Modifiera Geforce 6800 LE

Permalänk
Melding Plague

Modifiera Geforce 6800 LE

<font style="font-size: 10pt"><b>Modifiera Geforce 6800 LE</b></font> <small class="small">söndag 3 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.pcunleash.com/bbs/zboard.php?id=MyItemReview&no=39" target="_blank" >PCUnleash</a> har skrivit en gudie om hur man modifierar ett Nvidia Geforce 6800 / Geforce 6800 LE till ett Geforce 6800 Ultra. De visar också hur man öppnar fyra pipelines på ett Geforce 6800 LE och gör det till ett vanligt Geforce 6800.
<br />
<br /><I>I have to admit that a fairly long period of time has passed between the day I came out with my notorious X800 mod, and today, when I am able to share my long-awaited 6800mod. One of the reasons it’s taken so long is that it took me a while to perform the necessary research for something as ambitious as the 6800mod.</I>
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.pcunleash.com/bbs/zboard.php?id=MyItemReview&no=39" target="_blank" >PCUnleash</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

å fan, står dock inte så mycket om hur man gör själva hårdmodden?

Permalänk
Medlem

eller hur... det ser svårt ut... jag fattar inte riktigt... är det någon som har lyckats på swec?

Edit:
de finns ju biliga att köpa och om man kan lyckas modda dessa så skulle deta vara prima... tänk 6800 ultra för 2300

http://se.pricerunner.com/computing/components/graphics-cards...

Permalänk

Ska man löda eller hur är det meningen att man ska göra ?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalbast
Ska man löda eller hur är det meningen att man ska göra ?

'

Jag tror att man ska flytta på motstånd eller ändra något i rivatuner... vissa som har gjort denna mod har tydligen fått 6800 Ultra men inte med samma minnes hastiget efter som att det är DDR1

Permalänk
Avstängd

ja, löd ihop "bryggorna" och flashakortet med ett moddat bios.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
ja, löd ihop "bryggorna" och flashakortet med ett moddat bios.

hmm.... jag tror inte att man måste hårdvarumodda... de ä bara att ändra lite i riva tuner

Edit: och flasha bios

fel igen... man behöver flytta på motstånden men inte löda ihopp bryggor

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen inte göra den modden, jag tror inte det finns någon återvändo om någon Pipeline skulle vara skadad.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk

hihihi ser frestande ut, fast har ingen aning om hur man lödar och sånt =/

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinboy
Jag skulle personligen inte göra den modden, jag tror inte det finns någon återvändo om någon Pipeline skulle vara skadad.

hehe... kommer från den som har brännt ett kort redan

Edit: jag tror inte att jag skulle våga heller

Föresten så ska de gå att få tebax kortet men det ä ju en riska att man pajar det.

Permalänk
Inaktiv

Jag lödde om mitt 9500NP till 9700, och jag kan säga att det var inte det lättaste. och då var det ändå bara en resistor. iofs så är jag inte kungen på att löda, men jag har ändå hållit på med ytmontering på skolan så man har ju ändå lite erfarenhet. dessutom så behövde man inte flytta resistorn på ATI kortet, man behövde bara ta lös den och sen löda ihop två bryggor, dvs man behövde ingen resistor mellan dom två man lödde ihop, vilket gör det lättare.
Jag skulle nog inte våga göra denna mod på ett nytt 6800 kort jag iaf.

Permalänk
Medlem

Vad jag har fattat så behöver man inte flytta någon resistor, bara bygla mellan dom i olika kombination för att öppna olika antal pipes osv.

Sen en flash också..

Har man ett 6800 standard och inte bryr sig om pengar så kan man ju prova. men bryr man sig inte om pengar tror jag att man ändå hade köpt ett 6800 Ultra.. eller?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tyckte inte det verkade alltför svårt.

Permalänk
Medlem

hmm fungerar det här me alla LE kort? isfåll borde man kanske skaffat ett! Har lödkunskaper sedan innan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gjorde en liknande modd på ett GF2 GTS för ett tag sedan. Det blev ett Quadro

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Det har funnits en tråd om denna sidan i grafikorts forumet i en vecka. tror det stod förklarat hur man skall löda där.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

skulle vara schysst om man kunde modda ett 6600 osså

Visa signatur

Msi 915 neo2 platinum p4 Lga 775 ht 2.8 Ghz Inno3d 6600 256 Mb Pci-e 2*256 corsair dual ddr2 533 Mhz 160 gb maxtor sata

Permalänk
Medlem

Borde inte nvidia/ati lärt sig en läxa och börjat tillverka kort som inte går att modifiera? Så svårt kan det faan inte vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
Borde inte nvidia/ati lärt sig en läxa och börjat tillverka kort som inte går att modifiera? Så svårt kan det faan inte vara.

varför det? Är ju bra att man kan modifiera om dem

Permalänk
Medlem

Verkar krångligt! Kan inte någon skriva en guide kortfattat på svenska!

Permalänk
Medlem

Någon som testat att flasha ett Asus 6800GE till Ultra ?
Och om det inte funkar går det att flasha tillbaks kortet till ett GE igen?

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
hmm.... jag tror inte att man måste hårdvarumodda... de ä bara att ändra lite i riva tuner

Edit: och flasha bios

fel igen... man behöver flytta på motstånden men inte löda ihopp bryggor

De säger klart o tydligt att det inte fungerar med rivatuner!

Det hela handlar om att flytta på anslutningspunkterna. Dessutom varnar han att det inte är till för amatörlödare!

Hursomhelst, så är det mkt intressant!
Dessutom så kan du modda vissa 6800 till ett ultra. Iofs ett dyrare kort, men också högre hastighet.

Hmmm, flashbacks på en massa 9500mods o 9800se mods=). Verkar som om Nvidia har hakat på ATI med att "tillåta" ett visst antal moddbara kort för att öka populariteten o försäljningen. De har ju annars varit duktiga på att förhindra sådant eller;)

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra med en guide hur man löder för noobs! Vad man skall ha för grejer och dyligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0
varför det? Är ju bra att man kan modifiera om dem

För att han köpt ett Ultra :D?

Permalänk
Medlem

baker ;
1 lödkolv (antagligen en FIN lödkolv, inga grova grejjer)
2 ett GF6800LE
3 balls of steel

om du inte förstår vad som är skrivet på sidan och inte har någorlunda GOD kunskap, be en kompis göra modden eller ge fan i det, ett 6800LE är mycket bättre än inget kort alls

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Verkar ju som att man inte behöver flytta resistorerna, "räcker" med att ta bort dom och sedan löda ihopa dom bryggor som behövs. Det gör ju det hela lite enklare iaf.
Ytmonterade resistorer är inte helt enkla att få bort av egen erfarenhet, inte så att dom är hela iaf. Har en tendens att gå sönder om man sliter lite för hårt i dom.

Nåja, får väl se hur det går om jag tar mod till mig.

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 5 7600 - ASUS Prime Radeon RX9070 - 32GB Corsair CL28 DDR5 6000MHz - WD Blue SN550 500GB SSD -Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Inaktiv

1. Kör med en lödkolv med TUNN lödspets, 1mm
2. Köp en pincett (finns såna som är speciellt tillverkade för att greppa ytmonterat.

Har lött lite ytmonterat själv och så himla svårt är det inte. Värm inte för länge.. framförallt kör inte med en classelödkolv för 49kr. Så länge du har en tempstyrd sådan så går det nästan inte att misslyckas. Gick en kurs där vi var tvungna att löda ytmonterat och ALLA klarade det (man fick inte så mycket instruktioner.)

Permalänk
Medlem

alltså jag har läst hela artikeln nu men jag fattar fortfarande inte vad han snackar om...

har har en massa olika kombinationer som består av bokstäver som tydligen ska hänvisa till resistorerna, men hur vet man vilken bokstav som e till vilken anslutning ?

annars så verkar det ju inte så svårt....

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Det borde vara större chans att fixa ett 6800 till ultra än ett LE eller hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markus_d
alltså jag har läst hela artikeln nu men jag fattar fortfarande inte vad han snackar om...

har har en massa olika kombinationer som består av bokstäver som tydligen ska hänvisa till resistorerna, men hur vet man vilken bokstav som e till vilken anslutning ?

annars så verkar det ju inte så svårt....

Det är motstånden... som de sitter på kortet. A=B betyder att det ska sitta ett mostånd mellan de översta två punkterna osv.

Permalänk
Medlem

Modifierade en av bilderna på sidan så man kanske förstår lite lättare vad bokstäverna betyder.

Notera dock att jag INTE har något kort själv utan det är vad JAG TROR han menar men bokstäverna.

Kolla denna tråd:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3989626...

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 5 7600 - ASUS Prime Radeon RX9070 - 32GB Corsair CL28 DDR5 6000MHz - WD Blue SN550 500GB SSD -Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback