Intel Pentium 4 570J

Permalänk
Melding Plague

Intel Pentium 4 570J

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel Pentium 4 570J</b></font> <small class="small">söndag 14 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2275&p=1" target="_blank" >Anandtech</a> har idag publicerat en recension på en nytillkommen modell i Pentium 4-familjen: 570J. Den har en frekvens på 3,8 gigahertz och en systembussfrekvens på 200 megahertz QDR. J:et i modellnamnet står för Intels lösning på "buffer overrun"-attacker i form av virus och liknande. Den kallas Execute Disable Bit (EDB) och är utformad i princip som AMDs NX bit.
<br />
<br /><I>Maybe it’s that the 3.8GHz clock speed is hidden behind the 570J model number. Maybe it’s that our latest benchmarks have shown that it’d take much more than 3.8GHz for Intel to truly regain the performance crown. Or maybe it’s the cancellation of the 4GHz Pentium 4 that has robbed the 3.8GHz model’s 15 minutes of fame. Then again, this isn’t the first time we’ve reviewed a speed-bump without getting too excited, so maybe business is just as usual.</I>
<br />
<br />Läs recensionen hos <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2275&p=1" target="_blank" >Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Tommy för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Återigen så ligger dem efter i spel prestanda.......

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Återigen så ligger dem efter i spel prestanda.......

Vi hade väl inte förväntat oss något annat heller?

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Medlem

AMD propaganda

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baggeman
Vi hade väl inte förväntat oss något annat heller?

Heh, nej inte direkt.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

löjligt... intel höjer frekvensen med 200 mhz till... hoppas att de inte kommer vara lika sega på att släppa snabbare processorer när dualcore kommer... 3.06 - 3.8 har tagit lång tid

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
AMD propaganda

Var är det AMD propaganda? Tittade men hittade ingen

AMD piskar Intel på det allt förutom det vanliga. Konstigt? Nej.
Jag hade personligen hoppats på att Intel skulle kunnat get en lite större kamp mot AMD fast inte.

En intressant sak jag såg var att P4 570 var den P4:a hade nästminst värmeutveckling i idle efter P4 3.4EE.
Å andra sidan hade P4 570 den högsta värmeutvecklingen av alla processorer i full load.
Förvånad igen? Nej!

Massor ut av tester och test att lästa! Inget litet test, men ny prolle så det e ju lite självklart

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
ASUS Nordic

Man känner sig inte ens brydd när intel släpper en ny Pentium 4 baserad på prescott. Man vill hellre se dothan i ny förpackning anpassad för desktop med SSE3, EMT64 och HyperThreding. När intel? NÄR?

EDIT: Så fort det går att få tag på DFI:s S479 moderkort för Centrino kommer jag att köpa det plus en 1.8GHz 2MB L2-cache Centrino (Dothan). Vrida upp den interna busen till 133; 18x133= 2400MHz Med lite tur klarar minneskontrollern 426MHz DDR.

Det är även möjligt att man kör synkat om Dothan klarar 166MHz intern bus. 14x166 = 2324 @ 664MHz FSB. När jag tänker efter så bör detta vara det bästa då man kan köpa billigt minne t ex Kingston KVR eller Corsair V och köra korta fördröjningar vid PC2700 helt synkat. Förhoppningsvis kan man även köpa den billigaste dothan vid en sådan konfiguration då man inte behöver hög multiplier.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
EDIT: Så fort det går att få tag på DFI:s S479 moderkort för Centrino kommer jag att köpa det plus en 1.8GHz 2MB L2-cache Centrino (Dothan).

Så den dator du har nu räcker inte?

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Medlem

Tyckte processorn presterade ganska bra på applikationsfronten, jag bryr mig dock inte så mycket hur snabbt Office-paketet går på min dator eftersom man kan ta vilken skitdator som helst och köra det tillfredställande på. Spel är det som räknas för min del och där får Intel storstryk som vanligt...

Och nu har tydligen Microsoft kommit med ett eget uttryck, "Buffer overrun" när det egentligen heter "Buffer Overflow".

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
ASUS Nordic
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengil_84
Så den dator du har nu räcker inte?

Har tröttnat på Athlon 64. Centrino på Desktop är nytt och man vet inte riktigt vad man ska vänta sig. Athlon 64 är helt enkelt på tok för förutsägbart (vilket i sig är något mkt bra:) - om man inte är pcbyggare).

Permalänk
Medlem

Och nästa år kommer Windows XP 64, då är ju Dothan väldigt ny och Athlon 64 gammal och tråkig ...

Dothan saknar helt EMT64-extensions, den är inte designad för en sån utökning från början, så Intel måste nog komma med något helt nytt för att "inte vara tråkiga" när Microsoft släpper XP 64. Man undrar förresten hur sval en Dothan-liknande processor kommer att vara när man slängt på alla extensions som fattas = många fler transistorer. Kanske inte så mycket svalare än en Athlon 64.

Nej, klockracet är i stort sett slut nu, kislet skalar inte mycket högre än vad vi redan sett. Inte utan flytande kväve. Så någon tokklockar Dothan med EMT64 lär sannolikt aldrig komma. Det är dual-core alla kommer att komma med. Och då sänker man klockfrekvenserna istället.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Hmm, Intels processorer blir bara varmare och varmare men bara marginellt snabbare. Åter ett fatalt misslyckande av Intel. Det här har jag sagt sjuttioåtta gånger men jag säger det igen: Intel måste fatta att Prescott är död, (Dual-Core) Dothan är nästa naturliga steg. För det här funkar verkligen inte...

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Hedersmedlem

Pressrelease idag gmt+1

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Ganska förutsägbart test om man hängt med i de senaste recensionerna. Dock visar ju testet att AMDs 4000+ märkning stämmer någorlunda överrens med verkligheten.

En annan intressant sak är Anand fortfarande envisas med att ta med felaktiga resultat för AthlonXP 3200+. Jag vet inte om någon mer tänkt på det, men den presterar verkligen horribelt i flera av deras tester... Kika exempelvis på WinRAR 3.40-testet, där AthlonXP 3200+ får 263kB/s. Jag råkar sitta på en maskin med följande spec:

AthlonXP @ 3200+ (11*200)
2*512MB PC3200 @ 2-2-2-10
Abit NF7-S 2.0

Alltså nästan exakt samma specs som Anands maskin. Skillnaden är att min presterar 398kB/s i WinRAR. Alltså 51% snabbare än deras... Även Doom3-resultaten är skruvade. Jag skrev ett mail till Anand om detta, men det var tydligen inte så intressant att det förtjänade ett svar.

Permalänk
Medlem

Då Intel släpper en 64-bitars processor är den dagen Microsoft släpper sitt 64-bitars OS :).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Det är i alla fall roligt att se att pentium4 piskar athlonXP Vet flera som hävdar att athlonXP är mycket bättre än pentium4....hahaha skadeglädje
t.ex att en XP3200+ skulle vara bättre än en P4 3.0Ghz (northwood/prescott) hahaha.......:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hg
Det är i alla fall roligt att se att pentium4 piskar athlonXP Vet flera som hävdar att athlonXP är mycket bättre än pentium4....hahaha skadeglädje
t.ex att en XP3200+ skulle vara bättre än en P4 3.0Ghz (northwood/prescott) hahaha.......:D

Finns det verkligen folk som hävdar att AXP 3200+ skulle vara bättre än P4 3.0 och 3.2?

I alla fall så är nu inte P4 3.0 så överlägsen som den verkar i Anands test. Av allt att döma kör de med någon minnesdivider på AthlonXP-systemet. Det skulle förklara den extremt dåliga prestandan i WinRAR.

Detsamma gäller exempelvis Doom3. En AthlonXP 3200+ är kapabel till 70 FPS om inte grafikkortet agerar flaskhals (vilket det knappast gör med deras X800XT...). Detta visar även Anandtech i sin artikel om Doom3-prestanda med olika processorer. Där ligger AthlonXP 3200+ och P4 3.0E inte såå långt ifrån varandra (och 3.0C och 3200+ nästan lika). I de nyare artiklarna har dock AthlonXP förlorat 17% av den ursprungligt uppmätta prestandan, medans P4 3.0 blivit 1,7% snabbare. Det går liksom inte ihop!

Anands test visar att det skulle krävas en AthlonXP på 2,7-2,9GHz för att ens kunna matcha en P4 3.0E i spel. Jag undrar om någon tror på det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hg
Det är i alla fall roligt att se att pentium4 piskar athlonXP Vet flera som hävdar att athlonXP är mycket bättre än pentium4....hahaha skadeglädje
t.ex att en XP3200+ skulle vara bättre än en P4 3.0Ghz (northwood/prescott) hahaha.......:D

Jag tror många räknar med priset, gör man det så är ju AMD XP ett bättre köp. Priserna har ju dock utjämnats en hel del det senaste året.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Och nästa år kommer Windows XP 64, då är ju Dothan väldigt ny och Athlon 64 gammal och tråkig ...

Dothan saknar helt EMT64-extensions, den är inte designad för en sån utökning från början, så Intel måste nog komma med något helt nytt för att "inte vara tråkiga" när Microsoft släpper XP 64. Man undrar förresten hur sval en Dothan-liknande processor kommer att vara när man slängt på alla extensions som fattas = många fler transistorer. Kanske inte så mycket svalare än en Athlon 64.

Så P4an var designad för EMT64?
Det hindrade ju inte intel att fixa det där.

Frågan är bara hur bra det blir.

Permalänk
Medlem

haa 64 3200+ tar intel 3,8 GHZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hg
Det är i alla fall roligt att se att pentium4 piskar athlonXP Vet flera som hävdar att athlonXP är mycket bättre än pentium4....hahaha skadeglädje
t.ex att en XP3200+ skulle vara bättre än en P4 3.0Ghz (northwood/prescott) hahaha.......:D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael

Finns det verkligen folk som hävdar att AXP 3200+ skulle vara bättre än P4 3.0 och 3.2?

I alla fall så är nu inte P4 3.0 så överlägsen som den verkar i Anands test. Av allt att döma kör de med någon minnesdivider på AthlonXP-systemet. Det skulle förklara den extremt dåliga prestandan i WinRAR.

Detsamma gäller exempelvis Doom3. En AthlonXP 3200+ är kapabel till 70 FPS om inte grafikkortet agerar flaskhals (vilket det knappast gör med deras X800XT...). Detta visar även Anandtech i sin artikel om Doom3-prestanda med olika processorer. Där ligger AthlonXP 3200+ och P4 3.0E inte såå långt ifrån varandra (och 3.0C och 3200+ nästan lika). I de nyare artiklarna har dock AthlonXP förlorat 17% av den ursprungligt uppmätta prestandan, medans P4 3.0 blivit 1,7% snabbare. Det går liksom inte ihop!

Anands test visar att det skulle krävas en AthlonXP på 2,7-2,9GHz för att ens kunna matcha en P4 3.0E i spel. Jag undrar om någon tror på det...

@Mikael jag hålller med dig jag tror inte heller på det för jag vet att min prolle äter upp P43.0,3.2 så dom få skriva hur mycket dom vill. Förövrigt så har jag samma prolle som du i signen, fast jag kör den på en annan moderkort DFI Lanparty.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
@Mikael jag hålller med dig jag tror inte heller på det för jag vet att min prolle äter upp P43.0,3.2 så dom få skriva hur mycket dom vill. Förövrigt så har jag samma prolle som du i signen, fast jag kör den på en annan moderkort DFI Lanparty.

Jepp, på 2,5GHz presterar en AthlonXP "tillräckligt" bra. Kika på nedanstående test för jämförelse av FX-53, P4 3,2E, AXP 2500+ och AXP 2500+ @ 2,5GHz (12,5*200). Överlag är AthlonXP 2,5GHz snabbare än P4 3,2GHz (men de är jäkligt lika), åtminstone i de test som de kör.

http://bit-tech.net/review/309/1

Förresten, jag kikar in i denna tråd så fort jag fått svar från Anandtech. Jag har lagt en tråd på deras forum, så nu skall det nog hända något. Ni skall se att de tar bort tråden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Jepp, på 2,5GHz presterar en AthlonXP "tillräckligt" bra. Kika på nedanstående test för jämförelse av FX-53, P4 3,2E, AXP 2500+ och AXP 2500+ @ 2,5GHz (12,5*200). Överlag är AthlonXP 2,5GHz snabbare än P4 3,2GHz, åtminstone i de test som de kör.

http://bit-tech.net/review/309/1

Förresten, jag kikar in i denna tråd så fort jag fått svar från Anandtech. Jag har lagt en tråd på deras forum, så nu skall det nog hända något. Ni skall se att de tar bort tråden...

När jag ligger på 2,8ghz med min så finns det ingen chans för P4 3.0, 3.2..

EDIT tack för länken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Hmm, Intels processorer blir bara varmare och varmare men bara marginellt snabbare. Åter ett fatalt misslyckande av Intel. Det här har jag sagt sjuttioåtta gånger men jag säger det igen: Intel måste fatta att Prescott är död, (Dual-Core) Dothan är nästa naturliga steg. För det här funkar verkligen inte...

Jag tror inte det är så lätt som du får det att låta. Självklart har de folk i intel som tänkt på det, om inte annat så måste de läst om idén på internet. För det står upprepat i vartenda forum på internet snart tror jag (Du är inte först att skriva detta!!!!).
Det är en sak att hoppas att det kommer en Dothan desktop men det blir bara fånigt när folk försöker ge intel "tips". Prescott är inte död, så länge den säljer så är den "levande" och den säljer MYCKET! har svår att kalla en vara som drar in massor av miljoner till tillverkaren för fatalt misslyckande. Intel har tillverkat Dothan självklart vet de vad de har för procesorer om det är pga försäljningstekniska skäl eller andra skäl vet inte jag men om de kunnat ha en bättre processor som gett en bättre vinst i längden för dem så skulle den vara ute nu.

Permalänk

"Or maybe it’s the cancellation of the 4GHz Pentium 4 that has..."

Ska det inte komma någon 4 GHz P4? =/

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

ujuj va den fick pisk i spel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
"Or maybe it’s the cancellation of the 4GHz Pentium 4 that has..."

Ska det inte komma någon 4 GHz P4? =/

4 GHz versionen är nedlagd. Inte ens 3,6 versionen verkar fungera

"Det kan vara svårt att tro, men Intels high-end-processor Pentium 4 3.6 GHz 560 ligger väldigt nära de specificerade temperaturgränserna, någonting som kan skada processorn väldigt mycket. Trots det så kommer Intel att släppa en snabbare och förmodligen ännu varmare 3.8 GHz Pentium 4, 570 nästa måndag.

Det tog oss flera veckor att förstå oss på detta fenomen. Det hela började med att benchmarkresultat med Pentium 4 560 bara blev sämre och sämre vid varje körning. Vi misstänkte att vårt exemplar var konstigt och kontaktade Intel. Den tyska mediarepresentanten Christian Anderka och en termotekniker, Benson D. Inkley, spenderade minst en dag i vårt labb för att kunna lösa mysteriet.

Sist men inte minst hade vi hela tre s k ”engineering”-exemplar av Pentium 4-processorn. Endast en av dessa processorer verkade kunna behålla samma klockhastighet under högre belastning, vilket är varför vi valde den för våra tester. Vi blev dock ännu mer överraskade när vi märkte att samma fenomen inträffade när ett annat testsystem användes. Än en gång blev resultaten sämre efter varje repetition."

http://www.tomshardware.se/cpu/20041114/index.html

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag tror inte det är så lätt som du får det att låta. Självklart har de folk i intel som tänkt på det, om inte annat så måste de läst om idén på internet. För det står upprepat i vartenda forum på internet snart tror jag (Du är inte först att skriva detta!!!!).
Det är en sak att hoppas att det kommer en Dothan desktop men det blir bara fånigt när folk försöker ge intel "tips". Prescott är inte död, så länge den säljer så är den "levande" och den säljer MYCKET! har svår att kalla en vara som drar in massor av miljoner till tillverkaren för fatalt misslyckande. Intel har tillverkat Dothan självklart vet de vad de har för procesorer om det är pga försäljningstekniska skäl eller andra skäl vet inte jag men om de kunnat ha en bättre processor som gett en bättre vinst i längden för dem så skulle den vara ute nu.

Nog är Prescott död i den mening att den inte går att utveckla längre. En 4 GHz Prescott skulle inte överleva länge, den skulle snarast brinna upp utan kompressorkylning.

Jag är faktiskt tveksam till om Intel har tänkt/tänker släppa Dothan för skrivbordsdatorer. Intel har nån sorts hederstänkande och har förnekat att Prescott har värmeproblem. De vägrar med andra ord erkänna att de har fel, och det tror jag är en stor orsak till att vi inte har en Dothan Desktop. Intel måste ju fatta att Prescott inte kommer sälja bra i framtiden, speciellt som många stora tillverkare som Dell nu tänker över att gå till AMD.

Visa signatur

Ingsoc rules.