Dumpa vbios från UEFI-bootat system

Permalänk
Medlem

Dumpa vbios från UEFI-bootat system

Är i färd att uppgradera mitt homelab, och behöver en dump av igpu:ns (Intel UHD770) vbios för att få till det med forwarding till vm:s.

Tidigare har det varit bagatellartat. Boota i legacy mode, exponera igpu:ns vbios för filsystemet, och dumpa till fil med cat eller liknande, länk.

Dessvärre funkar det inte i uefi mode - input/output error - och den nya datorn har ingen csm. Verkar som Intel slutligen gett upp det.

Kan ju knappast vara ensam om problemet. Någon som hittat en lösning för system utan csm?

Gissar att vbios ligger lagrad på samma eeprom som resten av uefi. Är en vanlig flashrom ur 25-serien, så var en smal sak att dumpa. Kanske någon har koll på någon slags approach för att extrahera vbios ur dumpen?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tror jag hittat en "lösning" på det här problemet. Har gått igenom uefidumpen från början till slut och det verkar som åtminstone den implementation av UHD770 jag tampats med helt enkelt inte har någon vbios att dumpa. Hittade bara en 8kB stub som knappast är en full vbios. Får helt enkelt stöka med uefi-vm:s istället. Usch.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

UHD770

säker på att det har med UEFI att göra alls. för låter mer som en grafikkrets inbyggd i cpu´n eller menar du att det sitter monterad på moderbrädan för isf kan det säkerligen ha något att göra med uefi

men låter ju som grafikchipet i intel 12000 serien.

kan inte dumpa det med t.ex gpu-z?

kanske kan boota upp nån linux live dist i legacy mode och dumpa från den?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

UHD770

säker på att det har med UEFI att göra alls. för låter mer som en grafikkrets inbyggd i cpu´n eller menar du att det sitter monterad på moderbrädan för isf kan det säkerligen ha något att göra med uefi

men låter ju som grafikchipet i intel 12000 serien.

kan inte dumpa det med t.ex gpu-z?

kanske kan boota upp nån linux live dist i legacy mode och dumpa från den?

Jodå, det är en igpu, och det är helt riktigt att processorn är 12:e gen Core, men precis som en dgpu måste den ju initaliseras osv. Tekniskt spelar det ingen roll exakt var man lagrar mjukvaran för det, så det är rimligt att spara in ett chip genom att lagra den på samma minne som uefi

Datorn har som sagt ingen csm, så det går inte att boota den i legacy mode, vilket i sig hade hindrat en från att dumpa vbios via gpu-z eller livelinux även om den fanns. Dumpade istället hela uefi och letade igenom den efter legacy vbios utan resultat. Den finns helt enkelt inte där. Hittar bara pei/gop-romsen för igpu:n (dvs motsvarande för uefi boot) och en 8kB stub som knappast är en full vbios.

Oklart är om det helt enkelt är Intel som slutligen övergivit legacygrejen, eller HP som bestämt sig för att inte integrera någon vbios iom att datorn ändå inte har någon csm och stödjer legacy mode. Resultatet är dock detsamma, romen jag ville ha för att slippa baggla med vm:s i uefi mode, vilket kan vara rätt struligt, finns inte där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, precis, guiden beskriver hur man använder samma images jag hittade i uefidumpen, och ja, med dem är det uefi mode som gäller.

Guidens existens konfirmerar ju i alla fall på något vis att man lagt ner det där med legacy vbios från Intels sida, då det vore en enklare approach att använda det, och att man därmed sannolikt skulle skrivit guiden för det om möjligheten funnits. Får väl bita i det sura äpplet eller nåt då.

Visa signatur