Permalänk
Medlem

[PHP]Hur indenterar ni html?

Jag har inget bra sätt att indentera html:en som kommer ut när jag kör min php.
All annan html står ju kvar som jag vill ha det, men inte den "dynamiska".

Hur gör ni?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag brukar strunta i det, du kan ju använda \t för tabbar om du vill.

Permalänk
Medlem

Kör en search-and-replace-grej i PHPn som byter ut varje tabb mot "\t". Så slipper man tråckla med det själv, och det blir ändå tydligt om man vill kolla färdiga källan sen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det har jag också funderat på. Tex om allting är snyggt upplagt

<div> <div> <ul> <li></li> <li></li> </ul> </div> <div id="content"> och så kommer den hära fula och oindenterade texten hära! </div> </div>

Ingen som har en "search-and-replace-grej i PHP" på lager? Tror inte jag duger till att koda en själv. Att pula in massor \t blir koden nästantill oläslig till slut.

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla på min sida och se...

http://xevz.mine.nu/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag skiter i det. Det är koden jag skriver som ska vara indenterad och fin, så koden som PHP genererar får se hur ful ut den vill.

Genererar kod gör man ofta för att det är mycket, och då vill man inte göra filen större i onödan. Dessutom ser man ju lätt i html-filen var man använt PHP när det plötsligt kommer en rad utan mellanslag och tabbar på 2000 tecken mitt i filen.

Visa signatur

:€

Permalänk
Hedersmedlem

Äh, större delen av min sida genereras med PHP, men jag indenterar snyggt ändå, det finns ingen ursäkt till att strunta i det!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Äh, större delen av min sida genereras med PHP, men jag indenterar snyggt ändå, det finns ingen ursäkt till att strunta i det!

Jodå, det finns många

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Äh, större delen av min sida genereras med PHP, men jag indenterar snyggt ändå, det finns ingen ursäkt till att strunta i det!

Hur gör du då? Använder du dig av \t?

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem

Brukar använda

echo <<<html <fin> <html> <kod></kod> </html> </fin> html;

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hio
Hur gör du då? Använder du dig av \t?

Jepp, sedan eftersom att jag använder '' för strängar blir det:

echo "\t\t" . '<p>Vad jag ska skriva ut</p>' . "\n";

exempelvis.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Kör en search-and-replace-grej i PHPn som byter ut varje tabb mot "\t". Så slipper man tråckla med det själv, och det blir ändå tydligt om man vill kolla färdiga källan sen.

Du skulle inte kunna posta lite kod?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Använder templates och kör dom genom PSPads indenteringsverktyg. Blir snyggt.

Permalänk
Medlem

Templates vill jag lära mig

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Du kommer undan väldigt mycket av problemen om du inte använder echo för att skriva ut (X)HTML.

<?php $blabla = array('boll', 'höna', 'leksaksbutik', 'pinne', 'frosties'); ?> <html> ... <table> <tr> <td>position</td> <td>titel</td> </tr> <?php foreach($blabla as $k => $v) { ?> <tr> <td><?php echo $k; ?></td> <td><?php echo $v; ?></td> </tr> </tr> <?php } ?> </table>

Det där kallas för att använda PHP som templatemotor och alla kommer säga att det är barnsligt att göra så, men skit i det, det är tillräckligt smidigt att göra så om du är själv i projektet. Se bara till att hålla så mycket du bara kan av logiken innan all HTML börjar.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

PHP _är_ en template motor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
PHP _är_ en template motor.

Trollar du nu eller?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

jonasc: Coolt, visste faktiskt inte att man kunde göra så.

Visa signatur

:€