Ändra "colour accuracy mode" för monitor?

Permalänk
Medlem

Ändra "colour accuracy mode" för monitor?

Jag har märkt att min center (primära) monitor har lite andra färger än de yttre. Samtidigt ser jag i NVIDIAs kontrollpanel att den har en "colour accuracy mode" satt till "enhanced" medan de andra har "accurate". Men jag har inte lyckats hitta någon källa på hur man ändrar detta? Jag vill att alla 3 ska vara samma.

Jag har testat ändra färginställningar, alltså forcera RGB eller de andra, men det har inte gjort någon skillnad. "Override to reference mode" verkar inte heller göra någon skillnad.

Alla 3 monitors är exakt samma modell i övrigt.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan enhanced och accurate verkar bara vara att enhanced låter dig justera färgkanalerna i Nvidias kontrollpanel. Om du inte gjort det så ska det inte vara någon skillnad på dem.

Att skärmarna har lite olika färger är annars normalt, även om det är samma modell så kommer det alltid finnas en del variation mellan olika exemplar (särskilt på vanliga konsumentskärmar). Lösningen är att kalibrera dem med en hårdvarukalibrator, men en sån går på nån tusenlapp så har man inte behov av korrekta färger så brukar det sällan vara värt det.

Den vanligaste lösningen brukar istället vara att justera skärmens färginställningar med ögonmått. Det är svårt, om inte omöjligt, att få skärmarna hela identiska den vägen, men det kan hjälpa en del i alla fall.