Maxtor DiaMax Plus10 vs. 9 - Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Maxtor DiaMax Plus10 vs. 9 - Vad är skillnaden?

Jag har nu En DiaMax9 i burken på 200GB (Modell; 6Y200P0 )

Nu hade jag tänkt köpa en till, och har märkt att det också finns en nyare ver. som heter DiaMax10 (Modell; (6B200P0 ) den är också på 200GB.

Priset skiljer inget (~40kr till den nya modellens fördel) och jag kan inte begripa vilken annan skillnad det är på dem.

Jag kommer eventuellt köra ett raidsystem, om det påverkar valet vad skall man då välja? Eller det kanske inte spelar nån roll, bara diskarna är lika stora?

Hjälp mig att reda ut detta, tack.
/Daniel

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att Maxtor diamond 10 har följande:

NCQ (Native Command Queuing) vilket sägs ska öka prestandan lite (sett tester på det och ibland är det bra och ibland lika bra som utan), sen kör de med något som kallas för dual-processor.
Den har två proccesorer på disken jämfört med vad den brukar ha i vanliga fall vilket är en. Sen är den även kompitabel (stavning) med SATA-II sen när det kommer.

Permalänk
Medlem

Aha intressant, men det är ju en ATA disk right? Men det kommer alltså funka iaf med en konverter eller nått?

Tack
/Daniel

Permalänk
Medlem

Aha Maxtor diamond10 finns i sata och ata. Ska du ha ata så gäller de där fördelarna, förutom det sista jag nämde om att den stödjer sata-II

Permalänk
Medlem

aha ok tack för infon, sata-2 är det nått att vänta på?

Krävs dock en del uppgraderingar för det.

/Daniel

Permalänk
Medlem

250 och 300Gb disakarna har ju 16Mb cache med.

Permalänk
Medlem

Ja det är klart att det är värt att vänta på. Dubbelt så snabbt som vanlig sata är alltid något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazzin
aha ok tack för infon, sata-2 är det nått att vänta på?

Krävs dock en del uppgraderingar för det.

/Daniel

sata-1 = 150mb
sata-2 = 300mb

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

I praktiken:

sata-1 <90mb
sata-2 - vettefan om den ens kommer upp i sata-1 150mb i praktiken asså

Vem köper en bil som gör 400kmh när den redan från fabriken är strypt till hälften.

Permalänk
Medlem

Ja och innan jag kan använda sata-2 så hinner det komma ut en massa andra modeller, vill inte göra samma mistag som när sata kom.

det smartaste är nog att invänta att det slår igenom och blir kvitt alla barnskjukdommar.

Får bli en IDE drive för mig imorrn..

Tack för hjälpen iaf jag tycker vi klargjort min fråga på ett bra sätt, fortsätt gärna er diskution om den nya tekniken, hemskt intressant

/Daniel

Permalänk
Medlem

Asså det är ju knappast en nackdel med att köpa diamondmax10 sata versionen. "Sata-I" är ju ändå snabbare än vanlig pata. Så ska man köpa nya diskar nu så ska man igentligen köpa sata diskar. Sen är det ett stort + att maxtors diamondmax10 har stöd för sata-II då du kan köra de då när de blir standard och pata kommer bli omodernt.

Permalänk
Medlem

Jag har bara en sata kontakt på mitt moderkort och ingen konverter (på moderkortet) så den snor åt sig en IDE plats, om jag skulle köpa en till såmåste jag isf fixa en sata -> IDE konverter.

Kanske är värt det.?

Edit; Hittar inget om stöd av Sata 2 på Diamax plus10, eller läser jag på felstället? Står bar om stöd för Sata/150

/Daniel

Permalänk
Hedersmedlem

Se det här mer som frågor (som ni gärna kan få ge faktagrundade svar på):
DiamondMax 10 har SATA "native", alltså den är inte byggd för PATA som sedan har ett bryggningskrets på kretskortet (under disken), som diamondmax 9 är.

DiamondMax 10 har väl även större lagringstäthet (GB/skiva) jämfört med DiamondMax 9.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Finns olika vesioner av maxtors diamondmax 10 en "Sata/150" (6B300S0)och en "Sata-II" (6B300R0). Skiljer lite i pris men båda är "7 pin seriell ATA"

Permalänk
Medlem

Jo, blev en Diamax 9 iaf fick den beggad billigt med mycket garanti kvar...