Permalänk

Bra USB-RS232 adapter

Tjena gott folk,

Min gamla PL2303 baserade USB-RS232 adapter har gett upp efter många år så jag skulle behöva en ny. Tyvärr är ju marknaden översvämmad av falska PL2303 chip som inte fungerar på det ena eller andra sättet, så det är ju inte det lättaste att veta vad man ska köpa.
Är det någon som har några tips på adaptrar som faktiskt fungerar? Linux samt Win10/11 är aktuellt.
Ska ju nämnas att jag inte på något sätt måste ha ett PL2303, det går alldeles utmärkt med vad som helst så länge det fungerar, nämner mest den eftersom 2303 (och alla dess piratversioner) verkar ha >90% av marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag använder såväl Roline som Aten med USB till RS-232 - adapter. Hururvida de fungerar i Linux kan jag inte svara på då jag inte använder Linux.
I Windows 10 fungerar de.

https://www.conrad.se/sv/p/roline-pc-konverter-1x-usb-2-0-a-h...

https://se.farnell.com/roline/12-02-1163/smart-cable-usb-rs23...

https://www.amazon.se/ATEN-UC232A-till-seriell-omvandlare/dp/...

Jag såg att Amazon har Roline med USB-C - anslutning också. Den varianten har jag inte använt.

https://www.amazon.se/ROLINE-USB-seriell-omvandlarkabel-RS232...

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Aten's US232A. Har använt min sen 2012 och aldrig krånglat. Aldrig testat den på linux dock så jag stoppade in i en CachyOS-burk och lsusb säger det är ett pl2303-chip iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag kan nämna att både Roline och Aten använder samma drivrutin.

Permalänk
Medlem

Är du intresserad har jag en ny Roline (obegagnad) liggandes som jag kan erbjuda dig för 100 kronor. Originalkartong och CD med drivrutiner. Jag har ingen användning längre för de adaptrar jag har.

Permalänk
Medlem

På jobbet kör vi med flera stycken MOXA Uport 1110. De funkar klockrent och har vart pålitliga över många år. Däremot har jag aldrig provad dem under Linux, bara Windows.

Edit:

Verkar funka på det mesta. Win/Mac/Linux/Android.
https://moxa.com/en/products/industrial-edge-connectivity/usb...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av RealSunner:

Tjena gott folk,

Min gamla PL2303 baserade USB-RS232 adapter har gett upp efter många år så jag skulle behöva en ny. Tyvärr är ju marknaden översvämmad av falska PL2303 chip som inte fungerar på det ena eller andra sättet, så det är ju inte det lättaste att veta vad man ska köpa.
Är det någon som har några tips på adaptrar som faktiskt fungerar? Linux samt Win10/11 är aktuellt.
Ska ju nämnas att jag inte på något sätt måste ha ett PL2303, det går alldeles utmärkt med vad som helst så länge det fungerar, nämner mest den eftersom 2303 (och alla dess piratversioner) verkar ha >90% av marknaden.

Nu tror jag Windows/Linux lär fungera med typ alla USB/RS232 kablar man hittar på marknaden idag.

Fått för mig att PL2303 är en äldre krets som inte är lika populär idag. Har ett gäng USB/RS232/RS485 kablar med PL2303, CH340 samt någon FTDI-krets.

Alla fungerar på Windows och Linux för mig, är bara PL2303 kretsen som inte fungerar på MacOS då de drivare som finns inte stödjer M-serie mac:ar. CH340-baserade kretsarna är ofta väldigt billiga, även om de historiskt haft lite problem har jag inte haft några problem alls med de (inte ens i hastigheter om 1,5 MBit/s som vissa Orange Pi SBC av någon anledning kör på sin kernel-log port).

FTDI-kretsarna är väl det "säkra" valet om man är OK med det högre priset.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Marathonkillen:

Är du intresserad har jag en ny Roline (obegagnad) liggandes som jag kan erbjuda dig för 100 kronor. Originalkartong och CD med drivrutiner. Jag har ingen användning längre för de adaptrar jag har.

Absolut, hur vill du göra rent praktiskt? Jag har inte handlat beggade saker sedan jag köpte en Ultra1'a för >20 år sedan.

Tack för tipsen allesammans, gällande drivrutiner så är jag vågad och bara antar att allt sånt här fungerar under Linux, det känns som den typiska sortens hårdvara som det alltid finns någon som petar ihop en Linux-drivis till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealSunner:

Absolut, hur vill du göra rent praktiskt? Jag har inte handlat beggade saker sedan jag köpte en Ultra1'a för >20 år sedan.

Tack för tipsen allesammans, gällande drivrutiner så är jag vågad och bara antar att allt sånt här fungerar under Linux, det känns som den typiska sortens hårdvara som det alltid finns någon som petar ihop en Linux-drivis till.

Rent praktiskt går det att lösa på olika sätt. Ett är att du hämtar om vi bor i närheten av varandra, eller att vi möts upp en bit på vägen.

Två är att jag skickar med PostNord som spårbar försändelse. Vikten hamnar mellan 200 och 500 gram, beroende på förpackningens vikt. Produkten som sådan väger 110 gram i den Rolinkförpackning som själva USB-RS232-enheten ligger i.
Kan jag få tag i ett fodrat kuvert, vilket bör räcka, kan den skickas med spårbar brevförsändelse till en kostnad mellan 59 kronor och 67 kronor. Kan jag hålla vikten på max 250 gram blir kostnaden 59 kronor.

Tredje alternativet är att jag lägger upp den på Blocket. Blocket tar ut en avgift för "säkerheten" . Tillkommer gör fraktkostnaden och frakten sköts av Schenker.
Du betalar för varan, köpskydd och frakt till Blocket. När du fått varan betalar Blocket ut varans kostnad, 100 kronor, till mig.

USB-RS232-adaptern är oanvänd liksom skivan med drivrutiner. Nu är det inte så vanligt med optiska enheter längre. Drivrutin går att hämta på nätet.

Enklast blir om vi bor i närheten av varandra. Gör vi inte det kan vi se vilket alternativ som är enklast, spårbart med PostNord eller via Blocket.

Permalänk
Medlem

Jag har skickat dig ett PM med min bostadsort.