Permalänk
Medlem

Problem med router

har lite problem med min router, vill använda den för att bara lite lätt kunna debugga mitt internet,

har en aui och 2 serial portar på den, och en tranciever som är 10mbit ethernet, men det gör inget.

har funderat på om det går att köra med subinterfaces på den, för att ha 2 "kopplingar" på samma fysiska lina så att säga, troligtvis måste jag då ha en switch som stödjer vlan, men jag vet inte, finns det något annat sätt att göra det på?

har ett adslmodem här hemma, ett alcatel speedtouch home, med ethernet uttag, så det är inget usbskit.

routern är en cisco 2501.

mvh aleks

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Du kan juh köra med en splitter på ethernet porten. Borde inte vara några problem direkt. men du kan väl inte koppla in adsl modemet på serial portarna ?

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk

gluffis:

Kommer det verkligen att funka? Sådana splitters trodde jag endast användes för att dubbla nätverksuttag (dvs inte switch/router-portar).

Permalänk
Medlem

Den jag tittade på här visade kopplingschemat, som satt klistrat på sidan av den, att den ser ut som en 2 portshubb ungefär, och då borde det funka tycker jag. Är väl lite olika beroende på splitter om den delar upp sladden i 4+4 eller 8+8. Routern kommer se 2 mac adresser på samma kabel, o det ska funka.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

en splitter måste väl användas i båda ändarna isf? det enda de gör är att dra två kopplingar i en tp, men den måste ju ändå splittas i båda ändarna... har som sagt var funderat lite mer på detta, och tror att enda sättet jag kan göra det på är att köra med en vlan switch och köra sub-ints på routerns e0:a.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.