Permalänk
Medlem

Problem med hemma bio system.

Så, jag har en PC som är ansluten till en AVR-X2300W, vilket har ett 5.1-system.

Sedan har jag en TCL 98" MQLED85-TV ansluten till en AVR.

Jag använder en 4K HDMI-kabel från PCen till en AVR (envägs utgång från PCen och ingång till AVRen). Jag är inte säker på om HDMI-kabeln från en AVR till TV:n är 4K-kompatibel.

Datorn kan upptäcka TV:n som en 4K-skärm.

TV:n visar AVRens meny.

Men jag kan inte lista ut hur jag får bild från PCen att visas på TVen, och jag får heller inget ljud från AVRen.

All hjälp uppskattas! om någon vill komma över och hjälpa så bor jag i malmö rätt centralt.

Permalänk
Medlem

Enligt Denon ska förstärkaren stödja 4k 60Hz med 4:4:4 färger. Kan vara kabeln, om du inte försöker trycka på med mer än 60Hz.
Testa ställa om till 1080p för att se om det funkar.

Hade själv problem med en äldre hdmi kabel förut som inte pallade 4k 60Hz. Kan rekommendera kablar från Nördic, lätt att bli lurad om man köper från Amazon eller liknande.

Skulle sen oavsett rekommendera att köra PC till TV till reciever. På så sett får du garanterat 4k, och troligtvis även 120Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

Så, jag har en PC som är ansluten till en AVR-X2300W, vilket har ett 5.1-system.

Jag använder en 4K HDMI-kabel från PCen till en AVR (envägs utgång från PCen och ingång till AVRen). Jag är inte säker på om HDMI-kabeln från en AVR till TV:n är 4K-kompatibel.

Men jag kan inte lista ut hur jag får bild från PCen att visas på TVen, och jag får heller inget ljud från AVRen.

All hjälp uppskattas! om någon vill komma över och hjälpa så bor jag i malmö rätt centralt.

Jag har min hemmabio förstärkare inkopplad så här: Marantz c50 - HDMI ARC/eARC (ut) till TV:ns ARC/eARC port 2 (in, Panasonic OLED TX -55LZ1000), via en certifired Nördic Ultra High Speed HDMI kabel. Ingen PC inkopplad.

Vad har du för TV?

I min TV:ns "Ljudinställningar" - har jag ändrat från "TV:ns högtalare till "hemmabio".

"HDMI ljudformat" = Pass through.

I min förstärkares "Videomeny" - "HDMI - inställning" - "Video/HDMI - inställning" har jag gråskuggat: HDMI- ljud ut = AVR.
HDMI passthrough = På.
ARC = På.

HDMI - styrning = På.

Har en 4K Apple TV inkopplad i förstärkarens HDMI port 2 (Media Player på förstärkardisplayen).
En 4K Blu ray spelare (Reavon X110), HDMI port 3.

Kanske inte mycket till hjälp för dig.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

Lite svårt att tolka det du du skrivit🤔, skulle nästan kunna tro att du har två olika AV-recivers ihop kopplade😅.

Ockej vi börjar med vad är det för HDMI kablar du använder och hur långa är de?
En vanlig HDMI kabel bör helst inte vara mycket längre än 3-5 meter max! Behöver man längre så ska man kolla på aktiva optiska hdmi kablar! Och sådana kablar är enkelriktade.

Vad står det på HDMI kabeln? Kablarna har en annan certifiering och namn än vad hdmi portarna har. Så det ska hälst stå "Hög hastighet med enternet" (på engelska) som lägst. Ännu bättre om det står "Ultra hög hastighet" (på engelska) på de. Och de får gärna vara certifierade.
Det här med HDMI 2.0 / 2.1 gäller Inte för kablarna, det är bara portarna nämligen.
https://www.hdmi.org/resource/cables

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall datorn kan "se" TV:n i Windows men det blir ingen bild utan bara svart när man väljer anslutningen betyder det att information om TV:n och dess egenskaper, EDID, når grafikkortet. Detta sker på egna trådar på HDMI-kabeln och är en långsam och robust anslutning.

Vad som händer då är att grafikkort och Windows får information om att TV:n kan köra 4K/60 och alla möjliga funktioner, varpå den försöker skicka signalen. Men signalen kommer inte fram, vilket då kan bero på kabeln, men också alla enheter däremellan, likt förstärkaren.

Tricket är då enkelt: kör HDMI-kabeln direkt TV:n och se om det blir bild eller inte. Blir det ingen bild kan det vara kabeln som inte håller måttet. Då kan man testa med låg upplösning, likt 1920x1080 eller 1280x720 och se om det blir bild. Då vet man vad kabeln egentligen klarar av.

För all modern användning av HDMI rekommenderas en certifierad Ultra High Speed-kabel. De är kvalitetssäkrade för all existerande funktioner och man kan verifiera kabeln certifiering via en QR-kod på förpackningen. Då vet man att kabeln fungerar och att krångel ofta beror på något annat än kabeln.

Får man bild direkt PC-till-TV men inte bild med PC-AVR-TV så är svaret tydligt där. Den normala vägen idag med förstärkare är att man använder ARC/eARC. Alltså att koppla PC-till-TV och tar ljud från TV(ARC)-till-AVR.