Permalänk

Koppla in en LCD??

Tjena!
Ja kan börja med att säga att ja är väldigt dålig på elektronik så försök hålla snacket på en så mycke svensson nivå som möjligt!

Nu är de så iallafall att ja håller på med ett bygge nu!
De är tänkt de ska sitta en LCD display i fronten på den oxå!
Och så till frågan:
Är de svårt för en "svensson" att koppla in en LCD display?
Att fixa fasten är inga problem utan nu menar ja att koppla in den i moderbordet (om de e där den ska sitta )?

Och hur får ja den att visa t.ex. Winamp låt, temp´s, minnes status och sånt??

Ja vet att ni är ena underbara personer dom flesta av er och vet att ni gärna hjälper andra med sina byggen!
Uppskattar de som fan ska ni veta!
Har fått hjälp förut och är så jävla glad att swec finns!!

Ni kan gärna slänga med en länk på en billig (typ 500:- - 1000:-) LCD display... Om dom inte kostar mer så klart!

Tack på förhand!

MvH/Micke

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Re: Koppla in en LCD??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_labbo
Tjena!
Ja kan börja med att säga att ja är väldigt dålig på elektronik så försök hålla snacket på en så mycke svensson nivå som möjligt!

Nu är de så iallafall att ja håller på med ett bygge nu!
De är tänkt de ska sitta en LCD display i fronten på den oxå!
Och så till frågan:
Är de svårt för en "svensson" att koppla in en LCD display?
Att fixa fasten är inga problem utan nu menar ja att koppla in den i moderbordet (om de e där den ska sitta )?

Och hur får ja den att visa t.ex. Winamp låt, temp´s, minnes status och sånt??

Ja vet att ni är ena underbara personer dom flesta av er och vet att ni gärna hjälper andra med sina byggen!
Uppskattar de som fan ska ni veta!
Har fått hjälp förut och är så jävla glad att swec finns!!

Ni kan gärna slänga med en länk på en billig (typ 500:- - 1000:-) LCD display... Om dom inte kostar mer så klart!

Tack på förhand!

MvH/Micke

Det beror ju på vad man klassar som svårt Det finns att köpa billiga på www.fractronics.com men då måste man löda själv och man måste köpa lite komponenter från www.elfa.se. En LCD display kopplar man enklast in via paralellporten och det går att göra internt men det är svårare än att sätta den utifrån. Om man vill lägga ner så mycket som 500 - 1000kr för en display så kan man köpa färdiglödda att koppla in i USB på http://www.crystalfontz.com/. Du får en LCD att visa låtar m.m. via ett program som man oftast får med eller så finns det gratis att tanka. De är även mycket enkla. Hoppas det hjälpte.

Permalänk
Avstängd

har du nån lödningskunskap alls? iså fall skulle jag köpa en 2x20 oled eller en 4x20 LCD från fractronics och löda själv... Bästa programmet för alphanumeriska displayer (ej grafiska) är ett program som heter LCD Smartie

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag håller som vanligt med CyberVillain och rekommenderar en 2x20 OLED från fractronics, mycket snygga. Sedan använder du dig av LCDSmartie, drar knappt någon CPU-kraft över huvud taget, även om du kör Winamp-info med spectrum analyser. Om du ska visa sådant så behövs ett plugin som går att hitta på deras hemsida

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Sky blue: Okej okej! Ja förstår va du menar! Tack så mycke!
Men en sån där man kopplar in i USB port... kan man på nått sätt göra så att man inte behöver ha kabeln inkopplad på utsidan av burken... De vill säga att man slipper se några kablar alls till den?

Cybervillain: Ja har noll lödkunskap!

Ultima: E de 2x20 OLED du har i din "dvd HTPC" eller? För den är perfekt!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Sky blue: Okej okej! Ja förstår va du menar! Tack så mycke!
Men en sån där man kopplar in i USB port... kan man på nått sätt göra så att man inte behöver ha kabeln inkopplad på utsidan av burken... De vill säga att man slipper se några kablar alls till den?

Cybervillain: Ja har noll lödkunskap!

Ultima: E de 2x20 OLED du har i din "dvd HTPC" eller? För den är perfekt!

yepp.. Ultima har en 2x20 OLED i sin HTPC..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Sky blue: Okej okej! Ja förstår va du menar! Tack så mycke!

[/B]

Vet inte faktist, finns ju inga interna usb hubbar (vad jag vet?) Det verkar svårt att löda dit det direkt på moderkortet speciellt om man inte kan löda. Det kanske finns någon typ av I/O kort där man kan koppla in usb innuti datorn. Cybervillian du är ju civilinjengör, går det att löda på moderkortet direkt?

Permalänk
Avstängd

jag har några år kvar på KTH innan jag blir det dock

Men ja det går att löda direkt på moderkortet.. men lite jobbigt om man vill tabort displayen eller om man vill få ut garanti på mobot...

angående i/o-kort.. ja, det finns de som har interna headers på själva PCBn...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain

Men ja det går att löda direkt på moderkortet.. men lite jobbigt om man vill tabort displayen eller om man vill få ut garanti på mobot...

Då verkar det ju enklare att köpa ett sådant I/O kort. Kan väl inte kosta så hemskt mycket.

Permalänk
Avstängd

denna har 2xCom på backpanel och 1xParallell på header

http://www.webhallen.com/prod.php?id=21842

Visa signatur
Permalänk
Citat:

okej okej!
Men asså de e så att Farsan köpte ett USB kort till sin dator...
Eller va de heter!
kopplas iallafall in på moderbordet och sen sätter man de bak på datorn i en sån där slot sak som man skruvar fast grafikkortet i...
Borde de inte gå att bara typ köpa en sån - koppla in - fästa inne i datorn - koppla displayen och sen är de klart... SÅ man kan liksom ta bort displayen innifrån istället?
Eller blir de skit av de?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )

Permalänk
Medlem
Citat:

okej okej!
Men asså de e så att Farsan köpte ett USB kort till sin dator...
Eller va de heter!
kopplas iallafall in på moderbordet och sen sätter man de bak på datorn i en sån där slot sak som man skruvar fast grafikkortet i...
Borde de inte gå att bara typ köpa en sån - koppla in - fästa inne i datorn - koppla displayen och sen är de klart... SÅ man kan liksom ta bort displayen innifrån istället?
Eller blir de skit av de?

Borde fungera om du kan få den att sitta internt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skyblue
Borde fungera om du kan få den att sitta internt.

Okej okej!
En fråga till nu!
Skrivarporten (antar de e COM-porten)... Finns den i samma typ...
Asså att man kopplar in den separat i moderbordet?
Vart finns de en sån isåfall?
Fick nyss ett erbjudande på en OLED komplett och klar för att kopplas in för 350:- inkl frakt!
Är de billigt btw??

EDIT: De råkar inte finnas nån vänlig Örebroare som kan löda åt mej annars? Vore skit sjyst isåfall!

Funderar starkt på denna display isåfall!
http://www.fractronics.com/2x20oled.shtml

Visa signatur

(\__/)
(O.o )

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej okej!
En fråga till nu!
Skrivarporten (antar de e COM-porten)... Finns den i samma typ...
Asså att man kopplar in den separat i moderbordet?
Vart finns de en sån isåfall?
Fick nyss ett erbjudande på en OLED komplett och klar för att kopplas in för 350:- inkl frakt!
Är de billigt btw??

EDIT: De råkar inte finnas nån vänlig Örebroare som kan löda åt mej annars? Vore skit sjyst isåfall!

Funderar starkt på denna display isåfall!
http://www.fractronics.com/2x20oled.shtml

Det är en mkt bra display, jag bor tyvärr inte i örebro

Permalänk

Ja och den passar mycket bra in på mitt bygge som kommer vara helt svart med grönt ljus!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )

Permalänk
Avstängd

350 kronor för färdig OLED tycker jag är ett bra pris.. jag hade tagit mycket mer för att löda...

Com och skrivarport är inte samma sak.... skrivarport är samma sak som parallellport (inte riktigt med i detta fall är det samma sak)... Vill du inte koppla displayen på skrivarporten på baksidan av datorn frå du köpa ett PCI-kort med parallellport internt....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

350 kronor för färdig OLED tycker jag är ett bra pris.. jag hade tagit mycket mer för att löda...

Com och skrivarport är inte samma sak.... skrivarport är samma sak som parallellport (inte riktigt med i detta fall är det samma sak)... Vill du inte koppla displayen på skrivarporten på baksidan av datorn frå du köpa ett PCI-kort med parallellport internt....

Din inbox är full

Permalänk
Avstängd

jag tömmer

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Okeeej!
Fatta inte så mycke av de där med ändå!

Skrivarport = paralelleport eller??

Vad är COM porten då?

Sorry om ja är besvärlig!

Kan du länka till ett sånt där PCI kort du menar?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )

Permalänk
Medlem

Parallellporten = skrivarporten, bred kontakt, honkontakt
Serieportarna = COM-portarna, samma storlek som VGA-porten men med andra stift.

Det han skrev var att dom du inte vill koppla in displayen på skrivarporten bak på utgångarna så kan du köpa ett PCI-parallellportskort och koppla den internt på kortet.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Kan du länka till ett sånt där PCI kort du menar?

Citat:

denna har 2xCom på backpanel och 1xParallell på header

http://www.webhallen.com/prod.php?id=21842

Visa signatur
Permalänk

Som den ja har ringat in!
Så vore perfekt om man kunde koppla in displayen!
Eller e de där ja ska koppla in den?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )

Permalänk
Medlem

Hur pilligt är det att löda en 2x20 oled display? Jag kan löda, men har ganska stora fingrar så om det är enormt pilligt kan det bli besvärlligt. Kan någon kanske lägga in en bild på en lödning?

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43348...

Där finns bilder på lödningarna, fast det där är väldigt fint lött, riktigt så pilligt är det inte.

Permalänk

Ja funderar på att göra mitt bygge till dvd spelare vid tv:n!
1,8ghz, 512 ram, 80gb HDD, Radeon 9550 256mb... De borde väl duga? Behöver bara köpa en dvd spelare först! :S

Visa signatur

(\__/)
(O.o )

Permalänk
Medlem

Lär inte vara det minsta problem med dom grejerna.

Visa signatur

Permalänk

Perfekt perfekt!
men de blir när ja köpt nytt till datorn istället!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )

Permalänk
Avstängd
Citat:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/boxshot.jpg

Som den ja har ringat in!
Så vore perfekt om man kunde koppla in displayen!
Eller e de där ja ska koppla in den?

exakt.. det är där du ska koppla den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skyblue
http://forum.sweclockers.com/showth...threadid=433481

Där finns bilder på lödningarna, fast det där är väldigt fint lött, riktigt så pilligt är det inte.

Tack för komplimangen!
fast man behöver inte gära det så där svprt för sig som jag gjort.. anledning att jag lödde kabeln direkt på displayen var för att det var för trångt med ett kontaktdon i det chassit... Om man köper en 14 pinnars header från elfa och löder direkt på displayen blir det mycket lättare...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

exakt.. det är där du ska koppla den

Tack för komplimangen!
fast man behöver inte gära det så där svprt för sig som jag gjort.. anledning att jag lödde kabeln direkt på displayen var för att det var för trångt med ett kontaktdon i det chassit... Om man köper en 14 pinnars header från elfa och löder direkt på displayen blir det mycket lättare...

okej okej!
Men då är de ju perfekt ju!!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )