Dator för Photoshop, Blender, Unreal Engine 5 och en del gaming

Permalänk
Medlem

Dator för Photoshop, Blender, Unreal Engine 5 och en del gaming

Hej alla!

Ska bygga ny dator i USA dit jag flyttar om en månad. Är nöjd med min nuvarande rigg (se signatur) men vågar inte ta med den på flyget som specialbagage så den ska säljas, har redan köpare. Använder datorn till retuschering, visualisering och design som frilansare. Program som används mest är Photoshop, illustrator, Unreal Engine 5 och en del Blender.

Kommer köpa en Samsung eller MSI ultrawide QD-OLED 5120x1440 monitor.
Spelar någon stor speltitel per år kanske men fokus ligger 99% på en arbetsdator till 2D & 3D arbete. Vill ha en så tyst PC som möjligt.

Satt ihop detta paket på komponentkoll. Har ingen aning vad för slags kylning jag ska ha. Vill ha 4 TB lagringsutrymme. Är det bättre med 2 st 2 TB stickor eller 1 st 4 TB sticka? Vill ha så mycket VRam som möjligt utan att det blir tokdyrt.

Hur ser detta ut? Får gärna råd och hjälp då jag inte orkar lägga ner massor med tid på att läsa på som jag gjorde sist.

Ser fram emot vad jag får för eventuella förslag. Stort Tack på förhand!

Visa signatur

MSI MAG Z690 TOMAHAWK - i7-13700KF - Noctua NH-U12A Chromax Black - ASUS GeForce RTX 4070 - Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 64GB - Kingston KC3000 M.2 2TB - Be Quiet! Pure Base 600 PC

Permalänk
Medlem

Du vill ha snabbare minnen, gärna 6400MHz och uppåt. Sen känns det dumt att rekommendera en cpu-kylare i dagsläget, utbudet i USA brukar oftast se helt annorlunda ut mot Europa. Detsamma brukar gälla nätaggregat, där är det väl främst Corsair och andra no-name tillverkare som inte finns i Europa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kollat på amerikansk motsvarighet till Komponentkoll och fick ihop det här:
https://pcpartpicker.com/user/7rigg3r/saved/hvhQGX

Tankar/förslag?

Visa signatur

MSI MAG Z690 TOMAHAWK - i7-13700KF - Noctua NH-U12A Chromax Black - ASUS GeForce RTX 4070 - Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 64GB - Kingston KC3000 M.2 2TB - Be Quiet! Pure Base 600 PC

Permalänk
Medlem

Microcenter brukar ha en del ”combos” moderkort,CPU, ram som kan vara förmånliga tex denna

https://www.microcenter.com/product/5006986/amd-ryzen-7-7800x...

Välkommen till USA, vilken del av landet kommer du bo i?

Permalänk
Medlem

Välj inte ett minneskit med fyra moduler. Det leder nästan alltid till problem med DDR5.

Förslag på förbättringar

Bytte även till ett moderkort med fler USB-anslutningar, större strömförsörjning och fler PCIe-banor, samt ett nätaggregat som är mycket lätt att bygga med och rankar högt på PSU tier list

Håller med om rekommendationen för Micro Center, det verkar vara en grym butik att ha att göra med

Måste ju också ge en shout out till Radeon RX 7900 XT(X) då VRAM är din prioritet, men du kanske är CUDA-beroende?

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Välkommen till USA, vilken del av landet kommer du bo i?

Tack! Flyttar till Tulsa, Oklahoma.

Skrivet av Casper:

Välj inte ett minneskit med fyra moduler. Det leder nästan alltid till problem med DDR5.

Förslag på förbättringar

Bytte även till ett moderkort med fler USB-anslutningar, större strömförsörjning och fler PCIe-banor, samt ett nätaggregat som är mycket lätt att bygga med och rankar högt på PSU tier list

Håller med om rekommendationen för Micro Center, det verkar vara en grym butik att ha att göra med

Måste ju också ge en shout out till Radeon RX 7900 XT(X) då VRAM är din prioritet, men du kanske är CUDA-beroende?

Tack, bytt till det Mobo och RAM du rekommenderade.
Mest orolig för flaskhalsar. Ska inte överklocka en massa...kanske lite längre fram. Vill köra nVidia då det funkar bättre i Unreal Engine 5 och för raytracing.
Gav hela listan till ChatGPT som gav detta svar:

Förbättringsförslag
Moderkort
Alternativ: Överväg att uppgradera till ett moderkort som har bättre stöd för överklockning och fler funktioner, såsom MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI eller ASUS ROG Crosshair X670E Hero.

CPU-kylare
Alternativ: Om du är orolig för passformen av ARCTIC Liquid Freezer III Pro 360, överväg en annan AIO-kylare med en tunnare radiator eller en högpresterande luftkylare som Noctua NH-D15.

Känner mig rätt trygg med det mesta nu förutom mobo och kylning som jag har noll-koll på. Kom gärna med mer förslag och tankar

Så här der det ut nu:
https://pcpartpicker.com/user/7rigg3r/saved/2PHHRB

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk på att X670(E)-moderkort troligtvis inte kommer fungera med en 9950X3D direkt ur kartongen, utan du kommer i så fall bli lov att uppdatera BIOS:et via BIOS Flashback först. Vill du ha ett moderkort som fungerar direkt så är det 800-serien du ska kolla på istället, där X870E ersätter X670E och X870 ersätter B650E.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sett till hur mycket bräda du får för pengarna hade jag hållt mig till X670E Gaming Plus. BIOS Flashback är en snabb process.

Här är en bra databas för AM5-moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägger hellre lite mer pengar på en bättre mobo. Fick flasha bios på min nuvarande build och slipper gärna det denna gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lagt en massa tid idag på att försöka bli klok på detta utan framgång...

Vet att jag vill ha AMD 9950x3d och RTX5080 pga av att min PC används till 99% för 2D och 3D saker i Adobe program, samt Blender 3D och Unreal, vilket är vad jag arbetar med.

Är supernöjd med den PCn jag har nu men måste bygga en ny pga flytt utomlands.

Har läst en massa online och rådfrågat Grok och ChatGpt och kommit fram till att prisskillnaderna är inte så stora och jag vill ha en tyst PC med bra prestanda som håller länge! Stort fokus på tyst. Tycker inte om att bygga ny PC eller uppgradera såvida jag inte måste.

Detta är listan som jag kommit fram till nu:

https://pcpartpicker.com/user/7rigg3r/saved/nn47vK

Ska ha en 9950x3d och ett RTX 5080, end of story!
Vill ha en tyst maskin. Läst en del om att nerklocka för en tystare burk utan att förlora märkbart mycket. Även läst om att byta ut BeQuite fläktarna till Noctua fläktar i burken samt Sabrent Rocket NVMe SSD Heatsink (SB-HTSK) för SSDn. Behövs det, gör det skillnad?

Orkar inte läsa mer idag! Tacksam för all input jag kan få!
Min lista ser ut så här just nu. Flyttar den 27e Juni så det finns tid kvar för mig...

Ha en schysst vecka!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7rigg3r:

Vill ha en tyst maskin. Läst en del om att nerklocka för en tystare burk utan att förlora märkbart mycket. Även läst om att byta ut BeQuite fläktarna till Noctua fläktar i burken samt Sabrent Rocket NVMe SSD Heatsink (SB-HTSK) för SSDn. Behövs det, gör det skillnad?

Säkert är vad du läst om undervoltning - vilket ofta är lönt. PBO -20

Kylaren är väldigt overkill för 9950X3D, än mer vid undervoltning. SSD-heatsink finns inbyggt i moderkortet, vilket förövrigt verkar väldigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7rigg3r:

Lagt en massa tid idag på att försöka bli klok på detta utan framgång...

Vet att jag vill ha AMD 9950x3d och RTX5080 pga av att min PC används till 99% för 2D och 3D saker i Adobe program, samt Blender 3D och Unreal, vilket är vad jag arbetar med.

Är supernöjd med den PCn jag har nu men måste bygga en ny pga flytt utomlands.

Har läst en massa online och rådfrågat Grok och ChatGpt och kommit fram till att prisskillnaderna är inte så stora och jag vill ha en tyst PC med bra prestanda som håller länge! Stort fokus på tyst. Tycker inte om att bygga ny PC eller uppgradera såvida jag inte måste.

Detta är listan som jag kommit fram till nu:

https://pcpartpicker.com/user/7rigg3r/saved/nn47vK

Ska ha en 9950x3d och ett RTX 5080, end of story!

Orkar inte läsa mer idag! Tacksam för all input jag kan få!
Min lista ser ut så här just nu. Flyttar den 27e Juni så det finns tid kvar för mig...

Ha en schysst vecka!

1. Du klarar dig fint på Be Quiet fläktarna som kommer med chassit. Noctua fläktarna hade jag bara bytt ut om du köpt ett annat chassi från t.ex Fractal Design etcc. För deras fläktar är helt värdelösa.
2. Jag hade kollat på ett Airflow chassi p.g.a luftflödet, väljer du sen rätt fläktar så kommer datorn vara minst lika tyst som ett ljuddämpat chassi.