Permalänk
Medlem

Vad får er att uppgradera?

Nyfiken fråga. Vad får er att uppgradera era datorer? För min del uppgraderade jag nyss till bättre begagnade delar efter ca 10 år från dess att jag köpte min förra stationära. Detta mest för att kunna spela med mina polare nångång då o då.
Är det intresse, spel, köra tunga program, byggandet eller bara måste av att ha det senaste?

Permalänk
Medlem

Enbart behöv!
Sen..kan behoven variera

Satisfactory var senaste stora behovet - nytt grafikkort (3080 inhandlades begagnat)

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

För min del är det faktiskt Tomb raider spelen som mestadels styrt uppgraderingarna. När ett nytt sådant släpps som inte går att köra på burken. Då är det dags för en uppgradering:)

Varit så i 25 år eller något sådant nu

Permalänk
Geeks
SweClockers

Kör på strategin att köpa det "fetaste som är vettigt" när det väl är dags att uppgradera. Inte så att jag slänger ut grejer i onödan, utan kör på tills jag faktiskt märker att prylarna börjar bli lite väl ålderdomliga.

Senast var det en Philips Evnia 32M2N8900 4K OLED som drog igång allt. Skärmen i sig är helt otrolig, men jag märkte att systemet inte riktigt hängde med. Så det blev nytt grafikkort (RTX 5080) och några smärre uppgraderingar på det och ... vilken skillnad!

Det är lätt att bli hemmablind och tänka att det funkar ju fortfarande men när man väl kliver upp ett par snäpp märker man hur mycket man gått och vant sig vid utdaterade prylar. Brb, Doom The Dark Ages på OLED!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Några faktorer spelar in:
Väsentligt bättre prestanda för ett rimligt pris.
Samma eller lägre strömförbrukning, otroligt trött på datorer som vräker ut värme i rummet.

Permalänk
Medlem

Behov, om jag inte kan maxa senaste spelen så blir det nytt.

Permalänk
Medlem

Kul att höra vad ni har för skäl jag blev tvungen att uppgradera då ett av få spel jag spelar (bf5) började lagga av oförklarliga anledningar efter att det funkat bra på burken efter ca 8 år. Skulle uppgraderat förra hösten egentligen men prioriterade annat och black week gav inga större fynd som passade. Eftersom jag använder datorn så pass sällan men ändå vill ha bra grejer för det ska hålla många år så blev det många begagnade delar, främst från Tradera. Sen är det ju ganska kul med datorbygge. Blev 4070 super och 7800x3d i ett mitx-chassi. Så diskret och nätt som möjligt fast ändå lite pulver som förhoppningsvis ger mig många timmar med bf6 nästa år vilket är en serie jag alltid spelat (förutom 2042)

Permalänk
Hedersmedlem

Det var en tråd uppe för ett par veckor sen.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1740573-veckans-fraga-...

För egen del är det främst för att få bättre prestanda (med flera års mellanrum), eller om något pajar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var en tråd uppe för ett par veckor sen.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1740573-veckans-fraga-...

För egen del är det främst för att få bättre prestanda (med flera års mellanrum), eller om något pajar.

Ah sorry, hänger inte på Sweclockers dagligen så missade det. Fick bara feeling att fråga efter egen uppgradering:)

Permalänk
Medlem

Uppgraderar personligen enbart när det jag verkligen ser att jag får ett riktigt upplyft i prestanda, tex nu så var ju X3D stackade CPUs extremt mycket bättre en det jag hade innan.

Så kände att nej ska ha denna burk tills den verkligen rasar ihop, då får det vara en monsterburk.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Enbart materiellt habegär!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |