Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Överklocka ett NES

Permalänk
Melding Plague

Överklocka ett NES

<font style="font-size: 10pt"><b>Överklocka ett NES</b></font> <small class="small">söndag 26 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
En vanlig fråga hårdvaruentusiaster, moddare och överklockare får är "Varför?". För att det går, givetvis. Jag snubblade över en <a href="http://www.epicgaming.uk.ro/nes_oc/" target="_blank">skojig hemsida</a> där någon har överklockat ett NES, alltså ett vanligt 8-bitars Nintendo. Klockfrekvensen höjdes från 1.79 MHz till hela 4.2 MHz men tydligen klarade de flesta spel inte av en frekvens över 3.3 MHz. <a href="http://www.epicgaming.uk.ro/nes_oc/" target="_blank">Sidan</a> beskriver hur överklockningen går till, ett par filmer av resultatet och beskrivningar hur olika gamla klassiker reagerar vid klockfrekvenser runt 200% över standard.
<br />
<br /><i>Kirby's Adventure
<br />This game lags like mad all the time, so the gameplay is actually noticably slower at the stock speed. Using the abilities like Fire and Spark, especially around enemies using them as well, can grind the game to a halt. At 3.0 MHz or so the lag was pretty much entirely removed, and gameplay smoothed out tremendously. Around 3.4 MHz however, the graphical corruption became very, very bad. The status bar at the bottom of the screen started to rise up onto the game area. The higher the clock, the higher it went, blocking out my view of the game. Then the topmost sprite layer started to go insane around 4.0 MHz. The game kept running stably in the background though. ;)</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt!

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phazi0
Coolt!

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

Allt som går ska verkligen överklockas

Edit: damn vart inte först

Visa signatur

Hem: MSI K8N Neo2 Platinum 54G ][ A64 3200+ @ 9x290 1:1 ][ 2x512MB Corsair 3200XL Samsung TCCD ][ OCZ MODSTREAM 520w ][ Asus 6800GT 430/400 ][

Jobb: P4 3.0Ghz ][ 512mb

Permalänk
Medlem

Kanske ska klocka min mobil...

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz(Newcastle) | ASUS A8V Deluxe | Western Digital Caviar 80GB |Leadtek GeForce 6800GT 256MB | 1024MB PC3200 Corsair VS |

Permalänk

ICKE sätta ett nes inför sån fara! Det är ju nästan försök till mord.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

När jag såg detta, blev jag helt plötsligt lite sugen på att klocka min xbox

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan ställa upp i överclocknigs SM med ett nintendo

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Coolt

Visa signatur

Videokameror: Canon HV30, Sony HC90
Mic: Röde SVM

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Medlem

hahaha.... va kul... de får märkbar skilland också

1,79 - 3,13 stabilt = 75 % ökning

De har klockat sega mega drive också

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

Soft. Jag har klockat min palm (tungsten E) vilken verkligen inte är svårt men rätt användbart då fler spel blir spelbara. Klockar den från 126@168 vilket blir lite skillnad

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Är ingenting heligt längre?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Has the world gone silly?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Undrar om alla köper xbox/ps2 och klockar dom så det går att spela xbox2/ps3 spel på dom

Permalänk

själv tycker jag att det är extremare att överklocka C64 till 4mhz (över 400% då en C64 normalt ligger på 0,98mhz (pal versionen)) med hjälp av ett speciellt cartridge..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RajsorbacK
själv tycker jag att det är extremare att överklocka C64 till 4mhz (över 400% då en C64 normalt ligger på 0,98mhz (pal versionen)) med hjälp av ett speciellt cartridge..

Haha, detta va fanimej det fräckaste hört på hela året

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

"This game lags like mad all the time"

"Lag (eng, ungefär: eftersläpning, fördröjning) eller, försvenskat lagg brukar användas som ord för att beskriva det stillestånd som kan uppkomma inom nätverk, så att man får vänta på att kunna sända/ta emot data."

Hur kan ett Nintendo laga? Det har ju inte ens nån uppkoppling. Säkert skitmånga som kommer hacka på mig nu för att jag hackar på honom men jag har verkligen utvecklat en fobi mot att använda uttrycket lag i andra sammanhang än när det har med nätverk/internet att göra. Hur som helst, lite komiskt att överklocka ett 8-bit. Man kanske skulle börja skruva lite i flickvännens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
"This game lags like mad all the time"

"Lag (eng, ungefär: eftersläpning, fördröjning) eller, försvenskat lagg brukar användas som ord för att beskriva det stillestånd som kan uppkomma inom nätverk, så att man får vänta på att kunna sända/ta emot data."

Hur kan ett Nintendo laga? Det har ju inte ens nån uppkoppling.

bra sagt kunde inte sakt det bättre själv

Visa signatur

signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Det är så många som säger att "grafiken laggar" när den igentligen "hackar" så man blir lite galen när man läser sånt :/

Permalänk
Medlem

häftigt

Visa signatur

8D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
"This game lags like mad all the time"

"Lag (eng, ungefär: eftersläpning, fördröjning) eller, försvenskat lagg brukar användas som ord för att beskriva det stillestånd som kan uppkomma inom nätverk, så att man får vänta på att kunna sända/ta emot data."

Hur kan ett Nintendo laga? Det har ju inte ens nån uppkoppling. Säkert skitmånga som kommer hacka på mig nu för att jag hackar på honom men jag har verkligen utvecklat en fobi mot att använda uttrycket lag i andra sammanhang än när det har med nätverk/internet att göra. Hur som helst, lite komiskt att överklocka ett 8-bit. Man kanske skulle börja skruva lite i flickvännens.

Han lär väl inte vara svensk, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
Man kanske skulle börja skruva lite i flickvännens.

Nej det tycker jag verkligen inte!

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
"This game lags like mad all the time"

"Lag (eng, ungefär: eftersläpning, fördröjning) eller, försvenskat lagg brukar användas som ord för att beskriva det stillestånd som kan uppkomma inom nätverk, så att man får vänta på att kunna sända/ta emot data."

Hur kan ett Nintendo laga? Det har ju inte ens nån uppkoppling. Säkert skitmånga som kommer hacka på mig nu för att jag hackar på honom men jag har verkligen utvecklat en fobi mot att använda uttrycket lag i andra sammanhang än när det har med nätverk/internet att göra. Hur som helst, lite komiskt att överklocka ett 8-bit. Man kanske skulle börja skruva lite i flickvännens.

Var kopierade du citatet ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
"This game lags like mad all the time"

"Lag (eng, ungefär: eftersläpning, fördröjning) eller, försvenskat lagg brukar användas som ord för att beskriva det stillestånd som kan uppkomma inom nätverk, så att man får vänta på att kunna sända/ta emot data."

Hur kan ett Nintendo laga? Det har ju inte ens nån uppkoppling. Säkert skitmånga som kommer hacka på mig nu för att jag hackar på honom men jag har verkligen utvecklat en fobi mot att använda uttrycket lag i andra sammanhang än när det har med nätverk/internet att göra. Hur som helst, lite komiskt att överklocka ett 8-bit. Man kanske skulle börja skruva lite i flickvännens.

Du sa ju det själv. Det betyder eftersläpning/fördröjning och det är ju precis vad det handlar om.

lagged, lag·ging, lags
v. intr.

1. To fail to keep up a pace; straggle.
2. To proceed or develop with comparative slowness: The electric current lags behind the voltage.

v. tr.

1. To cause to hang back or fall behind.

A condition of slowness or retardation.
#

1. The extent or duration of lagging: “He wondered darkly at how great a lag there was between his thinking and his actions” (Thomas Wolfe).
2. An interval between events or phenomena considered together.

Ordet har existerat längre än både dig och datorer. Så du har ingen anledning att bli upprörd när någon använder det på det viset.

Permalänk
Medlem

Men argh, hur många gånger ska man behöva säga det här. Lag betyder bara fördröjning och kan därför användas både om det går långsamt inom själva datorn eller linan är seg. Dessutom så är ju det rätt naturligt att använda i sammanhang som t.ex. hd-lag, att hämta data från en hd och att hämta data från en annan hd över internet är ju faktiskt lite samma sak. Här handlar det dock om hack, men även där funkar det ju bra att använda om det verkligen handlar om hackande fördröjningar och inte bara låg fps. Det är inte direkt ett nytt "dator-ord" heller...

Edit: argh, sen som vanligt.

Jävligt cool grej för övrigt.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

näe! man borde inte få skruva på nes.. dom är juh kult

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Du sa ju det själv. Det betyder eftersläpning/fördröjning och det är ju precis vad det handlar om.

lagged, lag·ging, lags
v. intr.

1. To fail to keep up a pace; straggle.
2. To proceed or develop with comparative slowness: The electric current lags behind the voltage.

v. tr.

1. To cause to hang back or fall behind.

A condition of slowness or retardation.
#

1. The extent or duration of lagging: “He wondered darkly at how great a lag there was between his thinking and his actions” (Thomas Wolfe).
2. An interval between events or phenomena considered together.

Ordet har existerat längre än både dig och datorer. Så du har ingen anledning att bli upprörd när någon använder det på det viset.

har lite svårt att se hur det skulle ha någon betydelse hurvida ordet är äldre än mig eller inte men att använda ordet lag i andra "dator-sammanhang" än vid nätverk är ju relativt nytt och för ett par år sen hörde man aldrig uttrycket i något annat sammanhang än fördröjningar i nätverk. om det är nån som hört nån säga "jag måste skaffa ett voodoo 2 för tomb raider 2 lagar" så tar jag med glädje tillbaka mitt uttalande. och om vi u ska totaladoptera ordet lag i svenskan så ser jag fram mot alla nya möjligheter som öppnas "ursäkta att jag är sen men bussen lagade", "va är klockan bara 7?, min klocka lagar nog lite lite", "det här är tredje gången du lagat den här veckan" osv.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
har lite svårt att se hur det skulle ha någon betydelse hurvida ordet är äldre än mig eller inte men att använda ordet lag i andra "dator-sammanhang" än vid nätverk är ju relativt nytt och för ett par år sen hörde man aldrig uttrycket i något annat sammanhang än fördröjningar i nätverk. om det är nån som hört nån säga "jag måste skaffa ett voodoo 2 för tomb raider 2 lagar" så tar jag med glädje tillbaka mitt uttalande. och om vi u ska totaladoptera ordet lag i svenskan så ser jag fram mot alla nya möjligheter som öppnas "ursäkta att jag är sen men bussen lagade", "va är klockan bara 7?, min klocka lagar nog lite lite", "det här är tredje gången du lagat den här veckan" osv.

Jo, men nu var ju som sagt killen inte svensk...

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org