Permalänk

BBB byte ADSL till VDSL?

Hej.

Tänkte bara kolla om någon vet hur det är. Ska få BBB ADSL 8/1 inkopplat nästa vecka. Gränsen för att få VDSL ligger vid 1200m har jag förstått, när jag beställde sa BBB att jag hade 1340m. Men då hade jag bla Bostreams XStream Orckit-modem inkopplat. I förrgår mätte den gode SweClockersmedlemmen VitoC om och då hade jag 1270m till telestationen, och hans råd vara att plocka ut allt ur förstajacket osv.

Nu är det så att jag VET att kabeldragningen i min lägenhet är supervirrig, det sitter ledare i förstajacket som inte går någonstans och det är draget på något konstigt sätt så att om jag inte har någon telefon inkopplad i sovrummet (ej förstajacket) fungerar ingen annan telefon. Jag misstänker att om jag skulle fixa till dessa konstigheter skulle jag kunna komma ner under 1200m-gränsen. Frågan är då om BBB tycker att det är värt att byta ut min utrustning osv eller om jag kommer att få sitta kvar med ADSL trots att jag då kan få VDSL?

Vad tror ni? Kan vara värt att fixa till kablarna ändå iof, men det vore ju kul att få lite mer än 1mbit i upload också.

Fågelvägen är det ca 750-800m till telestationen.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Blir svårt att bli av med 70 meter. det bästa är nog att fixa till kablaget, sen ringer du till BBB och säger snälla... jag lovar att inte klaga även om jag får sämre hastighet än med modem... hehe

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan orckit splitern påverka då? Det är så att alla mina grannar i samma uppgång har 780-880 meter men VitoC har mätt 925 meter för mig. Är det inte märkligt ? Måste det finnas något (telefon eller modem) kopplat på traden på min sida för att mäta signalen eller kan Telia mätta den om trådarna är "nakna" på min sida ?

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Vi kan mäta på tomma trådar.
Utrustning kan mycket väl påverka resultat på hur lång kabellängd vi mäter upp. om måtståndet är mycket högt på eran sida, så blir inte mätningen 100%

Permalänk

Varje gång BBB, Bostream, Telia mätt hem till mig hade jag 1230 meter. Jag har iofs alltid varit inloggad och haft en del trafik på linan under tiden de mätt. Kan detta ha någon betydlese för längden?

Det konstiga är att första gången jag rinde Telia hade jag 1157 meter men efter det har jag haft 1230 meter varje gång (testat typ 5 gånger) så det verkar nästan som om de hämtar mitt värde ur någon databas eller nått i den stilen. Vad tror ni?

Sitter idag med Xstream i Gbg

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

Ja, ditt värde hämtas ur en databas.
1157 meter kan vara från det att Kablarna drogs hem till dig.

Permalänk

Ja, jag ska iaf försöka pilla lite med ledningarna, sedan ber jag dig (VitoC) att mäta om, blir det i närheten av 1200m är det iaf värt att testa.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Citat:

Ja, ditt värde hämtas ur en databas.
1157 meter kan vara från det att Kablarna drogs hem till dig.

Ok men varför är numera värdet hela tiden 1230 då? Uppdateras databasen med jämna mellanrum?

Känns som om du sitter på bra insideinformation så jag passar på att fråga

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

Den uppdateras när det görs en helt ny mätning.

Skulle gissa på att Bostream/Bredbandsbolaget/UVTC hämtar direkt från databasen och inte gör en ny mätning.

Ring 90200 välj felanmälan, be dom göra en mätning.. då updateras databasen, samtidigt som du får ett besked om hur långt du faktiskt har.
PS ring inte från din hemtelefon, då kan inte mätningen göras.

Permalänk

Aha nice!!! skall göra det genast!! STORT tack för tipset förutsatt att det nu funkar

*EDIT* SATAN! Jag hade naturligtvis 1230 meter suck suck bara att vänta på ADSL2+ eller att VDSL standarden ökar avståndet

/Bobby_Digital

Visa signatur

Permalänk

Är det inte som så att det är +-10% på mätningen och att vid eventuella gränsfall så kan Skanova mäta den exakta längden på kabeln ? Nu menar jag inte att en gubbe ska springa med mäthjulet utan det finns ju kartor med varenda kabel som dragen i detta land och att man där kan mäta mer exakt. Kanske kostar nån krona men det är kanske värt

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på att fråga dig Vitoc som tycks sitta in med värdefull info!

Bor i ett gammalt hus (ca 1900) och den lägenhet jag bor i är från början (gjort för okänt antal år sedan) två lägenheter. Dvs de har slagit ihop två lägenheter till en. Nu är det så att det kommer in två telekablar som går till varsitt telejack, jag har således två huvud jack. Det ena fortsätter sedan till ytterligare ett jack. Problemet jag har är att jag inte har stabil lina vid hastigheten 12/9 Mbit/s (modemet är inställt på att förhandla fram bästa möjliga) utan oftast är det 12/9 fram till ca 17.20-17.30 sedan blir den instabil och går ned till 9/9 eller 9/6. Har försökt att seriekoppla jacken (ena kabelparet fick hänga löst = oändligt motstånd = död) det blev lite överaskande sämre stabilitet då! Dessamma om jag kopplar ur alla jacken utom ena första jacket. Dvs även då blir stabiliteten sämre! Misstänker att problemet sitter mellan omkopplingstationen i huset och min lägenhet. Så, med tanke på de två ledningarna in (som väl knappast är praxis), kan man få någon skanova/flextronic kille att fixa detta? Går det att ringa Telia och få det fixat, dvs så att de drar en ny kabel. Vill helst inte riskera att de bara tar bort ena med ev. ännu sämre stabilitet.

/Keiser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Tänkte passa på att fråga dig Vitoc som tycks sitta in med värdefull info!

Bor i ett gammalt hus (ca 1900) och den lägenhet jag bor i är från början (gjort för okänt antal år sedan) två lägenheter. Dvs de har slagit ihop två lägenheter till en. Nu är det så att det kommer in två telekablar som går till varsitt telejack, jag har således två huvud jack. Det ena fortsätter sedan till ytterligare ett jack. Problemet jag har är att jag inte har stabil lina vid hastigheten 12/9 Mbit/s (modemet är inställt på att förhandla fram bästa möjliga) utan oftast är det 12/9 fram till ca 17.20-17.30 sedan blir den instabil och går ned till 9/9 eller 9/6. Har försökt att seriekoppla jacken (ena kabelparet fick hänga löst = oändligt motstånd = död) det blev lite överaskande sämre stabilitet då! Dessamma om jag kopplar ur alla jacken utom ena första jacket. Dvs även då blir stabiliteten sämre! Misstänker att problemet sitter mellan omkopplingstationen i huset och min lägenhet. Så, med tanke på de två ledningarna in (som väl knappast är praxis), kan man få någon skanova/flextronic kille att fixa detta? Går det att ringa Telia och få det fixat, dvs så att de drar en ny kabel. Vill helst inte riskera att de bara tar bort ena med ev. ännu sämre stabilitet.

/Keiser

Om det har varit 2 nummer tidigare, och nu enbart 1 nummer så är dom antagligen sammanlänkade i kopplingsplinten.

Visst du kan ringa Telia och be dom skicka en gubbe som åker ut och kopplar om det för dig, men då förlorar du ett par jack (dom som var till det andra numret), och dels så får du en nota på strax under tusenlappen.

Sen kan du ju be samma kille göra så att alla jack fungerar, men då krävs det mer arbete = mer kostnad

Permalänk
Medlem

VitoC:
Om dom gör en ny mätning och du ligger under 1200, får man då automatiskt byta till VDSL?
Bor 1230m enligt UVTC websida.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Hej Kim!
Tack för din förfrågan.

Några exakta avstånd kommer vi inte att kunna lämna ut till dig.
Det vi kan se är att du finns inom 3,5 kilometer vilket gör att du kan använda dig
av Telia Bredband 250, 500 samt 2000.

Bredbandsbolaget visste tydligen mer, 2940 meter prick.
Kanske är bättre att ringa?

Visa signatur

I'm #171

Permalänk
Medlem

Ja ring.. det är bara felanmälan som kan mäta exakta avstånd

Permalänk
Medlem

Vitoc:

Var rädd för att du skulle säga det... Hade hoppats att det ovanliga (?) lösningen med två sammankopplade trådar i plinten skulle göra att de skulle bjuda på kostnaden och "rätta till" kopplingen till det korrekta (en tråd in, seriekopplat). Ja, ja var kanske en "long shot"...

Men, nog borde väl VDSL-kopplingen påverkas av att det går två ledningar från plinten (vet inte att det är så men det förmodar jag). Och varför blir det MINDRE stabilt när ena tråden kopplas bort. Det borde väl betyda att hela signalen går direkt till modemet och sålunda blir som starkast. Trodde jag hade fattat principen men icke.

Permalänk

VitoC:

Kan man be dig mäta upp avståndet åt än ?
Har nämligen två separata telefonlinjer och skulle vilja veta hur mycket längre det ena är till stationen ( de sa att ett var längre men gav inte ut någon exact längd)
Aja jag skickar ett PM. Med båda nummerna...

Tack på förhand.

Permalänk

Ojoj, VitoC är poppis kan man säga. Din inbox är full!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, mycket full!
Kanske dags att ta sig till jobbet snart då?!?

*hates working friday nights*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Ja, mycket full!
Kanske dags att ta sig till jobbet snart då?!?

*hates working friday nights*

haha

Hurru jag har samma problem . de säger att jag bor typ 100meter för långt bort. men medans grannen kan sitta o gotta sig på VDSL .
SKickar PM jag oxo!

Permalänk

VitoC Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
VitoC Tack!

Ingen fara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RozZy
haha

Hurru jag har samma problem . de säger att jag bor typ 100meter för långt bort. men medans grannen kan sitta o gotta sig på VDSL .
SKickar PM jag oxo!

Jaså, 100m säger du. Vilket avstånd säger BBB att du har då, omkring 1300m? Vilket svar fick du av VitoC?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han hade strax över 1300 om jag tänker på rätt person, jag frågade han efter numret till grannen, men han har inte svarat mig ännu!

PS. bara för att man är grannar så kan det skilja ett par hundra meter kabellängd. (tänk på att den största delen utav nätet byggdes för många herrans år sedan)

Min granne o jag, har inte ens samma station.

Permalänk
Medlem

VitoC har blivit värsta FA-horan... haha. VitoC vilken sorts FA gör du? direkt på dämpningen eller räknar du med avledningen också? eller kör du mot FA-databasen?

Avstånden mäts altså inte utan en signal skickas ut i sladden precis som med radar, man mäter tiden det tar tillbaka. FA-databasen är har ca 10% fel, dvs på varje mätning får man räkna +-10% på avståndet (800meter = 720-880meter) Samt att 1 av 10 mätningar är direkt felaktiga. Har du under 200 meter kan du nästan räkna med att avståndet är fel. Har ni desutom kopplat in någon extratjänst förutom telefoni (adsl, vdsl, whatever) så blir avståndet längre då denna utrustning lägger till en massa dämpning.

PS - Jag kan inte göra mätningar, så det löns inte skicka PM...

Permalänk
Medlem

Hmm, vad skulle en avledning ha med detta att göra? om dom har minsta tillstymelse till avledning, så informerar jag om det. inte om deras längd, då den utan tvekan är felaktig.

Och jag kör inte mot databasen, då den i vissa fall är ett flertal år gammal.

Och, när jag mätt åt dom här killarna, så gör jag 4 mätningar, och ger dom medelvärdet.

Och jag känner med att jag blev inte liten hora... trodde inte att det var så många som ville veta det... ack så jag misstog mig!

Permalänk
Citat:

Har ni desutom kopplat in någon extratjänst förutom telefoni (adsl, vdsl, whatever) så blir avståndet längre då denna utrustning lägger till en massa dämpning.

Så om de mäter ens avstånd när man har sitt ADSL inkopplat så blir avståndet längre då det tar längre tid för signalen att svara?

Isåfall skall man koppla ur modemet innan man ringer felanmälan eller har det ingen betydelse?

/Bobby_Digital

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjänst, inte apparat.

Dock så kan apparater påverka, men inte i den utsträckningen så att man kan få ner ett par hundra meter

Permalänk

Ahhh ja så går det när man inte läser ordentligt

Synd när jag har 30 meter för långt bara så varje hopp om att få ner det under 1200 klamrar jag mig fast vid Hade ju varit guld och lurat ner avståndet under 1200 men jag får väl se sanningen i vitögat och vänta på att tekniken går framåt istället.

/Bobby_DIgital

Visa signatur