Ta sig förbi WinXP inloggningslösen?

Permalänk
Medlem

Ta sig förbi WinXP inloggningslösen?

Hej,

var ett tag sedan jag ens var inne på detta forum men nu behöver jag hjälp med en sak som kanske kan vara lite i gränslandet.

En släkting med eget företag avled för en tid sedan och nu har jag fått i uppgift av släkten att ta reda på hur vi kan komma in i dator för att på så vis kunna avsluta företaget och ev se om det ligger några fakturor som väntar på betalning etc etc, även vissa försäkringsfrågor kan ha sitt svar under skalet på datorn.

Har ej varit där på plats ännu för att ta reda på OS men jag tror att det handlar om en Dell dator max 1 år gammal med Win Xp Pro. Vet ej om servicepack/uppdateringar är inlagda. Troligen bara ett användarkonto.

Läste lite snabbt på länken som FAQ:en hänvisar till....min fråga är om det är enda sättet, eller om man måste gå via den proseduren?

Beklagar om det detta anses vara en dubbelpost då jag bara
snabbsökte utan att finna någon tråd som såg intressant ut.

Alla svar emottages tacksamt.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk

Hej,

om det är windows xp så kan du starta upp datorn i felsäkert läge och därifrån logga in som administratör, som standard är det inget lösenord på det kontot. därifrån kan du sedan ändra lösenord på dom andra kontoenn eller lägga till ett nytt.

Permalänk
Medlem

Här är en länk om det inte hjälpte med Stefan123´s råd:
http://www.petri.co.il/forgot_administrator_password.htm

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

det enklaste är väl att ta ur hårddisken ur hans dator & montera in den som slav i en XP-dator som ni kan logga in i med administrativa behörigheter..

Detta (likaväl som div. lösenordsbytardisketter) fungerar dock INTE om han haft EFS (filkryptering) aktiverad.

Men mitt sätt förstör iallafall ingenting i datorn. (vilket div. bootdisketter kan göra i dessa fall)

Permalänk
Medlem

Tackar!

Nu blev det inte aktuellt att försöka sig på att komma in i datorn förän till helgen. Så vi får väl se om jag kommer springande hit igen för mer hjälp om det sk*ter sig. Kommer att plocka hem datorn hit så att jag har tillgång till disketter/CD's och framförallt internet när jag ska starta igång den.

Tjo.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

ERD Commander (www.winternals.com) säger jag bara...

Permalänk
Medlem
Citat:

ERD Commander (www.winternals.com) säger jag bara...

Jag instämmer till fullo, där har vi ett mycket bra verktyg ...

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
ERD Commander (www.winternals.com) säger jag bara...

Är ett alldeles utmärkt verktyg...

Men använder man den på en dator med EFS (Encrypted File System) så förlorar man åtkomsten till de krypterade filerna/mapparna..

Bör därför endast användas när man är 110% säker på att inte EFS är aktiverat!!!

Stoppar man som jag föreslog in datorns hårddisk som slav på en annan XP/W2k dator så kan man via denna se VARJE FIL I VARJE MAPP, vilket jag försod var syftet. Kan man inte det i någon fil/mapp.. Då är EFS aktivt & filerna kan endast kommas åt via korrekt inloggning.

Då får man kopiera SAM & köra en viss programvara för att försöka återskapa lösenordet..

Värt att veta om man verkligen vill ha kvar det data som i detta fall är krypterat vian EFS.

Börja alltså med en "ICKE FÖRSTÖRANDE" metod som jag föreslagit, annars riskerar ni att förlora allt data som är krypterat (om det är krypterat)

Visar det sig att ni ser alla filer & mappar...

Då först tar ni fram nordahls diskett (gratis) eller ERD Commander.