Världens sämsta program - enligt SweC

Permalänk
Medlem

Jag kan bara inte förstå att IE skulle vara så känsligt för ads-spyware-virus. Tja, det är i o f s inte konstig alls då den är den dominerande browsern. Vad händer ifall Firefox sätter sig i läget 90% av användarna? Troligen samma sak! Jag har tillräcklig kunskap och erfarenheter av Firefox liksom Netscape, Opera m fl för att hävda min ståndpunkt, alla har brister! Och eftersom IE är en integrerad del av Win så kommer jag att fortsätta använda denna.

Jag har under 2 års tid haft 1 krasch av IE, 3 ads/spyware samt 1 virus och detta på en bredbandsuppkoppling (BBB) som är aktiv ca 14 tim/dygn och flitigt surfande.

Säkerhetsysyem? OK: NAV2003, S&D med Resident system-plugins, Pestpatrol, MS Adblocker. allt med automatiska uppdateringar och veckovis scanning.

Så det där med att jag inte lärt känna på andra möjligheter är bara nys, jag är enligt eget omdöme relativt erfaren på mjukvara!

Visa signatur

Dammtussar tyder på att man gjort något roligare...

Permalänk
Medlem

KAZAA

Jag vann

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Såhär ser topplistan ut såhär långt, kul att läsa motiveringarna!

Real Player 8
Internet Explorer 5
Quicktilme 4
Norton Antivirus 4
Windows ME 3
Kazaa 2
Ms Röj 1
Outlook Express 1
Acrobat Reader 1
MSN Messenger 1
Windows 95 1
Windows 98 1
FulDC 1
Ace Mega Codecpack 1
Firefox 1
Avast AntiVirus 1
Winzip 1
ICQ 1
Cute FTP 1

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Windows Movie Maker

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morran59
Jag kan bara inte förstå att IE skulle vara så känsligt för ads-spyware-virus. Tja, det är i o f s inte konstig alls då den är den dominerande browsern. Vad händer ifall Firefox sätter sig i läget 90% av användarna? Troligen samma sak! Jag har tillräcklig kunskap och erfarenheter av Firefox liksom Netscape, Opera m fl för att hävda min ståndpunkt, alla har brister! Och eftersom IE är en integrerad del av Win så kommer jag att fortsätta använda denna.

Så du tror ärligt inte att killarna bakom Opera och firefox har spenderat mer tid kring säkerhet än de som gjort ie?

Permalänk
Medlem

Svårt val.
Internet explorer, egentligen finns det ju sämre webbläsare men då IE har sådan marknadsdel så vore det bättre om det försvann från jordens yta jämfört med nån annan gammal version som skräpläsare som knappt nån använder. Anledning är att IE hämmar utvecklingen av webbstandarder och liknande.
real player och quicktime som program, själva formaten bryr jag mig inte om då det fungerar att spela upp dem i andra program.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

IE...
RealPlayer...

motivering behövs nog knappast, finns flera bra redan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Jo, men man skulle ju ge en förklaring också. Det borde väl du om ngn veta med tanke på hur du tjatar om det.

Hehe, jo kom på att det inte var en vidare motivering jag gav :). Ber om uräkt.
Kan inte komma på någon bra, tycker helt enkelt att det inte är bra för att jag ser ingen handling i det osv.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk

Du tycker att tex Realplayer är bättre än Msröj, för att msröj inte har ngn handling? Men du har inget emot kortspel och pinball som följer med windows, som inte heller har ngn handling.. ?

Permalänk

RealPlayer - Det är segt, det är ett helvete att installera och använda och de flesta realmedia-filmer jag sett har varit i riktigt låg upplösning

QuickTime - Även här är det segt, och jag ser ingen anledning till att använda detta. VideoLAN klarar väl .mov?

Kazaa - Behöver jag ens motivera?

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem

skulle gärna vilja veta vad fuldc gör på listan. helt klart bästa dc-programmet enligt mig.

Själv röstar jag på:
RealPlayer, spelaren är totalt värdelös och formaten likaså.
Internet Explorer är kasst p.g.a att den totalt ignorerar de standarder som finns + alla säkerhetshål.
Kazza, motivering överflödig
Winamp 3. riktigt, riktigt kass. tur att nullsoft tog sitt förnuft till fånga med 5:an

måste börja skriva ner alla kassa program jag hittar.. har hittat hur många som helst. men kommer inte ihåg namnen på dem

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon undrade över mitt val av Norton AV2003. Som sagt, min erfarenhet är att detta progg klarar biffen betydligt bättre än många andra proggs i denna prisklass. Rätt inställt och Liveupdate o allt fungerar bättre. Nu hör till saken att jag inte är någon datorspelande användare och därför gör det inte så mycket att NAV2003 snor ca 7-8% av systemresurserna i bakgrunden... Däremot NAV Internet Security undviker jag då den lätt kan störa brandväggar o annat. Använder således bara själva AV-programmet.

Snälla byt från Norton, det är absolut INGEN utmaning att komma förbi det om man vill göra intrång eller sprida virus. Lika lätt som att ta godis från dagisbarn.

* Symantecs ALLA produkter, behövs ingen förklaring.
* RealPlayer/QuickTime, kan det bli mer jobbigt? Ska man använda vlc för .mpg, bsplayer för dvd, wmp för avi och winamp för svcd? Nej tack, .mov och skiten är djävulens påfund. Ett program för allt ska det vara! (som är bra också)

Det kommer jag på nu, kommer kanske fler sedan.

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Avstängd

Varför klagar folk på norton anti virus? det har skyddat mig i 1 år snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Snälla byt från Norton, det är absolut INGEN utmaning att komma förbi det om man vill göra intrång eller sprida virus. Lika lätt som att ta godis från dagisbarn.

* Symantecs ALLA produkter, behövs ingen förklaring.
* RealPlayer/QuickTime, kan det bli mer jobbigt? Ska man använda vlc för .mpg, bsplayer för dvd, wmp för avi och winamp för svcd? Nej tack, .mov och skiten är djävulens påfund. Ett program för allt ska det vara! (som är bra också)

Det kommer jag på nu, kommer kanske fler sedan.

Quicktime är ett ramverk av codecs, du och övriga i tråden menar nog Quicktime Player, vilket är spelaren. För att enbart installera quicktime-codecs så finns Quicktime Alternative, vilket gör att mpg funkar i en directshow-baserad mediaspelare. VLC klarar inte av nya versioner av quicktime, inte heller kan den läsa directshow-codecs, därav tycker jag att VLC förtjänar en stund i sverkers gröna soptunna, quicktime player är dock inte långt därifrån heller.

Mitt annars största hatobjekt är nog WMV, tyvär upplever jag allt för mycket problem med det här formatet, speciellt då det inte är helt platformsoberoende, det KRÄVER windows för att spela upp nyaste versioner av codecen, det finns inga vettiga alternativ till microsofts egna codec här.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

IE är stort pga att det är en del av Windows och aldrig varit hotad på riktigt av någon annan webbbläsare. Uppstickare som Firefox och Opera har varit tvungna att hitta fördelar mot IE, för att ge folk en andledning att byta. Alltså har de varit mer pressade och det är viktigare för dom att göra deras browser säkrare, än vad det är för MS, eftersom IE redan är så stort. Detta leder till att gängen bakom Firefox och Opera m.fl jobbar stenhårt för att bli bättre än IE, vilket dom nu har blivit, både säkerhets och funktionsmässigt. Därför ser det ut som det gör i dag då dessa uppstickare snor marknadsandelar. Detta kommer förmodligen leda till nya uppdateringar och kontringar från IE-gänget, men jag tycker dom likagärna kan ge upp.

Exempel på saker som fick mig att byta till IE till FF, och sedan från FF till Opera:

* Tabbed Browsing (För mig ofattbart att IE inte har det ännu, skulle aldrig klara mig utan det idag)
* Wand (Opera)
* Extensions
* Säkerhet

m.m.

Så att hävda att IE är bättre eller ens lika bra är skitsnack.

Förresten så anser jag att Realplayer och Windows ME är de sämsta programmen någonsin. Det var en hemsk tid då man satt med ME...brrrr....

även Norton AV som suger resurser, NOD32 är det enda rätta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
1. MSRÖJ
Nåt tråkigare spel får man nog leta efter. Med ett klick eller 2 och boom.

Har du förstått att det finns ett system i det där med siffrorna och minorna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Adobe Reader. Segare än sirap.

Punkt 3 här gör en himla skillnad: http://blogs.msdn.com/jonathanh/archive/2004/12/22/330288.asp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
Varför klagar folk på norton anti virus? det har skyddat mig i 1 år snart

Det drar massor av prestanda och hittar nästan inga virus. När det väl hittar något virus så är det ofta vanligt att Norton inte kan ta bort det.
Du kommer säkert svara "men jag har inte fått några virus", jag svarar att norton nästan aldrig hittar några virus. Du säger att du inte märker några virus, jag svarar att vanligtvis så försöker virusskaparen eller personen som gör intrång att gömma det så bra som möjligt och göra så att användaren aldrig märker något. Därför märker du inget.
"Toppen av isberget ser man, resten är dolt"

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
IE är stort pga att det är en del av Windows och aldrig varit hotad på riktigt av någon annan webbbläsare. Uppstickare som Firefox och Opera har varit tvungna att hitta fördelar mot IE, för att ge folk en andledning att byta. Alltså har de varit mer pressade och det är viktigare för dom att göra deras browser säkrare, än vad det är för MS, eftersom IE redan är så stort. Detta leder till att gängen bakom Firefox och Opera m.fl jobbar stenhårt för att bli bättre än IE, vilket dom nu har blivit, både säkerhets och funktionsmässigt. Därför ser det ut som det gör i dag då dessa uppstickare snor marknadsandelar. Detta kommer förmodligen leda till nya uppdateringar och kontringar från IE-gänget, men jag tycker dom likagärna kan ge upp.

en lustig sak som microsoft nu verkar göra, är att den kommande IE 7 tar efter firefox, kan inte microsoft var lite originella eller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBeam
en lustig sak som microsoft nu verkar göra, är att den kommande IE 7 tar efter firefox, kan inte microsoft var lite originella eller

Eeh, va? Enda jag hört om IE7 är att den ska ha stöd för tabbar.. Och du vet väl att firefox tog det från Opera?

Permalänk
Medlem

klar 1:a är INTERNET EXPLORER ! motivering överflödig.
god 2:a är REAL PLAYER ! totalt oduglig & outdated.

Permalänk
Medlem

RealPlayer.
KaZaA Media Desktop.
Alla Codec Pack.
MSIE.

Permalänk
Medlem

1: Internet Explorer: Chashehanteringen är helt ofattbart dåligt, ofattbart många säkerhetshål, seg upprendrering av sidorna mm. Använder registrerad Opera 8. Har testat FF, la ner det efter 5-10 minuter fast det är ett bra alternativ om man inte vill betala för tex Opera.
Tänker på om alla hade börjat använda Opera eller FF. Vad mycket problem med spyware mm som hade försvunnit.

2: Outlock Express: P.g.a. deras alla säkerhetshål som finns, deras helt idiotiska sätt att spara inkomna mail på hårddisken som gör att en vanlig inte så datorkunnig person inte klarar av att spara alla inkomna mail mm vid en ominstallation, avsaknaden av att kunna med en enkel knapptryckning kunna spara alla inkomna mail mm till en fil. Använder själv FoxMail 5, bara att kopiera hela katalogen om man vill göra en backup.

3: Norton AV/brandvägg: Hittar ofta inga virus, segar ner datorn löjligt mycket. Min ena syster köpte NAV2003, när det gått ett år sa jag till henne att köpa NOD32. Avinstallera NAV2003, installera NOD32. NOD32 hittade över 50 virus på datorn... Märkligt att inte NAV2003 hittade det. Och man märkte en märkbar ökad prestanda på diskhanteringen, hela datorn kändes snabbare. Använder själv NOD32.

4: Microsoft MSN: Jobbig reklam, bloatat mm. Använder Windows Messenger 5.1.0680 istället, kom ut för några veckor sedan. Funkar klockrent. Många som inte förstår att Windows Messenger inte är samma som Microsoft MSN och att Windwos Messenger utvecklas hela tiden. Windows Messenger är alltså INTE en äldre version av Microsoft MSN utan ett helt annat program.

5: QuickTime och RealPlayer: Sega mediaspelare, installerar en massa strunt överallt känns det som. Kör QuickTime Alternativ och RealPlayer Alternative med Media Player Classic.

6: CodeckPack's: Sabbar mer än det gör nytta. Finns egentligen bara ett som funkar, använder FFDShow via Media Player Classic, har inte haft en enda film jag inte kunnat kolla på.

Det var mina mest hatade program.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

WinZip

Både fult och i stort sett värdelöst !!

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe

Jag ställer gärna upp som testperson. Jag ger dig min ip-adress samt fler eventuella uppgifter du kan tänkas behöva, stänger ner allt förutom NAV och NFW, så kan du göra ett "intrång eller sprida virus" på min dator.

Säg till om du är intresserad, jag skulle gärna villja se det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker i stort sett alla skit program som tvångsinstalleras när man installerar tex WinXP, tycker man borde få välja vilka man vill ha, som tex Windows Movie Maker är ett helt onödigt program enligt mig.

Permalänk
Medlem

Ja det var då märkvärdigt hur en del reagerar så fort man skriver positivt om dels IE och dels Norton AV. Jag skriver positivt om dessa av den enkla anledningen att dessa så gott som aldrig orsakat några problem för mig. Varför ska jag då byta?

Sen det där om att NAV inte kan hitta virus är rent nys! För tre år sedan använde jag mig av Panda Platinium och senare NOD32, allt var frid o fröjd...trodde jag! Jag blev senare erbjuden att köpa NAV2003 för ett bra kampanjpris på Telia och jag slog till. Raskt ut med NOD32 o in med det nya NAV...vad hände tror ni? NAV upptäckte 22 virus! Och kom nu inte med undanflykter att jag inte hade uppdaterat NOD32...en sådan självklarhet missar jag inte...

Nåja, lite offtopic, kunde inte låta bli, sorry!

Visa signatur

Dammtussar tyder på att man gjort något roligare...

Permalänk
Medlem

Kazaa är nog det sämsta programet jag använt i hela mitt liv

Visa signatur

| Core2 Duo 3Ghz | 4 GB Corsair RAM | Gainward 8800GTX 768MB | Chieftec LCX | 150GB Raptor | MSI P35 | Benq FP937s+ |

Permalänk
Medlem

1. Media Player Classic.

Världens sämsta funktion i en mediaspelare hittills : Klicka på bilden för paus. >_<

2. Azureus

Denna minnesätande best är nog värre än IE vad gäller att _försöka_ använda den.

Permalänk
Medlem

Så sammanfattningsvis så kan bara hälften av er läsa klart ett helt inlägg samt har vissa svårigheter med handhavandet av en del program.

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Har du provat nya Adobe Acrobat/Reader 7 ? mycket snabbare än föregående versioner

Finns bara en pdfläsare värd namnet: http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.php
Blixtsnabb Och menar verkligen blixtsnabb. Och nedladdning runt 1MB

OnT:

1. IE - För den fulade sig med min fint skrivna kod :'( Enda webbläsaren jag fann som hade problem.

2. MSN Messenger före apatch - Reklam, reklam och så lite reklam. Plus att den blockerar alla .exe och alla .mp3 för att de kan vara farliga? o_O Helt omöjligt att skicka saker till kompisar som inte kan eller ids fixa till med apatch.