Hjälp mig få mejl att gå fram från Loopia webserver

Permalänk
Medlem

Hjälp mig få mejl att gå fram från Loopia webserver

Jag har en webshop som jag drivit i 10+ år, säljer TV-spel...

Problemet är att orderbekräftelser m m hamnar i spamkorg, särskilt hos hotmail, outlook, och hos folk som har sin egen mailserver. Så jag får ofta skicka mejl i efterhand manuellt. Ett par gånger i veckan leder det till att orders inte betalas pga mejl inte går fram. Ibland hamnar de i Spam, och ibland dyker de inte upp alls.

Verkar som att problemet är att vår server inte ha DMARC, men det finns inget sätt jag kan se att få DMARC på en loopia server..?? Så vad gör man?

Permalänk
Medlem

Du behöver en "TXT"-record för din domän som ser ut typ så här:
TXT _dmarc.domaint.ext v=DMARC1; p=quarantine;

Permalänk
Medlem

Hej, man ska helst både ha DMARC men även SPF aktiverat, det brukar du hitta inne i webbhotellets kontrollpanel där du har dina e-postadresser, ibland kan man behöva gå in manuellt och lägga till det som en txt i domänens dns uppgifter.

Tror säkerligen du kan kontakta loopia och att dom hjälper dig med det.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Du betalar massvis för för support hos Loopia, kolla med dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du behöver en "TXT"-record för din domän som ser ut typ så här:
TXT _dmarc.domaint.ext v=DMARC1; p=quarantine;

Okej, så det räcker att lägga till en sådan rad?
Jag vet jag la till en rad redan när jag aktiverat SPF, ska försöka hitta var filen var...
Kan jag skriva exakt så som du skrev, eller ska "domaint.ext" bytas ut mot mitt sida?

Jag behöver inte göra något annat på sidan?

Skrivet av BaZZe:

Hej, man ska helst både ha DMARC men även SPF aktiverat, det brukar du hitta inne i webbhotellets kontrollpanel där du har dina e-postadresser, ibland kan man behöva gå in manuellt och lägga till det som en txt i domänens dns uppgifter.

Tror säkerligen du kan kontakta loopia och att dom hjälper dig med det.

Loopia skriver att de inte ger support på DMARC.
https://support.loopia.se/wiki/varfor-hamnar-utgaende-mail-i-...
SPF har jag aktiverat.

När jag testar mina ordermejl på redsift säger de att jag även bör ha DKIM, är det nåt ni känner igen? Eller borde det räcka med DMARC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fj8113:

Okej, så det räcker att lägga till en sådan rad?
Jag vet jag la till en rad redan när jag aktiverat SPF, ska försöka hitta var filen var...
Kan jag skriva exakt så som du skrev, eller ska "domaint.ext" bytas ut mot mitt sida?

Jag behöver inte göra något annat på sidan?

Loopia skriver att de inte ger support på DMARC.
https://support.loopia.se/wiki/varfor-hamnar-utgaende-mail-i-...
SPF har jag aktiverat.

När jag testar mina ordermejl på redsift säger de att jag även bör ha DKIM, är det nåt ni känner igen? Eller borde det räcka med DMARC?

det ska vara din domän. på t.ex. porkbun så väljer jag ett TXT-record, host=_dmarc.mindomän.ext med value=v=DMARC1; p=quarantine;

SPF är snarliknande: TXT-record, Host: domän.ext, Value=v=spf1 include:spf.migadu.com -all
I det här fallet har jag min mail på migadu.com som denna rad tillåter att mail kan skickas för mitt domäns räkning via migadu.

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa lite på hur detta med dmark, dkim, spf funkar med mailen
https://www.cloudflare.com/en-gb/learning/email-security/dmar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du betalar massvis för för support hos Loopia, kolla med dem

Tack för förslag. Jag har skrivit till dem och det verkar som att de kan hjälpa mig.
Antar det blir enklast att jag använder deras support.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Kan rekommendera tjänsten mail-tester för att generera en rapport på hur mottagaren ser ditt mejl, rent tekniskt. Aktivera endast en strikt DMARC policy efter du försäkrat att SPF och DKIM fungerar för alla dina tjänster, annars levereras inte mejlen i huvud taget.

För att kunna aktivera DMARC måste man ha en fungerande SPF och DKIM uppsatt.

alla tjänster = allt som skickar ut mejl på din-domän.se som t.ex. vanliga mejl, support-inkorgen, butiken etc.