Hur du tweakar ditt CS:Source
Eftersom många nystartade trådar av någon underlig anledning, utan hänsyn till tidigare trådar handlar om hur man skall göra för att tweaka CS: Source för att få bättre "fps" mm, så tänkte jag att det kunde sitta på sin plats med en egen tråd i ämnet.
Eftersom det finns en hel del tweaks och alla inte passar för alla, så länkar jag vidare till sidor som tar upp hur du tweakar spelet.
Även förklaringar om vad varje tweak gör.
Alla tweak kanske inte finns med, men jag tror att de flesta "nyttiga" borde finnas med.
Börjar med en bra länk http://www.counter-script.net/index.php?id=25 till en sida som tar upp en hel del i de flesta versioner av CS.
Länken går nu direkt till "CS Source Scripting Basics" som tar upp hur du använder dig av filerna "config.cfg" och "autoexec.cfg".
Visst, det är en del att läsa, men det är väldigt bra läsning om du vill sätta dig in i hur vissa tweaks i filerna påverkar spelet.
Ytterligare ett ställe att hitta tweaks tips på kan vara: Steampowered
Sedan en länk till er som söker "Buyscript". En generator i vilken du väljer vilka saker som skall köpas via den tangent du väljer att binda till just den sak du vill köpa.
Generator för CS:Source
För att ge ett exempel på hur den kan användas:
Du väljer att ha "Secondary Weapon: Choice 1" satt till "Desert Eagle". Och "Primary Weapon: Choice 1" satt till "M4A1".
Sedan under "Key Press" väljer du sedan att sakerna ska köpas via t ex tangenten "F2".
Trycker sedan på "Generate" för att komma till nästa sida som innehåller "koden" för scriptet som talar om vad som skall köpas då du trycker på "F2" i spelet.
I detta fallet ser koden ut:
bind "F2" "buy deagle; buy m4a1; buy secammo; buy primammo; buy flashbang; buy hegrenade; buy defuser"
Den har även lagt till "buy hegrenade, flashbang, defuser, prim-secammo". Dessa extrarader kan ni givetvis ta bort om ni vill och endast ha kvar, deagel och m4a1. Ni väljer själva vad ni vill ha med.
Hursomhelst kopierar du den rad som generarats, in i spelets config.cfg fil.
Sedan generar ni bara flera köp på andra tangenter och kopierar dessa rader in i config.cfg filen på samma sätt som den första.
T ex "Armor"- Kevlar & Helmet på "F1" osv...
Lista över vapen som används i spelet, samt priser : Vapen
Jag vet att jag är slö som inte pallade att göra en egen tweaklista att bara ta. Men det är svårt, då den kanske inte passar alla.
Man får helt enkelt testa sig själv fram tills man hittar det som funkar bäst för en själv. En del klagar ju på att vissa tweaks de tar, gör att spelet ser förjävligt ut . I mitt fall spelar det ingen roll att det ser förjävligt ut. Därför tyckte jag det kunde vara bra med dessa länkar, så ni själva kan testa er fram och bestämma vilka som passar just er.
Avslutningsvis hänvisar jag till Denna länk som tar upp lite mer ingående i "tweakandet" av Half Life 2. Men som går att använda i CS:Source också.
Hoppas att dessa länkar kommer till nytta, så vi slipper fler och fler trådar i "Hur fan får jag 200000 fps" i CS:S!!!!"
Denna tråd riktar sig alltså till"n00bs" och ni andra kanske inte behöver skälla på mig.
Silent-Scanface...