Permalänk
Skrivet av Jagers:

Jag har aldrig argumenterat att så inte skulle vara fallet så jag vet inte vart du tycker att jag "byter argument"
men fakta är att 99.9% av spel så stämmer inte det, att handplocka CS/Valorant/siege i en tråd där du pratar om att spela i 4k känns inte produktivt alls.

Det har gjorts kontrollerade tester som visar att så inte är fallet

Kan du visa dom kontrollerade testerna? Alla pros gör det bara för skoj skull då? Eller placebo att dom spela bättre med 300 än 100?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Ja det får man nog garanterat men det skiljer inte såpass mycket att det är värt pengarna. Kanske mer framtidssäkert med en 9900k nu eftersom den har två extra cores och fler threads. Men för 5-10fps mer i spel tycker jag inte det är värt dem pengarna.

Syftade på att till gaming duger det oftast att köpa i5orna och dem flesta jag känner gör det det var väl rätt rejäl prisskillnad på 9600k och 9900k när dem släpptes kan ja tänka mig, närmare det dubbla eller mer?

Ja nästan det dubbla:

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Detta gör även ett tydligt avtryck för modellerna som lanseras idag, där exempelvis Core i5-9600K landar på 3 290 kronor i butik – 600 kronor ovanför lanseringspriset på föregångaren Core i5-8600K. Likaså blir Core i7-9700K en dyr historia med ett introduktionspris på 4 890 kronor – en dryg tusenlapp ovanför Core i7-8700K när den lanserades förra hösten.

Flaggskeppet Core i9-9900K hamnar i en klass för sig vid 6 290 kronor, det vill säga nästan det dubbla mot AMD:s toppmodell Ryzen 7 2700X.

Det var också den generationen där i7:an inte hade hypertreading av någon märklig produktsegmenteringsorsak.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Ja nästan det dubbla:

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Detta gör även ett tydligt avtryck för modellerna som lanseras idag, där exempelvis Core i5-9600K landar på 3 290 kronor i butik – 600 kronor ovanför lanseringspriset på föregångaren Core i5-8600K. Likaså blir Core i7-9700K en dyr historia med ett introduktionspris på 4 890 kronor – en dryg tusenlapp ovanför Core i7-8700K när den lanserades förra hösten.

Flaggskeppet Core i9-9900K hamnar i en klass för sig vid 6 290 kronor, det vill säga nästan det dubbla mot AMD:s toppmodell Ryzen 7 2700X.

Det var också den generationen där i7:an inte hade hypertreading av någon märklig produktsegmenteringsorsak.

Tittar man på 14e gen hos inet så ligger 14600k på 2690:- medans 14900k ligger på 5699:-. Skulle ja bygga en spelburk hade ja aldrig valt i9an men det kanske bara är jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Såhär skrev du.

” CS har ALDRIG varit MER viktigt med en ubersnabb CPU, så det stämmer inte, det är nån konstig myt som uppstått senaste åren, vet inte riktigt vart den kommer ifrån, du kan testa detta själv genom att köra på din iGPU på 9600k, din FPS kommer vara skit i jämförelse med en GPU som är 12+ år gammal”

Kanske missförstod dig men trodde du menade att cpun inte är den mest drivande till att få upp fps i cs?

Sen sa ja bara som det var att vi testat med 13600k ihop med 980ti, 1080 och 2080 och fps skillnaden var knappt märkbar.

Oavsett har ja fått svar, kommer försöka hitta ett 6800xt 16gb runt 3500 sedan kommer ja byta CPU om 1-2år till en 13600k.

Jag förstår din förvirring, CPU'n cappar dig därför får du inte mer fps med 2080, jag står fortfarande vid att CPU'n inte är MEST drivande ja, och det stämmer, som jag skrev i ett tidigare inlägg så är detta väldigt väldigt enkelt att testa genom att köra iGPU och sen testa med en valfri GPU som är riktigt gammal, säg ett 980 ti.

Ta denna video som exempel https://www.youtube.com/watch?v=XhXBFEoenzM
70 fps i 1080p med iGPU från en 7800x3d

https://www.youtube.com/watch?v=582p6X6n7u0
980ti med en 13600k - 250+ fps dvs GPU'n ger 180+ fps

För ett rättvisare test borde vi kolla på en GPU från 2023 som jämförelse mot en CPU från 2023 och då gissar jag på att vi pratar 350-400fps+ i 1080low

Enligt min logik så menar jag då att CPU inte är drivande, när minst 70-80% av din FPS kommer från GPU.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Jag förstår din förvirring, CPU'n cappar dig därför får du inte mer fps med 2080, jag står fortfarande vid att CPU'n inte är MEST drivande ja, och det stämmer, som jag skrev i ett tidigare inlägg så är detta väldigt väldigt enkelt att testa genom att köra iGPU och sen testa med en valfri GPU som är riktigt gammal, säg ett 980 ti.

Ta denna video som exempel https://www.youtube.com/watch?v=XhXBFEoenzM
70 fps i 1080p med iGPU från en 7800x3d

https://www.youtube.com/watch?v=582p6X6n7u0
980ti med en 13600k - 250+ fps dvs GPU'n ger 180+ fps

För ett rättvisare test borde vi kolla på en GPU från 2023 som jämförelse mot en CPU från 2023 och då gissar jag på att vi pratar 350-400fps+ i 1080low

Enligt min logik så menar jag då att CPU inte är drivande, när minst 70-80% av din FPS kommer från GPU.

Du ju inte jämföra en integrerad grafik från en amd CPU emot en 13600k med ett 980ti förstår du väl säger säg självt. Ett 980ti ihop med en 13600k krossar den integrerade grafiken i en 7800 x3d speciellt när 7800 ska driva både CPU och Gpu delen i spelet.

Vad menar du med cappar? Att 13600k är för slö för att 2080 skall kunna prestera. Om det är de du menar så måste du skämta? En 13600k håller inte ett 2080 tillbaka ett dugg.

Den enda rättvisa jämförelsen du kan göra är att leta upp ett klipp där dom kör olika gpuer ihop med tex 13600k. Obs inte alla gpuer.

Vi testade som sagt med tre st, 980ti, gtx 1080 och RTX 2080 och som ja sagt tidigare ingen större skillnad i fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Du ju inte jämföra en integrerad grafik från en amd CPU emot en 13600k med ett 980ti förstår du väl säger säg självt. Ett 980ti ihop med en 13600k krossar den integrerade grafiken i en 7800 x3d speciellt när 7800 ska driva både CPU och Gpu delen i spelet.

Vad menar du med cappar? Att 13600k är för slö för att 2080 skall kunna prestera. Om det är de du menar så måste du skämta? En 13600k håller inte ett 2080 tillbaka ett dugg.

Den enda rättvisa jämförelsen du kan göra är att leta upp ett klipp där dom kör olika gpuer ihop med tex 13600k. Obs inte alla gpuer.

Vi testade som sagt med tre st, 980ti, gtx 1080 och RTX 2080 och som ja sagt tidigare ingen större skillnad i fps.

jag förstår i huvud taget inte vad du menar eller försöker säga längre men det är klart för mig att du inte vill lyssna på någon i tråden som försöker hjälpa dig så jag lämnar här.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

jag förstår i huvud taget inte vad du menar eller försöker säga längre men det är klart för mig att du inte vill lyssna på någon i tråden som försöker hjälpa dig så jag lämnar här.

Det första klippet du länkade så spelade dom endast med cpun som hade integrerad grafik eller hur? 7800 x3d och fick 70fps. Den inbyggda grafiken i 7800 är hästlängder efter ett 980ti.

I det andra klippet hade du ett 980ti ihop med en 13600k och fick 250fps eller vad du skrev.

Sen frågade ja dig vad du menar med cappar? Om du menade att du inte skulle få ut full prestanda av ett 2080 ihop med en 13600k?

Det enda rättvisa testet du kan göra är att ta fram ett klipp där dom kör med en CPU tex 13600k och provar div gpuer för att se om/hur fpsen ändras du kan inte jämföra ett klipp där dom driver spelet med endast en CPU med integrerad grafik och ett annat klipp med separat Gpu.

” CS:GO är ett starkt CPU-beroende spel, vilket innebär att en kraftfull processor är avgörande för att uppnå höga bildfrekvenser och smidigt spelande.”

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Är CS2 mer CPU- eller GPU-intensiv?
Balansen mellan CPU- och GPU-intensitet i CS2 beror på hur du spelar spelet:

Tävlingsspelare : Tävlingsspelare som prioriterar prestanda och bildfrekvens kommer att se spelet luta mot att bli CPU-intensivt. Att upprätthålla höga tick rates, låg latens och snabba beräkningar för realtidsaction kräver robust CPU-prestanda.

Vanliga spelare: och grafikfokuserade spelare : Spelare som värdesätter visuell kvalitet och spelar i högre upplösningar kommer att tycka att spelet är mer GPU-intensivt. Funktioner som förbättrade rökeffekter och belysning kräver avsevärd GPU-kraft.

Som jag skrivit innan så har har jag spelat cs rätt seriöst på hyfsad nivå 1.5, 1.6 och lite cs go. Så då är det väl så som det står där kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Är CS2 mer CPU- eller GPU-intensiv?
Balansen mellan CPU- och GPU-intensitet i CS2 beror på hur du spelar spelet:

Tävlingsspelare : Tävlingsspelare som prioriterar prestanda och bildfrekvens kommer att se spelet luta mot att bli CPU-intensivt. Att upprätthålla höga tick rates, låg latens och snabba beräkningar för realtidsaction kräver robust CPU-prestanda.

Vanliga spelare: och grafikfokuserade spelare : Spelare som värdesätter visuell kvalitet och spelar i högre upplösningar kommer att tycka att spelet är mer GPU-intensivt. Funktioner som förbättrade rökeffekter och belysning kräver avsevärd GPU-kraft.

Som jag skrivit innan så har har jag spelat cs rätt seriöst på hyfsad nivå 1.5, 1.6 och lite cs go. Så då är det väl så som det står där kanske?

Ja, man får ju tänka på att GPU-belastningen går att justera väldigt mycket genom att ändra på grafikinställningarna, men CPU-belastningen går oftast inte att påverka alls lika mycket. Så är man ute efter hög fps snarare än snygg grafik i spel som CS2 så bör man oftast satsa mer på CPU + snabba minnen än på GPU. Det betyder förstås inte att man kan strunta i GPU helt, men även t.ex. ett 3060 klarar ju flera hundra fps i CS2 på lite lägre inställningar.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, man får ju tänka på att GPU-belastningen går att justera väldigt mycket genom att ändra på grafikinställningarna, men CPU-belastningen går oftast inte att påverka alls lika mycket. Så är man ute efter hög fps snarare än snygg grafik i spel som CS2 så bör man oftast satsa mer på CPU + snabba minnen än på GPU. Det betyder förstås inte att man kan strunta i GPU helt, men även t.ex. ett 3060 klarar ju flera hundra fps i CS2 på lite lägre inställningar.

Exakt det här har jag försökt få fram men har endast blivit motarbetad hela tiden. Nu hamnade vi väldigt offtopic dock men cs kom om upp tal.

Jag vet vilket kort jag kommer satsa på nu för 4K. Tror ja skrev nånstans att spelar jag fps spel så kmr ja inte köra 4K utan det blir endast i äventyrsspel och liknande.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Är det konstigt?

Har jag sagt att jag har sett 6700xt, 3070 i forumet för 2500 så har någon sagt nja du får nog lägga på 500–1000kr där det där kan inte stämma.

Har jag sagt att eftersträvar man så hög fps som möjligt i cs så bör man tänka på CPU snarare än Gpu då har någon sagt, nej det stämmer inte.

Dom flesta semiprofssen i cs bryr sig inte nämnvärt om utseendet i spelet. Visst dom som kör på allra högsta nivån har väl såpass bra datorer att dom kan köra även grafikinställningen på max.

Sen vill jag gärna se dom noga kontrollerna som du säger gjorts att man inte skulle spela bättre med 250fps/240hz än 100fps/144hz. Då pratar jag inte om någon random p12a utan någon som kört cs sedan 1999 och sen på ganska hög nivå under 1.5, 1.6 och en bit in på csgo.

Jag har fått den hjälpen jag behöver. Kommer satsa på 6800xt om ja hittar det till 3500. Jag har även förklarat tydligt att 4K gaming kommer bara ske i äventyrsspel och liknande. Ska jag spela shooters kommer jag ställa ner på 1080/1440p.