone i massproduktion, och att det just därför fortfarande "bara" är en framtidsdröm?

Har för mig att det hittills bästa sättet att framställa grafen är att dra loss tunna skikt från grafit med tejp, vilket bara ger småbitar med tveksam kvalité?

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Nej, men Kina kan ju förbjuda tekniken från att exporteras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Öh, jo. ;D

Har hänt otaliga gånger och pågår såklart även i denna stund.

Du har även missat hela grejen med extraterritoriella handelsblockadavtal mm antar jag...?

Sen om USA vågar spela med samma kort mot just Kina eller om världsordningen medger det är en annan sak.

Skrivet av thechosenone:

Nej, men Kina kan ju förbjuda tekniken från att exporteras?

Ja, men vad skulle vinsten med det vara?

Specifikt för just den här tekniken alltså.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Öh, jo. ;D
Har hänt otaliga gånger och pågår såklart även i denna stund.
Du har även missat hela grejen med extraterritoriella handelsblockadavtal mm antar jag...?

USA har inte makten att stoppa andra länder från att exportera/importera om dem inte har invaderat landet, förstår inte vilken värld du lever i, och dem har absolut ingen makt över kina. Det enda USA kan stoppa är export/import till och från USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

USA har inte makten att stoppa andra länder från att exportera/importera om dem inte har invaderat landet, förstår inte vilken värld du lever i, och dem har absolut ingen makt över kina. Det enda USA kan stoppa är export/import till och från USA.

Så vitt jag förstått har USA möjlighet att stoppa (majoriteten av) sjötransporten till/från Kina (pga geografin och kringliggande USA-vänliga länder), vilket är Kinas överlägset största och viktigaste transportsätt.

Personligen tror jag dock inte att USA skulle göra det, för det skulle ta hus i helvete, men nuvarande presidenten är ju fullt kapabel att ta fullständigt vansinniga beslut, så helt säker kan jag inte vara.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så vitt jag förstått har USA möjlighet att stoppa (majoriteten av) sjötransporten till/från Kina (pga geografin och kringliggande USA-vänliga länder), vilket är Kinas överlägset största och viktigaste transportsätt.

Personligen tror jag dock inte att USA skulle göra det, för det skulle ta hus i helvete, men nuvarande presidenten är ju fullt kapabel att ta fullständigt vansinniga beslut, så helt säker kan jag inte vara.

Så för att återgå till ursprungsmeddelandet som startade detta, där order "förbud" användes. Trump kan inte sätta exportförbud för andra länder, men de kan i praktiken stoppa exporten genom att använda våld.

Permalänk
Medlem

man kan ju hoppas att de hindrar usa att få export av tekniken

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Man får nog anta att Kina har sett det som en möjlighet rätt tidigt, då Kina 2013 startade "One Belt One Road", vilket i princip är en ny silkesväg över land.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det kallas krig och det är något helt annat än förbud........

Permalänk
Skrivet av wizzle:

Det är bara en tidsfråga innan de börjar utveckla CPU'er och GPU'er som slår USA's nuvarande varianter också.

Om du oroar dig för att kineserna skall springa ifrån resten av världen teknologiskt så finns det en bug i dit påstående!

FIFY:

Citat:

Det är bara en tidsfråga innan de börjar utveckla CPU'er och GPU'er som slår USA's framtida varianter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Om du oroar dig för att kineserna skall springa ifrån resten av världen teknologiskt så finns det en bug i dit påstående!

Har inte det redan hänt på vissa teknologier.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

FIFY:

Skulle inte riktigt säga att jag oroar mig för något som är oundvikligt. Och helt ärligt känns det som att de gör mkt rätt nuförtiden även om det i Sverige är fortfarande "tabu"" att uttala sig så, men jag försöker att vara objektiv när jag ser på saker o ting.

Förstår dock att du med rätta korrigerar min mening.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig komma över att man slutade tillverka 3D Xpoint. Om utvecklingen av 3D Xpoint hade fortsatt i den rasande takt som den gjorde, vilket det onekligen till punkt och pricka såg ut att komma att göra, så hade vi troligtvis idag både kunnat ha blixtsnabb lagring och caching i en och samma modul genom Optanes persistent memory, kanske till och med på andra plattformar än Xeon(inte omöjligt att utvecklingen hade lett oss dit) samt så hade vi absolut haft vanliga Optane SSDer som skulle varit uppe i åtminstone 10 miljoner iops i 4k random read.... Q1-Q16, kanske? (En gissning utifrån att Intel trodde det och att dom höll vad dom lovade gällande Optane fram tills dom la ner. Samt utifrån dom tester jag kollat på. Kan dock säga fel och det kanske inte ska vara 4k random read men jag tror det. Och jag tänker specifikt på dom lägre, så Q1-Q16 men troligtvis hade dom dominerat långt högre än det också)

Glömde några ord som vanligt
Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)