Permalänk
Medlem

Hjälp med Excel

Är det någon som vet hur man får excel att sammanfoga data ur flera olika dokument och lägga det i en och samma kolumn?

Säg att jag har flera olika dokument där kolumn D innehåller siffror och jag vill att siffrorna skall adderas och läggas i en och samma kolumn i ett dokument.
Hur gör jag?

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Hedersmedlem

Ha båda "arbetsböckerna" öppnade och hänvisa till data i den andra boken i formeln (i den första boken). När du gör en formel och klickar för att välja källa i en annan boks cell(er), infogas automatiskt en hänvisning till den boken.

Är det svaret på frågan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Ha båda "arbetsböckerna" öppnade och hänvisa till data i den andra boken i formeln (i den första boken). När du gör en formel och klickar för att välja källa i en annan boks cell(er), infogas automatiskt en hänvisning till den boken.

Är det svaret på frågan?

Vet du möjligtvis hur en sådan formel skulle kunna se ut?

Inte så hajj på det där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du trycker dit ett = och sedan går du på Fönster och väljer boken där data ska hämtas ifrån. Sen när du valt rätt cell trycker du bara enter.

Exempel på formel: =[Bok2]Blad1!$A$1

Hämtar data från Bok2, blad 1 och cell A1.

Visa signatur

How strange it is, to see a life that slips away. How strange it is, in darkness blood is black, not red - King Diamond - Emerencia
Antec P183 | Intel Core i7 4790K@4.0GHz | Asus Maximus VII Hero | 16 GB Corsair Vengeance | Gigabyte GeForce GTX470 SOC | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steeler
Du trycker dit ett = och sedan går du på Fönster och väljer boken där data ska hämtas ifrån. Sen när du valt rätt cell trycker du bara enter.

Exempel på formel: =[Bok2]Blad1!$A$1

Hämtar data från Bok2, blad 1 och cell A1.

Tack för hjälpen! Dock kvarstår problemet

Din metod fungerar när man vill hämta data från en bok till en annan,
men jag vill kunna hämta data från flera böcker där datan
adderas i en bok.

Säg att jag har 3 böcker där bok 1 och 2 har en sifferserie som jag vill summera i bok 1.
Hur gör jag då?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

=[Bok2]Blad1!$A$1+[Bok3]Blad2!$A$1+[Bok4]Blad1!$A$1+...

Bara att addera ihop.

Permalänk
Medlem
Citat:

=[Bok2]Blad1!$A$1+[Bok3]Blad2!$A$1+[Bok4]Blad1!$A$1+...

Bara att addera ihop.

Jag märkte det nu, tack för hjälpen!

Hmm..

Nu är det såhär att jag har ett orderformulär som jag vill ska samla data från flera arbetsböcker.
Det över 500 celler som skall samla data från flera olika arbetsböcker som innehåller flera olika blad med siffror.
Hur gör jag då?

Det går ju inte att sitta cell för cell och skriva sådär.

Visa signatur

Permalänk

Använd funktionsknappen. Den heter funktionen av X alltså fx och den finnes i samma list som där du kan välja upplösning i form utav procent.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LLj
Jag märkte det nu, tack för hjälpen!

Hmm..

Nu är det såhär att jag har ett orderformulär som jag vill ska samla data från flera arbetsböcker.
Det över 500 celler som skall samla data från flera olika arbetsböcker som innehåller flera olika blad med siffror.
Hur gör jag då?

Det går ju inte att sitta cell för cell och skriva sådär.

Jag antar att all data ligger uppdelade i ett eller flera områden med närliggande celler på respektive blad. Isf är det bara att dra ut området för de uppsamlande resultatcellerna med handtaget nere till höger i cellen (när pekaren blir ett plustecken). Då kopieras funtionen till de markerade cellerna samtidigt som den ändras relativt för att ta data från närliggande celler.

Hm, detta blev en krånglig förklaring på en väldigt grundläggande funktion i Excel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag antar att all data ligger uppdelade i ett eller flera områden med närliggande celler på respektive blad. Isf är det bara att dra ut området för de uppsamlande resultatcellerna med handtaget nere till höger i cellen (när pekaren blir ett plustecken). Då kopieras funtionen till de markerade cellerna samtidigt som den ändras relativt för att ta data från närliggande celler.

Hm, detta blev en krånglig förklaring på en väldigt grundläggande funktion i Excel...

Serien byggs inte vidare, det är det som är problemet.

Formeln ser ut såhär: ='[t1.xls]MX-05 Höst'!$E$12+'[t2.xls]MX-05 Höst'!$E$12
Den adderar data från 2 olika arbetsböcker och lägger det i en annan arbetsbok.

Det är !$E$12 som skulle behöva ändras för varje cell när jag kopierar
cellen med hjälp av drag-kommandot.
Det funkar inte.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ta bort dollartecknen, de har man för att låsa referensen. Ursäkta att jag inte upptäckte detta tidigare. Morr Steeler
Alltså !$E$12 ska vara !E12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ta bort dollartecknen, de har man för att låsa referensen. Ursäkta att jag inte upptäckte detta tidigare. Morr Steeler
Alltså !$E$12 ska vara !E12

YES! Nu funkar det.

Tack 1000ggr för hjälpen.

Jag säger till när jag stöter på nästa problem

Visa signatur