Permalänk
Medlem

Vertikal gpu

Hejsan!

Behöver råd av er experter på sweclockers.

Sitter med en nybyggd rigg och funderar på att vertikal ställa min gpu, men jag undrar om det förutom utseendet även kan hjälpa till med kylningen av gpun?

Har ett 9070xt red devil spectral white som sitter i ett montech king 95 pro, där montechs egna fläktar sitter monterade i chassit.

Jag vet att 9070xt korten går varma, speciellt minnena. Men tänker att ju mer man får ner tempen ju bättre är det, jag kan givetvis ställa på fläktarna i både chassit och på gpun. Strävar att hitta en så tyst fläkt kurva som möjligt. Tanken är att byta fläktarna i chassit så småningom men tänker att vertikala gpu kanske gör mer?

Jag sitter inte i den mest ventilerade delen av hemmet heller, jag sitter nämligen i en garderob som mäter 118 bred och 2m lång. Så man märker snabbt av värmen där inne.

Så sänks tempen på gpun om man vertikal ställer dom? Eller är det enbart för utseendet men ställer dom?

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så brukar det kyla sämre när man vertikalställer dom, men det ser snyggare ut.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Om jag inte minns fel så brukar det kyla sämre när man vertikalställer dom, men det ser snyggare ut.

Behövs utsug / mesh chassi för att ett vertikalmonterat grafikkort ska må bra, har man fönstersida blir det lätt varmt.

TS chassi verkar ha insug i botten? det borde faktiskt hjälpa en vertikalmonterad GPU att hålla sig svalt och även insug bakom moderkortet? värme stiger ju väldigt effektivt ut toppmonterade utsuget <-- baktill isåfall.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Beror mycket på utrymme i chassit. Från snabb koll i Idel'chik uppskattar jag att du vill ha en halv fläktdiameter framför grafikkortet till försterrutan för att inte flödet ska strypas för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Behövs utsug / mesh chassi för att ett vertikalmonterat grafikkort ska må bra, har man fönstersida blir det lätt varmt.

TS chassi verkar ha insug i botten? det borde faktiskt hjälpa en vertikalmonterad GPU att hålla sig svalt och även insug bakom moderkortet? värme stiger ju väldigt effektivt ut toppmonterade utsuget <-- baktill isåfall.

Just nu har jag 3 stycken 120 fläktar i botten som suger in luft, sen sitter det 2 stycken 140 fläktar på sidan bredvid modekortet som suger in luft. Sen har jag 1 fläkt på baksidan av chassit som blåser ut luft, samt en radiator i toppen med 3 stycken 120 fläktar från lian li som blåser ut luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleZz:

Just nu har jag 3 stycken 120 fläktar i botten som suger in luft, sen sitter det 2 stycken 140 fläktar på sidan bredvid modekortet som suger in luft. Sen har jag 1 fläkt på baksidan av chassit som blåser ut luft, samt en radiator i toppen med 3 stycken 120 fläktar från lian li som blåser ut luften.

Ska nog funka faktiskt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ska nog funka faktiskt.

Blir nog att prova då

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Beror mycket på utrymme i chassit. Från snabb koll i Idel'chik uppskattar jag att du vill ha en halv fläktdiameter framför grafikkortet till försterrutan för att inte flödet ska strypas för mycket.

Ja men hur mycket plats man får är väl lite beroende på vilken gpu hållare man köper? Eller har alla en likadan standard?