Permalänk
Medlem

Ljudet paj efter xkrasch

Skulle kolla ett litet wmwfilmklipp i mplayer.. Det fick till följd att mplayer kraschade och tog med sig X/fluxbox i fallet så jag blir kastad ut i consolen... Sedan detta hände har ljudet inte fungerat... Jag förstår verkligen inte vad som hänt..

Kör gentoo och har då emergat om alsa-lib och alsa-utils samt t.om. bytt till senaste kärnan, fortfarande samma problem. Det har inte hänt nånting i alsamixern heller, vad finns det som kan orsaka det här? Finns det inställningar jag inte vet om ?

Ljudet spelas alltså utan felmeddelanden i t.ex. xmms, men det hörs ingenting. Har även provat med mpg123 i textläge för att vara säker på att det inte är X som strular..

Visa signatur
Permalänk

har ditt ljudkort hårdvarumixer? om det inte har det så kan du endast spela upp en ljudkälla åt gången. när mplayer kraschar så har den fortfarande kontrollen över /dev/dsp så du inte kan använda ljudkortet.

du måste använda en ljuddaemon för att kunna spela upp flera ljudkällor samtidigt. kolla på arts och esd (esound)

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
har ditt ljudkort hårdvarumixer? om det inte har det så kan du endast spela upp en ljudkälla åt gången. när mplayer kraschar så har den fortfarande kontrollen över /dev/dsp så du inte kan använda ljudkortet.

du måste använda en ljuddaemon för att kunna spela upp flera ljudkällor samtidigt. kolla på arts och esd (esound)

Borde inte det återställas när jag startar om datorn?
En sak jag glömde skriva är att det funkar perfekt när jag bootar in i windows, men sen när jag går över till linux igen är det paj...

Kortet är ett SB Audigy..

Börjar bli lite kris nu

Visa signatur
Permalänk

1. kolla så att alsa inte satt mute på ljudkortet (mm ovanför stapeln i alsamixer, mixer och pcm får inte vara mute:ade)
2. kolla så att /dev/sound har rätt rättigheter (din grupp ska kunna läsa dessa filer)

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Samma sak hände för mig... minns dock inte vad jag gjorde för att åtgärda det. Var helmysko. Till sist installerade jag av ren förtvivlan om hela operativsystemet. Sen funkade det kanon igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
1. kolla så att alsa inte satt mute på ljudkortet (mm ovanför stapeln i alsamixer, mixer och pcm får inte vara mute:ade)
2. kolla så att /dev/sound har rätt rättigheter (din grupp ska kunna läsa dessa filer)

Har lekt runt i alsamixern redan och det är ingenting muteat.. rättigheternna på /dev/sound är korrekta också..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigBen
Samma sak hände för mig... minns dock inte vad jag gjorde för att åtgärda det. Var helmysko. Till sist installerade jag av ren förtvivlan om hela operativsystemet. Sen funkade det kanon igen

Installera om allting vill jag helst undvika, tar ju flera dagar med gentoo

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald
Installera om allting vill jag helst undvika, tar ju flera dagar med gentoo

Dock kör jag slackware och hade allt viktigt backuppat. Hade jag haft gentoo hade jag nog inte funderat så mycket på att installera om faktiskt