Permalänk
Medlem

Vektorisering, hjälp!

Har letat och letat med hittar inte något om hur man vektoriserar.. Det är nämligen så att jag ska trycka upp en logga som ska sitta på en takbox och det är lite brådis! Har hört att man kan använda sig av Adobe Illustrator? Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde beskriva hur man går till väga!

Visa signatur

Patienten är en 65-årig kvinna som ramlade och föll omkull ute på gatan. Fallet komplicerades av att en lastbil därefter körde över henne.

Permalänk
Medlem

Du kan göra det i Flash med "Trace bitmap", men det blir inte 1/10 så snyggt som att göra det för hand med pen-tool.

Permalänk
Medlem

Hur ser loggan ut, gräjen är att man skall göra loggan till kurvor så att den får oöndligt bra upplösning kan man säga. Det kan man göra med tex CorelDraw eller Illustrator. Om den inte är allt för adv. skulle jag kunna hjälpa dig.

Visa signatur

C2D E6550 | TWINX 6400PRO | Radeon HD 6550

Permalänk
Medlem

Freehand eller Illustrator om du sitter på PC. Det finns en del andra verktyg på macplattformen. www.versiontracker.com där finns det en del att välja på.

Flash som någon sa är ju helt fel. Det använder man inte till tryck.

Visa signatur

2x2Ghz PowerMac G5, 8GB Ram, 500 GB HD. Apple X-RAID 1,75 TB HP XW5000 P4 3.0 4GB Ram, 200 GB HD, PowerBook G4 17" 1,33 Ghz 2 GB Ram 80 GB HD, HP NW8000 PM 1.7 2 GB Ram 80 GB HD. HP IPAQ H5550 128MB BT POCKET PC 2003 Apple iPod 40GB Sony Ericsson Z600 Silver Night Apple iSight Webcam SONY Cybershot DSC-F828 Canon XM-2 videokamera mm

Permalänk
Medlem

Adobe har ett käckt litet program som heter Streamline. Dess enda uppgift är att vektorisera bitmap-bilder.

Annars håller jag med föregående om att oftast är det enklast -och snabbast- att göra det för hand med pennverktyget i Illustrator, FreeHand...eller Gud förbjude, CorelDraw.

Permalänk
Medlem

Det finns också ett GNU GPL program som heter AutoTrace ( http://autotrace.sourceforge.net )
som fixar pixel -> vektor men förvänta dig inga mirakel. Möjligtvis att det funkar bra om du har få färger och klara kontraster. Jag kan nämna CorelTrace också, men jag tror resultaten är ganska lika mellan dessa tre.