Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Det är säkert världens dummaste fråga, men finns det en 90 graders böj till soft tubing i ett ytterhörn? Alltså jag tänker att du använder dig av raka slangbitar och för att få en 90 gradersböj så använder du dig av en fitting, så som du kan göra med rör?

https://www.aquatuning.se/vattenkylning/anslutningar/adaptrar...

Finns såna, så skruvar du på valfri fitting

Permalänk
Medlem

har en fundering kring 3d print och vattenblock..
funderar på att modda mitt block så jag kan köra utan IHS, så hade behövt 3d printa en vattenkanal ca 3mm tjock.

https://ibb.co/CBRDPkr

Mellan (6) och den stora plattan (3) är det alltså tänkt att jag ska förlänga, samt behöver jag slipa något i delen som ligger mot processorn för att den skall ligga tätt.

Permalänk
Medlem

Om någon kör EKs 16mm hard tube fittings och behöver o-ringar kan jag rekommendera dessa: https://www.kullagret.com/product/15-1-x-1-6-o-ring-nbr-2

Fungerar klockrent på mina EK-Quantum Torque 16mm

Permalänk
Medlem

Hej,

Håller på och bit för bit köper in delar till min första custom loop.
Kommer köra med EK-Quantum Velocity² - 1700 för CPUn, EKs block för 3080Ti STRIX med active backplate, en 420x45 radiator och en 280x80, EK Distroplate med D5 pump för Corsair 7000D samt en Aquaero 5 LT för att styra pump, fläktar och sensorer.

Nu till min fråga, vad rekommenderas för fittings om jag ska använda soft-tubing? Vilka dimensioner? 🤔

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Hej,

Håller på och bit för bit köper in delar till min första custom loop.
Kommer köra med EK-Quantum Velocity² - 1700 för CPUn, EKs block för 3080Ti STRIX med active backplate, en 420x45 radiator och en 280x80, EK Distroplate med D5 pump för Corsair 7000D samt en Aquaero 5 LT för att styra pump, fläktar och sensorer.

Nu till min fråga, vad rekommenderas för fittings om jag ska använda soft-tubing? Vilka dimensioner? 🤔

Jag kör själv 16/10 EK fittings för mina 16/10 slangar. De "kinkar" inte lika lätt när du böjer dem som 13/10 gör.
Så jag skulle säga 16/10 det fungerar super!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Hej,

Håller på och bit för bit köper in delar till min första custom loop.
Kommer köra med EK-Quantum Velocity² - 1700 för CPUn, EKs block för 3080Ti STRIX med active backplate, en 420x45 radiator och en 280x80, EK Distroplate med D5 pump för Corsair 7000D samt en Aquaero 5 LT för att styra pump, fläktar och sensorer.

Nu till min fråga, vad rekommenderas för fittings om jag ska använda soft-tubing? Vilka dimensioner? 🤔

Håller med förra talare. 16/10.
Har själv byggt i ett 7000D. Kika gärna på Galleri i sign. 🙂

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! @sINsen och @TaunyTiger

Ska definitivt spana in ditt 7000D-bygge!

Hade en EK dual D5-pump och separat EK 150 reservoir planerad men ser inte hur jag ska få plats med dem med 280x80 radiatorn i fronten så det blir att spara lite till EKs 7000D distro plate.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk

Hur bra fungerar sådana? Har ett Asrock z590 oc formula och de är inte direkt gjort för att vara skyddat för vatten. Hur länge kan dessa hålla? Tycker de känns ostabilt med vatten men de kanske håller länge.

https://www.amazon.co.uk/Thermalright-Cooling-Specifications-...

https://www.amazon.com/Vetroo-Radiator-LGA1200-Addressable-Co...

Permalänk
Medlem

En fråga!
Jag har 2st tempgivare idag.
En som jag mäter vattentempen och en som jag mäter chassilufttempen.
Funderar på nästa gång när jag ska byta vatten i datorn, september-november.
Om jag skulle skaffa en vattentempsgivare till och mäta vattentempen innan och efter radiatorerna.
Ordningen: Tank+pump - chipsetblock - gpublock - cpublock - 2st 420x45mm radiatorer - tempgivare - tank+pump.
Radiatorerna är placerade i fronten och toppen.
Vad är mest intressant här? Vattentempen före och efter radiatorerna, eller vattentempen efter radiatorerna och chassitempen som luften trycks ur radiatorn i toppen?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

En fråga!
Jag har 2st tempgivare idag.
En som jag mäter vattentempen och en som jag mäter chassilufttempen.
Funderar på nästa gång när jag ska byta vatten i datorn, september-november.
Om jag skulle skaffa en vattentempsgivare till och mäta vattentempen innan och efter radiatorerna.
Ordningen: Tank+pump - chipsetblock - gpublock - cpublock - 2st 420x45mm radiatorer - tempgivare - tank+pump.
Radiatorerna är placerade i fronten och toppen.
Vad är mest intressant här? Vattentempen före och efter radiatorerna, eller vattentempen efter radiatorerna och chassitempen som luften trycks ur radiatorn i toppen?
https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/203859?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjIwMzg1OSIsImZpbHRlcnMiOlsidD1sYXJnZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI1N2JiZmY4MDc0ZmU4MWZiNWZjYTRmODkzMGI0M2NmYSJ9

Skillnaden i vattentemp i olika delar av loopen är normalt sett rätt minimal så det är nog inte så intressant att mäta skulle jag säga

Visa signatur

Dator: [i5 750 @ 3.6 GHz] [Asus P7P55D Pro] [2x2 GB Corsair Dominator] [Evga GTX 460 SC SLI] [WD Caviar Black 640 GB + 2.5 TB Lagring] [Corsair TX750W] [Corsair Obsidian 800D] [3x Benq 2420HDBE]
Vattenkylning: [EK Supreme HF] [2x EK VGA Supreme HF] [EK DCP 4.0] [EK 250ml Res] [XSPC RX360]

Permalänk
Medlem

Har en Alphacool VPP 655 (ej pwm-styrd) med plexitop 1/4" som bara ligger. Använd ca 500 timmar. Vad skulle en sådan kunna vara värd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@TaunyTiger
Jag kör med två tempgivare i vattnet, men det är bara för redundans (min fläktkontroller använder den tempgivare som visar högst värde).
Tänk på att det kan skilja sig mellan tempgivarna kanske 2-3 celsius från fabrik, så dom är inte så exakta heller. Så om man vill vara noga behöver man kalibrera givarna.
Om du har en fläktstyrningsenhet där man kan göra en offset på tempgivarna, så gör en kalibrering mot en tempgivare som du vet/tror visar korrekt värde.

I övrigt, förut av nån anledning styrde jag fläkthastigheten från delta-tempen mellan luft och vatten, men jag kom underfund med att det är onödigt.
Vattentemp som vattentemp, det är den man skall gå efter. Jag kör en vattentemp på max 40 grader (min fläktkontroller är så pass bra så att den automatiskt strävar efter den temperaturen och anpassar fläkthastigheten därefter). Varför jag valde den temperaturen var för att slippa ha fläktarna snurrandes på sådana höga varv, ty, ju högre vattentemp, desto bättre kan fläktarna kyla, konstigt som det låter (fläkthastighet och kylningseffektivitet är inte linjär av vad jag testat mig fram). Temp och ljudnivå skiljer ju sig självklart också mellan olika byggen beroende på typ/antal/storlekar av fläktar och radiatorer, så självklart kan man ju sträva efter en lägre vattentemp. Högre än 40 grader vågar jag inte (men det blir ju tystare).

Vilka temperaturer strävar ni efter?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

@TaunyTiger
Jag kör med två tempgivare i vattnet, men det är bara för redundans (min fläktkontroller använder den tempgivare som visar högst värde).
Tänk på att det kan skilja sig mellan tempgivarna kanske 2-3 celsius från fabrik, så dom är inte så exakta heller. Så om man vill vara noga behöver man kalibrera givarna.
Om du har en fläktstyrningsenhet där man kan göra en offset på tempgivarna, så gör en kalibrering mot en tempgivare som du vet/tror visar korrekt värde.

I övrigt, förut av nån anledning styrde jag fläkthastigheten från delta-tempen mellan luft och vatten, men jag kom underfund med att det är onödigt.
Vattentemp som vattentemp, det är den man skall gå efter. Jag kör en vattentemp på max 40 grader (min fläktkontroller är så pass bra så att den automatiskt strävar efter den temperaturen och anpassar fläkthastigheten därefter). Varför jag valde den temperaturen var för att slippa ha fläktarna snurrandes på sådana höga varv, ty, ju högre vattentemp, desto bättre kan fläktarna kyla, konstigt som det låter (fläkthastighet och kylningseffektivitet är inte linjär av vad jag testat mig fram). Temp och ljudnivå skiljer ju sig självklart också mellan olika byggen beroende på typ/antal/storlekar av fläktar och radiatorer, så självklart kan man ju sträva efter en lägre vattentemp. Högre än 40 grader vågar jag inte (men det blir ju tystare).

Vilka temperaturer strävar ni efter?

Ja, jag kör också mina fläktar efter vattentemp. Har 1200rpm fläktar. Högsta jag sett i vattentemp nu på sommaren är 37C. Kör fläktarna i max kring 35C vattentemp. Och just nu 650-700rpm i Windows. Push&pull på frontradiatorn.

Har ganska hög Hotspot temp på grafikkortet. Ett vanligt problem på detta kort tyvärr, la om pastan till Liquid Metal. Men börjar nog bli lite dålig igen. Sen hjälper det ju inte till med att jag kör 450W på grafikkortet och uppskruvad voltage, men det presterar bra.

Spelar istortsett bara i 4k upplösning med undantag BF2042 där jag kör 1440p till 2160p uppskalning med RSR.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

@TaunyTiger
Jag kör med två tempgivare i vattnet, men det är bara för redundans (min fläktkontroller använder den tempgivare som visar högst värde).
Tänk på att det kan skilja sig mellan tempgivarna kanske 2-3 celsius från fabrik, så dom är inte så exakta heller. Så om man vill vara noga behöver man kalibrera givarna.
Om du har en fläktstyrningsenhet där man kan göra en offset på tempgivarna, så gör en kalibrering mot en tempgivare som du vet/tror visar korrekt värde.

I övrigt, förut av nån anledning styrde jag fläkthastigheten från delta-tempen mellan luft och vatten, men jag kom underfund med att det är onödigt.
Vattentemp som vattentemp, det är den man skall gå efter. Jag kör en vattentemp på max 40 grader (min fläktkontroller är så pass bra så att den automatiskt strävar efter den temperaturen och anpassar fläkthastigheten därefter). Varför jag valde den temperaturen var för att slippa ha fläktarna snurrandes på sådana höga varv, ty, ju högre vattentemp, desto bättre kan fläktarna kyla, konstigt som det låter (fläkthastighet och kylningseffektivitet är inte linjär av vad jag testat mig fram). Temp och ljudnivå skiljer ju sig självklart också mellan olika byggen beroende på typ/antal/storlekar av fläktar och radiatorer, så självklart kan man ju sträva efter en lägre vattentemp. Högre än 40 grader vågar jag inte (men det blir ju tystare).

Vilka temperaturer strävar ni efter?

Kör på delta mellan rumstemp och vattentemp, allt över 5 grader över så ökar fläkarna och max delta är ca 10 grader.
Innebär att vattentempen är ca 35- 37 grader varma sommardagar och strax över 30 på vintern.
Detta fungerar bra för mig men kräver att din styrning klarar av virtuella sensorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

@TaunyTiger
Jag kör med två tempgivare i vattnet, men det är bara för redundans (min fläktkontroller använder den tempgivare som visar högst värde).
Tänk på att det kan skilja sig mellan tempgivarna kanske 2-3 celsius från fabrik, så dom är inte så exakta heller. Så om man vill vara noga behöver man kalibrera givarna.
Om du har en fläktstyrningsenhet där man kan göra en offset på tempgivarna, så gör en kalibrering mot en tempgivare som du vet/tror visar korrekt värde.

I övrigt, förut av nån anledning styrde jag fläkthastigheten från delta-tempen mellan luft och vatten, men jag kom underfund med att det är onödigt.
Vattentemp som vattentemp, det är den man skall gå efter. Jag kör en vattentemp på max 40 grader (min fläktkontroller är så pass bra så att den automatiskt strävar efter den temperaturen och anpassar fläkthastigheten därefter). Varför jag valde den temperaturen var för att slippa ha fläktarna snurrandes på sådana höga varv, ty, ju högre vattentemp, desto bättre kan fläktarna kyla, konstigt som det låter (fläkthastighet och kylningseffektivitet är inte linjär av vad jag testat mig fram). Temp och ljudnivå skiljer ju sig självklart också mellan olika byggen beroende på typ/antal/storlekar av fläktar och radiatorer, så självklart kan man ju sträva efter en lägre vattentemp. Högre än 40 grader vågar jag inte (men det blir ju tystare).

Vilka temperaturer strävar ni efter?

Runt 28°-30° på vattnet, kolla in mitt system.

komplettering
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Ska köpa fläktar till 2st radiatorer, en 420x45 som jag redan har 2st Noctua NF-A14 iPPC-2000 till och ska bara köpa en till, sen en 280x80 som jag tänkte skaffa 4st Noctua NF-A14 iPPC-3000 och köra i push-pull. Men 4st av 3000-modellen från Amazon är det leverans först 7-8 dec. Köper jag alla fläktar av 2000-modellen kan jag få dem 6-8 nov. Priset på bägge modellerna är samma.
Så frågan är, kommer jag tjäna nåt på att ha fläktar som kan varva till 3000rpm på den tjocka radiatorn eller kommer det vara försumbart jämfört med fläktar på max 2000rpm?? 🤔

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Ska köpa fläktar till 2st radiatorer, en 420x45 som jag redan har 2st Noctua NF-A14 iPPC-2000 till och ska bara köpa en till, sen en 280x80 som jag tänkte skaffa 4st Noctua NF-A14 iPPC-3000 och köra i push-pull. Men 4st av 3000-modellen från Amazon är det leverans först 7-8 dec. Köper jag alla fläktar av 2000-modellen kan jag få dem 6-8 nov. Priset på bägge modellerna är samma.
Så frågan är, kommer jag tjäna nåt på att ha fläktar som kan varva till 3000rpm på den tjocka radiatorn eller kommer det vara försumbart jämfört med fläktar på max 2000rpm?? 🤔

Du kommer aldrig köra fläktarna på det varvtalet ändå så det spelar ingen roll. Jag kör mina 140mm fläktar i max 1000 rpm och oftast går de mellan 600-800 rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Ska köpa fläktar till 2st radiatorer, en 420x45 som jag redan har 2st Noctua NF-A14 iPPC-2000 till och ska bara köpa en till, sen en 280x80 som jag tänkte skaffa 4st Noctua NF-A14 iPPC-3000 och köra i push-pull. Men 4st av 3000-modellen från Amazon är det leverans först 7-8 dec. Köper jag alla fläktar av 2000-modellen kan jag få dem 6-8 nov. Priset på bägge modellerna är samma.
Så frågan är, kommer jag tjäna nåt på att ha fläktar som kan varva till 3000rpm på den tjocka radiatorn eller kommer det vara försumbart jämfört med fläktar på max 2000rpm?? 🤔

Har uppdaterat avsnittet om fläktar i FAQn och lagt till en länk till en sida där man jämfört olika fläktars prestanda. Just de specifika fläktar du frågar efter såg jag inte där, men du kanske kan få en bild av vilken typ av information du skall leta efter för att kunna göra en jämförande bedömning iaf.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjan:

Har uppdaterat avsnittet om fläktar i FAQn och lagt till en länk till en sida där man jämfört olika fläktars prestanda. Just de specifika fläktar du frågar efter såg jag inte där, men du kanske kan få en bild av vilken typ av information du skall leta efter för att kunna göra en jämförande bedömning iaf.

Tack för info! Har redan beställt! Valde den modellen baserat på dess höga statiska tryck då de ska sitta på rätt tjocka radiatorer.

Nu ska det bara införskaffas slangar, anslutningar, ventiler och en temp/flödesmätare sen kan bygget börja!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Tack för info! Har redan beställt! Valde den modellen baserat på dess höga statiska tryck då de ska sitta på rätt tjocka radiatorer.

Nu ska det bara införskaffas slangar, anslutningar, ventiler och en temp/flödesmätare sen kan bygget börja!

Har själv 2st 420mm radiatorer som är 45mm tjocka. Push&pull i fronten och push i taket. Kör 1200rpm fläktarna som körs mest i 670rpm. Fläktarna styrs av vattentemp. Toppar ca 37c i somras på ca 1100rpm.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Har själv 2st 420mm radiatorer som är 45mm tjocka. Push&pull i fronten och push i taket. Kör 1200rpm fläktarna som körs mest i 670rpm. Fläktarna styrs av vattentemp. Toppar ca 37c i somras på ca 1100rpm.

Precis samma som jag tänkte köra med push-pull i fronten och push i taket!

Låter lovande då!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Precis samma som jag tänkte köra med push-pull i fronten och push i taket!

Låter lovande då!

Ja jag hade tänkt köra push pull i taket också, men rymdes inte.
Men du behöver absolut inte ha 3000rpm fläktar. Mitt grafikkort drar 450W så den värmer på vattnet bra, men ändå låga 37c.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har stött på lite issues med bygget av min custom loop... 😒

Har en Alphacool 420x45 i taket på ett Corsair 7000D chassi och hade tänkt ha en Alphacool Monsta 280x85 i fronten också.
Men det sket sig med Monsta-radiatorn då den var för tjock och blockerade anslutningarna till distroplaten... 😤

Kom då på att jag har en EK 420x30 radiator som jag köpt beg för ett par år sen. Men när jag tog bort pluggarna för anslutningarna så tycker jag mig se tydliga tecken på korrosion... Gissar att det är ett No-Go på den... 🤔

Ska jag bara köra på radiatorn i taket så länge tills jag kan köpa en 280x45 som passar i fronten? 🤔

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Har stött på lite issues med bygget av min custom loop... 😒

Har en Alphacool 420x45 i taket på ett Corsair 7000D chassi och hade tänkt ha en Alphacool Monsta 280x85 i fronten också.
Men det sket sig med Monsta-radiatorn då den var för tjock och blockerade anslutningarna till distroplaten... 😤
<Uppladdad bildlänk>

Kom då på att jag har en EK 420x30 radiator som jag köpt beg för ett par år sen. Men när jag tog bort pluggarna för anslutningarna så tycker jag mig se tydliga tecken på korrosion... Gissar att det är ett No-Go på den... 🤔
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ska jag bara köra på radiatorn i taket så länge tills jag kan köpa en 280x45 som passar i fronten? 🤔

Varför kör du inte en 420mm radiator i fronten också?
Har själv 2st 420mmx45 i ett 7000D, push&pull i fronten som du ser på bilden.

https://www.sweclockers.com/galleri/15495-taunys-corsair-7000...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Varför kör du inte en 420mm radiator i fronten också?
Har själv 2st 420mmx45 i ett 7000D, push&pull i fronten som du ser på bilden.
https://www.sweclockers.com/galleri/15495-taunys-corsair-7000...

När jag testade med 420x30 i fronten så var det preciiiiiis att en anslutning fick plats med tanke på pumpen som sitter längst ner på distroplaten. Men en 280x45 med bara push-fläktar skulle få plats men ändå låta mig komma åt de nödvändiga anslutningarna.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

När jag testade med 420x30 i fronten så var det preciiiiiis att en anslutning fick plats med tanke på pumpen som sitter längst ner på distroplaten. Men en 280x45 med bara push-fläktar skulle få plats men ändå låta mig komma åt de nödvändiga anslutningarna.

Ahh då förstår jag. Lite synd.
Men din 280mm radiator du hade måste vara 80mm tjock? Ser väldigt tjock ut på bilden.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ahh då förstår jag. Lite synd.
Men din 280mm radiator du hade måste vara 80mm tjock? Ser väldigt tjock ut på bilden.

85mm...
Det var när jag fick se Alphacools Monsta-serie för ett gäng år sen som jag började planera för en totalt överdimensionerad custom loop som skulle ersätta den Vapochill LS jag körde på den tiden (typ 2011...).

Här syns distroplaten i chassit och som allra minst måste jag komma åt den nedersta anslutningen precis ovanför pumpen samt den näst översta som leder tillbaka till reservoiren.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

85mm...
Det var när jag fick se Alphacools Monsta-serie för ett gäng år sen som jag började planera för en totalt överdimensionerad custom loop som skulle ersätta den Vapochill LS jag körde på den tiden (typ 2011...).

Här syns distroplaten i chassit och som allra minst måste jag komma åt den nedersta anslutningen precis ovanför pumpen samt den näst översta som leder tillbaka till reservoiren.
<Uppladdad bildlänk>

De va monstra serien jag tänkte på, men trodde de va "bara" 80mm tjocka.
Jag fick ju tillverka ett eget fäste för min tank. Men nu sitter den bra i radiatorn och behövde inte anpassa mig efter distroplates med flera anslutningar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

...Kom då på att jag har en EK 420x30 radiator som jag köpt beg för ett par år sen. Men när jag tog bort pluggarna för anslutningarna så tycker jag mig se tydliga tecken på korrosion... Gissar att det är ett No-Go på den... 🤔
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>...

Jag skulle nog testa göra rent lite med 12% ättikssprit och en tandborste vid portarna. Kanske se om du får bort något av en ärgade kopparen genom att droppa lite ättikssprit i radiatorn. Sen skölja ordentligt, först rikligt vanligt vatten, och avsluta med avjonat/dest-vatten.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Jag körde en enklare custom loop till min CPU för ca 8 år sedan, på en 5960X, så en intel 2011-3 platform tror jag? Jag antar att det vattenblocket inte har mounts för min nya 7800x3d AM5 platform och att jag därmed bör skaffa ett nytt vattenblock? Om så, vad är det mest prisvärda? Har någon pump res kombo, phobia system.