Permalänk
Medlem

Min brorsas första program

Min brorsa gjorde ett program i VB och ville visa upp det här på swec.. ladda ner programet på

I programet kommer det komma upp en ruta med alternativ och jag undrar hur man binder knapparna till olika funktioner.
Tex om man trycker på Yes kommer det upp en ny ruta.

EDIT: Tog bort min brorsas program pågrund av språket i det, och jag la upp mit t egna istället

Permalänk
Medlem

>>Binder knapparna till olika funktioer?

Nu kommer jag ihåg varför jag hatar VB programmerare ..

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
>>Binder knapparna till olika funktioer?

Nu kommer jag ihåg varför jag hatar VB programmerare ..

Det kanske är för att du är en kaxig och självgod jävel utan social kompetens? För vi andra, som inte är dryga elitister kan dra oss till minnes hur det var när man gjorde sitt FÖRSTA PROGRAM.

Visa lite hänsyn för fan.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg men kan ta och testa lite sen om jag får tid. Har lite skolarbeten att göra först

Permalänk
Medlem

Jag kan inte direkt se nyttan med det här programmet, men nog exekverar det alltid. Vårda språket i program ni ger ut till andra.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Vad har min sociala kompetens med detta att göra?

he.. var ju menat dom ett skämt (glömde smileyn). Tror att det flesta håller med mig om att VB programmerare (och liknande språk) är ett släkte av sig själv.

Anledningen till att jag uttryckte mig så är att inom programmering så är VB "the root of all evil" ungefär. VB är mer som "click-and-play" än programmering, vilket resulterar i många "programmerare" som inte egentligen bry sig om själva koden utan bara i resultatet. Och då får man frågor som dessa.. eller liknande "hur skapar jag ett OS/3D FPS m.m"

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Helt rätt Magnus. Resultat betyder ingenting, det är hur svårt det är att skriva koden som räknas!

(för tydlighetens skull)

Själv skrev jag mitt första program och tillika spel i VB och på den vägen är det. Går just nu fjärde året på datateknik på Chalmers och skriver spel och annat skojsigt. Hade jag inte lekt i VB hade jag kanske gjort nåt mycket tråkigare idag.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Programmet är helt värdelöst, jag ska lägga upp mitt program som jag gjorde i skolan. Jag har precis börjat med VB i skolan så jag kan inte göra så mycket. Med mitt program ska man lägga in en text i den stora rutan sen skriver man ett ord i den andra rutan å så kan man se om ordet finns i texten... inte så användbart men jag är som sagt nybörjare. Programmet har lite stavfel osv men det man borde förstå det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Helt rätt Magnus. Resultat betyder ingenting, det är hur svårt det är att skriva koden som räknas!

(för tydlighetens skull)

Själv skrev jag mitt första program och tillika spel i VB och på den vägen är det. Går just nu fjärde året på datateknik på Chalmers och skriver spel och annat skojsigt. Hade jag inte lekt i VB hade jag kanske gjort nåt mycket tråkigare idag.

Personligen så lekte jag i QBasic, och pluggar andra året på Datavetenskap på Lith idag. Om man bara programmerar för resultatet så är man ingen bra programmerare, en programmerare ska ha passion för själva programmeringen, processen att utveckla saker och låta sin kreativitet flöda. Programmerar man endast för resultatet så kan man ju lika bra byta bransch, finns tillräckligt många som endast är i branschen för pengarna.
Anledningen att jag trampar lite VB programmerarna är att de flesta VB programmerarna som jag mött eller pratat med hellre snor nån annans kod än att lära sig att lösa problemet själv. En sån person får gärna skriva egna program, men han ska fan inte kalla sig för programmerare då.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Vad har min sociala kompetens med detta att göra?

he.. var ju menat dom ett skämt (glömde smileyn). Tror att det flesta håller med mig om att VB programmerare (och liknande språk) är ett släkte av sig själv.

Anledningen till att jag uttryckte mig så är att inom programmering så är VB "the root of all evil" ungefär. VB är mer som "click-and-play" än programmering, vilket resulterar i många "programmerare" som inte egentligen bry sig om själva koden utan bara i resultatet. Och då får man frågor som dessa.. eller liknande "hur skapar jag ett OS/3D FPS m.m"

Din sociala kompetens har ALLT med det här att göra, för det är så uppenbart att du tycker att du är en "riktig" programmerare och att de som inte väljer den smala vägen ska få samma privilegier och åtnjuta samma respekt som du. Men lugn, du har redan på din korta tid här visat att du är kunnig, vi vet det, tappa inte bort det genom att vara ett arsle mot nybörjarna.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Din sociala kompetens har ALLT med det här att göra, för det är så uppenbart att du tycker att du är en "riktig" programmerare och att de som inte väljer den smala vägen ska få samma privilegier och åtnjuta samma respekt som du. Men lugn, du har redan på din korta tid här visat att du är kunnig, vi vet det, tappa inte bort det genom att vara ett arsle mot nybörjarna.

Min definition av en "riktig" programmerare är en person som BRYR sig om själva koden, vad den gör och hur den gör det, och samtidigt gilla att skriva koden.
Som jag sa tidigare så försökte jag inte vara ett arsle mot honom, som jag skrev tidigare så var det ett skämt (kanske vagt, men tror att de flesta fattade det), för att jag vet att de flesta programmerare som jag känner tycker ganska dåligt om VB programmerare.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag håller med dig... men som det gamla ordspråket brukar lyda:

Opinions are like assholes - I don't want to hear yours!

Happen, jag tycker man måste börja nånstans och VB är inte så dumt för att ta reda på om man tycker det verkar kul och vill fortsätta med programmering.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Kan inte säga att jag håller med dig... men som det gamla ordspråket brukar lyda:

Opinions are like assholes - I don't want to hear yours!

Happen, jag tycker man måste börja nånstans och VB är inte så dumt för att ta reda på om man tycker det verkar kul och vill fortsätta med programmering.

Jupp, VB verkar vara ganska enkelt, vilket gör det till ett bra nybörjarprogram. Det börjar bli lite roligare nu när man kan göra mer saker än byta bakgrundsfärg. Nästa år i tvåan blir det c++ vilket verkar vara mycket svårare men det finns säkert fördelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Min definition av en "riktig" programmerare är en person som BRYR sig om själva koden, vad den gör och hur den gör det, och samtidigt gilla att skriva koden.
Som jag sa tidigare så försökte jag inte vara ett arsle mot honom, som jag skrev tidigare så var det ett skämt (kanske vagt, men tror att de flesta fattade det), för att jag vet att de flesta programmerare som jag känner tycker ganska dåligt om VB programmerare.

Om du nu bryr dig så jävla mycket om koden så kan du väl lika gärna börja pula ettor och nollor i en hexeditor eller nåt. Ett programmeringsspråk är ett hjälpmedel för att skapa körbar kod, inte nåt man ska kunna glänsa med. Om sedan VB är ett dåligt språk eller inte är ju en jävla smaksak, men jag tycker ändå du bör visa mer hänsyn till folk som just har börjat programmera då det kan vara ett bra val för många. Och för övrigt, om dina "skämt" skapar sådana flames som i denna tråd så är det nog bäst att du håller dem för dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muiker
text...

Amen!

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Min definition av en "riktig" programmerare är en person som BRYR sig om själva koden, vad den gör och hur den gör det, och samtidigt gilla att skriva koden.

Tur är väl att din definition inte betyder något för oss andra då.

Men du kanske menar att man kan applicera din definition på andra yrken? Man ska fan inte kalla sig för lastbilschafför om man bara tänker på att ta sig från punkt a till b, man måste bry sig om hur man kör, och måste samtidigt gilla att göra det.

Visa signatur
Permalänk

Någonstans måste man börja och då är VB mycket bättre än bara html. Fördelen med VB är att man snabbt och enkelt kan göra applikationer så man får ett intresse, men att man faktisk också får koda lite kod. Som exempel har vissa högskolor i sverige Lego mindstorm, som de visar upp för gymnasieelever så att de ska få ett intresse. Att slänga upp en mikrodator och säga åt dem börja koda assembler så hade intresset sjunkit drastisk. -Jippy, jag kan få en lysdiod att ljusa efter någon timma.
Ang "riktiga" programmerare så är inte enbart resultatet det viktigaste utan hur koden ser ut, den största kostnaden för vissa programvaror är att underhålla den. Kanske inte så mycket i spel och sånt utan mer industriella tillämplingar som skall vara i många år. Nå där inte sagt att man behöver koda så fin kod i början. *edit*
Jag kan själv inte skriva bra kod, men det är sånt som man lär sig med tiden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Nu har tråden spårat ut lite...

Vet någon hur man bindar funktioner till alternativen i "msgbox vbYesNoCancel"???

Permalänk
Medlem

Dim intVal As Integer intval = MessageBox.Show("test", "test", MessageBoxButtons.OKCancel) If intVal = vbOK Then 'Anropa funktion för ok Else 'Anropa funktion för avbryt End If

Edit: Läste lite för snabbt kom på att du kanske ville ha det i VB6

Dim intVal as Integer intVal = Msgbox("test", vbYesNoCancel) Select case intVal case vbYes msgbox("Yes was pressed") case vbNo msgbox("No was pressed") case vbCancel msgbox("Cancel was pressed") case else msgbox("Someone pressed the wrong button") End select

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mattoys är mitt nick, emattoys
ger träffa på det första mattoys, sedan träff på det andra mattoys, nästa träff markerar emattoys och säger ingen träff, lite mystiskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Min definition av en "riktig" programmerare är en person som BRYR sig om själva koden, vad den gör och hur den gör det, och samtidigt gilla att skriva koden.
Som jag sa tidigare så försökte jag inte vara ett arsle mot honom, som jag skrev tidigare så var det ett skämt (kanske vagt, men tror att de flesta fattade det), för att jag vet att de flesta programmerare som jag känner tycker ganska dåligt om VB programmerare.

Ok, jag tar det för skämtet det var, ledsen om jag var ett arsle mot dig. Välkommen till gemenskapen :D.

Oft:
För att ta chansen att inflika mina egna åsikter så borde jag rent tekniskt vara en programmerare (eftersom det står i min arbetsbeskrivning) och jag ser inte ner på VB-programmerare. Det är bara ännu ett språk och alla som kan använda ett språk rätt kan göra vettiga saker med det, inom området det är avsett för. Sen att jag tycker språket är lite konstigt och aldrig blivit kompis med det tillskriver jag mina egna begräsningar... typ...

OnT:
Jag har ingen personlig erfarenhet av VB, men jag har begränsad erfarenhet av Delphi, och där kan du i en lista över visuella objekt m.h.a. pek-och-klickmenyer lägga till "actions" (rätta mig s.c.s.i.) för enskilda objekt, där du får event-hanterare gratis och bara behöver fylla på med kod. Jag gissar och antar att ungefär samma sak gäller i Microsofts IDE. Min idé vore att kolla i panelen som befinner sig längst ner till vänster :D.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

jonasc du har helt rätt vb, delphi och även c# funkar på samma sätt. Sen nu när .net har kommit är ju även en stor del av dessa språk helt lika. Jag menar kan du filhantering i vb.net då är det precis lika i c# och även i delphi (om man kör .net) och t.o.m c++ finns väl i net om jag inte misstar mig.

Sen är vb mycket vad man själv gör det till. Visst är det enkelt att plutta ut några knappar och kalla sig programmerare men vi som har hållt på ett tag vet att det knappast räcker med det. Det är när man börjar blanda in windows api, skapande av frontends för mssql databaser, login script (vbs), VBA (marcon i Office), ASP sidor som man ser den enorma spännvidden av Visual Basic i alla dess former.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
massa kod

Med select case koden fungerade det, tack så mycket.

EDIT: Kan man göra så en knapp som länkar till ett annat program? tex om jag trycker på knappen öppnas firefox?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
OnT:
Jag har ingen personlig erfarenhet av VB, men jag har begränsad erfarenhet av Delphi, och där kan du i en lista över visuella objekt m.h.a. pek-och-klickmenyer lägga till "actions" (rätta mig s.c.s.i.) för enskilda objekt, där du får event-hanterare gratis och bara behöver fylla på med kod. Jag gissar och antar att ungefär samma sak gäller i Microsofts IDE. Min idé vore att kolla i panelen som befinner sig längst ner till vänster :D.

Delphi är en RAD-miljö, villken tillåter utvecklaren att visuellt kunna skapa standardkomponenter, så som knappar, textrutor, osv. Skapandet av dessa, liksom deras färdiga event-hantering är bara en front-end för winapi-funktioner, som altså anropas i bakgrunden. Detta ter sig så lågiskt för mig som det bara kan bli. Varför lägga ner en massa tid för att skriva Create-koden för en knapp, med positions- och storleksvariablar, mm, när samma sak kan uppnås dubbelt så snabbt och smidigt med musen? Försvinner friheten i Photoshop för att man inte anger koordinater för linjer, utan drar dessa med musen/pennan?

Dessa färdiga knappar och events är på inget sätt annorlunda än att t.ex. använda sig av ett färdigskrivet bibliotek i exempelvis C++, något som ju knappast hör till ovanligheterna. Och precis om i det fallet kan man i Delphi - om man vill - strunta i att använda dessa, och skriva allt från grunden, fånga meddelanden istället för att använda events, osv.

Vad krävs av en "riktig programmerare" egentligen, enligt MagnusL? Att denne använder en editor som inte stödjer importering och klipbordet, så att man inte kan "fuska" och använda sig av färdigskriven kod, samt att man använder ett språk som inte stödjer inkludering av externa filer?
Detta är ju så jävla löjligt, hela denna inställning. Att termen "riktig programmere" ens förekommer i tråden är ett nederlag. Programmering är för mig sättet att tänka. Det finns inte ett verktyg i värden som kan skapa program utan att utvecklaren står för logiken som krävs. Att man skulle behöva någon speciell inställning, eller utveckla på ett speciellt sätt, för att kalla sig en "riktig programmerare" är ta mig fan det dummaste jag har hört på länge.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Med select case koden fungerade det, tack så mycket.

EDIT: Kan man göra så en knapp som länkar till ett annat program? tex om jag trycker på knappen öppnas firefox?

Shell()

Shell("firefox.exe")

Har jag för mig.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

det är ju dumt att inte använda kod om den redan finns, är ju liksom som att uppfinna hjulet igen.

man skall ju dock förstå koden!

man skall inte heller återanvända kod utan att fråga sig om den är bra, dvs om den kanske kan skivas på ett bättre sätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Shell()

Shell("firefox.exe")

Har jag för mig.

Funkade bra! Fast man var tvungen att skriva till mappen också. Såhär blev det för mig

Shell ("C:\Program\Mozilla Firefox\firefox.exe")

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Funkade bra! Fast man var tvungen att skriva till mappen också. Såhär blev det för mig

Shell ("C:\Program\Mozilla Firefox\firefox.exe")

Mm, orkade inte skriva hela, tränar SVORAK så jag skriver ganska segt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad krävs av en "riktig programmerare" egentligen, enligt MagnusL? Att denne använder en editor som inte stödjer importering och klipbordet, så att man inte kan "fuska" och använda sig av färdigskriven kod, samt att man använder ett språk som inte stödjer inkludering av externa filer?
Detta är ju så jävla löjligt, hela denna inställning. Att termen "riktig programmere" ens förekommer i tråden är ett nederlag. Programmering är för mig sättet att tänka. Det finns inte ett verktyg i värden som kan skapa program utan att utvecklaren står för logiken som krävs. Att man skulle behöva någon speciell inställning, eller utveckla på ett speciellt sätt, för att kalla sig en "riktig programmerare" är ta mig fan det dummaste jag har hört på länge.

Jag har aldrig sagt att en programmerare ska programmera ifrån "scratch", Är helt okej att använda färdiga bibliotek för t.ex. GUI m.m. om man förstår själva grunderna, programmering handlar ju om att lära sig nya saker och utvecklas.

Citat:

Om du nu bryr dig så jävla mycket om koden så kan du väl lika gärna börja pula ettor och nollor i en hexeditor eller nåt.

Gör det ibland. (finns en bra anledning till det då, har ett liv annars =P)

Anledningen till att jag ser ner på VB är att det lär ut extremt dålig programmering, speciellt om man är nybörjare och bör därför undvikas. Håller med om att VB är ett av många verktyg som man han använda sig av, men har liksom tröttnat på alla inkompetenta (i ett datavetenskapligt perspektiv alltså) programmerare som VB spottat ut genom åren. (menar inte att alla som programmerat VB är inkompetenta, utan att många är det så basha mig för detta, många jag känner håller med).

Nämde aldrig ens nåt om editors, så det kan vi droppa direkt (programmerar själv med VC++ 7.1).
Själv programmerar jag relativt "lågt" med C++, allt direkt under Win32 (och lägre, har börjat tittat lite i DDK:n och även Driver programmering under Linux, börjat skriva min egen OS-kärna) och optimerar min kod med Asm (SIMD oftast). Men bara för att jag gör det betyder ju inte att alla behöver göra det , och det har jag inte sagt heller.

En sak som jag lärt mig under de 10 åren jag programmerat och alla språken jag utforskat är att just inställningen hos programmeraren betyder väldigt mycket för själva utvecklingen och resultatet. För att producera bra kod så måste programmeraren vara nyfiken på själva systemet och hur saker funkar, självklart skulle man ju kunna producera bra kod annars också men man kommer aldrig upp i samma klass som en person som verkligen älskar vad han gör och vill lära sig nya saker hela tiden. Ni som inte håller med mig om detta, säg varför och inte bara basha på mig, jag säger ju bara vad jag har lärt mig genom åren. Ingen har ju kommit med nåt vettigt motargument ännu iallafall.

Alla ni som bashar mig i denna tråd, vad har ni för erfarenhet av programmering egentligen?.
Har ni någonsin skrivit nåt stort projekt eller ens utvecklat nån professionell mjukvara?..
Misstänker att hälften av personerna som svarat i denna tråd ens kan programmera någonlunda ordentligt?
Är ju alltid lättare att basha andra än att säga varför jag har fel. Om ni inte har nått vettigt att tillföra behöver ni inte ens lägga er i debatten.
Ni som hellre skulle ligga och slappa på soffan än programmera behöver inte ens svara, är inte intresserad av er åsikt.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Anledningen till att jag uttryckte mig så är att inom programmering så är VB "the root of all evil" ungefär. VB är mer som "click-and-play" än programmering, vilket resulterar i många "programmerare" som inte egentligen bry sig om själva koden utan bara i resultatet. Och då får man frågor som dessa.. eller liknande "hur skapar jag ett OS/3D FPS m.m" [/B]

VB är ungefär lika mycket "click-and-play" som Delphi och Borland C++ Builder varken mer eller
mindre...

Även Visual C++ är väl lite "click-and-play" i så fall kanske?
Finns en hel del VB-folk, som talar även Assembler flytande också ska du veta, så dra inte alla över en kamm...