Varning för däck från skroten!

Permalänk
Medlem

Varning för däck från skroten!

Tänkte bara utfärda en varning för däck på skroten...
Att köpa ett (till synes) bättre begagnat däck på skroten, med mycket mönster monterat och klart på mindre än 20 minuter för 200kr låter kanske lockande. Tyvärr har det nog varit den största förlustaffär jag någonsin gjort (om man bortser från den 17" skärm som pajade efter en knapp månad:( kostade 350kr på blocket...) Dagen efter att jag fått det monterat small det på motorvägen och eftersom jag saknar erfarenhet av däckbyte och bara hade BMW-orginal verktygen med mig tog det en evighet att byta däcket. När jag väl kom hem ringde jag skroten och sa att detta var för dåligt och de hälsade att jag kunde köra dit och få det bytt kostnadsfritt.
Fick ett nytt däck och tänkte att nu får jag köra lite lugnare (det small vid 140km/h) så jag höll hundra och däcket höll ända till skolan i halmstad .. körde hem och det höll.. använde bilen varje dag i ytterligare 3 dagar och började tro att däcket faktiskt skulle funka.. men icke, i går morse när jag skulle köra till skolan som vanligt stod bilen där på fälgen... bara att plocka fram domkraft och fälgkors och byta skiten.

Har inte orkat ringa och klaga igen. de skulle säkert ge mig ännu ett däck, men det känns liksom inte lönt att köra tre mil för att byta till ytterligare ett däck som kanske håller till helgen.

Så nu har jag fått skriva av mig.

JAG AVRÅDER STARKT FRÅN ATT KÖPA DÄCK PÅ SKROTEN!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Ja, man får vad man betalar för...
Ett nytt Sava sommardäck kostar typ 4-500

Permalänk
Medlem

inte fan köper man begagnade däck från skroten ^^ eller om man har en skit bil så kan man väll men annars inte.

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem

mmm.. och efter som jag inte har en skitbil borde jag köpa nytt.. men när man upptäcker att studiebidraget inte kommit och när man har en 40 minuter kvar till besiktnnigen så har man inte så mycket val..

Jag fick ett "Sava Eskimo" däck .. såg bra ut....

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

däcket kan ju ha legat länge länge och fått torrsprickor...då går det fort.
Bra däck och bra bromsar samt en hyfsat krocksäker bil är de enda livförsäkringen du har när du kör bil. Värderar man livet så tänk på det

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk

Alltså man köper ALRIG begangade däck. Känns som om man bara lurar sig själv.
Fräsha däck är A&O för bilens väghållning, dåliga däck = dålig väghållnining/lång bromsträcka trodde alla fattade.
Har man inte råd att hålla sin bil med bra däck så har man inte råd att äga bilen...
Byt till en billigare bil och köp nya däck för överskottet.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Sen om man är student, och inte vill ha något skit att köra om kring med så är det bättre att inte ha bil alls eller?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

japp.....helt rätt.....trodde du bilen kostade i inköp bara och sen var gratis????

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Sen om man är student, och inte vill ha något skit att köra om kring med så är det bättre att inte ha bil alls eller?

Vad så skit. Tror du att det ären rättighet som student att köra BMW?
Jag är själv student(sbart klar dock) och kör en skittråkig Toyota Corolla, men den är jäkligt billig i drift vilket gör att den är perfekt som student bil.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Jag köpte förra året vinterdäck från skroten, 2 av däcken fick punktering. Även väghållningen blir ju kass (var nära o köra av vägen flera gånger), nästa gång blir det helt nya vinterdäck.

Permalänk

Aajaj, gamla däck!! Fullständigt livsfarliga. har svårt at förstå att folk akn lägga hur mycket pengar på en bil som helst som ser snygg ut, men sen inte vill betala för att den ska vara kvar på vägen!!! Däcken är en av de abolut viktigaste sakerna som man inte ska snåla med!! Det är en billig livförsäkring.
Jag köper alltid däck efter att jag har läst tester på dem.

Permalänk
Medlem

Jag var precis och köpte nya sommardäck till bilen. 5k gick det på

Fick dock lite bidrag från far och mor

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

jag köpte Regumerat till min Opel Astra 1.6 95:a gick på 2600:- monterat och klart men då känner man försäljaren också... Varför regumerat då? trots att limningen kan släppa jo jag får garanti på däckena sen kör jag inte över 150km med bilen och därmed väldigt liten risk att regumeringen lossnar. Sen förövrigt så är Opel riktigt dålig bil.. avråder folk från att köpa haft riktiga problem med bilen. Sen får man jue inget för en gammal 95:a blev bjuden 15tusen...

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Köp en Opel och bli belåten,
Se naturen genom plåten.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Köp en Opel och bli belåten,
Se naturen genom plåten.

hehe redan hört men tål att upprepas... det är riktiga dåliga bilar gjorde misstaget att köpa en sån för att de va billigare. Men som ordspråket lyder man får vad man betalar för.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Köp en Opel och bli belåten,
Se naturen genom plåten.

Renault (renå), en bil för två... en som sitter i och en som puttar på.

Bara för att någon haft problem med en Opel betyder ju inte att alla Opel är skit.

Permalänk
Medlem

Peugeot en sitter i 2 skjuter på...

Opel är ingen bra bil...

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Hade en Omega CD med 2,6 lit motor för några år sedan, mycket trevlig bil. Hade inga problem överhuvudtaget med den.

Tror inte du blir någon Opel expert för att du köpt en nerkörd Astra.

Så bara för du haft en dålig erfarenhet betyder inte att alla Opel är skit.

Permalänk
Medlem

Jag köper alltid begagnade däck på fälg. Aldrig haft en punka i hela mitt liv... Mer begagnade däck åt folket

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

Jag har bara köpt nya däck en enda gång. Dom var bra. Men det var alla begagnade som jag har kört på också

Permalänk
Medlem

Re: Varning för däck från skroten!

Så du menar att ett begagnat michelin från skroten är sämre än ett begagnat michelin från en däckhandlare?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det är gott med helt fräsha däck! De är ju alltid lite "sladdiga" innan man kört in dem, så man får ta det lite försiktigt, eller vända på steken och köra in dem på bästa möjliga sätt!

Permalänk
Medlem

En bilskrotare som skruvar ev ett däck från ett lik har ingen aning om hur länge eller ens om det håller. DÄrav priset.

Ett regummerat däck är testat innan det regummeras.

Däck/fjädrar/dämpare med mera byts parvis för bästa väghållning

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

En sak jag noterat med vissa billiga vinterdäck: Rekommenderat tryck (från bilens handbok) räcker inte! Lyckades tappa luften fram två gånger på min gamla Saab innan jag kom på det... *hehe* Trodde det läckt genom ventilen eller nåt första gången, men sedan kollade jag trycket noga och ofta - men snart fick jag slänga på cyckelhjulet igen, trots att trycket var "rätt"! Veka däcksidor gör tydligen att man kränger däck hur lätt som helst.

Jag köper iaf enbart på nya däck numera, och inget regumerat. Har konstaterat att de regumerade har så mycket kortare livlängd att det inte lönar sig - och dessutom blir de aldrig lika bekväma och bra att köra på som nytillverkat.

Rekommenderar Vredestein varmt, både sommar och vinter. Bilen ligger stabilt på vägen, de rullar tyst och fint, greppet är bra, de håller länge - och priserna är ändå vettiga. Vinterdäcken är nästan lika tysta som sommardäcken, och man slipper att bilen slingrar sig och håller på som med de flesta billigare vinterdäck.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Jag lägger nog hellre mer pengaar och köper helt fräsha vinterdäck när det behövs än att chansa med däck från skroten.
Det betalar sig när man undviker att sladda av vägen mitt i vintern

Finns en hel uppsjö av relativt billiga däckfirmor på nätet, ett par exempel:
http://www.gummihuset.se
http://www.bythjul.com
http://www.dackonline.se

Permalänk
Medlem

Re: Varning för däck från skroten!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
JAG AVRÅDER STARKT FRÅN ATT KÖPA DÄCK PÅ SKROTEN!

Jag avråder starkt från att köra i 140...

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

140 och däcket smäller kan inte vara så bra för fälgen

Visa signatur

Jag har dyslexi.