Permalänk
Skrivet av Yrch:

Det beror lite på vilka spel du spelar, i vissa spel kommer processorn ha mindre betydelse men det är ju en gammal processor nu och det var ju inte toppmodellen ens när den var ny.

Va menar du med toppmodellen när den var ny? Har aldrig läst någon rekommendera 9700k eller 9900k till gaming tex. Dem kan du ha till videoredigering och andra tunga applikationer.

I5orna har alltid varit gamers första val. Så jo inom 9e gen i5or var den toppmodellen? Eller menar du att det fanns en annan 9e gen i5a som var värre? Förstår inte ditt resonemang här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jag menar att om jag behåller grafikkortet och byter processorn kommer jag få högre FPS i vissa spel (och inte i andra).

Techpowerup är en av få hårdvarutestar jag sett som testar med min processor och mitt grafikkort i 4K.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/21.htm...

Man kan se att även i 4K (med ett 4090) ger 7800X3D högre FPS än 11700K. Med ett 9800X3D blir skillnaden lite högre.

Om jag kollar själv på GPU-utalization ser jag att i vissa spel används inte grafikkortet fullt ut.

I Cyberpunk ligger jag typ på max utalization på grafikkortet (med allt på max med DLSS inklusive raytracing) så skillnaden med en ny processor skulle antagligen vara marginell.

I Witcher 3 (med allt på max med DLSS inklusive raytracing) ligger jag på 97-98% utalization så även här skulle skillnaden vara marginell.

I ARMA 3 som är processorkrävande ser jag med Nvidas overlay att varken grafikkortet eller går på max, processorn ser ut att inte belastas speciellt mycket men håller ändå tillbaka grafikkortet då det inte heller belastas fullt ut (trots att jag har all grafik på extreme). Ökar man på renderdistance till max går processorn på knäna. (Sen kan man fråga sig varför man skall göra det).

Med renderdistance på 5 km

<Uppladdad bildlänk>

Med renderdistance på max (verkar inte gå att välja extreme på terrain då)

<Uppladdad bildlänk>

Detta är i singleplayer där det inte händer så mycket. I mulitplayer belastat processorn mycket mer.

CS som diskuterats innan har jag inte installerat men många kör ju CS i någon legacy upplösning med grafiken nedställd och processorn blir då helt avgörande för FPS:en så länge man inte har ett antikt grafikkort.

Självklart får du mer FPS i alla spel med en nyare(bättre) cpu, men det för mig är inte vad jag skulle kalla bottlenecks, handlar juh mer om att tekniken går framåt, vet inte om man kan jämföra en 11700k med en x3d heller, x3d ligger år före intels modernaste cpu'er om du frågar mig, jämför du 11700k med en 14700k eller deras nya 927 ultra eller vad dem nu valt att kalla dem så kommer skillnaden vara mycket mindre. Känner att det är en mer relevant och rättvis jämförelse.

Arma3 skulle jag säga är ett annorlunda spel jämfört med 90% av andra spel och håller med om att arma3 äter sönder CPU, det är mer jämförbart med ett strategispel än ett openworld shooter, om den största anledningen där beror på deras spelmotor eller dålig optimization eller nått annat vet jag inte, men arma3 är juh helt klart unikt med tanke på Zeus mode osv.

Jag sitter på 10700k och med en 14700k får jag ut marginellt bättre FPS så jag skulle inte säga att min 10700k flaskhalsar mig idag (med ett RTX 3090) och med ett RTX 5090 så skulle skillnaderna mellan CPUer vara större men jag tror fortf. inte jag skulle få ut någon märkbar skillnad i FPS(på CPU) förrutom i få utvalda titlar tex. cyberpunk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Hade absolut inte dem fps nivåerna. Låg runt 100-150 och med ny CPU 200-250 oavsett om de satt ett 980 eller 1080 i burken.

Skullle inte kalla ett 6800xt 16gb ett svagt grafikkort iaf inte för mig. Det presterar ganska likt ett vanligt 4070 ej ti modellen. Allt är relativt för vissa är det väl svagt men inte för mig. Tror inte jag behöver köpa ny gpu om jag kör på 6800xt heller. För mig är det mer än nog.

Skulle jag sätta i ett 4070ti ihop med min 9600k skullle de bli katastrof, det skulle bottlenecka kraftigt. Med ett 6800xt inte lika mycket då det inte är lika vasst som ett 4070ti.

det som är mer intressant för mig där är vilka inställningar du körde och ännu mer intressant om du fick en mätbar skillnad i "upgraded skill level" av 150 extra fps

https://www.sweclockers.com/artikel/39560-basta-grafikkortsko...
dethär kanske kan vara relevant, tror intel b580 skulle kunna passa oxå, AMD är mycket bättre prestanda per krona så nvidia känns inte relevant för dig som du själv säger.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så är det din budget som är den begränsande faktorn här, jag tycker diskussionerna om flaskhals är ganska irrelevanta. Bara att köpa så kraftfullt du kan för 3500 kr, jag hade försökt gå upp till ~4000 och få tag på ett RTX 4070 då Nvidia har bättre uppskalning

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Jagers:

det som är mer intressant för mig där är vilka inställningar du körde och ännu mer intressant om du fick en mätbar skillnad i "upgraded skill level" av 150 extra fps

https://www.sweclockers.com/artikel/39560-basta-grafikkortsko...
dethär kanske kan vara relevant, tror intel b580 skulle kunna passa oxå, AMD är mycket bättre prestanda per krona så nvidia känns inte relevant för dig som du själv säger.

Det som är mest intressant är att 80-90% av befolkningen säger det är viktigare med en bra CPU än en bra Gpu i cs.

Många har det svart på vitt där dom testat med en och samman CPU sen olika gpuer och det gör ingen större skillnad i fps om har 980ti, 1080 eller 2080.

Permalänk
Medlem

Exakt. Förstår inte heller varför det ska krånglas, köp det bästa som budgeten tillåter och bry inte inte så mycket om det skulle bli flaskhals någonstans

Flaskhals används i diskussioner för att veta vilken komponent som sätter stopp för andra komponenter, men flaskhals i sig är inget man någonsin riktigt kommer undan då det varierar från situation till situation. Det enda som kan vara är att man kan få något högre latens (typ frametimes) om CPU och/eller GPU är spikad på 100%, men om det är något man störs sig av så bör man låsa sin FPS vilket som (alternativt VRR om frekvensen på skärmen är låg nog, eller vsync om man inte störs av latensen som detta kan öka).

Ta ett kort med minst 12GB och så hög prestanda som möjligt. Bara AMDs RX 9000-serie har uppskalning (FSR 4) som matchar Nvidias DLSS (CNN) om man vill använda det. FSR 2/3 (RX 6000/7000) är helt okej däremot om budgeten inte tillåter bättre.

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av FZL:

Som jag ser det så är det din budget som är den begränsande faktorn här, jag tycker diskussionerna om flaskhals är ganska irrelevanta. Bara att köpa så kraftfullt du kan för 3500 kr, jag hade försökt gå upp till ~4000 och få tag på ett RTX 4070 då Nvidia har bättre uppskalning

Må så vara fallet men 6800xt är nästan identiskt med 4070 samt har mer minne. Visst skulle ja hitta ett 4070 för 3500 men det tror ja är ossanolikt tyvärr.

Jag tycker helt enkelt nvidia är för dyrt, den lilla extra prestandan är inte värd de dyra extra pengarna man får betala.

Sen det här med drivrutiner som folk klagats på hos AMD sen urminnes tider har jag aldrig haft problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Det som är mest intressant är att 80-90% av befolkningen säger det är viktigare med en bra CPU än en bra Gpu i cs.

Många har det svart på vitt där dom testat med en och samman CPU sen olika gpuer och det gör ingen större skillnad i fps om har 980ti, 1080 eller 2080.

ja CS är ett sånt spel, det är byggt/kodat för att pusha 900+ fps men du kan fortf inte spela det utan GPU, det om nånting borde väl isåfall vara mest intressant.

och det som är allra mest intressant är om en bättre cpu (dvs MER fps) faktiskt leder till nånting, för det är extremt mycket människor i CS communityn som tror att dem blir SÅÅÅÅ mycket bättre av superhög FPS vilket inte alls stämmer.

Permalänk
Medlem

Finns inte så stor "marknad" vid 2500-3500 kr. Vid den budgeten talar du om kanske 4060 eller 7600.

Gör du en uppgradering på den nivån är det nog dags med nytt grafikkort igen vid uppgraderingen av processorn om du vill köra 4K.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

ja CS är ett sånt spel, det är byggt/kodat för att pusha 900+ fps men du kan fortf inte spela det utan GPU, det om nånting borde väl isåfall vara mest intressant.

och det som är allra mest intressant är om en bättre cpu (dvs MER fps) faktiskt leder till nånting, för det är extremt mycket människor i CS communityn som tror att dem blir SÅÅÅÅ mycket bättre av superhög FPS vilket inte alls stämmer.

Du byter din argumentation i vartannat inlägg. Förklara hur man i princip kan ha samma fps med ett 980ti, gtx 1080 samt ett RTX 2080 med samma CPU. Om spelet då inte går mer på cpun än gpun.

Även jag testat med rivatuner där du tydligt kan se CPU jobba hårdast medans samtliga gpuer legat och slackat.

Du blir garanterat bättre med 250fps än 100fps tex.

Tråden kan förövrigt stängas har fått mina svar och kommer till största sannolikhet köra på 6800xt 16gb.

Godnatt

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns inte så stor "marknad" vid 2500-3500 kr. Vid den budgeten talar du om kanske 4060 eller 7600.

Gör du en uppgradering på den nivån är det nog dags med nytt grafikkort igen vid uppgraderingen av processorn om du vill köra 4K.

Du får 6700xt 12gb samt 3070 för 2500kr och du får 6800xt 16gb för 3500 som nästan är identiskt med ett vanligt 4070 prestandamässigt och förmodligen även 3070ti för 3500.

Kallar du det ingen marknad? Alla behöver inte 3090, 4090 osv. Det är så mycket kraft i dem korten att du knappt får användning för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Du byter din argumentation i vartannat inlägg. Förklara hur man i princip kan ha samma fps med ett 980ti, gtx 1080 samt ett RTX 2080 med samma CPU. Om spelet då inte går mer på cpun än gpun.

Även jag testat med rivatuner där du tydligt kan se CPU jobba hårdast medans samtliga gpuer legat och slackat.

Vilken argumentation byter jag?

Skrivet av saarikoski:

Du blir garanterat bättre med 250fps än 100fps tex.

Det stämmer inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Du får 6700xt 12gb samt 3070 för 2500kr och du får 6800xt 16gb för 3500 som nästan är identiskt med ett vanligt 4070 prestandamässigt och förmodligen även 3070ti för 3500.

Kallar du det ingen marknad? Alla behöver inte 3090, 4090 osv. Det är så mycket kraft i dem korten att du knappt får användning för det.

Du får nog lägga på 500-1000 kr gällande 6700 (icke XT) och 3070. 6800 verkar ibland säljas för kring 4000 kr eftersom du pratar begagnat, nytt hamnar du på korten jag diskuterade. Ska du byta kort, köp ett så bra du har råd med men räkna inte med att du framtidssäkrar något.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du får nog lägga på 500-1000 kr gällande 6700 (icke XT) och 3070. 6800 verkar ibland säljas för kring 4000 kr eftersom du pratar begagnat, nytt hamnar du på korten jag diskuterade. Ska du byta kort, köp ett så bra du har råd med men räkna inte med att du framtidssäkrar något.

Jag har sett 6650xt och 3060ti gå för 2200:- och jag har även sett både 6700xt samt 3070 gå för 2500:- här på marknaden, har ingen anledning att ljuga.

Du får ett helt nytt 6750xt för 4000:- samt ett 7700xt för 4600:- är du medveten om det?

Det finns sålda 6700xt från 2250:- till 3000:- på tradera. Men då elektroniken som säljs här på sweclockers har en tendens att vara billigare än på tradera, så får du defenitivt 6700xt för 2500:- som jag som sagt redan bevittnat här på marknadsdelen. Med tanke på det är jag ganska säker på att du skulle kunna hitta ett 6800xt för 3500:-

Vet inte riktigt varför du argumenterar när du uppenbarligen inte har koll på vad tex ett 6700xt eller 3070 går att hitta beg för här på marknadsdelen.

Tillägg, såg precis ett sålt 6800xt för 3800:- på tradera, så nu är jag helt övertygad att du kan finna det kortet för 3500:- här.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Vilken argumentation byter jag?

Det stämmer inte

Det stömmer absolut att du blir bättre med 250 fps än 100 fps.

Ja du byter argument ständigt. Om du har en burk med en 13600k och du får samma fps vare sig du har ett 980ti, 1080 eller 2080 isatt? Vad kan du läsa ut av det? Jo att cpun drar det största lastet i spelet och att gpun har mindre betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Vart får du din data ifrån ? jag har sett tester som visar att det inte stämmer(en väldigt liten grupp presterar bättre med 240hz+fps men det är långt ifrån alla)

Skrivet av saarikoski:

Ja du byter argument ständigt. Om du har en burk med en 13600k och du får samma fps vare sig du har ett 980ti, 1080 eller 2080 isatt? Vad kan du läsa ut av det? Jo att cpun drar det största lastet i spelet och att gpun har mindre betydelse.

det argumentet stämmer bara i CS, siege, och möjligtvis valorant, du pratade om att spela i 1440p och 4k? då antog jag att vi inte pratade om dem 3 spelen... och där stämmer det inte att du får EXAKT samma fps med ett 980ti/1080/2080 med en i5 9600k

Permalänk
Medlem

Om nu TS själv konstaterar att ett 980ti med Gen13 CPU är "skyrocket" fps.
Sen säger att han vill uppa sitt GFX (som är ett RTX 3XXX) på en Gen9 CPU.
Varför ens göra tråden? Vad är det vi diskuterar?

Det borde absolut vara dödfött att gå från 3060ti till RX6800 enligt TS egna logik.
Det enda jag kan utläsa är att TS vill göra en "bra" affär på ett beg Radeon kort.

Skryttävlinge inc. Jag köpte ett 1080ti för 6200kr nytt, körde i 2 år, sålde för 5000kr, köpte tillbaka det för 3500kr efter 1 år sålde sen igen för 4500kr. I win....

Varför inte bara låsa tråden och gå vidare?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Verkligen inte. Det beror såklart på användaren. Teoretiskt sett kan du prestera bättre med en högre FPS men då det har med personen att göra så kan man inte säga att det är så för alla.

Men för att svara på din fråga så bör du köpa en GPU med så mycket VRAM som möjligt för ju högre upplösning du har desto viktigare är det med en kraftfull GPU för att få hög FPS vilket du verkar efterfråga.

Något i denna stil:
https://www.inet.se/produkt/5414580/powercolor-radeon-rx-9070...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Jag har sett 6650xt och 3060ti gå för 2200:- och jag har även sett både 6700xt samt 3070 gå för 2500:- här på marknaden, har ingen anledning att ljuga.

Du får ett helt nytt 6750xt för 4000:- samt ett 7700xt för 4600:- är du medveten om det?

Det finns sålda 6700xt från 2250:- till 3000:- på tradera. Men då elektroniken som säljs här på sweclockers har en tendens att vara billigare än på tradera, så får du defenitivt 6700xt för 2500:- som jag som sagt redan bevittnat här på marknadsdelen. Med tanke på det är jag ganska säker på att du skulle kunna hitta ett 6800xt för 3500:-

Vet inte riktigt varför du argumenterar när du uppenbarligen inte har koll på vad tex ett 6700xt eller 3070 går att hitta beg för här på marknadsdelen.

Tillägg, såg precis ett sålt 6800xt för 3800:- på tradera, så nu är jag helt övertygad att du kan finna det kortet för 3500:- här.

Hur intressant är det att prata om grafikkort för 4000 kr respektive 3800 kr om budgeten är upp till 3500 kr? Jag har ingen anledning att gå off topic.

Inget 3070 eller 6700 är till salu på Sweclockers Marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Självklart får du mer FPS i alla spel med en nyare(bättre) cpu, men det för mig är inte vad jag skulle kalla bottlenecks, handlar juh mer om att tekniken går framåt, vet inte om man kan jämföra en 11700k med en x3d heller, x3d ligger år före intels modernaste cpu'er om du frågar mig, jämför du 11700k med en 14700k eller deras nya 927 ultra eller vad dem nu valt att kalla dem så kommer skillnaden vara mycket mindre. Känner att det är en mer relevant och rättvis jämförelse.

Vi ska nog för enkelhetens skull undvika att definiera om vedertagna begrepp. Det är rent objektivt en flaskhals, vilket är väldigt tydligt. Sedan om det är en flaskhals man bryr sig om är en annan mer subjektiv fråga. Någon komponent kommer ju alltid vara en flaskhals, så helt fri från dem kan man aldrig bli i praktiken.

Ja, för spel eller andra tillämpningar där extra cache hjälper mycket så ligger X3D-modellerna långt före Intel för tillfället. Det var verkligen ett lyckat experiment från AMDs sida.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Hur intressant är det att prata om grafikkort för 4000 kr respektive 3800 kr om budgeten är upp till 3500 kr? Jag har ingen anledning att gå off topic.

Inget 3070 eller 6700 är till salu på Sweclockers Marknad.

Du lyssnar ju inte på vad jag säger. Just nu ligger det inget ute, men det har funnits både 3070 och 6700xt för 2500kr på marknaden. Men enligt dig så är det lögn eller vad menar du?

Så bara för att inget ligger ute nu så ska jag ej fundera på att köpa ett. Lägger jag upp en köpesannons har jag nog stor chans att få napp både på 6700xt, 6800xt och 3070.

Du behöver inte medverka i någon diskussion för du hävdar ju att 6700xt och 3070 aldrig sålts för 2500? Eller att 6800xt går att få tag i för 3500? Lämna tråden istället då.

Du tillför ju noll ändå. Jag har ställt frågor vad jag bör välja för att spela 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Du lyssnar ju inte på vad jag säger. Just nu ligger det inget ute, men det har funnits både 3070 och 6700xt för 2500kr på marknaden. Men enligt dig så är det lögn eller vad menar du?

Så bara för att inget ligger ute nu så ska jag ej fundera på att köpa ett. Lägger jag upp en köpesannons har jag nog stor chans att få napp både på 6700xt, 6800xt och 3070.

Du behöver inte medverka i någon diskussion för du hävdar ju att 6700xt och 3070 aldrig sålts för 2500? Eller att 6800xt går att få tag i för 3500? Lämna tråden istället då.

Du tillför ju noll ändå. Jag har ställt frågor vad jag bör välja för att spela 4k.

Kasta inte sten i glashus.

Skrivet av Petterk:

...köp ett så bra du har råd med men räkna inte med att du framtidssäkrar något.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Verkligen inte. Det beror såklart på användaren. Teoretiskt sett kan du prestera bättre med en högre FPS men då det har med personen att göra så kan man inte säga att det är så för alla.

Men för att svara på din fråga så bör du köpa en GPU med så mycket VRAM som möjligt för ju högre upplösning du har desto viktigare är det med en kraftfull GPU för att få hög FPS vilket du verkar efterfråga.

Något i denna stil:

Kommer köpa ett begagnat kort, tex 6800xt 16gb eller 7770xt om man kan få det till ok pris.

Är ingen person som jagar fps, speciellt inte i 4k. Men för att det ska bli spelbart får man väl ha 50-60fps och nu pratar jag ej om fps spel utan mer äventyrs spel och liknande.

Ska ja spela fps spel kommer ja förmodligen köra 1080p.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Om nu TS själv konstaterar att ett 980ti med Gen13 CPU är "skyrocket" fps.
Sen säger att han vill uppa sitt GFX (som är ett RTX 3XXX) på en Gen9 CPU.
Varför ens göra tråden? Vad är det vi diskuterar?

Det borde absolut vara dödfött att gå från 3060ti till RX6800 enligt TS egna logik.
Det enda jag kan utläsa är att TS vill göra en "bra" affär på ett beg Radeon kort.

Skryttävlinge inc. Jag köpte ett 1080ti för 6200kr nytt, körde i 2 år, sålde för 5000kr, köpte tillbaka det för 3500kr efter 1 år sålde sen igen för 4500kr. I win....

Varför inte bara låsa tråden och gå vidare?

Tråden handlade om vad jag skulle välja för att spela i 4k. Sen eftersom ja kommer uppgradera Gpu nu men CPU om ett år eller två efterfrågade ja något som ej skulle bottlenecka min nuvarande CPU allt för mycket.

Sen kom andra personer in och hävdade en massa saker som att cpun inte är viktigare än gpun i cs osv. Då staterade jag fakta att ja provat att köra cs på en polares dator med en 13600k med 980ti, 1080 samt 2080 utan någon direkt skillnad alls i fps.

Jag har inget 3060ti har ett 2060 super. Jag har fått mitt svar kommer satsta på 6800xt 16gb om ja hittar ett för 3500 vilket inte verkar omöjligt då det sålts på tradera för 3800, en sajt där elektronik är dyrare än här.

Är det dödfött att gå från 2060 super 8gb till 6800xt 16gb?

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Vart får du din data ifrån ? jag har sett tester som visar att det inte stämmer(en väldigt liten grupp presterar bättre med 240hz+fps men det är långt ifrån alla)

det argumentet stämmer bara i CS, siege, och möjligtvis valorant, du pratade om att spela i 1440p och 4k? då antog jag att vi inte pratade om dem 3 spelen... och där stämmer det inte att du får EXAKT samma fps med ett 980ti/1080/2080 med en i5 9600k

Ja det var cs vi diskuterade.

Vi testade med 13600k på en polares dator med 980ti, 1080 och 2080. Fps skillnaden var knapp märkbar.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Något i denna stil:

Har man spelat cs sedan första betorna kom och sedan semiprofessionellt i 1.5, 1.6 och första cs go skulle ja absolut säga att du spelar bättre med 250fps på en 240hz skärm än 100fps på en 144hz tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Ja det var cs vi diskuterade.

Vi testade med 13600k på en polares dator med 980ti, 1080 och 2080. Fps skillnaden var knapp märkbar.

Jag har aldrig argumenterat att så inte skulle vara fallet så jag vet inte vart du tycker att jag "byter argument"
men fakta är att 99.9% av spel så stämmer inte det, att handplocka CS/Valorant/siege i en tråd där du pratar om att spela i 4k känns inte produktivt alls.

Skrivet av saarikoski:

Har man spelat cs sedan första betorna kom och sedan semiprofessionellt i 1.5, 1.6 och första cs go skulle ja absolut säga att du spelar bättre med 250fps på en 240hz skärm än 100fps på en 144hz tex.

Det har gjorts kontrollerade tester som visar att så inte är fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Va menar du med toppmodellen när den var ny? Har aldrig läst någon rekommendera 9700k eller 9900k till gaming tex. Dem kan du ha till videoredigering och andra tunga applikationer.

I5orna har alltid varit gamers första val. Så jo inom 9e gen i5or var den toppmodellen? Eller menar du att det fanns en annan 9e gen i5a som var värre? Förstår inte ditt resonemang här.

Ja, jag menar 9900K. Du bör få bättre resultat med ett modernt grafikkort med 9900K än med din processor.

5 Years Later, Who Really Won? AMD Ryzen 5 3600 vs. Intel Core i5-9600K, 2023 Revisit:

https://www.youtube.com/watch?v=SegyDnX5dOo

Sen kanske inte så många köpte 9900K bara för gaming när den var ny men den står sig bättre idag än 9600K.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Ja, jag menar 9900K. Du bör få bättre resultat med ett modernt grafikkort med 9900K än med din processor.

5 Years Later, Who Really Won? AMD Ryzen 5 3600 vs. Intel Core i5-9600K, 2023 Revisit:

https://www.youtube.com/watch?v=SegyDnX5dOo

Sen kanske inte så många köpte 9900K bara för gaming när den var ny men den står sig bättre idag än 9600K.

Ja det får man nog garanterat men det skiljer inte såpass mycket att det är värt pengarna. Kanske mer framtidssäkert med en 9900k nu eftersom den har två extra cores och fler threads. Men för 5-10fps mer i spel tycker jag inte det är värt dem pengarna.

Syftade på att till gaming duger det oftast att köpa i5orna och dem flesta jag känner gör det det var väl rätt rejäl prisskillnad på 9600k och 9900k när dem släpptes kan ja tänka mig, närmare det dubbla eller mer?

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Jag har aldrig argumenterat att så inte skulle vara fallet så jag vet inte vart du tycker att jag "byter argument"
men fakta är att 99.9% av spel så stämmer inte det, att handplocka CS/Valorant/siege i en tråd där du pratar om att spela i 4k känns inte produktivt alls.

Det har gjorts kontrollerade tester som visar att så inte är fallet

Såhär skrev du.

” CS har ALDRIG varit MER viktigt med en ubersnabb CPU, så det stämmer inte, det är nån konstig myt som uppstått senaste åren, vet inte riktigt vart den kommer ifrån, du kan testa detta själv genom att köra på din iGPU på 9600k, din FPS kommer vara skit i jämförelse med en GPU som är 12+ år gammal”

Kanske missförstod dig men trodde du menade att cpun inte är den mest drivande till att få upp fps i cs?

Sen sa ja bara som det var att vi testat med 13600k ihop med 980ti, 1080 och 2080 och fps skillnaden var knappt märkbar.

Oavsett har ja fått svar, kommer försöka hitta ett 6800xt 16gb runt 3500 sedan kommer ja byta CPU om 1-2år till en 13600k.